Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

CS 3 plus vermogen

Gestart door josje40 zaterdag 05 januari 2019, 17:29:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS 3 plus vermogen
Lid sinds: 2007

offline
CS 3 plus vermogen
Ik heb een CS 3 plus met 2 bij behorende boosters.
Ik merk nu dat wanneer ik met meedere locomotieven rij, de baan vermogen tekort komt.
Hoe kan ik dit het beste oplossen. Om de baan verder op te splitsen met een extra booster is mij te bewerkelijk.
Jos
Re: CS 3 plus vermogen
Ben den Hollander
gast

Re: CS 3 plus vermogen
Da's bijzonder, hier rijden 5 - 6 treinen op net 2A. Met hoeveel rij jij tegelijk in een booster / CS sectie?
Re: CS 3 plus vermogen
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS 3 plus vermogen
Inderdaad, hoeveel treintjes heb je rijden? Met 3 x 3A op de baan kan je behoorlijk wat treintjes laten rijden. En hoe merk je dat je tekort aan vermogen hebt?

Citaat van: josje40 op zaterdag 05 januari 2019, 17:29:08
Hoe kan ik dit het beste oplossen. Om de baan verder op te splitsen met een extra booster is mij te bewerkelijk.

Tja... Je kan andere trafo's gebruiken, zie de webzijde van Märklin en handleiding van je booster:

Citeer
Vermogensversterker voor digitaal bestuurde grote modelbanen. Geschikt voor multiprotocol in combinatie met het Central Station 60216, 60226 evenals 60213-60215. Aansluiting via 7-polige databus-leiding direct op het Central Station 60216, 60226 evenals 60213-60215. Er kunnen meerdere boosters binnen een systeem worden ingezet via terminal 60125. Automatische aanmelding bij het Central Station 60216, 60226 evenals 60213-60215. Statusweergave door LED op de booster en grafisch in het display van het Central Station 60216, 60226 evenals 60213-60215. Bij gebruik van schakelnetdeel 60061 ontstaat een maximaal uitgangsvermogen van 58 VA en een maximale stroom van 3 A (bij 60215 met schakelnetdeel 60101 ontstaat een maximale stroom van 5 A, die uitsluitend voor Spoor 1 wordt aanbevolen. Gebruik een kabel met een doorsnede van minimaal 0,5 mm²!) Afmeting 150 x 110 x 80 mm.

Dan heb je 2A extra ten opzichte van de standaard trafo. Goed, voordat de hele goegemeente begint te roepen: Dat is gevaarlijk! Nou, Lenz heeft nu bijna standaard in zijn Lenz LZV100 centrale een 5A-versterker zitten. Zimo brengt ook centales uit met 10A voor op de baan, zoals de MX10.

Groet Ronald.
Re: CS 3 plus vermogen
Ben den Hollander
gast

Re: CS 3 plus vermogen
Citaat van: ronaldk op zaterdag 05 januari 2019, 17:41:33

Inderdaad, hoeveel treintjes heb je rijden?


Dat zeg ik, hoeveel treintjes heb je rijden. :D :D
Re: CS 3 plus vermogen
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus vermogen
Ik rij gemiddeld met 10 locomotieven en ik merk dat de wissels en seinen dan moeilijker gaan schakelen.
Hoeveel vermogen lever een CS3 plus eigenlijk
Re: CS 3 plus vermogen
Ben den Hollander
gast

Re: CS 3 plus vermogen
Als die 10 treinen allen of een groot deel daar van in één boostersectie rijden kan het mis gaan. Dus booster scheidingen slim aanleggen. En zo mogelijk je wissel decoders apart voeden en geen gebruik maken van de digitaalstroom. Of een aparte booster aanschaffen voor alleen de wissels. Of opwaarderen naar 5A, je CS3 levert 3A, zie wat Ronald er over zegt.
Re: CS 3 plus vermogen
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS 3 plus vermogen
@Ben:  :D

@Josje: Goed,  10 treintjes is niet buitensporig veel. Heb je bijna alle treinen in één sectie rijden? Alle wissels direct op de digitale spanning en niet een eigen voeding? Hoe zit het met je bedrading? Is die wel op orde: Dus niet te dun? Geen visdraaddikte?

Citaat van: josje40 op zaterdag 05 januari 2019, 18:06:42
Hoeveel vermogen lever een CS3 plus eigenlijk

Ook hier kunnen we heel mooi de webzijde van Marklin over de Central Station 3 en de handleiding raadplegen:
Citeer
5,0 A maximum uitgangsvermogen bij gebruik van schakelende voeding 60101/L51095 (aanbevolen voor Spoor 1 resp. LGB);

Dus met de standaardtrafo iets van 3A. Zie het vorige bericht om het te vermogen te verhogen.

Groet Ronald.
Re: CS 3 plus vermogen
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus vermogen
De wissels en/of de wisseldecoders apart voeden zou mijn inziens kunnen helpen.
Ik heb nog een aantal boosters 6015 liggen. Die kon ik niet meer gebruiken in combinatie met de CS3 plus.
Maar zou ik die wel kunnen gebruiken om de wissels en/of decoders apart te voeden. En werkt dat dan wel samen met de CS3 plus.
Jos
Re: CS 3 plus vermogen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS 3 plus vermogen
Heb je 1 punt waarop je de baansectie van spanning voorziet of heb je keurig en ringleiding liggen en voed je iedere 4-6 meter?
Re: CS 3 plus vermogen
Lid sinds: 2014

offline
Re: CS 3 plus vermogen
Ik denk dat het probleem meer in het voeden van de spoelen zit volgens Marklin verbruiken de nieuwste 200 mA en de oudste 500 mA maar ik weet uit ervaring dat fabrikanten het cijfertje liever lager houden dan het werkelijk is ;)
Dus een optie zou zijn om te gaan meten met een multimeter die piek stromen onthoudt want bereikt een voeding zijn max zal de spanning inzakken.
Re: CS 3 plus vermogen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS 3 plus vermogen
Op de eerste rijdag van onze stamtafel was er een sectie van 3 en een sectie van 5 ampère. Hier werd met een grote verscheidenheid aan loks gereden door een deelnemer of 15. Het enige wat niet lekker ging, waren meerdere loks met rookgenerator. Dat was in de 3A sectie op gegeven moment teveel. Ik geloof dat er toen 4 rookgeneratoren, een paar fullsound loks én binnenverlichting op de baan actief was.

Op bepaalde Duitse stamtafels wordt rustig met een trein of 10-20 gereden op 5A. Dat werd even lastig toen ik mijn eerste prototype Engelsman mee had, die vraagt 2,5A bij omschakelen... Terwijl die rijdende treinen op dat moment 3A vroegen. Dat vond de booster niet leuk en die klapte even in de beveiliging. Daarbij wordt wel alles vanuit de baan gevoed: wissels én treinen.
Re: CS 3 plus vermogen
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: CS 3 plus vermogen
Ik rijd met CS2 en 2 extra boosters.
Alle wissels, etc. Voed ik vanuit CS2. Schaduwstation staat op 1 booster zichtbare baandelen op de andere.
Heb op CS2 stroomverbruik bekeken: met 4 locs in bedrijf toch slechts miderbdan 0,4 A. Noot: geen rookgeneratoren gebruikt,

Mvrgr
Robert
Re: CS 3 plus vermogen
Mijn CS3+ geeft bij het laten rijden van 3 treinen aan dat er iets van 0,8 A verbruikt wordt. Ik heb dan 2 goederentreinen en 1 passagierstrein met 2 bakken met verlichting rijden. Daarnaast werken er 2 wisseldecoders.
Re: CS 3 plus vermogen
Lid sinds: 2011

offline
Re: CS 3 plus vermogen
Lekenvraag : waar sluiten jullie die booster aan op de CS3plus?
Re: CS 3 plus vermogen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: CS 3 plus vermogen
Re: CS 3 plus vermogen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS 3 plus vermogen
Op de Marklin bus, al dan niet via de terminal.
Re: CS 3 plus vermogen
toledo85
gast

Re: CS 3 plus vermogen
ik voed mijn wisseldecoders gewoon met een 6002 trafo
Re: CS 3 plus vermogen
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS 3 plus vermogen
Citaat van: stayer op donderdag 10 januari 2019, 12:33:08
Lekenvraag : waar sluiten jullie die booster aan op de CS3plus?
Read the fine manual (RTFM), en bekijk het stripverhaal.

Groetjes
Re: CS 3 plus vermogen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS 3 plus vermogen
 @citaat

In de beroepswereld staat de "F" voor Fucking.

Groet, Anne W
Re: CS 3 plus vermogen
 @citaat Maar dat is niet politiek correct ;)
Re: CS 3 plus vermogen
 @citaat @citaat Nog niet zo lang geleden werd men hiervoor ernstig terechtgewezen door forumbeheer,
met verwijzing naar jonge(re) leden wiens zielenheil geschaad zou worden. ;)
Re: CS 3 plus vermogen
 @citaat Nix18?  :-(
Re: CS 3 plus vermogen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS 3 plus vermogen
De Zwitserse Service Manager van "mijn" Amerikaanse fabriek gebruikte overigens niet "F" maar "D", van "damned", maar ja dat is voor een ander deel van de jeugd weer niet goed.....

Groet, Anne W