Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

probleem met K wissels

Gestart door robert hoesman donderdag 17 januari 2019, 12:11:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem met K wissels
Ik  heb een probleem met K  -wissels de loc de BR 85 mix rijd er stottert over heen( langzaam gaat niet dan staat die stil)  Ik heb de rails goed schoon ,ook de pukken   Wat kan ik er aan doen.
Graag jullie antwoord.

mvg Robert
Re: probleem met K wissels
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: probleem met K wissels
Om welk type K-wissels gaat het? Zijn het heel oude 21xx serie of al 22xx-serie wissels?
Bij 22xx-serie: hebben de wissels losse of vaste aandrijvingen?
Zij het gewone standaard-wissels, meegebogen, slanke of engelse wissels?
Een foto van de wissels kan helpen. (eventueel haal je er een uit de wiki)

John (VT601)
Re: probleem met K wissels
Ik heb  deWIKI gezien  en daar blijkt dat deze loc een gaatje heeft aan de sleper, i( mijn loc) .Wat betreft de wissel het is er een die geen beweegbaar midden stuk heeft .Ik ga eerst met de sleper het gaatje dicht maken  Tevens zal ik onder de wissel een extra rijdraad aan sluiten.

We gaan het zien ,in het weekend dan heb ik de tijd

groetjes Robert
Re: probleem met K wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: probleem met K wissels
Je antwoord is onnauwkeurig. Maar dat besef jij je misschien niet. Alle k-wissels hebben geen beweegbaar midden, op 2 na: 2271, 2272 (slanke wissels oude stijl). Dus jouw antwoord maakt ons eigenlijk helemaal niet wijzer over welk type wissel je het wel hebt.

Citaat van: robert hoesman op donderdag 17 januari 2019, 16:43:10
Wat betreft de wissel het is er een die geen beweegbaar midden stuk heeft .
22715,22716 zijn slanke wissels zonder beweegbaar puntstuk. De twee binnenste spoorstaven zijn misschien geïsoleerd van de 2 buitenste, waardoor lok maar van 1 spoorstaaf massa kan afnemen. Dat is niet bij alle wissels van dit type zo.

In de buurt van het puntstuk opletten op afdoende puko's; als een wissel (door de vorige eigenaar) verschroefd is geweest, kan het railbed vervormd zijn geraakt, waardoor puko's te laag komen te liggen, en dan niet door de sleper worden geraakt. Omhoog buigen van de puko's dicht bij het puntstuk kan dan werken.

Het gaatje in een sleper is bedoeld om de horlogeschroevendraaier doorheen te steken bij verschroefbare slepers. De schroef, waarmee je de sleper vast schroeft, past zelf niet door dat gat.

De Wiki vertelt daarover dat dit gaatje bij engelsmannen (catalogus noemt ze kruiswissel), kruisingen en bij driewegwissels een prikcontact-probleem kan geven. Dat geldt niet voor k-wissels. Dus dat verhaal gaat hier niet op.
Re: probleem met K wissels
U heeft gelijk ,dat wissel heeft een vast punt stuk.Maar het probleem is op gelost ,,Ik heb er een rij draad onder aangebracht, en de massa er bij gezet

opgelost ,dank hiervoor

robert