Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

BR 64 250 probleem motortandwiel opgelost.

Gestart door Maarten Marklin donderdag 17 januari 2019, 22:16:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 64 250 probleem motortandwiel opgelost.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
BR 64 250 probleem motortandwiel opgelost.
Vanavond probleem dat de loc vast kwam te staan. Ging niet meer voor of achteruit. Voorzichtig aan de wielen gedraaid en toen liep hij weer maar als je dan van rijrichting verandert dan bleef de loc weer vast staan.
Het duidt er op dat er iets tussen de tandwielen is gekomen. De loc na gepriegel zoveel mogelijk gedemonteerd maar het probleem zit in het motortandwiel. Nou wist ik niet hoe ik die motor er uit kan halen.
Ik heb de explosietekening opgezocht bij Marklin.de en het motorhuis blijkt  er af te kunnen. Er zitten nokjes op de motor en die vallen in de gleuven van het omhulsel. Als dat er eenmaal af is kun je zo de motor er uit pakken. Maar oh,oh,oh wat is dat allemaal fragiel en gepriegel, je moet zo uitkijken dat je niks afbreekt of een print beschadigt of draden lostrekt.
Ik heb de motor er uit en die ga ik morgen maar schoon maken met een borsteltje en dan proberen de boel weer in elkaar te krijgen zonder onderdelen over te houden. Ik zal al voor me dat de lok opgestuurd moest worden.
Misschien nog wat fotootjes erbij enzo. Word vervolgd.
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Beste Maarten,

Ik denk dat het een soft-drive sinus motor is, ik zou daar niet te veel aan sleutelen, motor en de bijbehorende elektronica is uit productie, dus ik denk dat opsturen dan geen zin heeft, dus tandwiel controleren en dan zal het wel ophouden.

Groet, Anne W
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Hoi Anne, het is inderdaad een softdrive sinusmotor. Ik hoop dat ik de tandwielen schoon kan krijgen, meer kan ik inderdaad niet doen. Waar ik tegen op zie is om het apparaat weer goed in elkaar te krijgen. Maar er zit niks anders op en zal heel geduldig moeten werken, het zal wel gaan lukken denk ik.
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Hoi Maarten,

Er valt niks schoon te maken aan de softdrive motor.
Er zitten geen koolborstels in en de assen zijn gelagerd, onderhoudsvrij noemt men dit.
Je kunt in principe ook niet aan de wielen draaien, want op de motoras zit een wormwiel.

Als je de motor er uit haalt, kun je eens testen of de motor dan wel goed draait.
Is dit het geval, kijk dan naar de tandwielen tussen motor en wielassen.
Misschien is daar wat afgebroken.
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Ad, het gaat om het Motortandwiel, niet het inwendige van de motor! Op het tandwiel zal vuil zitten, misschien wel iets van de grindbedding.
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Maarten, draaien de wielen nu wel als de motor verwijderd is ?
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Ja zeker. Ik ga straks de tandwielen met een kwastje schoonmaken en dan weer in elkaar zetten en testen. Ik heb veel te veel losgehaald maar daar kom je pas achter als je het gedaan hebt.
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Let dan op of er op het door de worm aangedreven tandwiel geen beschadigingen zichtbaar zijn. Beschadigde tandwielen kunnen ook blokkades veroorzaken.
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel
Nou zeg, hoe kan iemand totaal op het verkeerde been gezet worden.......
De baan is in opbouw en dan kan er van alles mis gaan. Omdat op het nieuwste stuk nog een aantal aansluitingen en een ringleiding nog gelegd moeten worden is de voedingsspanning op het nieuwe stuk wat lager dan aan het begin. Het effect is dat als er ergens in de rails kortsluiting is de CS 1 niet afschakelt, hij ziet wel een hogere stroom maar geen kortsluitstroom.


En nou weer terug naar de BR 64, daar reed ik een testrondje mee. Die reed goed heen en weer tot opeens de lok bleef staan maar geluid alsof hij voluit reed. Al gauw ga je dan de tandwielen verdenken. Lok helemaal uit elkaar gehaald en tandwielen gereinigd. Weer laten rijden, ging goed maar stopte opeens en probleem was er weer. Ik merkte dat hij elke keer aan het eind van een helling het probleem had. De lok bekeken, er liep niks aan. De rails aan het eind van de helling bekeken, alles ok. Een andere lok laten rijden, de BR 01. Deze reed wel goed maar langzamer en de lichten brandden heel flauw. De lok laten staan met de inspectielichten aan. En dan maar vanaf dat punt rails loshalen en letten op het licht van de lok. Bleken er toch nog een aantal lipjes van de K-rails niet goed te zitten bij het schaduwstation.
Omdat ik al veel K-rails had heb ik die ook in het schaduwstation gebruikt maar ik had daar beter C-rails voor kunnen nemen, dat ligt toch uit het zicht. Misschien doe ik dat alsnog.

Conclusie, foute analyse mbt de tandwielen. Ik had dit fenomeen nooit eerder meegemaakt. Wel het geluid maar geen tractie. Betekent onvoldoende vermogen voor de tractie maar wel voldoende voor de geluidsmodule.
Re: BR 64 250 probleem motortandwiel opgelost.
Rollenbankje aanschaffen? Voor 6 tientjes ben je klaar, eigenlijk onmisbaar. Geen Marklin, dat is vijf maal zo duur........

Re: BR 64 250 probleem motortandwiel opgelost.
 Maar dan wel anders aansluiten  :D