Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bij stilstand trein analoge baan toch minimaal 2 volt houden

Gestart door spoorniet woensdag 16 januari 2019, 15:56:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bij stilstand trein analoge baan toch minimaal 2 volt houden
Kan dit wel.
Trein wordt bestuurd door PWM. Omdat ik het treingeluid op een analoge baan wil regelen met arduino moet er altijd minimaal 2 volt op de baan blijven staan. Alleen de getekende 12 volt aansluiting wordt gebruikt voor het regelen van de snelheid. Maar als ik de trein stop zou ik anders geen geluid meer kunnen laten horen omdat de arduino geen signaal meer heeft. Wat zijn trouwens de gevolgen bij normaal bedrijf. Wordt de rijspanning dan max 6 volt of hoe werkt dit verder. Het is dus voor een gelijkstroom baan Marklin Z die ik niet digitaal wil maken.
Re: Bij stilstand trein analoge baan toch minimaal 2 volt houden
Elektrisch gezien gaat dit wel, de diodes in de min zijn trouwens overbodig, de plus is voldoende.
Het telt niet op , de 2 volt "tilt" wel je nul niveau op.
Het heeft wel invloed op de lage snelheden van als je PWM signaal 25% hoog is en 75% laag is dat normaal tussen 12 en 0 volt -> (12-0)/ (25/100) = 3 volt, maar dat wordt nu tussen 12 en 2 volt -> (12-2) / (25/100) = 2.5 volt + 2 volt = 4.5 volt.
Verder vraag ik mij wel af of je motor in de trein dit wel lekker vindt als deze stilstaat, want er blijft 2 volt op staan en dus loopt er een stroom door je motor.
Normaal als je motor draait geeft deze een tegen EMK waardoor de stroom lager wordt, maar dat is nu niet het geval.