Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

decoder m83 en voedingseenheid 60822

Gestart door Paulm woensdag 16 januari 2019, 15:19:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
decoder m83 en voedingseenheid 60822
Het is met niet duidelijk waarvoor de universele voedingseenheid bij decoder m83 dient. Is dit alleen om spanning op decoder m83 te zetten, en zo ja, wat is het voordeel hiervan?
Re: decoder m83 en voedingseenheid 60822
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: decoder m83 en voedingseenheid 60822
Je bent niet de enige die zich afvraagt waarvoor die 60822 nu precies dient. Hoewel de naam anders suggereert, is het namelijk géén voeding, maar volgens Märklin is hij nodig om een netvoeding zoals de 66360 te gebruiken als voeding voor de m 83.

Een aparte voeding voor de m 83 is op zich wel nuttig: daardoor gaat de stroom voor de wisselaandrijvingen c.q. ontkoppelrails niet ten koste van de beschikbare digitale stroom. Als de rijdende treinen namelijk bijna alle stroom nodig hebben en je wilt ook nog eens een wissel omzetten (of een paar overloopwissels, of een ontkopppelrails of draaischijf bedienen), is er misschien net niet voldoende vermogen.
Hopelijk treedt dan de kortstluitingsbeveiliging in werking, maar ik denk dat die niet snel genoeg is. Ik stel me voor dat, als je pech hebt, het omzetten van de wissel(s) faalt. En dat kan zomaar tot een botsing leiden.


Onlangs was er overigens een ander topic dat deels over dezelfde vraag ging:

Voeding voor verlichting via m83 met een CS3.
Re: decoder m83 en voedingseenheid 60822
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: decoder m83 en voedingseenheid 60822

De verzorgingseenheid 60822 is bedoeld om de decoders M83/M84 en K83 een eigen voeding te geven.
De eenheid moet gevoed worden met een 60360/66361. De eenheid heeft een aparte aansluitklem
voor de K83 decoders. Om het digitale signaal naar de K83 decoders te krijgen moet de eenheid ook aangesloten
zijn aan een M83 of M84 decoder. Deze decoder(s) zijn wel aangesloten op de digitale railspanning.
Dus voor K83 decoders is nodig 60360/66361 + 60822 + M83/M84.
Voor M83/M84 decoders is nodig 60360/66361 + 60822.
Re: decoder m83 en voedingseenheid 60822
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: decoder m83 en voedingseenheid 60822
 @citaat
Ja, zoiets staat ook in de documentatie, maar dat geeft geen antwoord op de vraag naar de functie van die 60822.

Ik wil niet blindelings een recept volgen, ik wil het begrijpen. Waarom zitten bepaalde ingrediënten er in? Als ik dat weet, kan ik mijn eigen draai geven aan het gerecht. Zo kun je in het recept voor appeltaart rustig de appels vervangen door ananas, maar bananen zijn minder geschikt.

Ik kan de gedachte niet van me afzetten dat Märklin de functie van de 60822 niet wil vertellen omdat we dan misschien zelf iets in elkaar gaan zetten.
Re: decoder m83 en voedingseenheid 60822
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: decoder m83 en voedingseenheid 60822
Heeft naar verluid ook met wetgeving te maken. Functie is het ontlasten van je digitale signaal door grote stationaire verbruikers als wissels op een andere voeding te zetten.
Re: decoder m83 en voedingseenheid 60822
Even een oud topic naar boven halen. Omdat ik bezig ben met het digitaliseren van mijn nieuwe baan stuitte ook ik op de 60822 die M voorschrijft bij gebruik van de M-83 decoder.
Zoals Laurent lang geleden opmerkte heeft het met wetgeving te maken.

Op het Stumiforum las ik dat het om een ontstoringsmodule gaat die "moet"** worden gebruikt om aan EMV (elektromagnetische velden) voorschriften te voldoen.

Im Märklin Magazin 1/2014 steht folgendes:

"Der Decoder kann auch über ein separates Schaltnetzteil 66361 versorgt werden. Benötigt wird zusätzlich zu diesem Schaltnetzteil in diesem Anwendungsfall die Entstöreinheit 60822. Wichtig: Ohne den Einsatz dieses Zusatzgerätes kann die Einhaltung der EMV-Vorschriften nicht gewährleistet werden. Daher bitte nie auf den Einsatz dieser Elektronik verzichten."

Wellicht voor iedereen inmiddels gesneden koek; voor mij gaf het duidelijkheid. Een duur 'tussenvoegsel' om aan wetgeving te voldoen, maar niet echt noodzakelijk - als ik het goed begrijp.
Misschien bedoelde Laurent met "ontlasten van je digitale signaal door grote stationaire verbruikers" hetzelfde als ontstoring. Ik ben een leek op dit gebied.

** Wat moet?

Bron: Preventiemedewerker.net

Welke maatregelen nodig zijn hangt af van de veldsterkte. Afdeling 4b 'Elektromagnetische velden' van hoofdstuk 6 van het Arbeidsomstandighedenbesluit stelt eisen aan het gebruik van toestellen die schadelijke elektromagnetische velden kunnen uitzenden."

Bij 'normale' elektrische apparatuur zoals boren, zagen, mobiele telefoons en computers is er sprake van een magnetisch veld, maar zijn de waarden zeer gering en maatregelen doorgaans overbodig.