Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....

Gestart door Alexmoba woensdag 16 januari 2019, 11:06:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ronald, je hoeft de wet niet uit te gaan leggen hier maar de ene winkel gaat er beter mee om dan de andere. En deze dus goed.

Verder is het pure onzin wat je hier loopt te vertellen dat de winkel verantwoordelijk zou zijn voor de inhoud van de verpakking van een nieuw en niet eerder geopend product. Dit is zeer duidelijk een verhaal van slechte verpakking door marklin. Hier kan de winkel helemaal niks aan doen. Bovendien lossen ze het goed op!

Koen
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
hoi,

Citaat van: 3railkoen op vrijdag 27 augustus 2021, 12:34:08
Verder is het pure onzin wat je hier loopt te vertellen dat de winkel verantwoordelijk zou zijn voor de inhoud van de verpakking van een nieuw en niet eerder geopend product. Dit is zeer duidelijk een verhaal van slechte verpakking door marklin. Hier kan de winkel helemaal niks aan doen.

Het is geen onzin. De winkelier zal Märklin er op moeten aanspreken dat zij veel retour krijgen door afgebroken onderdelen en/of niet functioneert. Zij moeten die volgens de wet iedere keer een oplossing voor vinden als een klant er mee terugkomt. Dus ja: dan ben je inderdaad indirect verantwoordelijk voor hoe het verpakt is. Het lastige is dat je daar als winkelier daar niet veel aan kan doen. Het vervelende is: Je wilt het spul wel verkopen. Want als je het niet verkoopt gaat de klant naar een andere winkel. Dat kost je dan omzet. Verkoop je het ding toch dan zit daar een risico aan dat een klant een paar keer terugkomt met een exemplaar dat niet goed is. Dat maakt het niet altijd gemakkelijk voor een winkel. Je kan het deels voorkomen door het product met de klant voor de koop te controleren of deze goed is.

Groet Ronald.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
bla bla bla
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Schiet niet op,...je zou er zelf draaierig van worden. :D
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lol ja, indien die functie werkt.. gr koen
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....

Volgende keer meteen in de winkel maar even uitpakken en controleren...
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: 3railkoen op vrijdag 27 augustus 2021, 12:48:25

bla bla bla


Nou nou.....  :(

....mompelt iets van ezel en steen.....

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
ik kan het me voorstellen dat als je iets koopt het gewoon z'n werk doet en dat ook zonder beschadigingen, buiten het burgerlijk wetboek, verpakkingsperikelen en risico's van het verkoopvak. :D
pas dan ben je blij  :)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Het gaat niet om het begin of het einde,...
Maar wat er tussenin gebeurd, hoe gaan we er mee om, worden de pakketten door de vervoerder erin gesmeten of worden ze netjes behandeld en dat is nou precies de kern.
En door toedoen van andere moet je het artikel zowat beschermen met beton.
Heb het zelf gezien bij modellen van Bulldozers D11 1/24 van Ccm, die werden verscheept en zelfs de Tie-wraps waren gebroken en zeer vele onderdelen waren afgebroken, gelukkig bleef het beperkt en werd het opgelost, en zelfs dit model bestond geheel uit metaal en gelukkig die van mij had niks.
Ook hier was het gebeurd door andere tussen personen.
Wat ze hebben gedaan is extra verpakking aan de binnenkant erom heen en vol gelegen met piepschuim....
En dit alles, door een stelletje.....
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Marklin c-draaischijf is terug naar de dealer. Zit nu aan de 665201 van Fleischmann te denken. Die is voor 3-rail. In het verleden had ik goede ervaringen met de marklin (fleischmann) schijf dus deze zal ook wel ok zijn neem ik aan.

Vraag me alleen af wat de beste decoder hiervoor is. Net contact gehad met Digikeijs en die leveren hun dr-5052 controller niet meer door compatibility issues kennelijk. Ik zie dat Littfinski een TT-DEC decoder heeft. En ESU  heeft een paper waarin beschreven wordt hoe eea om te bouwen met een lokpilot

Zijn er hier ervaringen met 1) die fleischmann draaischijf en 2) het digitaliseren daarvan (digikeijs, littfinski tt-dec , marklin ? , esu lokpilot ombouw - maar dan moet je echt gaan  klussen eraan)

PS- schade door transport aan het hekwerk (doordat eea niet goed gefixeerd is in de verpakking) en de zeer kritische afstelling van die nokjes die door het optische oog lopen (waar ie dus tegenaan loopt) is een bekend probleem inmiddels en wordt hopelijk door een modificatie van marklin aangepakt.  Men denkt daarbij aan schuine voorkant van dat optische oog zodat eea er meer vloeiend in loopt ook als de brug wat krom is.

gr koen
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Bij mij is de Märklin/Fleischmann draaischijf verbonden met een Fleischmann Turncontrol 6915, die eigenlijk een DCC-decoder is met een beeldschermpje.
Een enkele keer (willekeurig) slaat de brug een uitgang over en dan kan ik hem met de Turncontrol weer makkelijk configureren op het juiste spoor.
De Turncontrol hangt gewoon aan de baanstroom (booster), en wordt via het Gleisbildstellwerk van mijn ECoS bestuurd.
In de ECoS moest ik wel voor elke uitgang 2 knoppen aanmaken: eentje voor de kant met het huisje en eentje voor de kant zonder huisje (afhankelijk van welke kant de loc op moet staan); plus nog een knop voor 180 graden linksom en 180 rechtsom.

Ik rijd niet met de computer, maar je zal in de software van itrain e.d. wel een en ander kunnen programmeren.
Groet, Paul
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat: Ik rijd niet met de computer, maar je zal in de software van itrain e.d. wel een en ander kunnen programmeren
Dus niet.
Evenals voor de aansturing van wissels, seinen en dergelijke heb je voor de aansturing van de draaischijf een decoder nodig.
Ik heb een TDEc decoder in gebruik en deze moet geprogrammeerd worden.
Eerst nadat de decoder met behulp van digitale centrale is geprogrammeerd, kan de draaischijf via I-Train bestuurd worden.

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Hi Cees, Paul bedankt. Ik zat ook aan de Littfinski TT-Dec te denken want heb die in het verleden met de marklin/fleischmann schijf gebruikt icm TrainController en dat ging prima toen.  Nu zie ik de Fleischmann AC schijf (665201) niet tussen de supported producten staan voor de tt-dec maar die LDT info zal wat ouder zijn en de schjf is uit 2019. Zal ldt iig een belletje geven. gr koen
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Hoi,

Citaat van: Pt2/3 op woensdag 01 september 2021, 20:16:29
Citaat: Ik rijd niet met de computer, maar je zal in de software van itrain e.d. wel een en ander kunnen programmeren
Dus niet. Evenals voor de aansturing van wissels, seinen en dergelijke heb je voor de aansturing van de draaischijf een decoder nodig.

Waarom zou de Fleischmann 6915 Turn Control niet werken in iTrain? Hij wordt zelfs benoemd in de handleiding. Naast de handbediening via de knoppen en scherm is het ook een "decoder" die via het DCC-protocol en/of Loconet aangestuurd kan worden. Je sluit de Turn Control aan op de draaischijf. Daarna is de schijf via de Turn Control te bedienen. Dan is het een kwestie van instellen in iTrain. Het ding wordt gewoon door iTrain ondersteund. Het is mogelijk een wat duurdere oplossing dan een "standaard" draaischijf decoder.

Groet Ronald.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ronald,

Mogelijk heb ik me wat onduidelijk uitgedrukt, maar ik bedoel te zeggen dat een decoder eerst geprogrammeerd moet worden alvorens met een software-programma, zoals i-Train, de draaischijf bediend kan worden.
Dat geldt ook voor de 6915 Turn control van Fleischmann.
Zie pagina 12 en volgende van de handleiding.
https://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/BA_6915_201123.pdf

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
@ Cees, ik had het programmeren van de Turncontrol voor het gemak maar overgeslagen in bovenstaand verhaal. Legde meer de nadruk op het feit dat deze ook vanaf een programma bestuurbaar is; alsmede het feit dat bij een onvolledige draai of draai voorbij het beoogde spoor dit weer makkelijk te corrigeren is op de Turncontrol.
Groet, Paul
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ik heb deze draaischijf ook sinds enkele weken.
In combinatie met een ms2 van een paar jaar oud (nog zonder update)

Moet eerlijk zeggen, niks geen problemen.
Terwijl ik qua modelspoor een beginner ben viel de installatie mij niet tegen.
Ok, het mocht wat realistischer qua looks, minder plastic look dan, maar als ik zie hoe sommigen een scenery kunnen maken mag dit geen probleem zijn lijkt mij.

Qua inbouwen, ook voor een beginner, vrij makkelijk te doen.
Ik ben wat handiger met hout, dus een strakke ring gezaagd volgens bijgevoegde tekening waar de klipjes vlak en strak aan word bevestigd.
Waarin dan de draaischijf komt te liggen.
Deze klipjes moeten wel allemaal vlak onder de draaischijf liggen, en niet naar beneden hangen of ongelijk, dus goed vlak vast boren met gelijk ingestelde aandraaimoment.
Ik heb deels mijn 9mm zachte ondervloer isolatie weggesneden en daar een O ring van 9mm populier in gelegd om dat anders de klipjes niet recht zijn te monteren.

Aansluiten en klaar.

Het enige wat ik had gemist als beginner is dat je je spoor moet her programmeren op de net aangesloten spoor aansluitingen, welke ik had veranderd t.o.v. geleverd.
Ook al zitten de inzetstukjes goed van spoor en rand, zonder her programmeren blijft hij op de 1e ingestelde sporen staan.
Na het her programmeren vind hij de sporen zoals bedoeld.

Moet wel zeggen, dat in het boekje hierover niks duidelijk staat omschreven m.b.t. mobilestation 2.
Wel cs2 en 3 en schakelbord.

Iets wat ik niks vond is het adres instellen op 1 zoals marklin dit in eenvoudig bedrijf bedoeld.
Dit is totaal onhandig, je kan hem beter op 225 laten staan omdat daar de overige functies daar achteraan komen, zoals geluid, licht etc.
Zoals het filmpje ms2 professioneel gebruik.

Kritiekpuntjes?
Ja een paar:

Wat ik mis op de ms2 is het instellen van geluidsniveau, vooral die duitser die verteld tot hoever de trein mag rijden........
Bij de locs heb ik het geluidsniveau naar beneden gesteld, dit mis ik nog bij de draaischijf.

Aansluitingen van K-rails, inzetstukken van k rails?

En de 12 graden hoek? welke mijn zoektocht naar een leuke epoche 3 ringloods voor 3 locs wat moeilijker maakt.
Zoals al eerder vermeld in 15 graden is wat meer keus.

En niet geschikt voor jongere spelers; tenminste ik laat mijn kinderen hier nog niet mee spelen tot ze oud en voorzichtig genoeg zijn.
Alles met mfx/geluid/functies is vrij duur en te fragiele voor mijn kids (5&6), die hebben een eigen baantje naast de "mijne" zodat ik die erop aan kan sluiten als zij voorzichtig genoeg zijn :D
Maar de kids en ik vinden dat geluid, mfx functies geweldig. :D
Dat was er niet toen ik +/-13 of zoiets was, M-rail later nog met delta...

En de prijs.............. Volgens mij zijn de meeste onderdelen en locs best wel prijzig te noemen in deze hobby.
De een koopt een nieuw locje, de andere een draaischijf of iets anders.

Maar al met al;

Ik vind het een toffe aanvulling, leuke functies en makkelijk te instaleren en te bedienen.
En voor dat beton randje, daar komt bij mij nog 9mm om toe als opvulling om het weg te blenden, net als bij mijn c-spoor, behalve dan waar het overloopt in k-spoor.
Qua realistischer maken..........., dit gaan we eerst maar oefenen op andere spoor en scenery onderdelen :D

Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
het is idd allemaal vrij eenvoudig.. je hebt echter mazzel als is het doet en niet hapert (vrij kritisch ontwerp).. ik heb het er na 3 stuks slecht werkende of beschadigde exemplaren uitgegooid .. vele plezier ermee!
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat @citaat Goed verhaal Derk. Het raakt aan mijn installatie ervaring bij een kennis. Ik ben als niet-Marklinist positief over de draaischijf.

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Weatheren/ verfraaien:





Met vriendelijke groet,
William
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lijkt nogal een werkje dat weatheren..... Maar ziet er stukken beter uit.
Iets voor de winter maanden..... :)

Ben zelf nog niet helemaal uit over het verf wat ik wil gebruiken, had vroeger dat van revell maar gebruik nu als laatst het acryl van noch.
werkt prima als alternatief voor het oude enemal type van revell

Maar met alleen grijs en wit kom ik nog niet ver  :D

In dit filmpje gebruiken ze valeo welke ik ook al voorbij heb zien komen in modelspoorwinkels op het net.

Eerst maar eens kijken wat nou handig is qua merk in zowel makkelijk in aanschaf als zowel de keuze in acryl denk ik 8o

Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Een andere manier is om de scheuren te snijden.
Zo heb ik het gedaan met de oude draaischijf (ff scrollen)
Kijk hier .

groet
Harald 
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: DA79 op woensdag 24 november 2021, 20:48:12
Eerst maar eens kijken wat nou handig is qua merk in zowel makkelijk in aanschaf als zowel de keuze in acryl denk ik 8o
Als je voor acryl verf gaat kun je Model Color en Model Air van Vallejo gebruiken of Aqua Color van Revell. Voordeel van acrylverf vind ik dat het amper ruikt en het droogt snel. Dat laatste kan je ook als een nadeel beschouwen ;)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Raar dat Märklin een draaischijf maakt wat de lange stoom locomotieven niet of bijna niet op passen heb mij snel weer een nieuwe oud model gekocht de 7286. Het aansluiten van de K-rails is ook makkelijker. :)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat

Ze wilde bij Marklin een kleinere versie maken zodat hij op meer modelbanen ingezet kan worden, de consequentie was dan wel dat niet alle stoomloc's erop zouden passen.

Dit hebben ze ook gecommuniceerd volgens mij.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Degeluidsman op zondag 28 november 2021, 10:59:07
Dit hebben ze ook gecommuniceerd volgens mij.
Niet gecommuniceerd, doch medegedeeld.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Iedereen zijn ding.

De grote van de schijf past prima bij mijn spoor tijdperk.

Daarnaast, voor iemand die nog niet handig is met het zelfbouwen en inbouwen van decoders voor digitaal bewegen en geluid is dit een prima oplossing.
Over de prijs en degelijkheid of realisme, tja iedereen zijn mening en deze schijf zal niet iedereen zijn ding zijn.

Zo snap ik nog steeds niet waarom er in sommige treinen nog geen kogellagers zitten i.p.v. bronzen zittingen. (mijn 37861 bijvoorbeeld)
Ok je word dan wel stapsgewijs handiger in demonteren en schoonmaken van treinen en toch dan maar minder smeren.
Maar dat zie ik mijn kids niet doen.
Daarin tegen vind ik de 36244 veel handiger, en die doen het gewoon altijd prima.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Faller heeft een ringloods voor de nieuwe draaischijf.
Nummer 120281 en uitbreiding 120282.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Net al binnengekregen.

Alhoewel een in een oudere tijdperk of meer keus in stijl was ook wel leuk geweest.
Wie weet komt er ooit nog 1 uit.

Weet iemand hoeveel de 15 graden afwijkt van de 12 graden?
Kan men de sporen van een c rail iets bij trekken of aanpassen naar een 15 graden loods?
Of zit daar teveel afwijking in met 3 graden, want veel ruimte heb ik niet voor de ringloods vandaar ook mijn keuze voor deze van Faller
Met de bedoeling dat deze zo dicht mogelijk bij de draaischijf komt te staan.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Het verschil is 3 graden en da's veel. Dat ga je niet wegwerken met C-rails. En hoe dichter de loods bij de schijf staat hoe meer last je er van hebt...... ;)

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: DA79 op zondag 28 november 2021, 14:37:51
Weet iemand hoeveel de 15 graden afwijkt van de 12 graden?
3 graden. ;)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat
ik las meer het verschil in mm tussen die 12 en 15 graden  ;)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
In ieder geval zodat de sporen recht het loods in kunnen bij een 15 graden loods.

Heb niks waarmee ik kan meten of uittesten, ja pas als ik de faller in elkaar heb.
En dat is dan een 12 graden type.
Las ook ergens al iets over het inslijpen van c rails? om het gebrek van flex-rails te combineren.
Maar misschien dat iemand hier al mee aan het puzzelen is geweest met een 15 graden ringloods met de c draaischijf.

Er zijn kleine korte bochtjes te krijgen, waarmee ik door verschillende te testen toch het stationspoor weer op de draaischijf heb aangesloten, zodat ik nu ook van het station naar draaischijf naar locloodsen en installaties kan.
Meer geluk dan wijsheid dat het paste denk ik :D

Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Het lijkt mij geen gezicht om met bochtjes te werken om de sporen in een 15 graden lokloods te proppen. Zoiets werd in werkelijkheid niet gedaan.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Misschien flex K-rail gebruiken ?  :idea:
Maar bij een 6 stands loods al gauw 5 x 3 = 15 graden verschil.   ;)

groet
Harald
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Haradigi op maandag 29 november 2021, 11:28:21

Misschien flex K-rail gebruiken ?  :idea:


Goed plan, boven C-rail, onder K-rail, past prima.......  :thumbup: :thumbup:



Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 :-)

Groet
Harald
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat
Whahaha :thumbup:
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat @citaat

Niet erg in het echt ook.....

https://youtu.be/wtBUvGO1g0g

Draaischijf komt hier voorlopig toch nog niet dus ik volg alles wel vanaf een afstandje.
Om nog even op de vraag terug te komen 3 graden scheelt op een standaard rail (+-180mm) bijna 9,5mm.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Een br 44 past op de schijf, met nog een beetje ruimte over. :D ;)



Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
hi, zag dat er een nieuwe komt ?? Is dat weer een betrouwbare fleischmann in marklin jasje .. ?
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Alleen ander kleurtje....
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
De eerste grijze versie vond ik erg flets van kleur, die nieuwe heeft "hout" aan de buitenrand en is wat kleurrijker.
Ik zou me eigenlijk wel bescheten voelen als ik die grijze gekocht zou hebben... :|
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
ja nog ff los van de ietwat kritische werking van dat ding en belabberde verpakking
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
ja de eerste was nr 74861   en nu dus 74862 !
Wat zijn de verschillen ?
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
de kleur dus kennelijk
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat

De rechter staat al in de grondverf.
Kun je zo met de kwast over heen en je eigen kleuren geven.  :-)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Had de eerste versie ook licht en geluidsfuncties (de nieuwe wel, maar ben even kwijt of die eerdere dat ook al had)?

Niet dat ik 'm ga kopen, maar toch even de vraag neergelegd, voor 't geval dat dit ook een verschil is tussen die twee.
Groet, Paul
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ik heb ooit gelezen dat je de vorige draaischijf kon voorzien van geluid.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Die "vorige" draaischijf heeft standaard ook licht- en geluidsduncties.

Cees