Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....

Gestart door Alexmoba woensdag 16 januari 2019, 11:06:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: BW Rheine op zondag 16 mei 2021, 19:56:39
Voor de "Heren" die een Br 05 bezitten en de nieuwe draaischijf.
Dan heb je echt met millimeter werk te maken..
Maar het is te doen....!!


Ik maak uit het filmpje en de titel ervan juist op dat het niet gaat...
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Om er achter te komen, moet je hart voorloop-as en hart achterste tender-as opmeten.
Dan weet je het.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Je heb gelijk hoor en eigenwijs is ook wijs.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: BW Rheine op zondag 16 mei 2021, 22:34:43
Om er achter te komen, moet je hart voorloop-as en hart achterste tender-as opmeten.
Dan weet je het.
Nee, dan ben je er nog niet.
Je moet ook rekening houden met extra lengte zodat dat de flens over de bovenkant spoorstaaf kan draaien.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Hadden ze hier eerder ook geen moeite mee.
Wat deden ze vroeger bij zo'n grote machine.

En hoe hebben ze de BigBoy gedraaid. Je maakt niet zo maar even een extra draaischijf voor die grote jongens.
Keerlus/keer driehoek misschien????
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Deze draaischijf is gebaseerd op een standaardmaat in Duitsland, daar reed de Big Boy niet.

Ter aanvulling:
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Nee, je maakt niet zomaar een nieuwe draaischijf, maar de praktijk is dat het wel gebeurde. Naarmate locomotieven zwaarder en groter (langer) werden, werden rails, beddingen, bruggen en uiteraard ook draaischijven aangepast. Er waren standaardmaten bij de DRG en de DB, net als bij iedere andere spoorwegmaatschappij. De 20, 23 en 26 meter draaischijven werden geplaatst in de depots waar dat het meest aangewezen was, gelet op het beschikbare en benodigde materieel.
De 05 was een loc uit de buitencategorie en zal wel op de 26 meter schijf hebben gepast, maar deze nieuwe van Märklin is een maatje kleiner. Het is een 23 meter schijf als als ik het goed voor ogen heb (en als er iets klopt van de schaalgrootte). Maar dat was bekend. Er was al, onterechte, twijfel of een 01 of 44 zou passen. En ja, die passen.
Maar de 05 Dus niet. Dergelijke grote machines waren beperkt in hun inzetbaarheid, maar er waren er ook maar twee of drie exemplaren van. NS had als grootste maat draaischijf 20 meter. In het grensverkeer zette de DB 03-en met kortere tender zodat ze in Nederland konder worden gekeerd.  Ook dat was een optie.

Groet,

Peter
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat
Beste mDDM, eigenlijk doen we allebei hetzelfde, ik plaats een filmpje en ondanks de titel, zie je of wil je geloven dat het toch net past en eigenlijk dacht ik het echt, toch apart.
Jij vroeg of de serie 1 van de NMBS paste, ik gaf een antwoord en toch wist je het antwoord, zelf ook al.
We weten het en toch plaatsen we het...komisch.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 :) :)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
kreeg bericht dat ie vanuit de nl m* reparatie service doorgestuurd is naar m* in germany.. ben benieuwd ..
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Vorige week de 74861 ontvangen uit Duitsland. Alle opmerkingen, filmpjes, suggesties, aanbevelingen enz. gelezen. Hierna de draaischijf uitgepakt en eens bekeken. Niks op aan te merken. Ziet er goed uit; moet wel met zorg behandeld worden maar dat is niet nieuw voor Märklin.
Hierna de draaischijf volgens de bijgevoegde tekeningen op een multiplexplaat van 12mm gemonteerd met en fixatie-hoekjes. Draaischijf volgens bijgevoegd schema aangesloten op een CS3+ en de spanning erop gezet.
Volgens het instructieboekje de schijf eerst aanmelden en vervolgens installeren. Geen enkel probleem. Ik denk bij me zelf, dit kan haast niet na alles wat ik gelezen heb. Na enkele minuten kon ik de schijf via het bedienvenster op de CS3+ alles laten doen wat beschreven stond. Ik heb hierbij de standaard schijf gebruikt met de 6 aansluitingen en de CS3+ was up-to-date met de software.
Kortom ik heb alleen maar positief nieuws omtrent deze draaischijf al hoewel een klein min-puntje. De helptekst in het CS3+ omtrent deze draaischijf was op een aantal punten onbegrijpelijk. Wellicht had dit te maken met het automatisch besturen van de draaischijf vanuit de programmering, maar dat laat ik maar even voor wat het is.
Ik concentreer me nu op het bijplaatsen van aansluitingen en daarna het testen van de draaischijf op deze nieuwe aansluitingen. Ik zal hierover ook een mededeling plaatsen. Misschien lukt dan ook een foto.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat  :thumbup:
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Nou, deze tweede probeersessie met de nieuwe draaischijf heeft toch wel wat voor problemen gezorgd. Ik zal maar meteen zeggen dat uiteindelijk alles is goed gekomen maar dat heeft wel zweetdruppeltjes gekost, mede omdat het ook zo warm was.

Ik heb 6 extra aansluitrails en die heb ik volgens de handleiding aangebracht, daarna de schijf weer aangesloten en opnieuw gestart omdat de software moet weten waar de nieuwe aansluitrails zitten. Nou dat ronddraaien van de schijf was een en al ellende. De schijf zat vrijwel meteen vast en de motor bleef maar draaien. Gelukkig heeft M er kennelijk 'n soort slipkoppeling ingezet want er is achter niets stukgegaan.
De oorzaak van vastlopen was tweeledig: de railstukjes waren niet goed vastgezet en er zat een beschadigd plugje, in een van de railstukjes. Maar voordat je de zaak los hebt ben je wel een ochtend verder. Want wat doe je? Eerst de voeding-aansluiting aan het CS3+ losmaken, dan de rail-en dummy stukjes rondom de brugeinden losmaken van de schijf (moet heel voorzichtig gebeuren, anders verniel je het mechanisme, met name de blokkeerstift of het oogje). Als dat weg is, is de brug weer vrij om te bewegen. Bij controle van de nieuwe aansluitrail op de draaischijf bleek dat de vergrendeling toch niet voor 100% in de uitsparing zat, maar gedeeltelijk. Zie foto2. Dit is al voldoende om de schijf te laten stoppen. Bij een van de stukjes ontdekte ik een beschadiging aan het plugje (zie foto1)voor de herkenning aansluitrail-dummy. Teruggebogen en er weer ingezet.
Hierna alle 6 nieuwe railstukken er opnieuw ingezet, maar ditmaal meteen aan de onderkant van de schijf gecontroleerd of ze perfect in het slotje vielen. Bij 2 was dit niet het geval en opnieuw, nu met wat harder drukken er weer ingezet. Gelukkig pakte het slotje. Maar als ik was uitgeschoten met drukken, zou er niet veel meer over zijn van de schijf. Een simpele click zou hier op zijn plaats zijn, nee er moet welhaast geweld gebruikt worden. Dit vind ik een minpunt van deze draaischijf.
Goed, alles optisch goed aangebracht, moet nu opnieuw aangemeld worden en geïnstalleerd. Dat verloopt gelukkig goed, de schijf gaat nu keurig rond, doet alle 30 aansluitingen aan en noteert de aansluiting of er een rail of dummy inzit en laat dit uiteindelijk ook in het schema zien.
Ja, was het maar zo eenvoudig. Het beeld op het beeldscherm was niet het beeld wat ik op de testtafel zag. Alles was verschoven. Nou gelukkig was dat bij M ook gebeurd en hadden ze een hele mooie tool ontwikkeld om dat recht te breien. Deze tool gebruikt ( kan zowel handmatig door de brug met de hand te draaien dan wel via het menu een preset op te geven).  Werkt goed en makkelijk.
Hierna was de brug volledig via het CS+ te besturen.
Omdat ik toch de schrik in de benen had van het vastlopen van de brug heb ik hierna de brug ca. een uur allerlei opdrachten gegeven en heeft ze nimmer gefaald. Gelukkig de schrik is weg en het vertrouwen komt weer terug. Maar bij deze installatie is duidelijk naar voren gekomen dat het een verfijnd stukje techniek is wat de brug in positie brengt en vergrendeld en ook de zeer kleine plugjes aan de binnenkant van de aansluitstukken zijn gevoelig voor beschadiging.
Ben ik nu nog steeds tevreden met deze draaischijf? Jawel, maar ik realiseer me wel, dat niet iedereen zomaar de stukjes van de schijf eraf haalt als deze tegen de brug aanstaan. En om verder te kunnen zal dat toch wel moeten tenzij iemand een lumineus idee heeft hoe het ook kan. Ik heb het ook geprobeerd met het tool om handmatig de brug te verstellen, immers dan wordt de vergrendeling opgeheven, maar dat lukte niet . Ik vermoed dat de opdracht om rond te gaan nog niet was afgerond(schijf stond immers vast) en de schijf dus een nieuwe opdracht niet accepteert.

Tot zover mijnervaring met de nieuwe schijf. Ik ga nu de zaak inplannen in mijn nieuwe baan.

Fotos toegevoegd in gereduceerd format; van beeldscherm af gefotografeerd.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Nou, gelukkig maar !
Het is zo langzamerhand duidelijk,
dat hij niet voor iedereen weggelegd is...
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Wim,

Citaat van: Wim op vrijdag 11 juni 2021, 17:20:08
Het is zo langzamerhand duidelijk,
dat hij niet voor iedereen weggelegd is...

Wat eigenlijk wel zou moeten.

Als alleen professionele hobbyisten er mee overweg kunnen maak je de hobby bijna onbereikbaar.
En we willen juist de jeugd erbij betrekken.

Henk
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Trainhenk op zondag 13 juni 2021, 13:23:55
professionele hobbyisten
Dat zijn lieden die voor hun beroep een hobby uitoefenen.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Het probleem is dat de opening van het detectie mechanisme dat over die uitstekende nokjes draait ietwat te krap gedesigned is zodat amper tot geen speling is.. bij de ene gaat het kennelijk net goed en bij de andere niet.. dan loopt ie ertegenaan en blijft motor doorlopen etc .. 
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Bij mij ook een hele opluchting toen ik de draaischijf in één twee drie aan de praat kreeg. Plaatsen, initialiseren, terugvinden op het scherm van mijn CS3+. Alles naar wens. En spelen maar... Tot een loc (met de wielen paste het nipt op de draaischijf) met de uitstekende delen bleef hangen achter de rails op het vaste deel. Nog niet erg want even uit het programma, daarna opnieuw mfx zoeken, initialiseren en ik kon weer verder. Tot voor enkele dagen mijn schijf zomaar bleef haperen, geen beweging meer in te krijgen. toch nog maar eens verwijderen dacht ik . Opnieuw aanmelden.  ....Meld zich niet meer aan. Ge kunt u voorstellen waar de moed dan zit.
Heb nu info gevraagd via Marklin insiderclub. Wacht op de beloofde tussenkomst van de techniekers. Hou je op de hoogte. Tot later...Paul :warning:
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Dag Nico,
Een hele fijne ervarings toelichting ik ben bijna zover om de schijf te gaan inbouwen.
Een vraag van een niet zo ervaren digitale bestuurder.
Aan de onderkant van de draaischijf heb je twee aansluitingen die naar de rail is mij duidelijk maar de tweede hoe sluit ik die aan?
In de handleiding verdwijnen de draadjes in het luchtledige. Of krijg de schijf de digitale signalen via de spooraansluiting.
Het zijn misschien domme vragen maar nergens, niet bij m niet op YouTube kan jij mij verder helpen.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Best Anton, er worden op dit forum geen domme vragen gesteld. Je weet iets of je weet het niet en als je het niet weet zijn er altijd forumleden die je verder helpen.
In dit geval is het voor mij makkelijk. Ik heb even gekeken hoe ik de schijf aangesloten heb en dat is zoals op pagina 2 van het instructieboekje met dien verstande dat ik de rode draden aan elkaar gekoppeld heb en de bruine draden en dus met een rode en een bruine draad naar de voeding gegaan ben. Het is mij even ontgaan waarom Ma. dit zo getekend heeft (alles heeft bij Ma namelijk een reden). Wellicht kom ik daar nog op of weet iemand anders dat. Als ik daar achter kom zal ik dat hier melden.
Maar zoals je wel zult begrijpen komen de digitale signalen via de rood/bruine draden binnen. Zo heeft Ma. het systeem ontworpen. Voor een beginnend gebruiker vind ik dit systeem prachtig: helemaal geen draden naar je rails: in principe alleen de 2 voedingsdraden. Ook bij de draaischijf: 2 voedingsdraden en in principe kan je de hele schijf besturen.
Veel succes.
PS ik zit net te bedenken dat het splitsen van voedingen alleen maar te maken kan hebben met de belasting(geen geld maar wattage!) van je Central Station. Een deel kan je dan op een aparte vermogenstransformator (booster) zetten, zodat je je CS minder belast. Zo heb ik alle leds van de wissels gewoon via de de normale voeding lopen en niet apart, dus ook geen aparte gele draden; Ma. voorziet hier wel in dat je de leds apart kan voeden. Er is dus wel over nagedacht.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord, ik was in de verwarring over de twee aansluitingen, maar kan nu verder.
Nogmaals dank, Anton.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Voedingen van o.a. Wissels, ontkoppelrails enz (niet de ledjes van bijvoorbeeld stootblok)moeten altijd op een aparte voeding dacht ik, weet zelf helaas ook niet meer waarom  :?
Heb het destijds eens zo opgeschreven als notitie, maar niet de reden erbij gezet helaas....
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
De vraag van Barry is wat off topic, maar misschien toch ook relevant voor de (nieuwe) draaischijf.
De stroom van de baan (voor het gemak: rode en bruine draad) is in digitaal bedrijf 'duur'. De stroom bevat het digitale signaal en komt van de centrale en de eventuele extra boosters, dure hardware dus.
Een gewone motor, wisselaandrijving of led kan met gewone spanning toe uit een geschakelde voeding of (simpele, oude) trafo. Die kunnen (met bruine en en gele draad) zorgen voor de power. Goedkoper dan de digitale stroom. Het is mooi dat de meeste nieuwe decoders dergelijke separate stroomvoorzieningen toestaan.


Groet,

Peter
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Toch nog even een reactie op die voeding. Om alles simpel te houden heb ik alles gevoed vanuit de de CS3+, dus de "dure" stroom. Je kan een behoorlijke baan bouwen voordat je met boosters moet gaan werken. Misschien komt die tijd nog wel, maar nu nog niet, dus hoef ik ook niet alles te splitsen. Mijn punt was dat Ma. dit voorzien heeft en dat splitsen (ook achteraf)mogelijk gemaakt is.
Dus ook de lampjes op de stootblokken zijn via de rail aangesloten en de wissels en ontkoppelrail. Het enige wat op een aparte trafo zit is de verlichting in de huizen, gebouwen en openbare verlichting. De opmerking van Peter is dus wel terecht maar je kan de grens opzoeken wat de CS aankan in jouw geval.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Peter, het was meer een beetje een antwoord op de vraag van Anton.
Daarin stond de vraag waarom 2 rode en 2 bruine aansluitdraden aan de draaischijf..


Ik moet echt in mijn boekjes of in mijn geheugen gaan graven hiervoor...
Maar ik kan mij herinneren dat je eerst (misschien wel in de tijd van de 6021) niet de elektrische wissel enz. en de rails op dezelfde voeding mocht aansluiten?
Gaf iets van  storing of misschien zelfs kortsluiting , nogmaals dat moet ik echt uit/opzoeken..
Zoals hierboven eerder gezegd, Weet wel dat ik in den beginne altijd een geel Post-it  briefje op mijn voeding had geplakt, wissels en rail voeding gescheiden houden....

Maar dit is misschien iets van vroegah  :P :D
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
hi, in het geval van de nieuwe c draaischijf zit er een decoder in (met daarachter een motor die je niet seperaat kan voeden) dus die voedt je met digitaal signaal net zoals de rails omdat je wil rijden erop. Je kan alle rood met rood en alle bruin met bruin samen voegen of je kan de rails en de decoder op verschillende booster groepen zetten. Daarnaast is er 2 keer bruin om massa detectie op de rails op de schijf mogelijk te maken (als je dat niet wil verbindt je die bruinen ook door). Het is dus gewoon een kwestie  van verschillende mogelijkheden kunnen hebben. Hoe ver je wil gaan in scheiden van rails/decoders etc hangt gewoon van de grootte van je baan af en hoeveel er tegelijk met werken (rijden / draaien / schakelen etc) . Op mjn vorige baan had ik 8 boosters en nu 1 omdat dat genoeg is en daar hangt dus alles aan (uiteindelijk).
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 08 mei 2021, 17:53:06
Joachim,

Waarom heb je alleen maar spoor 1 aangemaakt ?
Dat is de "start/standaardpositie" van de draaischijf. Die kan dus nergens anders naar toe draaien !
Maak spoor 2 en 3 aan,  aangenomen dat je de spooraansluitingen van de oorspronkelijke (uitleverings)toestand niet veranderd hebt.
Schakel vervolgens functie "Go"  (ontgrendelen) en dan spoor 2 of 3
Wat gebeurt er dan ?

Cees


Hi Cees,  De draaischijf is via Haertle naar Marklin geweest. Zoals aangegeven bleef de motor constant draaien zodra deze spanning kreeg. Inmiddels weer retour ontvangen met de mededeling dat er niks aan mankeerde....🧐. Functioneert naar behoren volgens hun. Nu heb ik deze opnieuw geprobeerd en wanneer de draaischijf spanning krijgt gaat buitenverlichting branden en maakt deze even een kort gezellig werk geluid. Motor draait niet en verder kan ik er geen beweging in krijgen. Heb meerdere sporen aangemaakt en geprobeerd. Helaas. Bij de instellingen zoals genoemd via link stummi forum moet de draaischijf dan ook op dcc worden gezet of zou dit moeten werken via Motorola... Zie jouw, of iedere andere reactie graag. Tot op heden anders niks dan ergernis voor een draaischijf van € 450,-....😢.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Zonde
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Beste Joachim,

Ik zou contact zoeken met iemand die inmiddels veel positieve ervaring heeft met de draaischijf/centrale naar hem toe gaan en hem de boel laten aansluiten.

Negatief resultaat: dan heb je een getuige, positief resultaat dan leer je wat jij niet goed doet

Je kan ook naar een Nederlandse winkel gaan, maar die zullen niet erg enthousiast zijn of een korte vakantie naar het zuiden van Duitsland doen.

Groet, Anne W
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Hoi,

Citaat van: jj_marklin op maandag 02 augustus 2021, 20:33:36
Tot op heden anders niks dan ergernis voor een draaischijf van € 450,-....😢.

Dat is een klein nadeel als je het spul vanuit het buitenland laat komen. Het zal vast iets goedkoper zijn geweest. Maar nu met problemen kost het meer moeite (en geld). Wat Anne W al aangeeft: Je kan eens contact opnemen met een Nederlandse winkelier of de nederlandse importeur. Zij zullen niet echt staan te springen. Mogelijk kunnen zij wel tegen een kleine vergoeding er naar kijken. Of het is wat Anne W ook al aangeeft: Haal iemand erbij die het ding werkend heeft. Dan kan je kijken of hij wel de boel functionerend krijgt.

Een derde optie is: In een losse plank inbouwen. Dus kijken of het ding dan functioneert. Eventueel dan met de plank op de juiste locatie inbouwen.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Hi Joachim,

Zoals al eerder geschreven kijk eens of er iemand bij jou in de buurt woont die je kan helpen.
Zie onze landkaart: "Waar wonen we".
of neem eens contact op met een "Stamtafel" bij jou in de buurt.
Klik hier

groet
Harald
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Joachim,

De instellingen volgens de link van het Stummi-forum zijn met het motorola-protocol op adres 225.
Bij mij werkt dat al sinds de installatie in april van dit jaar probleemloos.
Alvorens de draaischijf te installeren in mijn baan, heb ik deze eerst volledig uitgetest in een op maat gemaakt passend houten raamwerk.
Zoals je in de instructie-video's en topic op Stummi moet lezen moet de schijf voor 99% waterpas liggen.
Niet volledig waterpas kan de oorzaak zijn van veel problemen.
Ik vind het wel vreemd dat bij het inschakelen van de baanspanning de verlichting gaat branden en een kort bedrijfsgeluid is te horen.
Bij mij is dat niet het geval.
Kan het zijn dat de draaischijf toch (per abuis) op het dcc protocol staat ingesteld ?
Probeer dat eens, baat het niet dan schaadt het niet en er gaat niets van kapot.
De schakelopdrachten die je voor de draaischijf in de Ecos hebt aangemaakt hoef je niet te veranderen. Alleen daarin het protocol aanpassen.

Cees

Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Anne W op maandag 02 augustus 2021, 22:07:28
Beste Joachim,

Ik zou contact zoeken met iemand die inmiddels veel positieve ervaring heeft met de draaischijf/centrale naar hem toe gaan en hem de boel laten aansluiten.

Negatief resultaat: dan heb je een getuige, positief resultaat dan leer je wat jij niet goed doet

Je kan ook naar een Nederlandse winkel gaan, maar die zullen niet erg enthousiast zijn of een korte vakantie naar het zuiden van Duitsland doen.

Groet, Anne W

Dank voor je reactie. Ik zal eens gaan zoeken naar iemand  met een CS3.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: ronaldk op dinsdag 03 augustus 2021, 08:58:21
Hoi,

Citaat van: jj_marklin op maandag 02 augustus 2021, 20:33:36
Tot op heden anders niks dan ergernis voor een draaischijf van € 450,-....😢.

Dat is een klein nadeel als je het spul vanuit het buitenland laat komen. Het zal vast iets goedkoper zijn geweest. Maar nu met problemen kost het meer moeite (en geld). Wat Anne W al aangeeft: Je kan eens contact opnemen met een Nederlandse winkelier of de nederlandse importeur. Zij zullen niet echt staan te springen. Mogelijk kunnen zij wel tegen een kleine vergoeding er naar kijken. Of het is wat Anne W ook al aangeeft: Haal iemand erbij die het ding werkend heeft. Dan kan je kijken of hij wel de boel functionerend krijgt.

Een derde optie is: In een losse plank inbouwen. Dus kijken of het ding dan functioneert. Eventueel dan met de plank op de juiste locatie inbouwen.

Succes!

Groet Ronald.

Hi Ronald, helemaal met je mee eens. Dit soort dingen ben ik ook geen fan van om deze van ver te laten komen.
Mijn vader had deze in Duitsland besteld, maar hij komt er helemaal niet uit. Vandaar dat ik mij heb opgeworpen om te kijken of dit ding aan de praat te krijgen is....😇

Ik zal eens hier in het Noorden iemand van het forum benaderen met een CS3 die mij wellicht verder op weg kan helpen.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Haradigi op dinsdag 03 augustus 2021, 09:44:51
Hi Joachim,

Zoals al eerder geschreven kijk eens of er iemand bij jou in de buurt woont die je kan helpen.
Zie onze landkaart: "Waar wonen we".
of neem eens contact op met een "Stamtafel" bij jou in de buurt.
Klik hier

groet
Harald

Hallo Harald,

Dank voor je stamtafel tip. Hier ga ik mee aan de slag.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 03 augustus 2021, 10:18:37
Joachim,

De instellingen volgens de link van het Stummi-forum zijn met het motorola-protocol op adres 225.
Bij mij werkt dat al sinds de installatie in april van dit jaar probleemloos.
Alvorens de draaischijf te installeren in mijn baan, heb ik deze eerst volledig uitgetest in een op maat gemaakt passend houten raamwerk.
Zoals je in de instructie-video's en topic op Stummi moet lezen moet de schijf voor 99% waterpas liggen.
Niet volledig waterpas kan de oorzaak zijn van veel problemen.
Ik vind het wel vreemd dat bij het inschakelen van de baanspanning de verlichting gaat branden en een kort bedrijfsgeluid is te horen.
Bij mij is dat niet het geval.
Kan het zijn dat de draaischijf toch (per abuis) op het dcc protocol staat ingesteld ?
Probeer dat eens, baat het niet dan schaadt het niet en er gaat niets van kapot.
De schakelopdrachten die je voor de draaischijf in de Ecos hebt aangemaakt hoef je niet te veranderen. Alleen daarin het protocol aanpassen.

Cees



Hallo Cees,

Mooi dat het bij jouw via Motorola 225 wel werkt. Dat vind ik ook het vreemde ervan... Ik had inmiddels ook al gecontroleerd of hij wellicht ook op DCC stond, de schakelopdrachten even aangepast naar DCC maar ook hier geen reactie...

Ik ga op zoek naar iemand met een CS3 om te kijken of er leven in te krijgen is. Bedankt voor de ondersteuning zover.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Goedemorgen,

Het draaischijf mysterie is hier opgelost. Gisteravond is Gerard (GWS) bij mij geweest met zijn CS2.

De draaischijf aangesloten volgens YT-video Marklin. Deze aangemeld via MFX en dan zou deze zichtbaar moeten zijn.
CS2 gaf aan de 1 MFX artikel te hebben toegevoegd. Echter, deze was niet te vinden bij adres 225.

Aangezien de CS2 had aangegeven dat hij wel een artikel had toegevoegd ben ik verder op onderzoek uit gegaan.
Na enig zoekwerk blijkt dat de draaischijf op voor mij onverklaarbare reden op adres 37 (t/m 52) staat....

De functies getest en deze werken allemaal.

Inmiddels deze adressen ook aangepast in mijn Ecos II en ook daar werkt het nu naar behoren.
Ga nu een frame maken en de draaischijf inregelen en testen voor gebruik op mijn vader zijn baan.

Blijft voor mij wel een raadsel hoe het adres van 225 naar 37 is gekomen... De draaischijf is via Haertle terug bij Märklin geweest.
Ze hebben aangegeven dat ze de draaischijf hebben getest en dat deze naar behoren werkt. Dan moeten ze dat daar toch ook gezien hebben zou je zeggen....

Heb met MFX adressen minder ervaring. Is dit zelf aan te passen naar 225, en zo ja moet dit met een CS of kan dit ook met de Ecos II?

In ieder geval kunnen we nu verder met de draaischijf met dank aan Gerard en het Forum. Top🥳👍
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Handleiding blz. 20. Dat had Gerard GWS even moeten doen.  ;)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 05 augustus 2021, 09:28:36
@citaat Handleiding blz. 20. Dat had Gerard GWS even moeten doen.  ;)

Wat bedoel je precies. Op blz. 20 staat niks over aanpassen MFX adres...
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Een pagina of twee verder staat iets over "DCC" gebruiken:

Citeer
Bedrijf met DCC
Draaischijf 74861 is ingesteld op bedrijf met MM/mfx. Hij kan worden omgeprogrammeerd op DCC. Dat is echter alleen mogelijk met Central Station 2/3 met mfx. Ook een reset is alleen zo mogelijk. Omprogrammeren voor bedrijf met schakelbord 72760 is met DCC niet mogelijk.

Dan kan je hem dus op het DCC-protocol zetten.

Over MFX-adressen: Die zijn niet in te stellen. MFX-werkt niet met instelbare adressen door de gebruiker.  Een centrale geeft (wijst toe) een aangesloten apparaat (decoder) een "id". Een gebruiker kan dat niet aanpassen. Alleen door het opnieuw aanmelden op de centrale kan een apparaat een ander id ontvangen. 

Groet Ronald.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: ronaldk op donderdag 05 augustus 2021, 09:50:17
@citaat Een pagina of twee verder staat iets over "DCC" gebruiken:

Citeer
Bedrijf met DCC
Draaischijf 74861 is ingesteld op bedrijf met MM/mfx. Hij kan worden omgeprogrammeerd op DCC. Dat is echter alleen mogelijk met Central Station 2/3 met mfx. Ook een reset is alleen zo mogelijk. Omprogrammeren voor bedrijf met schakelbord 72760 is met DCC niet mogelijk.

Dan kan je hem dus op het DCC-protocol zetten.

Over MFX-adressen: Die zijn niet in te stellen. MFX-werkt niet met instelbare adressen door de gebruiker.  Een centrale geeft (wijst toe) een aangesloten apparaat (decoder) een "id". Een gebruiker kan dat niet aanpassen. Alleen door het opnieuw aanmelden op de centrale kan een apparaat een ander id ontvangen. 

Groet Ronald.

Hi Ronald,

Dat omzetten naar DCC dat was/is mij wel duidelijk. Had ik ook gelezen.
Omdat we wat krap in de tijd zaten hebben we dit niet meer aangepast.
Ik was allang blij dat ik de draaischijf werkend had en via de Ecos ook kan gaan bedienen.

Blijft het voor mij volstrekt onduidelijk/onbegrijpelijk dat het adres 37 blijkt te zijn terwijl dit volgens Märklin in de handleiding ingesteld staat op MM / DCC adres 225 (blz 21)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: jj_marklin op donderdag 05 augustus 2021, 09:35:28
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 05 augustus 2021, 09:28:36
@citaat Handleiding blz. 20. Dat had Gerard GWS even moeten doen.  ;)

Wat bedoel je precies. Op blz. 20 staat niks over aanpassen MFX adres...


Het adres 37 waar jij nu de schijf mee aan stuurt is in het config programma te veranderen. Dat is wat vermeld staat op blz. 20. Met MFX i.c.m. een accessory decoder kun je niets in de Ecos, MFX leidt een eigen onderwater leven.

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 05 augustus 2021, 10:40:40
Citaat van: jj_marklin op donderdag 05 augustus 2021, 09:35:28
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 05 augustus 2021, 09:28:36
@citaat Handleiding blz. 20. Dat had Gerard GWS even moeten doen.  ;)

Wat bedoel je precies. Op blz. 20 staat niks over aanpassen MFX adres...


Het adres 37 waar jij nu de schijf mee aan stuurt is in het config programma te veranderen. Dat is wat vermeld staat op blz. 20. Met MFX i.c.m. een accessory decoder kun je niets in de Ecos, MFX leidt een eigen onderwater leven.

Gr, Ben.

Helder. Allen dank voor zover.
Ga er op een regenachtige dag binnenkort mee aan de slag.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 05 augustus 2021, 10:40:40
Het adres 37 waar jij nu de schijf mee aan stuurt is in het config programma te veranderen. Dat is wat vermeld staat op blz. 20. Met MFX i.c.m. een accessory decoder kun je niets in de Ecos, MFX leidt een eigen onderwater leven.
Een fabrikant mag zelf weten wat ze met hun eigen protocol doen, je kunt niet gaan verwachten dat ze nieuwe producten met hun besturingssysteem backwards compatible gaan maken voor andere merken.
Dit werkt in de grote wereld ook niet je kunt maar niet zo blind verschillende merken door elkaar gaan gebruiken en dan verwachten dat het zonder problemen gaat werken.
Ook bevatten nieuwe producten kinderziektes en moet je meestal daar het eerste jaar of zelfs zelf langer mee leren leven.
MFX kan ook gewoon goed werken op een Ecos maar dan moeten er eerst goede afspraken worden gemaakt tussen de 2 partijen wat ik op korte termijn niet zie gebeuren.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: hmmglaser op woensdag 11 augustus 2021, 01:22:06

MFX kan ook gewoon goed werken op een Ecos maar dan moeten er eerst goede afspraken worden gemaakt tussen de 2 partijen wat ik op korte termijn niet zie gebeuren.


Esu gaat geen MFX voeren voor accessory decoders en de discussie over MFX kun je beter hier voeren: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74732.0

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
En in de echte wereld zijn er aparte bedrijven gekomen voor het spoorbeheer, de infrastructuur, en zijn er bedrijven gekomen die treinen exploiteren. Dat moet allemaal op elkaar passen en vinden we intussen heel normaal. We zijn collectief teleurgesteld als het niet werkt.
En dat is hier toch niet anders, waar er zelfs problemen zijn om deze nieuwe draaischijf werkend te krijgen op besturingsapparaten van het merk zelf. Hoe moeilijk zou het nou helemaal moeten zijn? Maar kennelijk is het in 2021 wel heel lastig een solide draaibrug in een soepbord te maken met een makkelijk werkende besturing.

Groet,

Peter
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
@citaat dat laatste word vaak veroorzaakt als te veel mensen zich ermee gaan bemoeien of omdat een ingenieur het te ingewikkeld wil maken.
Maar ook de uiteindelijke productie aantallen bepalen hoeveel tijd en dus geld erin de ontwikkeling mag gaan zitten.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Gisteren de schijf weer opgehaald die bij terug naar marklin was gegaan. Bij uitpakken bleek de railing op 2 plekken los te zitten met afgebroken palletjes.. De schijf nog wel even getest en die bleef opnieuw hangen op 2 plekken maar na wat drukken her en der op de plasticnzet stukken liep ie zonder haperen rond paar keer. Geen idee wat ze gedaan hebben want de brug rolt nog steeds niet egaal over de rails.. anyways .. kan um omwisselen voor een nieuwe... hopelijk doet die het meteen en is ie nog heel ook.. Prima service van de winkel trouwens (mte)

mvg koen
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Zijn we weer, zojuist nieuwe c draaischijf opgehaald (goede service wederom van Modeltreinexpress in vlaardingen want kreeg gewoon een andere nieuwe mee) .. en ja hoor ... ik maak dat ding open en zie meteen al dat ie wat scheef in de doos zit en wederom de hekjes los en palletjes afgebroken waarmee dat hekje in de brug zit.  Dus die kan weer terug.  Dit probleem wordt trouwens door marklin zelf in het leven geroepen omdat ze dat ding kennelijk beter moeten fixeren in de verpakking. Het piepschuim inzet stuk dat hem op zijn plaats houdt in de verpakking drukt gewoon de hekjes kapot gedurende transport.
Hmmmmmmmmmm
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat MTE moet wel... Zijn zijn degene die de spullen verkopen. En je hebt de wet aan je zijde. Spullen die binnen een half jaar kapot na koop gaan worden geacht bij koop al niet goed geweest te zijn. Daar dient de winkelier een oplossing voor te vinden. De wet geeft ook aan dat  In theorie heb je helemaal niets met Märklin zelf te maken. Het is het probleem van MTE dat er dan zoveel draaischijven terugkomen door "slechte" verpakking. Zij moeten iedere keer "service" verlenen. Het kost hun gewoon geld.

Groet Ronald.