Nou, deze tweede probeersessie met de nieuwe draaischijf heeft toch wel wat voor problemen gezorgd. Ik zal maar meteen zeggen dat uiteindelijk alles is goed gekomen maar dat heeft wel zweetdruppeltjes gekost, mede omdat het ook zo warm was.
Ik heb 6 extra aansluitrails en die heb ik volgens de handleiding aangebracht, daarna de schijf weer aangesloten en opnieuw gestart omdat de software moet weten waar de nieuwe aansluitrails zitten. Nou dat ronddraaien van de schijf was een en al ellende. De schijf zat vrijwel meteen vast en de motor bleef maar draaien. Gelukkig heeft M er kennelijk 'n soort slipkoppeling ingezet want er is achter niets stukgegaan.
De oorzaak van vastlopen was tweeledig: de railstukjes waren niet goed vastgezet en er zat een beschadigd plugje, in een van de railstukjes. Maar voordat je de zaak los hebt ben je wel een ochtend verder. Want wat doe je? Eerst de voeding-aansluiting aan het CS3+ losmaken, dan de rail-en dummy stukjes rondom de brugeinden losmaken van de schijf (moet heel voorzichtig gebeuren, anders verniel je het mechanisme, met name de blokkeerstift of het oogje). Als dat weg is, is de brug weer vrij om te bewegen. Bij controle van de nieuwe aansluitrail op de draaischijf bleek dat de vergrendeling toch niet voor 100% in de uitsparing zat, maar gedeeltelijk. Zie foto2. Dit is al voldoende om de schijf te laten stoppen. Bij een van de stukjes ontdekte ik een beschadiging aan het plugje (zie foto1)voor de herkenning aansluitrail-dummy. Teruggebogen en er weer ingezet.
Hierna alle 6 nieuwe railstukken er opnieuw ingezet, maar ditmaal meteen aan de onderkant van de schijf gecontroleerd of ze perfect in het slotje vielen. Bij 2 was dit niet het geval en opnieuw, nu met wat harder drukken er weer ingezet. Gelukkig pakte het slotje. Maar als ik was uitgeschoten met drukken, zou er niet veel meer over zijn van de schijf. Een simpele click zou hier op zijn plaats zijn, nee er moet welhaast geweld gebruikt worden. Dit vind ik een minpunt van deze draaischijf.
Goed, alles optisch goed aangebracht, moet nu opnieuw aangemeld worden en geïnstalleerd. Dat verloopt gelukkig goed, de schijf gaat nu keurig rond, doet alle 30 aansluitingen aan en noteert de aansluiting of er een rail of dummy inzit en laat dit uiteindelijk ook in het schema zien.
Ja, was het maar zo eenvoudig. Het beeld op het beeldscherm was niet het beeld wat ik op de testtafel zag. Alles was verschoven. Nou gelukkig was dat bij M ook gebeurd en hadden ze een hele mooie tool ontwikkeld om dat recht te breien. Deze tool gebruikt ( kan zowel handmatig door de brug met de hand te draaien dan wel via het menu een preset op te geven). Werkt goed en makkelijk.
Hierna was de brug volledig via het CS+ te besturen.
Omdat ik toch de schrik in de benen had van het vastlopen van de brug heb ik hierna de brug ca. een uur allerlei opdrachten gegeven en heeft ze nimmer gefaald. Gelukkig de schrik is weg en het vertrouwen komt weer terug. Maar bij deze installatie is duidelijk naar voren gekomen dat het een verfijnd stukje techniek is wat de brug in positie brengt en vergrendeld en ook de zeer kleine plugjes aan de binnenkant van de aansluitstukken zijn gevoelig voor beschadiging.
Ben ik nu nog steeds tevreden met deze draaischijf? Jawel, maar ik realiseer me wel, dat niet iedereen zomaar de stukjes van de schijf eraf haalt als deze tegen de brug aanstaan. En om verder te kunnen zal dat toch wel moeten tenzij iemand een lumineus idee heeft hoe het ook kan. Ik heb het ook geprobeerd met het tool om handmatig de brug te verstellen, immers dan wordt de vergrendeling opgeheven, maar dat lukte niet . Ik vermoed dat de opdracht om rond te gaan nog niet was afgerond(schijf stond immers vast) en de schijf dus een nieuwe opdracht niet accepteert.
Tot zover mijnervaring met de nieuwe schijf. Ik ga nu de zaak inplannen in mijn nieuwe baan.
Fotos toegevoegd in gereduceerd format; van beeldscherm af gefotografeerd.