Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....

Gestart door Alexmoba woensdag 16 januari 2019, 11:06:40

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ik denk dat het veel proberen is en testen om te kijken of de brug goed loopt
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Dat zou bij een product niet hoeven. Het dient "installeren" en gebruiken te zijn. De brug moet na inbouw gewoon lopen.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
@citaat helaas is de realiteit anders installeren en hopen dat alles gelijk zonder problenen werkt, het is een wens maar geen werkelijkheid geldt voor een hoop dingen in het leven ;)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat onzin. Je gaat bij een nieuwe televisie toch ook niet eerst solderen of wat dan ook om het aan de gang te krijgen, of aan je nieuwe auto sleutelen.

Wanneer je iets koopt, de prijs maakt niet uit, dan dient het gewoon te werken.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Huil, lach, zing, bid en bewonder,....
Geloof me, dat ding is echt niet bijzonder.

M.v.g.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Zo is dat:  @citaat.
Was het nou een goedkope prul, dan begreep ik nog dat je het een en ander zelf moest afstellen, maar dit ding is echt niet goedkoop en het heeft best een tijdje aangekondigd gestaan voor het werd aangeboden. Tijd zat gehad om iets moois te maken, dat goed werkt.
Dus: voorlopig heb ik er weinig tot niks mee op.

Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ik snap het niet, het ding werkt toch, wat kletsen jullie nou? De schijf draait voorbeeldig met CS3/MFX en Ecos/MM en zo je wilt op elke DCC centrale en ook nog eens in analoog bedrijf. En via iTrain en Koploper, wat is nou het probleem? :D

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Voor degenen die de draaischijf willen aansturen met een Ecos staat een goede uitleg op het Stummi-forum.
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=166309&p=2288440#p2288440
Poten 688 en 689 op pagina op pagina 28 (de eerste bij lezen va laatste naar eerste bericht)

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Die uitleg gaf ik een maand geleden hier al Cees, tabel onder MS2. Je ziet daar de adressen per functie, per spoor en voor licht en geluid. En mijn wijsheid komt ....... jawel ......... uit de handleiding...... ;)

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73931.msg1418394#msg1418394

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
@citaat hè??? Iemand die de handleiding leest 8o!
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ben,

Digibeten,zoals ik zijn er -mede door de geplaatste screenshots- hopelijk wel mee geholpen. De handleiding heb ik al -tig keer door genomen. Die is en blijft uitermate summier mede omdat de fabrikant er voetstoots vanuit gaat dat iedereen de draaischijf combineert en installeert met een CS2/3. Ook de video's op haar website brengen de voor mij gewenste duidelijkheid niet.
Jouw schermafbeelding betreft de toepassing in/met koploper. Dat programma gebruik ik niet.

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Hanzi op woensdag 05 mei 2021, 11:11:13
@citaat hè??? Iemand die de handleiding leest 8o!
Noobies houd je altijd ;)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Pt2/3 op woensdag 05 mei 2021, 13:05:54

Jouw schermafbeelding betreft de toepassing in/met koploper. Dat programma gebruik ik niet.


Je kijkt naar het verkeerde plaatje Cees. En in de Ecos zit ook een Marklin draaischijf menu, al eens bekeken en weet je de overeenkomsten?
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ik heb zojuist Märklin gebeld en een probleem aan de orde gesteld met de draaitafelbesturing via de CS3 (+). Het gaat om de voorselectie van de richting met behulp van de binnenste richtingspijlen, die a) niet altijd wordt geaccepteerd en b) soms leidt tot ongecontroleerd draaien van de schijf in de verkeerde richting. Waarschijnlijk komt er in mei van dit jaar een CS3 SW-update om de fouten te corrigeren. Ik hoop dat de besturing daarna naar tevredenheid zal verlopen. De hierboven beschreven problemen mogen niet optreden bij de CS2.

Bron stummi


Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ben,

Even gewacht met mijn reactie.
Na ontvangst van de nieuwe draaischijf deze vanmorgen in de Ecos geïnstalleerd met de adressen van de tabel uit de handleiding en de aanwijzingen op het Stummi-forum.
De draaischijf functioneert probleemloos.
Ik heb al een draaischijf te weten Flelschmann 6652, de 3-rail equivalent van de Märklin draaischijf. Deze staat in de Ecos geïnstalleerd met Märklin decoder 7687 op adres 225 volgens hoofdstuk 14 van de handleiding.
Wat blijkt nu: de nieuwe M-draaischijf functioneert probleemloos met/op de instellingen van de 7686 decoder.
Alleen voor geluid en licht dienen nog functies aangelegd te worden.

Groeten,
Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Mooi !
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Na alle goede berichten die er nu verschijnen denk ik dat er een paar mensen met een maandagmorgen exemplaar kennis hebben gemaakt.
Of dat er tijdens transport iets niet lekker is gegaan.... Teruggaan/sturen onder garantie is dan inderdaad de beste optie.
Nu nog wachten op filmpjes van onze forumleden met de geïnstalleerde schijven.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 07 mei 2021, 12:12:05
Ben,

Wat blijkt nu: de nieuwe M-draaischijf functioneert probleemloos met/op de instellingen van de 7686 decoder.
Alleen voor geluid en licht dienen nog functies aangelegd te worden.


Ik weet het Cees, ze zijn niet helemaal dom bij Marklin.  ;)
Jammer dat ook de iTrain ontwikkelaar zo'n herrie maakt. Hij moest iets aanpassen las ik en Marklin krijgt er van langs. Hij verdient nota bene zijn boterham met iTrain, te gek voor woorden....... :D :D

Veel plezier er mee. :)

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 07 mei 2021, 13:39:27
Jammer dat ook de iTrain ontwikkelaar zo'n herrie maakt. Hij moest iets aanpassen las ik en Marklin krijgt er van langs. Hij verdient nota bene zijn boterham met iTrain, te gek voor woorden....... :D :D

Waar las je dat dan? Zoiets lees ik ook graag.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ben,

Bij "veel" zet ik nog een klein vraagteken.
Geluidsvolume noch taal zijn  via de Ecos aan te passen.
De draaischijfbewaker kwekt nogal hard.
Je zou haast denken dat het een Bo....... is.

Meneer 1200Blauw: dat lees je op het iTrain forum.

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 07 mei 2021, 16:35:52
Meneer 1200Blauw: dat lees je op het iTrain forum.

Dan is het vreemd dat Ben dat leest, want die rijdt Koploper en heeft dan naar verwachting geen iTrain-licentie...
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Dus dan is het verboden om bij anderen iets te lezen over de hobby doordat je met koploper rijd...?
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 07 mei 2021, 19:47:41
Dan is het vreemd dat Ben dat leest, want die rijdt Koploper en heeft dan naar verwachting geen iTrain-licentie...

Hier laten ze ook iedere gek toe    O:-D  >:-D  >:-D Dus wat is het verschil?

Groet Ronald.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lekker boeiende reacties weer :?.
Topic ging toch over de nieuwe draaischijf?
Laten we t daar dan gewoon over hebben O:-D.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 07 mei 2021, 16:35:52

Ben,

Geluidsvolume noch taal zijn  via de Ecos aan te passen.
De draaischijfbewaker kwekt nogal hard.


Daar weet ik geen raad mee. Zal in de interface zitten met CS3 denk ik? In de video's van Marklin kan ik er niets over vinden.

Het schakelen van licht en geluid kan via knoppen die je aanmaakt, het zijn allemaal decoder adressen vanaf adres 236groen.

Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 07 mei 2021, 19:47:41

Dan is het vreemd dat Ben dat leest, want die rijdt Koploper en heeft dan naar verwachting geen iTrain-licentie...


Nooit gedachten voor waar aannemen, je kunt je dan heel erg vergissen. :D

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Goedemiddag. Heb hier de draaischijf 74861 staan die mijn vader heeft aangeschaft. Hij heeft een Ecos 2 centrale. Ben in mijn enthousiasme begonnen om het ding aan te sluiten en heb kennelijk iets gedaan waardoor de aandrijving blijft draaien zonder dat de draaischijf draait...🙄😬.
Heb dit voor elkaar gekregen door de 7686 te selecteren in de ECOS en hier wat combinaties te selecteren.

Heb inmiddels dit topic gevonden en ook het topic op Stummis met hoe de draaischijf kan worden aangestuurd via de Ecos. Heb dit ook in de ECOS staan. De sound functies werken naar behoren (beetje luid, dat wel...)

Probleem is dus dat aandrijving blijft draaien, de schijf niet draait en dat hij bij elk commando mbt het draaien 3 pieptonen geeft (fout)
Is er iemand die weet of ik met de Ecos de decoder kan resetten of dat ik op toernee moet naar iemand met een CS2 of CS3? 
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Helaas, met de Ecos kun je de decoder niet restten.
Je zult op zoek moeten gaan naar iemand met een CS2/3

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Hi Cees.

Dank voor je reactie. Was er al bang voor....😇.

Is er iemand in de buurt van Dr88 met een CS 2 of CS3 toevallig...?
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Motor draait maar brug draait niet, wil -waarschijnlijk- zeggen dat de vergrendeling nog actief is.
Zou dit in de externe besturing zitten (dus separate commando's voor deblokkeren brug en draaien L/R), of is dit een manco in de draaischijf zelf?
Is in ieder geval niet goed en het risico op het kapotdraaien van de tandwieltjes is groot, tenzij M zo slim is geweest er een slipkoppeling in te bouwen (?).
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Hanzi op zaterdag 08 mei 2021, 13:44:04
Motor draait maar brug draait niet, wil -waarschijnlijk- zeggen dat de vergrendeling nog actief is.
Zou dit in de externe besturing zitten (dus separate commando's voor deblokkeren brug en draaien L/R), of is dit een manco in de draaischijf zelf?
Is in ieder geval niet goed en het risico op het kapotdraaien van de tandwieltjes is groot, tenzij M zo slim is geweest er een slipkoppelkng in te bouwen (?).

Hi, Nee is zeker niet goed. Ik denk ook dat het de vergrendeling is. Maar kan niks vinden hoe dit te ontgrendelen.

Ik ga eerst maar proberen iemand te vinden met een CS2 of CS3 in Friesland / Groningen / Drente en dan proberen te resetten. En dan maar weer overnieuw beginnen...
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Joachim,

Je kunt in de Ecos -buiten de decoder 7686- ook functieknoppen (dummy's) installeren. Zie mijn eerdere post met verwijzing  naar het Stummi-forum waar het staat uitgelegd.
Adres voor ontgrendelen is 225 groen.
Let op: je moet per adres 2 dummys installeren - een voor rood en een voor groen, zie de tabel in de handleiding van de draaischijf en op het Stummi-forum.
Probeer dat eens.

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Hi Cees.

Dat had ik reeds gedaan. Zie screenshot.
Helaas blijft de aandrijving draaien en 3x pieptoon geven bij de "draai-opdrachten".

Zal toch gereset moeten worden vrees ik....
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Joachim,

Waarom heb je alleen maar spoor 1 aangemaakt ?
Dat is de "start/standaardpositie" van de draaischijf. Die kan dus nergens anders naar toe draaien !
Maak spoor 2 en 3 aan,  aangenomen dat je de spooraansluitingen van de oorspronkelijke (uitleverings)toestand niet veranderd hebt.
Schakel vervolgens functie "Go"  (ontgrendelen) en dan spoor 2 of 3
Wat gebeurt er dan ?

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ik heb het overgenomen zoals in voorbeeld stond. Het is niet spoor 1 maar "1 spoor naar links of rechts". Mijn inziens zou de draaischijf hiermee toch ook moeten ontgrendelen, maar misschien zie ik het verkeerd.

Ik ga de andere sporen ook nog toevoegen en dan proberen zoals je schetst.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: flyerman op dinsdag 04 mei 2021, 22:23:35
@citaat onzin. Je gaat bij een nieuwe televisie toch ook niet eerst solderen of wat dan ook om het aan de gang te krijgen, of aan je nieuwe auto sleutelen.
Dit is een typische uitspraak van iemand die niet met montage werk te maken heeft, als iets niet goed werkt er er is geen haast bij gaat het retour. Maar tegenwoordig is er bij altijd haast wat inhoudt, fix het ter plekke maar.
Je wil niet weten hoeveel nieuwe producten ik heb gefixt in mijn bijna 25 dienst jaren.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Blijkbaar weet je wat ik allemaal in mijn leven gedaan heb.

Ik vind het een onzinnig antwoord en redenatie, maar dat is mijn mening. Kant en klare dingen die je koopt in de winkel horen te werken.

Iets wat op bestelling gemaakt wordt, wat dan ook, daar mag en kan je na aflevering aan sleutelen om het Pico Bello te krijgen.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Azijnpissers slapen nooit en vooral zij die geen inhoudelijke bijdrage toevoegen aan het oorspronkelijke onderwerp van een "draadje "..

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat op welk antwoord is dat van toepassing?
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Martin,

Niet naar de bekende, geplaveide weg vragen.

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
de draaischijf is terug naar de winkel en door naar marklin...  de brug bleef aanlopen omdat ie niet helemaal recht is en dus niet met zijn wielen op de rails loopt en daardoor tegen die kleine uisteeksels aankomt.. verder werkte de decoder icm cs3+ etc prima.. ben benieuwd hoe lang eea gaat duren .. mvg koen
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Als ik iets koop wat thuisgekomen niet goed werkt ga ik er mee terug naar de winkel. Ik leg het probleem uit, zo mogelijk demonstreer ik het manco, stop er eventueel een verhaaltje en/of een foto bij en vraag dan naar een nieuw exemplaar wat het wel doet.

Gr, Ben.

Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
ja, die hebben ze helaas niet liggen, maar geen haast mee , voorlopig wordt het meer rc vliegweer
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Voor de "Heren" die een Br 05 bezitten en de nieuwe draaischijf.
Dan heb je echt met millimeter werk te maken..
Maar het is te doen....!!
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Tsja het is ook geen 23m schijf
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Maar met dit soort filmpjes, word het wel duidelijk, wat de mogenlijkheden zijn met een grote stoomlok en dat is krap.
Bedoelde je misschien een 27m schijf????
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
yep
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: BW Rheine op zondag 16 mei 2021, 19:56:39
Voor de "Heren" die een Br 05 bezitten en de nieuwe draaischijf.
Dan heb je echt met millimeter werk te maken..
Maar het is te doen....!!


Ik zag wel bij het verlaten van de schijf de tender ontsporen.
Is de draaischijf niet goed afgesteld?
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Hij hupt net even omhoog.
En je mist net een klein stukje van de film, hij stopt net voor de uitgangsrail en plots, staat hij goed, maar dan lijkt het inderdaad of dat de tender hupt en ontspoort.
Ja, als ik het weer zie Henk, dan gaat het net niet.
@citaat
En ja, ik heb de Titel ook gelezen, voordat ik in goede getrouwe weer klachten krijg. :D
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Zou de nieuwe serie 1 van de NMBS (Märklin 39480) passen?