Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....

Gestart door Alexmoba woensdag 16 januari 2019, 11:06:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 16 april 2021, 15:22:56

.......volgens mij zijn er helaas niet zo heel veel vrouwen geïnteresseerd in onze hobby.


Da's wederzijds: de fabrikant is niet geïnteresseerd in vrouwen. Het eerste Marklin filmpje van oma naast de kerstboom die haar kleindochter zo'n startsetje geeft moet nog komen. ;)

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 ;)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
@citaat ik mis alleen de kleindochters nog >:-D
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 16 april 2021, 12:14:52
@citaat Komt er een terugroep actie?

Ik heb geen idee.
Zou eigenlijk vandaag de schijf gaan ophalen, maar werd gebeld met de mededeling dat ze een uitlever stop hadden.
Ze willen alle nog voorradige( voorbestelde) schijven gaan nakijken ivm  de vele klachten.
Het is ze dus niet ontgaan, dus maar hopen dat ze iets vinden en een oplossing hebben.

We wachten af.

Grtjes Marcel
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Gauw terug naar het topic!
En laten we hopen dat het allemaal goed komt. Ik heb kritiek op het ding, maar dat het niet zou werken, had ik niet verwacht en dat vind ik echt tegenvallen. Ik had gehoopt dat deze draaischijf in elk geval functioneel in orde zou zijn. Niet mooi, maar wel goed. Dan heb je er wel speelplezier van.

Groet,

Peter
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Wat is nu de reden van de uitlever stop? Alle filmpjes die ik gezien heb waar het niet lekker loopt lijkt mij gewoon matige montage op een verkeerde ondergrond.
Ik zou zelf een montage plaat van kwaliteits multiplex laten maken bij een lokale meubelbouwer,die kan het gat op de 10de milimeter nauwkeurige uitfrezen. Het gat is dat perfect rond en de rand is ook haaks.
Zou ook geen isolatie materiaal eronder plaatsen omdat je dan de bodem uit model kunt trekken bij het vast draaien.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
hi, gewoon een vlakke plaat met een rond gat erin is prima, gat hoeft  niet exact te zijn maar net iets meer dan 29cm dia met een decoupeerzaag is prima.. de 6 plekken mete je eenvoudig uit door de diameter over te nemen op de randen..  dat ding hangt gewoon vrij op die 6 klemmen en komt het geheel dan vanzelf vlak te liggen op de plek van de sporen.. ik heb um nog niet kunnen testen due ben benieuwd of het gewoon netjes werkt.. zo ingewikkeld is het allemaal niet
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat @citaat Deze quote van de fabrikant klopt niet erg......

Besonders komfortabel ist die Steuerung mit der Central-Station 2 und 3 mittels Gleisvorauswahl (nach erfolgtem Update), oder mit diversen Digital-Zentralen mit dem Digital-Format DCC.

....want je zult eerst DCC "aan" moeten zetten. En dat kan alleen in het MFX menu en daar heb je dus een (je raadt het nooit..........) CS2/3 MFX centrale voor nodig.

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Jaja even naar de meubelbouwer voor een kwaliteits  plaatje ? Ga toch fietsen man ! De FLM draait gewoon in een stuk spaanplaat.  Je Droom merk slaat de plank hier giga mee mis .

Mvg Jan
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ik voel/proef veel negatieve energie voor de draaischijf, en de meeste die reacties plaatsen zijn denk ik van mensen die zelf niet eens een draaischijf hebben, en ook niet de intentie hebben om deze te kopen?

Hou het gewoon netjes  :)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat
Ik heb hem nog niet, maar ik wil er wel 1.
Lag eigenlijk aan 1 ding. Nu dus 2 als ik alles zo hoor.
Mogelijk zijn er nog kinderziektes. Wel jammer als dat zo is.
Gewoon afwachten wat ze gaan doen.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Jan Pierewiet op vrijdag 16 april 2021, 19:19:47
@citaat Jaja even naar de meubelbouwer voor een kwaliteits  plaatje ? Ga toch fietsen man ! De FLM draait gewoon in een stuk spaanplaat.  Je Droom merk slaat de plank hier giga mee mis .
Ze hebben het ding gewoon heel nauwkeurig gemaakt,dat is niet de plank mis slaan ;) misschien geen handig keuze gezien het grote aantal hobbyisten :D
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Barry1972 op vrijdag 16 april 2021, 19:23:38

Ik voel/proef veel negatieve energie voor de draaischijf, en de meeste die reacties plaatsen zijn denk ik van mensen die zelf niet eens een draaischijf hebben, en ook niet de intentie hebben om deze te kopen?

Hou het gewoon netjes  :)


Wat bedoel je precies? Ik heb al twee gebruikers kunnen helpen omdat ze een beroep op mij doen. Eentje om het ding in Koploper te krijgen, eentje die het ding met DCC wil laten werken. Mag ik dat niet delen hier?

Overigens hoef je niet naar de meubelmaker voor een stuk hout, de schijf moet gewoon vlak liggen en rondom dragen op de steunen. Als dat al een brug te ver is dan is er iets mis met de bouwvaardigheden.

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Ben ik reageer hier op,  :)
Citaat van: Jan Pierewiet op vrijdag 16 april 2021, 19:19:47
@citaat Jaja even naar de meubelbouwer voor een kwaliteits  plaatje ? Ga toch fietsen man ! De FLM draait gewoon in een stuk spaanplaat.  Je Droom merk slaat de plank hier giga mee mis .

Mvg Jan
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Er komt een moment dat ik dit soort topics, net als de bekende praatprogramma's op de tv, niet meer lees/kijk.......

Groet, Anne W
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Inmiddels is er Spoor 1 correctie....



..... en wordt meer en meer duidelijk dat je eigenlijk niet zonder CS3 kunt. Soort van koppelverkoop lijkt het wel, nu maar hopen dat Marklin daar nog iets in gaat veranderen.
In mei volgt de uitlevering van de Trix draaischijf die wel direct naar DCC luistert.

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Barry1972 op zaterdag 17 april 2021, 20:58:36
@citaat Ben ik reageer hier op,  :)
Citaat van: Jan Pierewiet op vrijdag 16 april 2021, 19:19:47
@citaat Jaja even naar de meubelbouwer voor een kwaliteits  plaatje ? Ga toch fietsen man ! De FLM draait gewoon in een stuk spaanplaat.  Je Droom merk slaat de plank hier giga mee mis .

Mvg Jan

Aangezien dat ik de FLM draaischijf heb liggen,  kan ik ook rustig zeggen dat deze M schijf oer lelijk is .
Het is een mening  en anderen vinden hem mooi  ;)

Mvg Jan
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
heb um ook getest, aanmelden etc ging prima. Hij blijft echter wel "hangen" op sommige plekken. De brug kan dan niet verder  en dat komt doordat de ene kant van de brug (waar het optische oog zit) met dat oog tegen die grijze plastig uitsteeksels aankomt. Als je de brug dan wat naar beneden indrukt loopt ie door. Eea is kennelijk nogal "kritisch" ontworpen zonder veel speling.
Ook de sporen hebben soortgelijke plastic "dingetjes" maar net wat anders qua vorm en zoals het lijkt een fractie lager tov de bovenkant. Daar loopt ie probleemloos langs. Ook als je wat gewicht op de brug plaatst gaat het goed verder.

Dus als dat oog (wat een "U" vorm heeft) ietwat lager zou zitten was het geen issue. Bijgaand wat fotos.   Op de foto is te zien dat het met 2 kleine schroeven vastzit. Wellicht is het wat uit te lijnen door het oog dus wat lager te zetten. Nu wil ik geen marklin design probleem oplossen maar als je zelf iets eenvoudig kan aanpassen of "by-passen" dan heeft dat mijn voorkeur .. ga er dus nog ff op puzzelen. De brug moet dus wat verder doorzakken bij het huisje. Met een lok erop geen issue .. maar zonder ene lok erop moet het ook werken natuurlijk.

Je kan die plastic dingentjes trouwens niet weglaten want dan snapt ie niet meer waar ie is. Hij telt kennelijk elk spoor.  Een spoor heeft wel een andersoortig plastig uitsteeksel vergeleken met die grijze zijkant delen.  Aan de andere kant van de brug komt er een pin uit om de brug te locken maar dat lijkt goed te gaan.

mvg koen
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Dan ligt de schijf toch niet in één recht vlak. Ik heb daar ook wel wat last van gehad met de oude Marklin schijf en mijn zelfbouw draaiert.

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Blijkt wel weer dat het allemaal exact moet kloppen. "Kritisch ontworpen" is gaaf! Te kritisch is ronduit irritant. Het gebruikte hout moet kaarsrecht zijn, je beste waterpas opzoeken...  Krijg er bijna zin in  :D
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
hi, het vlak is prima en waterpas, de brug is gewoon klein beetje krom en dat oogje net een fractie te hoog afgesteld tov van die plastic dingetjes die erdoorheen schuiven . dat is het probleem .. niet de plaat
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
De brug draait aan de uiteinden op wielen, daar aan kun je zien of je schijf rondom in één vlak ligt. Met waterpas heeft het niets te maken.

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
alles ligt zo vlak als kan op een vlakke plaat etc bla bla bla ... probleem is zoals aangegeven die plastic dingetjes die stuiten tegen het oog ipv erdoorheen te gaan.. kritisch kennelijk qua speling .. en dat icm plastig bodem, plastic zijkanten, wat speling her en der , wat krom her en der .. dus ga een kijken of met wat ondersteuning oid eea stabieler wordt.

Alles is dus zo vlak als kan maar hangt wat door etc .. je ziet idd dat de wielen aan de kant van het oog de rail niet raken .. en je ziet ook dat de brug ietwat krom is ...  met klein beetje druk/gewicht komt ie op die rail en loopt het wel net door...
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Je kunt de schijf aan de onderkant ter hoogte van het middelpunt "naar beneden trekken" en fixeren, dan draagt de brug rondom met de wielen op de rail.  ;)

Je kunt het ook niet doen, dan blijf je tobben. Ik zal me er verder niet meer mee bemoeien.  :P

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
wat kan ik niet doen ? Dat ding ligt vlak zoals 3x aangegeven..   echter dat ding zelf is niet "vlak" ... dus de kunst wordt de juiste plek te vinden om wat te drukken of te onder steunen of te trekken ... maar we komen er wel
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Het beste is denk ik terug sturen, dan zien ze bij Marklin ook wat er mis mee is en kunnen ze er wat mee doen.
Hij kost genoeg dus dan moet het ook gewoon werken.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
hi, ja dat is de easy way
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Het is een goede testbespreking.  :thumbup:
De tips lijken me goed. Vooral die van Ben.
Jammer dat die brug een beetje krom is.
Het is ook maar plastic.  B)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
optie 1: terugsturen - zou kunnen maar gaat tijd duren denk ik
optie 2: 2 ons (200 gram) gewicht erop aan de kant van het oog (bij het huisje) - dat werkt prima maar geen "goede" oplossing - tenzij we dat gewicht op een leuke manier functioneel kwijt kunnen
optie 3: in het midden het geheel naar beneden trekken - dat werkt niet - probleem is exact hetzelfde
optie 4: ik heb de plastic zijkanten iets (fractie van een mm) omhoog gezet (dus zoals in boekje staat met schroeverdraaier kan je het omhoog wippen) - en dat werkt prima  --> dat is op zich ook wel logisch want dan komt dat plasticje ietwat hoger tov het oog in de brug en loopt het goed door
optie 5: plastic zijkanten overal door rail aansluitingen vervangen (bij die delen loopt het namelijk wel goed door) .. ja dat kost weer ... geld
optie 6: TBD TBC
optie 7: --

Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ik zie oplossing 7 niet staan?. O:-D

De winkel of Marklin informeren, dit kan gewoon niet, ze hebben 50 jaar de tijd gehad, komen ze hiermee 🙄.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Dat belooft op termijn als het ding nieuw al krom is, ik heb nog alleen maar geweten dat plastiek nog krommer wordt met verouderen...
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
ja dat is identiek aan optie 1 - kan altijd nog

optie 4 : werkt op zich maar is slechte optie want dan gaat eea los zitten
optie 6 : wat uitvul plaatjes onder de plastic randen dan kantelt eea en loopt het ook door -- niet helemaal perfecte oplossing omdat er een veschil is tussen de rail aansluitingen en de oppvil stukken

tbc
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
ja, denk dat gehele constructie wat meer "stijfheid" moet hebben ---

optie 2 (dus de brug goed op de rail drukken dmv een gewicht ) werkt nog het bestte


PS : ja - je kan het "tobben" noemen - maar ik hou er op zich wel van een constructie te doorgronden en te kijken hoe eea op te lossen is ... terug brengen kan altijd nog
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
CiteerIk zie oplossing 7 niet staan?. O:-D


oplossing 7 is gewoon je eigen draaischijf bouwen in hout.
als het dan soms niet helemaal lekker loopt pak je gewoon de schuurmachine.  :P
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
hi, ja dat kan ook .. nice !

Bijgaand nog wat fotos van de fabrieks oplossing ... duidelijk te zien is dat het wiel  niet op de rail steunt ... als gevolg daarvanzit dat "oog" dus ook wat hoger en loopt het aan... duwen of trekken aan de boden etc helpt daarbij niet want dan beweegt de brug mee.. een gewicht van 100 gram (er staat nu 200 op) werkt en drukt de brug goed op die rail  .. TBC..


wat dus ook zou werken bij een lege brug is dat oog ietwat lager zetten .. nadeel daarvan is dat als de brug zakt door het gewicht van een trein dat je wellicht nu aan de bovenkant van die u- vorm een issue krijgt ... dus de enige juiste oplossing is die wielen van die brug gewoon in leegstand op die rail krijgen (oftwel rechte brug - oftwel wat gewicht erin  ... wellicht in dat huisje wat lood op de bodem leggen

mvg koen
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: 3railkoen op maandag 19 april 2021, 20:48:17
duidelijk te zien is dat het wiel  niet op de rail steunt ...
Dat moet toch op te lossen zijn door de schuif in het midden naar beneden te trekken zoals Ben al aangaf, als het midden zakt raken de wieltjes toch weer de looprails?
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
hi, nee heb ik geprobeert, als je het in het midden omlaag trekt (van onderaf trek je aan de behuizing) , of wat hetzelfde is omlaag drukt van bovenaf in het midden  -- dan komt het wiel wel iets naar beneden aan het uiteinde van de brug maar niet voldoende .. hij zit dan nog steeds niet op de rail en het oog bijft aanlopen tegen die nokjes op sommige plaatsen.... en je moet best wel fors drukken / trekken qua kracht... dus idd nice / logisch  idea maar gaat net niet werken.

(buy the dip btw)

mvg koen
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....

We gaan toch niet kloten met hulpmiddelen, zoals gewichten etc.
Dat ding moet gewoon in orde zijn en zeker voor deze prijs en anders terug frisbieën naar Göppingen.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ja, maar wat is 'in orde zijn'?
Stel je hebt de loterij gewonnen en je hebt er eentje dat werkt, voor hoe lang zal dat dan zijn? Plastiek is plastisch hé, wat bij de meesten al krom is bij de aankoop wordt het vroeg of laat ook krom bij de anderen, daar ben ik zeker van.
Dat ding moet ook kunnen werken als er iets een beetje krom is anders moesten ze dat uit metaal gemaakt hebben.
Hopeloos ding....
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Niet verder ouwehoeren (lees voor de netheid "discussiëren"), als je constateert dat de wielen de rail niet raken en jij zeker weet dat je de schijf goed geïnstalleerd hebt, de draaischijf terugsturen aan je leverancier met een nette brief erbij: "indien niet oplosbaar binnen ?? dagen, dan restitutie van het betaalde bedrag".

Groet, Anne W
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
hi, ja dat snappen we allemaal, treugsturen etc .. maar het was iig sort-of inhoudelijk "ge-ouwe-neel" en geen gezeik over geld of hoe lelijk dat ding is .. door wat onderzoek / analyse te doen is het iig duidelijk wat er mis is

Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Wacht even loterij versus draaischijf, sorry, ik zit nu aan de drank.

Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Nu heb ik nog geen schijf, maar is het een optie om hem in het menu ontgrendeld en weer vergrendeld.
Als je hem nl ontgrendeld kun je de brug zelf met de hand draaien naar bv weer de begin positie.
Dit word in een van die filmpjes uitgelegd.

Zou het mee te maken hebben dat hij tijdens transport de  ontgrendeling wat los raakt?



Bij 2:14 legt hij het uit.

Grtjes Marcel
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: 3railkoen op maandag 19 april 2021, 19:06:57
optie 2: 2 ons (200 gram) gewicht erop aan de kant van het oog (bij het huisje) - dat werkt prima maar geen "goede" oplossing - tenzij we dat gewicht op een leuke manier functioneel kwijt kunnen
2 dikke mijnheren links & rechts aan bruguiteinde  >:-D


of (minder leuk) klomp lood onder de brug  :o)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
lol ja - 90 gram lood bleek genoeg .. dat zijn hoop h0 poppetjes (soort fieldlab feest op de brug oid)

Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Was dit al vanaf het begin? Anders kan er een fabricage fout in zitten(dit zie je wel vaker een ringetje teveel of te weinig.
Ook kan bij een foute montage het probleem zijn ontstaan, plastic gaat zich zetten en dat is meestal lastig weer op te lossen.
Omdat je gerekt plastic niet weer terug drukt.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Jan22 op maandag 19 april 2021, 19:04:58
Jammer dat die brug een beetje krom is.
Het is ook maar plastic.  B)

...veel plastic... zei ik ook al in een ander draadje.
Misschien heeft de draaischijf nu al last van "plastic-pest" (zoals een aantal van de Amerikaanse goederenwagens - box cars - door Märklin uitgebracht)?

Willy
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
ja dit was meteen vanaf begin, eea is gewoon te licht en kennelijk nogal maat kritisch ontworpen
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ik denk dat de oplossing van Märklin voor de al geleverde en gefabriceerde draaischijven zal zijn dat ze een schuin kantje zullen maken aan de inloop van het lichtsluisje zodat het sleuteltje er ingeleid zal worden ipv er tegen te botsen en dat de volgende draaischijven een lichtsluisje met een bredere sleuf zullen krijgen. Veel meer zullen ze daar wel niet meer kunnen aan doen.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
hi, ja een oplossing zou idd kunnen zijn afschuinen van de ingang van die lichtsluis .. maar dan bypass je wel het eigenlijke probleem dat de brug gewoon op de rails moet lopen en dan altijd een constante hoogte heeft .. maar aardig idee...

ps - ik weet niet of marklin al snapt wat het issue of de issues zijn aangezien kennelijk niet iedereen hier last van heeft ... de duitser in het filmpje had iig wel hetzelfde issue verw8 ik

mvg koen