Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....

Gestart door Alexmoba woensdag 16 januari 2019, 11:06:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ja, en dan is er ook nog verschil tussen graden Celcius en graden Fahrenheit :?
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
CiteerZo kun je op een relatief kleine ruimte twee parallelsporen leggen waar kolenbelading tussen past. De hart-op-hart afstand is 115 mm.
dit geldt dan wel alleen voor de kleine bekolings-installatie, de grotere met de kolenkorven hebben toch snel 13 tot 14 cm ruimte nodig (h.o.h. rails)

groet, Ruud
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: nobody op woensdag 23 januari 2019, 15:29:20
Link naar Stummi, met daarin een verwijzing naar een afbeelding van een BR 01 op een 23 meter schijf. Het kan...
(klik op "Vorbildgerecht") ===> klik

Da's mooi! Ik hoop dat de modelspoor locs ook zo nauwkeurig kunnen stoppen. Als dat computergestuurd lukt en de schijf kan ze draaien, dan wil ik er best een hebben. M'n BR 10 is dan de enige die er uitsluitend rechtdoor overheen kan rijden. Daar kan ik mee leven.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Meten is weten...past het niet, ja dan is het zweten. :D :D
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Mooi Ben, die bodem van je draaischijf zo, met ballast en droog gras!   :thumbup:
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
En als rond niks is, waarom dan geen driehoek.
Weer geld over, voor wat anders. B)

M.v.g.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Met wankel motor ;)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Aan welke zijde dan, je heb er drie.
Erg onduidelijk allemaal. :D
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 21 januari 2019, 13:00:36

@citaat Twee weken dan is er een werkende versie in Neurenberg.


Dat was wat optimistisch, het is stil geworden, ook op Neurenberg. Geen foto geen filmpje tot op heden.

Gr, Ben.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat De spanning wordt opgebouwd :D
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat

Ja geef er maar een draai aan  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
voor mij is dit nieuwe ding compleet spanningsloos  :D
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
van de nieuwe Märklin draaischijf is inmiddels een gedetailleerder/realistischer afbeelding beschikbaar, zie de website van Märklin: https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/74861
Er staat ook een extra inrijsein op de draaischijf...
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
En heb je hem al besteld?
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
in februari al... :)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Nou, na de schrik van de eerste beelden, is dit een verademing, al ben ik er nog niet heel blij mij. Het blijft in mijn optiek een iets te 'stevig' geval. Maar goed, zo lelijk als eerst, is hij niet meer!
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
wat een lelijk ding en de grote locs kunnen er gewoon niet op.Amper 23 cm rail ipv 31 cm
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat
mee eens,
in deze tijd van hoge kwaliteit modelbouw, met zo'n misbaksel op te proppen komen  :?   
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 :offtopic:
Voor het voorbeeld, zijn ze naar Amsterdam afgereisd, om te kijken hoe een wielklem, er uit zag.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ziet er erg robuust en erg plastic uit; sommige details waren meer filigrain geweest met wat messing of koperwerk zo hier en daar.
Ik voel meer voor het idee van BW Rheine: dan maar een wisseldriehoek: functioneel gelijk op minder ruimte, als je een draaischijf gebruikt waarvoor hij is bedoeld (loks omdraaien).

Laten we wel zijn: als je een draaischijf gebruikt met uitsluitend e-loks, dan komt er nog een bovenleiding-spin bij (Sommerfeldt heeft ook zo'n ding), om al die loks keurig en compact in hun eigen stalling op te slaan.

Bron:
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Leuk ding toch, voor het Marklin MyWorld segment. Wel vreemd dat-ie 15+ is.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
de lengte van het brugdeel is niet 23 maar 26,3 cm, zie beschrijving Märklin. Haast elke lok past daarop, alleen wat exoten niet.
Neem een grote jongen als de BR01, die is 28,2 cm, let wel van de ene buffer naar de andere. Je moet dus kijken naar de afstand tussen de buitenste assen om te bepalen of een lok past.
De 01 past.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
juist .Was verkeerde info op een site maar dan kunnen de meeste van mijn locs met aparte tender er nog niet op.Mss goed voor kleine depots met tenderlocs.Die eigenlijk ook achterwaarts kunnen rijden en niet hoeven te draaien. Zelfs de al kleine BR01 gaat er niet op.En dan ben je beter met een 7286 want excuberante prijs voor die nieuwe.500 euro. De 7286 vind je nog wel voor 280 eurootjes en decoders kan je van andere merken ook gebruiken.Weer een winstje voor M zonder eigenlijk iets nieuw uit te brengen met een gedacht aan de koper en dan vooral de jonge modelbouwer met klein budget.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Het is een grijze muis geworden. :D
Ok, nu zijn werkplaatsen, locloodsen enz. vaak meer functioneel dan mooi maar bij dit "voorbeeld"  maakt M zich er wel heel makkelijk vanaf. 
Waar locs stilstaan zie je toch meer donkere kleuren van slakkenresten oliesporen en andere viezigheid.
Lekker makkelijk om alles dan in een egale kleur grijs te houden. (en goedkoop voor de producent.)
Zo is er in de kuil van de foto van Jan22 zowaar nog wat onkruid waar te nemen wat floreert tussen alle "troep" 
Ja dan smoelen de oude7286 en de Fleischmann-draaischijf voor 3rail toch beter!
Een gemiste kans??
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Die grijze muis kan je Weatheren.....  ;)

Zie hier

groet
Harald
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Prima draaischijf wat mij betreft.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Haradigi op zaterdag 07 september 2019, 12:05:08
Weatheren
Zie hier
Met goede voorbeelden (er staan nodige roestige Grootspoor-foto's op het forum) kun je heel ver komen.
En anders laat je het doen door een echte weather liefhebber. Die zijn hier vast genoeg te vinden.
Iets anders is wat je verwacht voor het bedrag wat Märklin's marketing afdeling voor jou heeft bedacht.
Vast geen roestig oud ijzer kleurtje. Ik zou eerder denken aan goudpoeder (van narrengoud oftewel pyriet). 
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Draaischijf past toch goed bij het C-rail assortiment?
Ik bedoel, als je alles realistischer wilt, dan heb je het verkeerde railsysteem gekozen.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Heel wat beter dan de oude m rail draaischijf.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat @citaat
volgens mij is geen enkel railsysteem realistisch, we noemen het ook modelspoor  :D

mvg,

Ruud
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: bellejt op woensdag 04 september 2019, 20:00:50
juist .Was verkeerde info op een site maar dan kunnen de meeste van mijn locs met aparte tender er nog niet op.Mss goed voor kleine depots met tenderlocs..

Huh? 26,3 cm op schaal maakt toch bijna 23 echte meters? Dus het model is gebaseerd op de standaard 23m draaischijf van de DB. Daarop werden alle locs met tender van de BR 01, 03, 44, 50 en dergelijke probleemloos gedraaid. Volgens mij waren dat de langste locs, hoewel de 05 en de 45 misschien langer waren, maar die zijn wel van een buitencategorie.  Curieus is dan ook je opmerking dat de 01 klein is. Sorry, die is echt nauwelijks korter dan een 44er. Een Big Boy gaat niet passen. Maar om deze (lelijke) schijf te diskwalificeren als dingetje voor zijlijnen, is echt niet juist.

Groet,

Peter

Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: henkv op zaterdag 07 september 2019, 18:04:38
Draaischijf past toch goed bij het C-rail assortiment?
Ik bedoel, als je alles realistischer wilt, dan heb je het verkeerde railsysteem gekozen.
Ook C-rails is heel goed te balasten en weatheren zodat het er heel realistisch uitziet.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
De langste Duitse stomers die ik ken, zijn de BR 05, BR 10 en BR 45. De modellen zijn respectievelijk 30,7, 30,5 en 29,5 cm lang. Ik vraag me af of die gaan passen.

Volgens wikipedia waren er maar drie BR 05's, twee van 26,265 m en één van 27 m. Dat wordt lastig op een draaischijf van 23 m.
Van de BR 10 waren er zelfs maar twee, van 26,503 m. Ook dat lijkt me lastig draaien.
Van de BR 45 waren er 28, met lengte 25,645 m. Dat past misschien nog nét.

Als die eerste twee types te lang zijn, wel, dan zouden er in de praktijk vijf locs niet gedraaid kunnen worden op de standaard draaischijf. Ik kan me goed voorstellen dat dat onvoldoende reden was om voor een grotere standaard te gaan. Zolang er maar een paar andere plaatsen zijn waar die grote jongens wél kunnen draaien, of dat nou een grotere, speciale draaischijf is, een keerdriehoek of nog iets anders.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Langere locs kunnen er toch gewoon op, meten we van de voorste as van de loc tot de achterste as van de tender is dit altijd minder dan de Lüp, met een beetje geluk passen de lange jongens er ook op.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Zo is dat! Voor het draaien van een loc op de draaischijf meet je niet de lengte over de buffers! Het gaat erom of de loc met alle wielen, tender incluis, op de brug past. Mogelijk steken de buffers dan uit, maar dat maakt niet uit.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Oei..oei..wat moet alles goed en soepel rijden, om de grote jongens, precies, op de brug te stallen.
Even te hard rijden dan kan hij gelijk door naar Dlw Meiningen.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Wat ik een gemiste kans vind dat de oprijseinen niet functioneel zijn gemaakt.

Zelf heb ik bij mijn draaischijf dit wel gedaan en ook het brughuisje meteen verlicht. Alles schakelbaar met een zimo decoder die onder de brug is gemonteerd
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 07 september 2019, 19:39:59
Citaat van: henkv op zaterdag 07 september 2019, 18:04:38
Draaischijf past toch goed bij het C-rail assortiment?
Ik bedoel, als je alles realistischer wilt, dan heb je het verkeerde railsysteem gekozen.
Ook C-rails is heel goed te balasten en weatheren zodat het er heel realistisch uitziet.

Vind je? Zo realistisch vind ik dit niet ogen. Het valt ook op dat er geen wissel in beeld komt. Wel een rare knik een eindje verderop in het hoofdspoor als gevolg van het ontbreken van flexrail.

Hoe het ook zij, de meeste mensen met een c-rail baan doen dit niet. Ze zijn dik tevreden met de robuuste en dan maar wat minder realistisch ogende c-rails. De meeste zullen denk ik ook dik tevreden met deze draaischijf zijn.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Naar alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik eerst een ander plaatje heb bekeken van de hier besproken draaischijf, kennelijk het handmonster.  Het catalogusplaatje zie er toch beter uit, wat blijft is de grijze kuil. En dat blijft wat goedkoop smoelen.
Eerlijk gezegd snap ik nu nog niet of een BR01 nu wel of niet er op past.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Het past (precies) ===> klik
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
De lengte van de BR 45 is 22 m en dit is van laatste wiel tender tot voorloop as en dan van hart tot hart.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Baanloos vraagt of een BR 01 er op past... 8o
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Joh.. daar ga ik helemaal niet op in..helemaal niet boeiend, want die past zo-wie-zo.
Ging alleen op in wat ,spelenmettreintjes vertelde  8o.

Ze werden in Bw Minden gestationeerd, de draaischijfbühne had een lengte van 23m.
Niet veel Bw's hadden een 27m draaischijf, volgens de boeken.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
met de wielen past hij er op want midden afstand tussen buitenste asseen =  20,320 cm lang.De buffers steken wel wat uit maar hij gaat er dus op.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: BW Rheine op zondag 08 september 2019, 16:47:17
De lengte van de BR 45 is 22 m en dit is van laatste wiel tender tot voorloop as en dan van hart tot hart.

Even rekenen: 22 m op schaal 1:87 is 253 mm. Gegeven de bruglengte van 263 mm betekent dat 5 mm speling aan beide kanten. Da's heel krap. Het zal precisiewerk zijn om hem op de goede plaats te laten stoppen. Maar als het in werkelijkheid gebeurde, is het natuurlijk heel mooi als het lukt om dat in model na te bootsen. Het nauwkeurig laten stoppen is dan juist een leuke uitdaging. Misschien lukt het met behulp van een lichtsluis. Of twee, eentje vlak voor elk uiteinde van de brug.

Bij een heleboel stomers hoort gewoon een BW, inclusief draaischijf, vind ik. Een BR 45 staat al op mijn verlanglijstje. Dat die er op past, is dan een bonus. Een draaischijf heb ik nog niet besteld, maar tegen de tijd dat ik een vaste opstelling ga bouwen, zal het er vast wel van komen.  De nieuwe hoek van 12° vind ik een verbetering omdat die uitstekend te combineren is met slanke wissels en die vind ik mooier dan gewone. Nu nog een beetje weatheren, zodat 'ie er beter uitziet.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ik heb eens wat verder gespeurd en dat heeft wat interessante achtergrondinformatie opgeleverd.

Bijna alle locs van het type DR 45 waren gestationeerd in Bw Würzburg (bron: wikipedia). En laat er nou net over Würzburg een uitgebreide wiki bestaan waar te lezen valt dat er vanaf 1930 maar liefst drie draaischijven van 23 m lagen! Dat impliceert dat de standaard draaischijf niet slechts bij uitzondering gebruikt zal zijn om een BR 45 te draaien, maar dat het in Würzburg doodnormaal was.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Weet je wat Rob, mocht je zover zijn en je heb je schijf.
Schrijf mij, en ik kom naar je toe met een 45er...05 of wat dan ook.
Een aanbieding van mij, naar jou ???.

M.v.g. ad
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 08 september 2019, 20:21:49
De nieuwe hoek van 12° vind ik een verbetering omdat die uitstekend te combineren is met slanke wissels en die vind ik mooier dan gewone. Nu nog een beetje weatheren, zodat 'ie er beter uitziet.
Je zit alleen met de ringlokloodsen die vaak op 15° staan.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ja, da's ff opletten.
Gelukkig heeft M de passende ringloods erbij met 12 graden hoek. Kwestie van klantenbinding; heeft trouwens wel een erg saai plat dak.