Inderdaad, de zaag als het "standaard" niet past.
Je ziet dat ik voor de aansluitingen bedrijfswerk een 15 graden raster gebruik en dat is met C-rail steeds te maken.
Klopt, met de passtukjes 24107/207/115/215/315 kun je de sporen van de oude draaischijf wel weer de goede richting op krijgen. En als je niet wilt zagen, moet je wat puzzelen om de aansluitingen te laten kloppen.
Voor wat betreft de nieuwe draaischijf en het 12 graden raster.
In mijn beleving kun je ook de gewone wissels gebruiken. Immers 2 x 12,1 = 24,2 graden. De hoek van het gewone wissel is 24,3 graden. Het verschil van 1 minuut is op korte afstanden te verwaarlozen.
Dat klopt niet helemaal: er gaan 60 minuten in een graad, dus 0,1 graden is 6 minuten. Nog steeds te verwaarlozen trouwens...
Aan minuten doe ik niet, ik gebruik het decimale stelsel. Als je twee verbindingen met de draaischijf maakt waarbij je één aansluiting overslaat, heb je een hoek van 24°. Bij gebruik van de wisselbocht van 24,3° moet je dan niet 0,1° maar 0,3° verbuigen. Gaat ook nog wel.
Hieronder staan een paar voorbeelden hoe het zonder wisselbocht 24912 en zonder slanke wissels zou kunnen. Het eerste toont de kortste mogelijkheid. Hier zie ik op zich niets in, maar je moet ergens beginnen met ontwerpen en daarvoor is dit een bruikbaar startpunt.
Het tweede voorbeeld is een uitwerking. Zo kun je op een relatief kleine ruimte twee parallelsporen leggen waar kolenbelading tussen past. De hart-op-hart afstand is 115 mm. De wissels illustreren hoe er gemakkelijk meer sporen aangesloten kunnen worden. Verbindingen met de rest van de baan, oliebevoorraading, opstelsporen, een rangeerterrein, noem maar op.