Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....

Gestart door Alexmoba woensdag 16 januari 2019, 11:06:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ook het hekwerk op de brug vind ik nogal grof overkomen.
Eens kijken hoe die in er straks in het echt uit ziet.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Hoi,

over de lengte ben ik ook niet zo tevreden (ik ga mijn stoomlocs eens allemaal opmeten), maar die brede rand verdwijnt grotendeels als je daar aansluitingen voorziet. De rest kan je dan wegwerken met scenery, graspollen, stenen, shotter, kisten met afval etc.
Ik heb twee draaischijven oude versie liggen. Eén voor sturing met PiCommIT de andere voor sturing met Muet. Als ik ooit zover ben dan bekijk ik het nog wel eens.

groetjes Luc
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: lucdiels op zondag 20 januari 2019, 09:29:05

......... maar die brede rand verdwijnt grotendeels als je daar aansluitingen voorziet.


Ja, dan moet je 24 aansluitingen bijbestellen, dan is die rand weg. En een laminaatvloertje erin en je krijgt dit:

Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....

@citaat
jaa..... je kan natuurlijks niks met dat Marklin gedoe hebben, die stomme 1:100 schaal, dat idiote mfx protocool, en die sleper met die groteske puko's.
je kan er natuurlijk wat van vinden , maar op dit forum zijn er genoeg mensen die er waarschijnlijk anders over denken.
een kritische noot kan nooit kwaad maar om altijd maar hier te verkondigen dat de marklin rijder per definitie achter op de rest loopt ....tja
ik zou op een 2 rail forum nooit mijn boodschap zo stringent verkondigen
dit is slechts mijn bescheiden mening en hoe je ook rijdt met welke merk dan ook....het spoort lekker   
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ho het is nu 1/93,5 de schaal 1/100 is alleen nog voor de hobby serie ;)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: feniks op zondag 20 januari 2019, 20:08:10

een kritische noot kan nooit kwaad maar om altijd maar hier te verkondigen dat de marklin rijder per definitie achter op de rest loopt ....tja
   

Effe onder ons: ik lees dat nergens.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: hmmglaser op maandag 21 januari 2019, 07:41:40

Ho het is nu 1/93,5 de schaal 1/100 is alleen nog voor de hobby serie ;)


Zekers. En verkorte lengteschaal is een keus en die vind je niet alleen bij Marklin rijders, ook bij Roco, Piko, Fleischmann en Rivarossi rijders. Zij maken ook materieel wat door krappe bogen kan. En het is dus niet 3rail gerelateerd.

En over de draaiert met de korte brug: ook dat is een keus. Korte bruggen vind je bij veel merken.

Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
@citaat en die komen in het echt ook gewoon voor! het probleem is alleen dat als wij dan de ruimte en geld hebben voor een draaischijf dat we dan ook wel al onze loc's erop willen kunnen draaien. en terecht in mijn ogen.
allemaal keuzes...

:offtopic:
en dat korte 1:100 old-skool materieel is toch heerlijk, die lange rijtuigen zijn geen gezicht op de krappe bogen die velen van ons gebruiken. en voor degenen die wel de ruimte hebben voor mooie ruime bogen is er toch ook genoeg lang schaal-materieel beschikbaar. 
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: BW Rheine op zaterdag 19 januari 2019, 19:02:52
En dan nog zeggen dat ze navraag hebben gedaan bij de consument,...ja... bij een blinde instituut.
Kritisch draadje, dit.  :thumbup:
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat
Kritisch zeker, maar daar vind ik niets mis mee.

En er zijn ook enkele positieve reacties, die van mij bijvoorbeeld.
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 16 januari 2019, 15:39:08
Ik vind hem mooi!

Mij gaat het er vooral om dat hij prima werkt en daar heb ik wel vertrouwen in. Ik wil uiteindelijk een computergestuurde baan, en die moet dan ook zonder problemen de draaischijf kunnen besturen. Bovendien vind ik de 12° een verbetering ten opzichte van de vorige, dat past mooi bij de slanke wisselhoek.

Toch sluit ik mij aan bij een van de kritische noten in dit draadje: ook ik had graag een langere draaibrug gehad. Als de schijf er straks is, wil ik hem zien werken. Als een lange loc als de BR 50 dan met weinig moeite gedraaid kan worden, ben ik tevreden, dan komt er tezijnertijd vast wel eentje op mijn baan. Anders niet.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Twee weken dan is er een werkende versie in Neurenberg. Dan loopt het wel los met de kritiek en voor wie het niks vindt is er nog altijd de oude schijf die nog volop verkrijgbaar is.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Misschien kunnen ze ook een kleinere draaischijf maken, voor mensen met weinig ruimte, of om wagons met sluitlichten om te keren?
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat
Deze bestaat al lang van Kibri..
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
wat ik ook niet snap waarom M* die 12 graden per spoor toepast i.p.v de 7,5/15 graden hoek,
want volgens mij zijn de meeste ringlokloodsen die nu op markt zijn op die 7,5/15 graden hoek uitgezet.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Dan zal volgend jaar wel de "specifieke ringloods "met de 12,5 graden hoek worden uitgebracht door M*  :D
En misschien zien Faller en Kibri er dan ook wel brood in.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: feniks op dinsdag 22 januari 2019, 17:16:07

wat ik ook niet snap waarom M* die 12 graden per spoor toepast i.p.v de 7,5/15 graden hoek


C-rail geometrie. Met 7,5/15 graden kun je niet uit de voeten.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat

vandaar dat hier de opstelsporen naar en in de lokloods in K rail zijn. O:-D
inhoudelijk ik heb hier voor K rail gekozen omdat C rail niet mooi staat in zo'n lokloods, maar ik snap even (serieus bedoeld) niet waarom C rail niet past   
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: feniks op dinsdag 22 januari 2019, 18:45:36

.......maar ik snap even (serieus bedoeld) niet waarom C rail niet past


Stel dan even een vraag op het forum.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat
nee geen behoefte want die is voor mij niet relevant  :)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
De hoeken van de wissels van C-rail (12,1 en 24,3 graden) corresponderen niet met het raster van draaischijf 7286 (7,5) graden.
Zodra je wissels gebruikt tussen de aansluitsporen moet je railstukken 206en 912 gebruiken om aan te kunnen aansluiten op het raster van de draaischijf. Consequenties is wel dat maar een beperkt aantal aansluitingen gebruikt kunnen worden.
Je kunt -net als ik- natuurlijk ook een zaag gebruiken, dan kun je alles passend maken, ook C-rail.

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Op de bijlage zie je weliswaar moeilijk dat ;
ik op de 7287 draaischijf aansluitingen de C rails aangesloten heb en dan is de geometrie ongewijzigd
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat
De 7287 is K-rail. De planningssoftware geeft geen kik als je daar C-rail op aansluit, maar dan moet je wel wat rails verbouwen.

De 7,5° en 15° van de 7286 past goed bij K-rail wissels, die zijn immers 22,5°. C-rail wissels zijn echter 24,3°, slanke 12°. Om dat te combineren met 7,5° of 15° moet je wat puzzelen met gebogen rails. Dat gaat op zich wel - jouw voorbeeld laat dat ook zien - maar ik verwacht dat het met een draaischijf met 12° gemakkelijker wordt. Ik schrijf "verwacht" omdat ik nog niets heb ontworpen met de nieuwe draaischijf. Hij zit namelijk nog niet in WinTrack.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Bij mij past het ook allemaal hoor.

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Dat snap ik, Cees, maar jij zet er zonodig gewoon de zaag in, toch?
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
De nieuwe draaischijf zit weliswaar niet in WinTrack, maar de relevante gegevens zijn bekend: met aansluitingen aan beide kanten 382 mm lang en een hoek van 12°. Ik heb daarom een kruising met die maten gedefiniëerd en een aantal daarvan op elkaar gelegd. Voor de baanplanning levert dat hetzelfde op als de nieuwe draaischijf met overal aansluitingen.

Vervolgens ben ik eens wat gaan proberen, en het blijkt geweldig goed te combineren met de slanke C-rail wissels.

De bijgevoegde plaatjes geven twee voorbeelden.

Het eerste illustreert hoe één 24912 twee sporen vanaf de draaischijf parallel krijgt met een hart-op-hart afstand van 64,3 mm, net als de slanke wissels. Zo kun je gemakkelijk meerdere sporen aansluiten op de draaischijf.

Het tweede vind ik nog mooier. De zwarte parallelsporen liggen 100 mm van elkaar (hart op hart). Daarmee past er een heel smalle kolenbelading tussen. Een grotere afstand is echter heel eenvoudig, daarvoor hoeven alleen de rails 24172 (rood gemaakt) verlengd te worden. Met een extra 24188 bijvoorbeeld wordt de hart-op-hart afstand al 139 mm. En bij grotere kolenbelading kunnen natuurlijk al net zo gemakkelijk de zwarte sporen langer gemaakt worden. Nergens passtukjes voor nodig (afgezien van de rails 24071 die bij de slanke wissels horen).

Kortom, de nieuwe draaischijf in combinatie met slanke wissels biedt vele mogelijkheden. Geen toeval natuurlijk, Märklin heeft hier goed over nagedacht. De reden dat het zo goed werkt, is me ook duidelijk: het is die 382 mm. Dat is precies de afstand waarbij dit zo uitkomt. Korter of langer en er zouden afwijkingen ontstaan.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Bijkomend voordeeltje -voor Märklin- van deze wat afwijkende hoek is natuurlijk ook dat waarschijnlijk alleen de Märklin locloods gaat passen.
Er lijkt dus toch over nagedacht ;).
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat
Geeft niet, die nieuwe loods vind ik toch niet zo mooi dus eigenlijk past er geen enkele. Geen thuisvoordeel voor Märklin, wat mij betreft. Als ik tezijnertijd zo'n draaischijf aanschaf en er zijn geen mooiere, van Märklin of andere fabrikanten, moet ik er zelf maar een in elkaar knutselen.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Waar ik ergens op hoop is dat de aandrijving ook stilletjes zijn werk doet.
Maar dat duurt nog een goede week eer we wellicht meer weten over de draaischijf.
Wat ik mooi vindt in het railontwerp is de toepassing van de slanke wissels, van het tweede ontwerp.
Zo heb je toch op een redelijk beperkte ruimte een bw samengevat.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
CiteerDe 7287 is K-rail. De planningssoftware geeft geen kik als je daar C-rail op aansluit, maar dan moet je wel wat rails verbouwen.
eerst goed lezen, ik zeg niet dat de 7287 C rail is maar dat ik C rail er op aangesloten heb en ik wil best een foto hier posten dat het ook in het echie klopt.

groet, 

Ruud
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Wat een stress en opwinding over die nieuwe draaischijf eigenlijk... Te korte brug met een te grof hek erop, te brede rand, afwijkende hoeken die niet overeenkomen met de gangbare loodsen maar die uiteindelijk tóch wel handig lijken te zijn, en hoeveel geluid zal hij wel/niet maken???

Ik ben zo blij...
Dat ik al een oude vertrouwde 7186 heb liggen.
Met M-rails.
En rechthoekige loodsen die altijd passen.
Wat een rust :P.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Ik ben ook blij met mijn oude, maar ook ik had er veel meer van verwacht.
Geluid....prima, ik zei het al eerder deze schijf is puur gebaseerd op kleine ruimte's.
Misschien veranderd mijn gedachten nog...wie weet.

M.v.g. Ad
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Hanzi op woensdag 23 januari 2019, 08:16:39
Ik ben zo blij...
Dat ik al een oude vertrouwde 7186 heb liggen.
Ik heb ook zo'n oude blikken schijf.
Geluid gereduceerd door motorspanning te verlagen. (aangesloten op rijstroomuitgang van aparte trafo).
En het ziet er beter uit dan de kermis draaimolen bij oorspronkelijke spanning.
Tevens drie extra rail aansluitingen erbij geknutseld.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Rob,

Inderdaad, de zaag als het "standaard" niet past.
Je ziet dat ik voor de aansluitingen bedrijfswerk een 15 graden raster gebruik en dat is met C-rail steeds te maken.
Voor wat betreft de nieuwe draaischijf en het 12 graden raster.
In mijn beleving kun je ook de gewone wissels gebruiken. Immers  2 x 12,1 = 24,2 graden. De hoek van het gewone wissel is 24,3 graden. Het verschil van 1 minuut is op korte afstanden te verwaarlozen.

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
En ook op beperkte ruimte is er iets mogelijk met de 7186.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: nobody op woensdag 23 januari 2019, 09:09:01
Tevens drie extra rail aansluitingen erbij geknutseld.
De drie sporen links, met koperen middenrail, zijn "erbij geknutseld".
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Pt2/3 op woensdag 23 januari 2019, 09:17:28Immers  2 x 12,1 = 24,2 graden. De hoek van het gewone wissel is 24,3 graden. Het verschil van 1 minuut is op korte afstanden te verwaarlozen.
Dat klopt niet helemaal: er gaan 60 minuten in een graad, dus 0,1 graden is 6 minuten. Nog steeds te verwaarlozen trouwens...
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
AnyRail heeft inmiddels de nieuwe Märklin draaischijf opgenomen in het programma.
Via Bestand / Help / Controleren op updates kun je de nieuwste versie 6.22.0 binnenhalen, en aan de slag.....
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: nobody op woensdag 23 januari 2019, 10:27:41
Citaat van: nobody op woensdag 23 januari 2019, 09:09:01
Tevens drie extra rail aansluitingen erbij geknutseld.
De drie sporen links, met koperen middenrail, zijn "erbij geknutseld".
Kijk, daar houd ik van :-)

Fantastisch mooie foto, Wim!
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Alexmoba op woensdag 23 januari 2019, 10:50:45AnyRail heeft inmiddels de nieuwe Märklin draaischijf opgenomen in het programma.
Aan de 3D-weergave moet volgens mij nog even gesleuteld worden...
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: Pt2/3 op woensdag 23 januari 2019, 09:17:28
Inderdaad, de zaag als het "standaard" niet past.
Je ziet dat ik voor de aansluitingen bedrijfswerk een 15 graden raster gebruik en dat is met C-rail steeds te maken.
Klopt, met de passtukjes 24107/207/115/215/315 kun je de sporen van de oude draaischijf wel weer de goede richting op krijgen. En als je niet wilt zagen, moet je wat puzzelen om de aansluitingen te laten kloppen.

Citaat van: Pt2/3 op woensdag 23 januari 2019, 09:17:28Voor wat betreft de nieuwe draaischijf en het 12 graden raster.
In mijn beleving kun je ook de gewone wissels gebruiken. Immers  2 x 12,1 = 24,2 graden. De hoek van het gewone wissel is 24,3 graden. Het verschil van 1 minuut is op korte afstanden te verwaarlozen.
Citaat van: Erik Baas op woensdag 23 januari 2019, 10:38:13
Dat klopt niet helemaal: er gaan 60 minuten in een graad, dus 0,1 graden is 6 minuten. Nog steeds te verwaarlozen trouwens...
Aan minuten doe ik niet, ik gebruik het decimale stelsel. Als je twee verbindingen met de draaischijf maakt waarbij je één aansluiting overslaat, heb je een hoek van 24°. Bij gebruik van de wisselbocht van 24,3° moet je dan niet 0,1° maar 0,3° verbuigen. Gaat ook nog wel.

Hieronder staan een paar voorbeelden hoe het zonder wisselbocht 24912 en zonder slanke wissels zou kunnen. Het eerste toont de kortste mogelijkheid. Hier zie ik op zich niets in, maar je moet ergens beginnen met ontwerpen en daarvoor is dit een bruikbaar startpunt.

Het tweede voorbeeld is een uitwerking. Zo kun je op een relatief kleine ruimte twee parallelsporen leggen waar kolenbelading tussen past. De hart-op-hart afstand is 115 mm. De wissels illustreren hoe er gemakkelijk meer sporen aangesloten kunnen worden. Verbindingen met de rest van de baan, oliebevoorraading, opstelsporen, een rangeerterrein, noem maar op.
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 23 januari 2019, 14:26:04
Aan minuten doe ik niet,
Een cirkel heeft 360 graden.
Hoe je het wendt of keert, één graad is onderverdeeld in minuten en seconden.


Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Dat mag best hoor. Bij mij is één graad onderverdeeld in tienden 8). Gek hé?
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat Ik verdeel uren in tienden. Lekker handig...
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
je hebt een booggraad en je hebt een decimale graad  O:-D
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat En een universitaire graad.  :idea:   :D
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Klopt allemaal, de cirkel is weer rond. Laten we maar weer on topic gaan :-)
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
klopt en je hebt een temperatuur graad.

compleet  :offtopic: maar wat deert het
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Juist ja. De annotatie die tante M. gebruikt schept verwarring. Men gebruikt booggraden en decimale graden door elkaar.
Het verschil tussen decimale en booggraden is 10%
0,3 decimale graad staat gelijk aan 0,27 booggraad.
0,1 decimale graad staat gelijk aan 0,09 booggraad.

Cees
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
Link naar Stummi, met daarin een verwijzing naar een afbeelding van een BR 01 op een 23 meter schijf. Het kan...
(klik op "Vorbildgerecht") ===> klik
Re: Daar is 'ie dan, de nieuwe Märklin draaischijf.....
 @citaat

Je hebt ook nog lengte en breedtegraden  :D