De nieuwe draaischijf zit weliswaar niet in WinTrack, maar de relevante gegevens zijn bekend: met aansluitingen aan beide kanten 382 mm lang en een hoek van 12°. Ik heb daarom een kruising met die maten gedefiniëerd en een aantal daarvan op elkaar gelegd. Voor de baanplanning levert dat hetzelfde op als de nieuwe draaischijf met overal aansluitingen.
Vervolgens ben ik eens wat gaan proberen, en het blijkt geweldig goed te combineren met de slanke C-rail wissels.
De bijgevoegde plaatjes geven twee voorbeelden.
Het eerste illustreert hoe één 24912 twee sporen vanaf de draaischijf parallel krijgt met een hart-op-hart afstand van 64,3 mm, net als de slanke wissels. Zo kun je gemakkelijk meerdere sporen aansluiten op de draaischijf.
Het tweede vind ik nog mooier. De zwarte parallelsporen liggen 100 mm van elkaar (hart op hart). Daarmee past er een heel smalle kolenbelading tussen. Een grotere afstand is echter heel eenvoudig, daarvoor hoeven alleen de rails 24172 (rood gemaakt) verlengd te worden. Met een extra 24188 bijvoorbeeld wordt de hart-op-hart afstand al 139 mm. En bij grotere kolenbelading kunnen natuurlijk al net zo gemakkelijk de zwarte sporen langer gemaakt worden. Nergens passtukjes voor nodig (afgezien van de rails 24071 die bij de slanke wissels horen).
Kortom, de nieuwe draaischijf in combinatie met slanke wissels biedt vele mogelijkheden. Geen toeval natuurlijk, Märklin heeft hier goed over nagedacht. De reden dat het zo goed werkt, is me ook duidelijk: het is die 382 mm. Dat is precies de afstand waarbij dit zo uitkomt. Korter of langer en er zouden afwijkingen ontstaan.