Wellicht is het in dit subforum beter op zijn plek dan het bericht in
mijn eigen baanbouw topic.
Ik heb dus met opgedane kennis nog eens met een kritisch oog naar mijn tafel gekeken en besloten dat deze grotendeels opnieuw mag. Er zijn veel overeenkomsten met het oude ontwerp, maar nu beter uitgedacht. En daarom kan de tafel ook aangepast worden op basis van het laatste ontwerp.
Wat voor mij vooral belangrijk is, is een actieve bedrijvigheid rondom een station. Dus veel binnenkomende en vertrekkende reizigerstreinen uit beide richtingen, met zo nu en dan goederentreinen die voorbij komen over de sporen die naast de stationssporen liggen. Om die reden ben ik uitgekomen op onderstaand ontwerp. Met beperkte ruimte maar toch de wens veel verschillende soorten treinen te laten rijden is dit naar mijn idee het maximaal haalbare. Maar reacties/commentaar/verbeteringen zijn van harte welkom!
- De tafel gaat van 90 cm hoog naar 110 a 120 cm zodat de (onderdoor)kruiphoogte rond de 60 a 70 cm wordt
- Afstand tussen de niveau's zal dan op 23,5cm uitkomen
- Beide mangaten zijn cirkels met een diameter van 70cm
Blijf ik met de volgende vragen zitten:
- Dalend kom ik voor de rechter helix op een percentage van 3.4%, is dat nog oké? (Stijgend kom ik maximaal op 2.9%)
- Het zwaktepunt wat betreft bereikbaarheid ligt hem achterin in het midden. Is dit echt een no-go?
- Hoogte tussen de lagen bij de helices is op zijn laagst 8.5cm. Kan dat?
^ Het zichtbare deel. Links en rechts zal het begin van de helices ook nog zichtbaar zijn. Dit deel is nog verre van af en zeker, maar globaal klopt het waar de stationssporen beginnen.
^ Het zichtbare deel inclusief de helices. De helices maken 5.5 (links) en 2.5 (rechts) wentelingen.
^ Het bovenste schaduwstation a.k.a. de veredelde keerlus.
^ Het onderste schaduwstation. Het korte spoortje is bedoeld als "shortcut" voor mijn DE2 die kortere omlooptijden zal hebben dan de andere treinen.
^ De hele spaghetti. Zo is goed te zien dat de mangaten vrij blijven.
^^^ Enkele 3D weergaven.