Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Draaischijf 7286 en decoder 7686

Gestart door joland dinsdag 15 januari 2019, 20:11:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf 7286 en decoder 7686
Ik heb een vraagje mbt de marklin draaischijf 7286 icm marklin 7686 digitale decoder icm cs3 plus
Ik heb hem geplaatst met 2 oprijsporen en 3 uitrijsporen ( zie tekening )
Nu is het zo en dat lijkt me normaal als ik op bovenste spoor aankom rijden en de draaischijf oprij, en stop bij het bovendste of onderste uitrijspoor, dat er dan automatisch stroom komt te staan op de onderste en bovenste spoor, maar aangezien dat het middelste spoor geen contact heeft met 1 vd aanrijsporen er geen stroom op komt te staan, dus kan ik niet uitrijden op het middelste spoor.
Nu is mijn vraag kan ik gewoon van 1 vd aanrijsporen de stroom toevoer doorleggen naar het middelste spoor zodat er altijd stroom op komt te staan ?

Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
Ja dat kan
En je kunt dat middelste spoor ook aansluiten op de massa (bruine draad)
Echter behoren de contactlippen op de draaischijf te zorgen voor de stroom en massaverbinding van de uitrijsporen
Werken die wel goed.
Maar eigenlijk is het nog beter om elk spoor dat aansluit op de draaischijf te voorzien van baanspanning (rood en bruin = stroom en massa).

Cees
Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
Ik neem aan van wel, ik kan de loc rijden op de draaischijf, dus wat jij zegt is elke rail van de uitrijsporen de rode en bruine draad vd aanrijsporen doorverbinden ?
Is het dan niet zo dat de rail boven en onder dubbel spanning krijgt als ze in 1 lijn staan met het aanrij spoor ?
Zoals op tekening 2 ? ( uiteraard rood op B en bruin op 0 )
Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
Het beginsel leert: hoe meer stroom/voedingsaansluitingen hoe beter.
"Dubbele" spanning kan dus geen kwaad.
En het voordeel van 3-rail: er kan ook geen kortsluiting ontstaan.Rood is steeds met rood verbonden en bruin met rbuin

Cees
Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
Het principe dat een spoor pas stroom krijgt als het in verbinding staat met de draaibrug, is gebaseerd op baanvoeding dmv een regelbare transformator. (Analoog)
Dan worden alleen de treinen bestuurd die of en af rijden.
Bij digitaal bedrijf kan alles tegelijkertijd gevoed worden omdat de rijregelaar als het ware in de loc zit.

Mvg. Marcel
Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
Analoog draait en werkt ie perfect, maak kan de schijf met geen mogelijkheid bewegend krijgen digitaal.
Instelling in cs3 plus ?
Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
Juiste adres?
Volgens mij is het adres 215 en 216.
Ik heb die decoder allang geleden verbannen. Dramading.

Gr. Dennis
Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
Blijkt nu een voedings probleem te zijn....te weinig spanning ??
Ik wil nu toch een nieuwe extra voeding aanschaffen, maar welke kan ik het beste nemen voor een ringleiding ??
Ik wil er de wissels en de draaischijf mee voeden...
Welke word er geadviseert voor mij ?

Gr. Joland
Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
Ben den Hollander
gast

Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
 @citaat

Citaat van: joland op zondag 20 januari 2019, 09:07:33

Analoog draait en werkt ie perfect

Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
ja ik vond en vind het ook raar, maar annaloog werkt de voeding voldoende ( 12 volt )
Maar digitaal wil ie maar niet werken, heb er een 16 volt op aangesloten en werkt....schiet me maar lek.
Ik wil toch zowiezo een extra trafo aansluiten voor een ringleiding vd wissels en draaischijf
Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
Is de 60052 een goede voeding voor de wissels en draaischijf ?
Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
Ben den Hollander
gast

Re: Draaischijf 7286 en decoder 7686
Citaat van: dennisreij op zondag 20 januari 2019, 12:46:54

Volgens mij is het adres 215 en 216.


Marklin 14 = 209 e.v.
Marklin 15 = 225 e.v.