Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  temmen van Piko
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: temmen van Piko  (gelezen 1112 keer)

bertus

• Nieuwe Gast
temmen van Piko
« Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 11:07:12 »

Hallo alle lezers,

Hoe kan ik mijn Piko 2327 dieselloc, uit set 52685, beter afstellen? wat voor getal ik ook invul bij optrek- en afremvertraging, hij blijft in zijn vooruit een sprongetje maken voor hij stil staat.
Achteruit kun je wel goed wagons aankoppelen, echter vooruit is het een ramp.

Misschien heeft iemand dit bij de hand gehad? groeten bertus

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
Re: temmen van Piko
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 11:14:46 »

@citaat Welk merk- en type decoder zit er in?
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

Sprinter

• Stamgast
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 11:17:56 »

Stap 1 is het afstellen van CV#2 dat is de afstelling van de snelheid waarmee de loc op stap 1 rijdt, staat die te hoog dan heb je daar je sprongetje.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden....

bertus

• Nieuwe Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 11:38:38 »

Er zit een MM decoder in
De CV 2 waarde stond op 5, deze heb ik op 0 gezet, de bokkesprong is gebleven!!

nobody

• Vaste Inboedel
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 11:49:31 »

MM decoder?
Je bedoelt, denk ik, dat de decoder op het MM protocol reageert.
Speel eens met CV 55. Beetje verlagen en kijken wat het resultaat is.
Anders beetje verhogen en weer controleren.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 januari 2019, 16:31:13 door nobody »
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

bertus

• Nieuwe Gast
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 12:32:21 »

Mijn CS 3 geeft bij configureren bij de Piko geen CV nr, meer weer, Vak blijft leeg, bij andere Marklin locs wordt alles wel ingevuld, dus is het moeilijk nr CV 55 te veranderen bij de Piko.
Ben op internet dit probleem onder tussen meer tegen gekomen en werd er geopperd om een nieuwe decoder, van een ander merk!!, te plaatsen. Dat hadden ze dan beter bij de Piko fabriek kunnen doen, is mijn mening.

Sprinter

• Stamgast
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 13:02:49 »

Bertus, een andere decoder is niet nodig, wat wel nodig is om te leren omgaan met je dure CS3. En daarmee de basis handelingen onder de knie gaat krijgen.
Want met een andere decoder zal je hetzelfde probleem hebben als je nog niet weet hoe het werkt.

Er zit gewoon een ESU 4.0 sound decoder in.

Groetjes

« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 januari 2019, 13:08:30 door Sprinter »

bertus

• Nieuwe Gast
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 13:10:23 »

Ik doe mijn stinkende best Sprinter, maar het valt niet mee om in een paar weken te leren waar jij waarschijnlijk jaren over hebt gedaan en net nu ik dacht "niet zelf het wiel uitvinden" kom jij met dit studie advies, dat is nu jammer.

Sprinter

• Stamgast
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 13:16:03 »

CV47 op waarde 2 dan is het een MFX decoder en kun je hem gelijk alle andere MFX decoder tweaken.

Groetjes

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 13:23:59 »

Ik heb via stummi forum de juiste instellingen kan je deze wel mailen maar dat word pas vanavond omdat ik alles op de pc thuis heb staan.
Dan word ook het fluiten van de motor een stuk minder.
Verder zou ik je het advies geven om een lokprogrammer aan te schaffen het aanpassen van ESU decoder is dan een eitje.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 januari 2019, 13:26:21 door hmmglaser »
Mvg Mark

Sprinter

• Stamgast
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 13:47:23 »

Ik doe mijn stinkende best Sprinter, maar het valt niet mee om in een paar weken te leren waar jij waarschijnlijk jaren over hebt gedaan en net nu ik dacht "niet zelf het wiel uitvinden" kom jij met dit studie advies, dat is nu jammer.

Ja, wij weten niet wat jij allemaal wel of niet kan, maar de beste leermeester ben jij zelf, gewoon doen wat er staat in de handleidingen. Lukt dat niet de eerste keer, dan lukt het misschien de volgende keer, op voorwaarde dat je niet iedere keer dezelfde fout maakt.
En instellen van rij eigenschappen is een persoonlijke keus/smaak.

Groetjes

bertus

• Nieuwe Gast
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 14:08:52 »

Hallo hmmglaser,

Bedankt voor je reactie en maak graag gebruik van de getallen (waardes) die je hebt om alles te controleren.

Hallo Sprinter,

Het is gelukt, de loc verwijderd, opnieuw aangemeld (mfx autm.) nu werden bij configuren weer de CV waardes gemeld met nr. Toen CV 55 op 40 gezet (stond op 60) dus gokje en alles is goed, van avond als ik de gegevens van hier boven krijg zal ik het wel nalopen.

Auto  rijden doe ik al 55 jaar en ik weet geen snars van ook maar iets onder de motorkap, met de PC kan ik de mooiste dingen doen en heb me nog nooit hoeven te verdiepen in de kast, maar treintje rijden is een ander verhaal. Het grootste probleem voor een leek op dit forum is de taal die jullie gebruiken (zonder uitleg) je hebt  niet meer door wat je je zelf door de jaren allemaal hebt aangeleerd en smijt met woorden als, tweaken, CV, lokprogrammer enz, ik google me helemaal dol.

Maar het is goed bedoeld, bedankt voor de reacties en het mee denken.

groeten bertus

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 14:30:21 »

Hoi,

.... met de PC kan ik de mooiste dingen doen en heb me nog nooit hoeven te verdiepen in de kast, maar treintje rijden is een ander verhaal.

Maar wel moeten verdiepen in de software die je aan het gebruiken bent. Dat is ook met het digitaal treintje rijden. Je kan zo het treintje op de baan zetten en rijden. Maar je wilt de eigenschappen van het treintje aanpassen. Dus moet je er in verdiepen hoe dat gaat. En dat gaat soms niet gemakkelijk of dan mag je eerst wat studiewerk doen  ;)

Het grootste probleem voor een leek op dit forum is de taal die jullie gebruiken (zonder uitleg) je hebt  niet meer door wat je je zelf door de jaren allemaal hebt aangeleerd en smijt met woorden als, tweaken, CV, lokprogrammer enz, ik google me helemaal dol.

Goed, dat is een algemeen probleem  :) En niet specifiek voor het forum. Als ik over "technisch tekenen op de PC" begin dan volgen de meeste mensen mij ook niet meer. Zoveel civieltechnische tekenaars met Autocad (Civil 3D), MX, Microstation, ArcGis, QGis en Drafsight ervaring zitten hier denk ik niet. Wil je het begrijpen dan zal je veel moeten leren. Het is dan inderdaad veel zoeken op internet (Waarom noem je het woord "google"? en niet gewoon zoeken? Mijn oma van 96 begrijpt dat woord niet .... Je gebruikt dus zelf ook al "moeilijke" woorden). Sla eens een gewoon modelspoorblad open. Van vroeger kan ik mij herinneren dat je bij de bieb diverse modelspoortijdschriften kon lenen. Anders kan je eens op een beurs, marktplaats of hier op het forum een stapel oude nummers bij elkaar zoeken voor zacht prijsje. Dan heb je leesvoer. Sommige mensen leren door het te doen. Bijna alles is weer te herstellen. :D Of vraag iemand om een keer een avond uit te leggen of volg een cursus of workshop.  Dat kan je ook doen.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 januari 2019, 14:42:47 door ronaldk »
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Sprinter

• Stamgast
    • Perrongeluk
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 14:45:26 »

Maar het is goed bedoeld, bedankt voor de reacties en het mee denken.

En dan ben ik weer de gebeten hond, omdat ik je een gewoon goed advies geef.
Als jij andere rijeigenschappen van je auto wil, dan zal je je daar in moeten verdiepen, en zal je de instellingen daarvan moet veranderen.
Wil jij een andere uitstaling op je PC scherm i.p.v het standaard plaatje dan moet je je daar ook in verdiepen hoe dit te veranderen (tweaken).

De standaard procedure staat in je handleiding. De fabrieks instellingen ook. Welke andere waardes jij wil gebruiken is een persoonlijke smaak.

Groetjes

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 14:53:19 »

Maar het wiel telkens weer opnieuw uitvinden is ook iets te veel van het goede ;)
Gewoon Google te vriend houden dan kom je al heel ver :D
Alleen soms is het even puzzelen om de juiste zoek termen te vinden.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 januari 2019, 14:55:43 door hmmglaser »
Mvg Mark

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 14:56:31 »

Hi Bertus,

Ik weet niet waar je woont (staat niet in je profielinfo) maar hier een keertje langskomen mag je altijd.
Doen we het samen instellen en dan leer je er ook nog iets van en hier wordt niet gebeten  >:-D.

groet
Harald

Sprinter

• Stamgast
    • Perrongeluk
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 14:58:32 »

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden het wiel staat in de handleiding.
En persoonlijke instellingen die mag je zelf bepalen.
De instellingen die ik gebruik vallen bij jouw misschien wel niet in de smaak. Dus ja die mag je zelf uitvinden. Maar zo moeilijk is dat toch niet.

Groetjes

Ben den Hollander

• Stamgast
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 16:28:53 »

@citaat CV2 is niet om de bokkesprong op te lossen, dat doe je in de motor regeling.

nobody

• Vaste Inboedel
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 16:31:55 »

@citaat 'k Heb reeds op CV 55 gewezen... ;)

brund55

• Stamgast
  • BR 103fan forever
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 16:32:37 »

@citaat  @citaat  @citaat Ach, het is nu eenmaal zo dat vooral veel mannen denken dat ze zonder handleiding kunnen werken  >:-D Blijkbaar zit het in de genen, want het is niet uit te roeien.

Genoeg gedold; veel mensen verkijken zich op de digitale modeltreinwereld, zeker als het de onnodig complexe Märklin spullen betreft. Hier werkt maar 1 methode: veel lezen (handleidingen, fora (internet) etc.) en vooral ook dingen uitproberen. Gaandeweg raak je dan vertrouwd met de digitale modelbaanwereld.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 januari 2019, 16:34:51 door brund55 »
Met vriendelijke groet,
Dick

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 16:35:54 »

@citaat  mee eens.
Ook ik leer nog steeds bij  :D

groet
Harald

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 17:08:11 »

Met deze instellingen zou het een stuk beter moeten gaan:

CV2=1
CV10=8
CV51=10
CV52=5
CV53=90
CV54=30
CV55=100
CV56=255
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 januari 2019, 17:13:36 door hmmglaser »
Mvg Mark

Sprinter

• Stamgast
    • Perrongeluk
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 17:16:11 »

@citaat CV2 is niet om de bokkesprong op te lossen, dat doe je in de motor regeling.

CV2 regelt de snelheid (voltage) voor stap 1, als die te hoog staat dan is de overgang van 0 naar 1 te groot, en heb je een bokkesprong.
Om het geheel soepeler verder te laten optrekken is optrekvertraging, CV4.

Groetjes

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 17:27:06 »

@citaat Ik denk dat Bertus niet echt een bokkesprong bedoelt maar de snelheidscurve is niet correct opgebouwd bij het verminderen van snelheid bij dit model gaat die als je de snelheidsregelaar terug draait naar 0 ineens iets versnellen om dan weer te vertragen,irritant en het ziet er vreemd uit.
Mvg Mark

Sprinter

• Stamgast
    • Perrongeluk
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 17:59:22 »

Ik denk dat wij niet precies weten wat Bertus bedoeld, en dat Bertus gewoon even moet spelen met de gegeven informatie. En daarbij altijd maar één CV tegelijk moet gaan veranderen, want anders weet je niet welke nu het probleem heeft opgelost.

Groetjes

bertus

• Nieuwe Gast
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 15 januari 2019, 18:27:38 »

hmmglazer, helemaal goed wat je schrijft, dat is precies wat hij deed.

maar CV 55 stond op 60 en ik heb hem op 20 gezet en toen was het over.

In het overzichtje wat je stuurde staat CV 55 op 100, dus ik ga alles eens uitproberen.

nog bedankt voor de hulp, groeten bertus

huub

• Stamgast
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 16 januari 2019, 23:12:13 »

in de ESU handleiding (van 2014) staat het volgende:

11.1.2.2. Parameter 'I'.
Parameter 'I' van de lastregeling wordt in CV 55 opgeslagen en deelt aan de decoder mee informatie over de inertie
van de motor. Motoren met een grote inertie zijn natuurlijk trager dan kleine motoren of klokankermotoren.
Verander parameter 'I' als de loc na stilstand of juist ervoor nog een sprong maakt of bij een snelheidsbereik (meestal
een lagere 1/3) sprongen maakt of onregelmatig rijdt.
Verhoog de waarde vanaf de standaardwaarde met ongeveer 5 wanneer u een motor met bijna geen of weinig inertie
gebruikt.
Verlaag de waarde vanaf de standaardwaarde met ongeveer 5 wanneer u een motor met een grote inertie gebruikt.
Probeer opnieuw en herhaal de procedure totdat u met het resultaat tevreden bent.

bertus

• Nieuwe Gast
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 17 januari 2019, 09:16:05 »

Goeie morgen,

Bedankt voor je reactie Huub.
Met de CV waarden van Mark ben ik gaan uitproberen en heb de standaard waarde van 60 aangepast met kleine stapjes, zowel vooruit als achteruit, het beste resultaat bereikte ik bij 30, dat is dus een aanpassing van 50%.
Ik ben erg blij met jullie hulp anders was ik er niet uitgekomen.

gr., bertus 

bertus

• Nieuwe Gast
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 17 januari 2019, 09:37:56 »

Hallo Huub/Mark en andere hobbyisten,

De ESU handleiding opgezocht en gedownload, erg veel gegevens die belangrijk kunnen zijn bij afwijking.
Jullie helpen, met zijn allen, mij goed op weg om in korte tijd er in te komen.

11.1.3. Automatische calibratie van de motor. LokSound V4.0 decoders zorgen voor een automatische calibratie van de motorparameters. Dit proces leidt vaak tot een zeer goede lastregeling. Een goed resultaat kan echter niet in alle gevallen gegarandeerd worden wegens het oneindig aantal combinaties tussen motoren en transmissies. Het is het proberen waard.  Ga als volgt te werk: - Plaats de locomotief op een stuk recht spoor, indien mogelijk horizontaal. Het spoor moet lang genoeg zijn zodat de locomotief gedurende ongeveer 2 seconden vol gas kan rijden. Dit gebeurt automatisch tijdens de calibratie. Zorg voor buffers of dergelijke, zodat de locomotief niet kan ontsporen of op de grond vallen ! - Roep de loc met uw bestuurpaneel op en zorg ervoor dat de F1 toets uitgeschakeld is en de rijregelaar op 0. Stel de rijrichting in waarin de locomotief rijden zal. - Schrijf de waarde 0 in de CV 54 (op het programmeerspoor of via de hoofdspoorprogrammering) - Druk op de "F1" toets. De locomotief zet zich dan automatisch in beweging met volle snelheid. Ze zal tijdens ongeveer 1,5 seconden oncontroleerbaar zijn! - De locomotief stopt automatisch en de berekende parameters van de lastregeling worden opgeslagen in CV's 51, 52, 53, 54, 55. Op basis van deze waarden, kunt u een verdere optimalisatie van de lastregelingsparameters proberen.

gr., bertus

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 17 januari 2019, 10:04:28 »

@citaat gaat niet werken ivm powerpack wat in de lok zit dan zul je eerst een condesator moeten verwijderen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 januari 2019, 20:56:53 door hmmglaser »
Mvg Mark

Ben den Hollander

• Stamgast
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 17 januari 2019, 10:18:14 »

het beste resultaat bereikte ik bij 30

Dat is niet zo raar Bertus. De default waarde voor een Piko motor zijn waarde 30 voor zowel 54 en 55. Handleiding blz. 46:

Als dit niet volstaat ga je van daar uit tunen zoals Huub beschrijft. De Piko motor met vliegwiel reageert traag op veranderingen dus ga je verlagen in stapjes van 5.

Over CV2: hoewel dit niets met het probleem van doen heeft zet je die zo laag mogelijk maar zodanig dat de lok net in beweging komt op de eerste stap van je rij-regelaar.

Gr, Ben.

bertus

• Nieuwe Gast
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 17 januari 2019, 11:32:01 »

lijkt me beter, voor de locs, als ik gewoon af en toe terug val op jullie opgebouwde kennis.

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 17 januari 2019, 20:55:45 »

Een van de problemen met de piko motor is dat deze begint te fluiten op lage snelheid en dan met name bij ESU decoders.
De waardes die ik heb geplaatst is een compromis tussen rijd gedrag en geluid deze komen uit een topic bij de buren.
Mvg Mark

huub

• Stamgast
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 17 januari 2019, 23:56:33 »

Hmm, vreemd:
Bij mij gaan alle Piko-huilebrock-decoders in de prullenbak, juist vanwege het vreemde geluid bij langzaam rijden.
Maar dit is echt niet de enige reden :P
Vervolgens zet ik er een ESU in en alle problemen zijn opgelost.

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 18 januari 2019, 00:06:49 »

Misschien wel voor andere piko modellen maar bij de 2200 maakt de ESU meer lawaai dan de uhlenbrock al moet ik zeggen dat de laatst piko/uhlenbrock 4.1 smart decoders nog weer beter zijn dan die in de eerst bruine variant zaten.
Mvg Mark

nobody

• Vaste Inboedel
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 18 januari 2019, 08:31:32 »

@citaat Mijn enige Piko loc, een BR E93 is uitgerust met een Uhlenbrock sound gebeuren.
Ik moet zeggen dat ze netjes rijdt.
Beschrijving van mijn ervaring en een plaatje (even naar beneden scrollen), zie ===> klik

Marklindak

• Forum Moderator
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 18 januari 2019, 09:33:49 »

Heb een aantal hondekop tweetjes met ESU decoder (lopi 3) en binnenverlichting uitgerust.

Alle condensatoren bij de motor verwijderd en stellen rijden bijna geruisloos. IJken in koploper en nog een beetje bijsturen in het tot stilstand komen. Artitec scharfenberg koppelingen aan koppelingen gemonteerd, tussenin een Pec 1906 en setje compleet!

Problemen in wisselstraten met M-rails zullen waarschijnlijk na overstap op C-rails tot het verleden behoren,

NS 2240 rijdt met een ESU sound decoder probleemloos zijn rondjes!
Vriendelijke groeten,
Fred

Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

bellejt

• Stamgast
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 18 januari 2019, 09:37:16 »

al eens gedacht om de stuurfrequentie van de esu aan te passen ? 40 of 20 Khz
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.