Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken

Gestart door Harrie dinsdag 15 januari 2019, 00:18:30

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Leuk maar als je eenmaal door de keerlus bent geweest kom je daar nooit meer en blijft alles op het ovaaltje rond rijden.
Verder een beetje een baantje van 13 uit een dozijn.

Groetjes
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Nee hoor, dan moet je alle plaatjes maar eens bekijken. In het schaduwstation zit een keerlus en op niveau zit een keerlus, dus je hoeft echt geen rondjes te rijden.

Groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Zal ik wel een nieuw brilletje nodig hebben.

Maar succes met je herstart, het is ten slotte jouw ontwerp en jouw baan, niemand anders hoeft er iets mee.

Groetjes
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
 @citaat
De niveau's 1, 2 en 3 zijn niet de hele baan. Het schaduwstation (met, zoals Roel al schreef, met keerlus) ligt daar nog onder, op  niveau 0. Stond al in een eerdere post.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Ik vind jammer dat iemand die geen bijdrage levert en dan commentaar heeft (had hij het moeten oppakken)
En er zijn ook mensen die zijn blij met iets dat gewoon is. gr Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Waarom laten we nou niet iemand, genieten van zijn hobby, of het nu rond, ovaal, klein, groot, smal of breed is.
Het gaat erom dat diegene een goed gevoel er bij heeft en geniet van de uitgegeven centjes.
Ideeën kun je delen, maar als het naar je eigen smaak en naar het zin is, dan zou ik zeggen lekker maling aan een ander.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Goede morgen Roel, op de rangeerstukken ga ik ontkoppel rails  zetten want ik heb geen treinen met telex koppelingen.
Is het mogelijk om op het forum de rail nummers van niv. 2 en niv. 3 te zetten dan kan ik deze ook uitprinten dan heb ik alles compleet . ( demo van wintrack kan ik niet printen ) gr. Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

u vraagt wij draaien  :D :D

hartelijke groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Roel, het zal met mijn vragen en wensen wat stiller worden want ik ga nu de ruimte klaar maken, d.w.z kasten afbreken/schilderen en radiator verplaatsen nogmaals hartelijke dank.
Ik hoop in de toekomst noch eens gebruik van je kennis te mogen maken. Gr. Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Ik heb nog één opmerking. Je hebt op een gegeven moment gevraagd om de stand van de relais met lampjes te kunnen zien. Ik heb daarvoor in post #76 een schakeling gemaakt.

In de laatste versie heb je aangegeven dat je seinen van het type 7188 gaat gebruiken. Ik heb het schakelschema in post #92 daarvoor aangepast. Daarbij heb ik de lampjes, waarmee de stand van de relais wordt weergegeven, laten vervallen, want je ziet die stand ook aan de betreffende seinen.

Ik kan me voorstellen dat je die stand toch wil zien. Dan zijn er 2 mogelijkheden:

1. een sein 7188 heeft aan de kopse kant twee aansluitbussen, die met elkaar verbonden zijn als het sein op groen staat. Als je de gele draad van het lampje via deze aansluitbussen laat lopen, heb je hetzelfde effect als in het schema van post #76.

2. Je kunt ook het schakelen van de stopsecties in de sporen 1 tot en met 4 via de 4 seinen 7188 laten lopen door de twee rode draden van het sein te verbinden met de stopsectie en het normaal onder spanning staande spoor. Dit is misschien wel de meest eenvoudige aansluiting. Dan heb je de rode draden in de relais 1 tot en met 4 niet meer nodig. In bijgevoegd schema heb ik de rode draden door de blauwe draden vervangen waarmee de 4 seinen 7188 langs de sporen 1 tot en met 4 op groen worden geschakeld.

succes!

Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Halo Roel als ik het goed begrijp dan is de oplossing nr 1 van het sein( kopse kant twee bussen )met een gele draad naar het lampje op het schakelpaneel en terug ????? gr
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Ik maak morgen wel een tekening voor de aansluiting.

Groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Ik hou je wel bezig gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
  :D :D :D
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Tja, het extra werk heb ik zelf over mij afgeroepen... :D 

Ik heb het schema getekend met links het bekende plaatje en rechts een uitsnede van de opstelsporen met de seinen plus nog een sein vergroot. Zorg er voor dat je steeds de goede kleuren draad volgt.
Let er op dat het blauwe draadje van het sein naar de schakelrails het sein op ROOD zet. Normaal gesproken zit aan dit blauwe draadje een RODE stekker.

succes!

Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Roel een vraag weet jij of voor het aansluiten van seinen en wissels ook massieve draad van 0,14 gebruikt kan worden i.p.v de draad met losse draadjes gr Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Volgens mij kan dat wel.

Groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Dag Harrie en Roel.

De algemene stelregel is dat massieve draad wordt geklemd en soepele draad wordt gesoldeerd (uitzonderingen daar gelaten).

Groeten,

Erik.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Roel bedankt gr. Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 21 februari 2019, 18:46:58
Dag Harrie en Roel.

De algemene stelregel is dat massieve draad wordt geklemd en soepele draad wordt gesoldeerd (uitzonderingen daar gelaten).

Groeten,

Erik.

Bij Soepele draad kun je ook de draadjes in elkaar draaien en dan in een stekker vastzetten
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
 @citaat Dat kan inderdaad Roel, maar verdient geen aanbeveling:
de soepele aders kunnen stuk voor stuk breken t.g.v. beweging.
Beter is om een adereindehuls toe te passen waarmee het eind
van de soepele draad "massief" wordt en dus geklemd kan worden.

Overigens is het advies bij solderen van bedrading juist weer het omgekeerde:
enkel soepele bedrading toepassen omdat bij massieve bedrading t.g.v. beweging
of de draad afbreekt voor de soldering of de soldering van b.v. printplaat los wrikt.

Groeten,

Erik.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo allemaal ik ben eind 2019 begonnen met de bouw van mijn baan.
Voor te beginnen ben ik met het ontwerp maken van mijn rail plan en de bijbehorende schakelingen goed geholpen door mensen op dit forum.
Nu de baan het is een tafel op stevige zwenkwielen van 140x315 cm dus ik kan er van alle kante bij
Het schaduwstation wat eigenlijk geen schaduwstation meer is hebben we extra hoog gemaakt want ik vind het jammer dat het materiaal zo weg gestopt is ( kwestie van smaak en kan beter schoon gemaakt worden ) ik gebruik M rails omdat ik dat van vroeger had liggen meer dan 40 jaar oud, maar heb wel bij moeten kopen maar in vind dat oude spul leuk.
Tijdperk van de baan periode 3/4 en een berglandschap.
De insteek is om zoveel mogelijk zelf te maken zoals tunnelportalen, muren, lantaarnpalen, huisjes enz.
Het zijn drie lagen waarvan de bovenste een pendelbaantje is
Er zijn wat foto,s toegevoegd er zullen meer foto,s volgen naargelang de baan meer vorm krijgt. gr
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Op verzoek van Harrie de eerste 5 foto's.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Op verzoek van Harrie de tweede groep van 5 foto's
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
En de laatste groep van 5 foto's
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Amaai :thumbup:
Super mooie baan aan het worden B)
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
nog 2 foto's, die bij het uploaden "vergeten" zijn.

groet, Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Harrie

Wanneer je bij het pendelspoortje het wissel 180 graden draait en op de plaats legt van de laatste gebogen rail. krijg je twee parallel sporen.
Een pendeltreintje wacht tot de tweede arriveert en vertrekt dan enzovoorst.

Cees
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Is het niet logischer (en zeker economischer) dat het zelfde treintje na een tijdje wachten terugkeert? Ik zie niet direct de toegevoegde waarde van die 2de trein...
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Anton,

In mijn beleving niet.
Ik heb een pendelspoor met vier stations, twee enkelspoor en twee  dubbelspoor kopstations.
De afwisselingen in treinroutes en -samenstellingen maken het treinverloop minder voorspelbaar.
Echter ieder zijn keuze (ofwel zijn heug en meug).

Cees
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Wel ik ben er ook terug mee begonnen, nog maar steeds met een hoop plannen, maar de koorts begin te stijgen...
Ik heb met heel veel aandacht alles gelezen en herlezen, wat een plezier om dit allemaal te kunnen volgen
Bedankt hiervoor...
Hopelijk kan ik ook zoiets waar maken
Al de oude M-rails terug boven gehaald en enkel de trafo vervangen naar de nieuwe witte.  Alles lijkt nog in goede staat. 

Here we go for a great adventure



Top verhaal
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
hallo leuk voor je reactie maar deze baan is er niet meer. Zal het verhaal in het kort vertellen deze baan had afm 315x135 cm werd in een andere ruimte groter 630x135cm maar het pand werd verkocht dus baan afgebroken.
Ben na het overlijden van mijn vrouw helemaal op nieuw begonnen en nu met C rails en digitaal rijden de nieuwe baan heeft een U vorm afm 280x320x375 cm 100 cm diep met 2 lagen gr. Harrie