Citaat van: Harrie op zondag 03 februari 2019, 21:21:38
1. maar de relais doen het niet, de treinen stoppen op spoor 1 t/m 4 maar blijven staan,
2. ik heb relais nummer 1 aangesloten op de trafo rode draad is dat goed?
3. Kunnen relais stuk gaan door een verkeerde aansluiting?
4. Moeten de treinen op een bepaalde volgorde via de wissels binnen komen? gr Harrie
Roel weet het best antwoord op 1, 2 en 4.
1. als treinen stoppen op spoor 1 t/m 4, dan doet minimaal dat deel van de schakelingen het goed.
zie punt 4
2. Ik heb relais nummer 1 aangesloten op de trafo rode draad is dat goed? Nooit.
Maar zie punt 3: of het schadelijk is, hangt af van het relais. Electronische gelijkstroom-relais zullen vaker
het loodje leggen dan relais die als speelgoed te koop zijn.
3. Stel het zijn Viessmann relais (gelijkstroomrelais met diodes om op wisselstroom te kunnen schakelen). Dan gaan ze alleen maar stuk als je een rijrichting omschakelpuls van de analoge trafo erop los laat. Bij een blauwe trafo misschien. De Viessmann relais schakelen tot 31,9 volt. Dus er zit een veiligheidsmarge ingebouwd. Maar daarom zitten relais bij voorkeur op een gele draad: altijd dezelfde spanning (of geen spanning), maar nooit 25 volt of meer.
Als het gelijkstroom-relais (zonder diodes) zijn, ga er dan van uit dat als ze op 16 volt te voeden zijn, dan zijn ze dat op 24 ook. Maar een rijrichting omschakelpuls van 28 volt zullen ze niet fijn vinden.
Dus in theorie kunnen ze stuk, maar als ze van Viessmann zijn, dan heeft die firma daarmee rekening gehouden. Daarom zijn ze ook wat duurder, het is verantwoord speelgoed.
4. Meestal bouw je een schaduwstation op z'n simpelst met een vaste volgorde van binnenkomst en vertrek.
(Die aanpak heet diefje-met-verlos, of estafette-lopen )
Dus stel je hebt 5 sporen, en spoor 1 t/m 4 zijn bezet, dan zet je met je vinger op het laatste spoor de schakelrail om. Nu zou het laatste spoor bezet moeten zijn, en zou er iets moeten gebeuren (b.v. vertrek vanaf 1e spoor). Maar niet altijd, want in sommige schakelingen is het laatste spoor een omloopspoor waar geen enkele trein stopt. Het kan ook zijn dat vanaf daar je schakeling niet meer klopt.