Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken

Gestart door Harrie dinsdag 15 januari 2019, 00:18:30

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Dag Harrie,

Leuk dat je met de demo aan het spelen bent. De 3D-plaatjes geven een leuk beeld.

Om laag voor laag zichtbaar te maken moet je kijken naar de tabbladen onder aan het scherm. Ik heb ze met 2 zwarte kringen aangeduid. Op elk nummer kun je klikken. Daarmee klik je het niveau weg of komt het te voorschijn. De lagen zitten achter de nummers 11 tot en met 15. De nummers van de wissels en seinen en schakelrails zitten achter de nummers 21 tot en met 25. In het voorbeeld zie je alle nummers uitgeschakeld, behalve 12. Dat betekent dat niveau 1 zichtbaar is.

In het volgende plaatje zie je dat ook nummer 22 is aangeklikt : nu zie je ook de wisselnummers enz verschijnen.
In het laatste plaatje zijn de nummer 13-14-15 en 23-24-25 aangeklikt. Je ziet nu niveau 2 en 3 met wisselnummers.

De hoogte van de sporen kun je vinden door op een vierkantje in een van de rails met de rechter muisknop te klikken. Dan krijg je een pop-up menu. klik dan op de regel eigenschappen/weergave. Krijg je weer een pop-up menu. Daar staat het tabblad 3D-profiel. Klik daarop en dan krijg je het hoogteprofiel van het baangedeelte tussen 2 wissels. Dan kun je ook gelijk zien welk hellingpercentage is toegepast.

Trafo's en schakelkastjes kun je ook tekenen in het ontwerp. Hetzelfde geldt voor het verloop van de aansluitdraden. Maar dat heb ik niet gedaan. Op deze baan adviseer ik je 5 trafo's te gebruiken. Dan kun je meerdere treinen laten rijden en kun je de snelheid op het ene traject wat aanpassen ten opzichte van het andere traject.

Op mijn eigen baan heb ik steeds de wissels, seinen en relais aangesloten op de gele bus van de trafo die ook die stroomkring bedient. Dus trafo niveau 0 heeft ook de wissels en relais van niveau 0 enz. Op zich gaat dat goed, maar je kunt uiteraard ook een lichttrafo aanschaffen. Als je meer verlichting op je baan gaat aanbrengen, bijvoorbeeld huisjes, lantaarns en zo, dan is een aparte lichttrafo wel aan te bevelen.

Succes!

groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Tof ik ga het proberen, als ik naar de materiaal lijst kijk staan daar niet te veel wissels op ?
Er staan in totaal 24x5137 R en 8x5137 L .
gr Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
sorry ik heb je laatste bericht weg geklikt maar kan het niet meer vinden Help !!!!
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Dom ik had niet op 2 omlaag geklikt
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: Harrie op woensdag 23 januari 2019, 11:27:43
Tof ik ga het proberen, als ik naar de materiaal lijst kijk staan daar niet te veel wissels op ?
Er staan in totaal 24x5137 R en 8x5137 L .
gr Harrie

Op de plaatjes, die ik heb bijgesloten, zit en kleine overlap. Dat komt omdat ik een kopie van het scherm heb gemaakt. Er zitten 12+4 wissels 5137 in.

Je kunt de materiaallijst ook zelf vinden. Het staat in de bovenste balk onder een van de symbolen. Vind je vast wel 😊.

Groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Daar zijn we weer, ik wil dit weekeind een proef baan maken met het schaduwstation.
Op de lijst met schakelrails staat in het groene gedeelte achter k 15 twee kruisjes ik vroeg me af waar die voor staan, het is niet het schaduwstation maar toch gr Harrie  ( kijk even je mail na )
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
hallo Harrie,

De schakelrails werken afhankelijk van de rijrichting van de trein.
Een aantal schakelrails worden maar in één richting bereden. Dit is o.a. in het schaduwstation het geval.

Een aantal andere schakelrails worden van twee kanten bereden. Daarvoor heb ik het begrip ingevoerd ?trein rijdt tegen de klok in? en ?trein rijdt met de klok mee?.

De functie die de schakelrails heeft staat in de tabel. Soms heeft een schakelrails in de ene rijrichting wel en in de andere rijrichting géén functie. Als er géén functie is staat in de tabel ?xx?. Ik had het vakje ook leeg kunnen laten of ?geen functie? kunnen opschrijven. Kortom twee kruisjes betekent dus geen schakeling in die rijrichting.

Groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Roel ik ben met de wissels bezig en ik heb wissel nummers die kan ik niet thuis brengen dat is 5118/5119.
Weet jij hier een antwoord op gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Een paar 5117 bestaat uit 5118 (L) en 5119 (R). Op een fotootje lijken het mij normale wissels te zijn, dus met dezelfde maten als de rails 5100 en 5106.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Deze wissels zijn ook wel bekend als 5117 Links en 5117 Rechts.
Deze wissels hebben een boog gelijk aan de lengte van een rail 5100.

Je kunt ook de (nieuwere) wissels 5137 Links en 5137 Rechts gebruiken, maar dan moet je ook een railstukje 5102 erbij doen om de lengte van de boog weer op die van 5100 te krijgen.

Zie ook dit artikel in de wiki voor verschillende wisselverbindingen.

En voorbeelden van deze wissels vind je er ook.

Succes,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
hallo Roel ik heb een probleem, ik heb een proef opstelling gemaakt voor het schaduwstation en alles volgens de tekening en nummers aangesloten alles dubbel nagekeken maar niets doet het, als ik de verlichting op de wissels aansluit brommen die en maak ik ergens kortsluiting want de trafo valt uit.
Geen enkel schakel rails doet het. HELP HELP !!!!!!
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Dat is natuurlijk balen. Het lijkt op kortsluiting. Het kan een heel groot probleem zijn, maar meestal is het een heel klein probleem. Zo van een afstand is het heel moeilijk te zeggen waar het probleem zit.

Ik kan je alleen maar vertellen wat ik zelf gedaan heb toen ik mijn schaduwstation ging bouwen.

Ik heb eerst elk wissel apart getest : een aansluitrails vastmaken aan een wissel (of een bruin draadje vastmaken aan een raillas). Bruin draadje naar de trafo, geel draadje naar de trafo en dan met de blauwe draadjes om en om even contact maken met de spoorstaaf van het wissel. Zo test je of het wissel werkt.

Werkt het wissel, dan aan het wissel een schakelrails bevestigen. De beide blauwe draadjes verbinden met de schakelrails (gewoon elk stekkertje in een van die busjes stoppen) en dan met een lokje (of gewoon met je vinger) het schakelpalletje heen en weer bewegen. Dan weet je of de schakelrails werkt en niet blijft hangen. Doe hetzelfde met de seinen.

Als je zo alle elektrische wissels, seinen en alle schakelrails heb getest weet je in ieder geval dat die het doen.

Dan kun je een stukje van het spoor leggen. Zorg ervoor dat daar ook een aansluiting voor de rijstroom en de massa in zit, die je met de trafo verbindt. Zet dan een lokje op het spoor en kijk of hij rijdt. Zo niet, maak dan het stuk spoor korter totdat de trein wel rijdt. Rijdt de trein, bouw dan stap voor stap een stuk spoor en test het met het lokje. Bouw een wissel in het spoor en blijf elk stukje testen. Let op dat je de stroomkring onderbreekt en apart aansluit bij de stopsecties!

Mijn ervaring is dat je op deze manier een niet goed functionerend wissel, schakelrails of sein er uit haalt. Ook een defecte rails, die kortsluiting maakt, haal je er op deze manier uit.

Het is even wat werk, maar het lijdt ongetwijfeld tot resultaat!

Succes!

Groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: Harrie op zondag 03 februari 2019, 16:59:47
als ik de verlichting op de wissels aansluit brommen die en maak ik ergens kortsluiting want de trafo valt uit.
Trial en error: oftewel Brand je Vingers en Probeer het Opnieuw (BVPO).

Kijk: je weet het begin al: op het moment dat de gele draad er aan te pas komt, geeft de trafo een fout aan
Al het overige komt later: dit moet eerst kloppen.

Even denken: wat kan er fout gaan?
De spanning in de gele draad loopt vanaf de trafo via de wisselspoelen naar de blauwe draden.

Die blauwe draden zitten ergens aan vast (schakelrails of relais).
Haal die blauwe draden even los. Is het probleem nu weg?
Zo ja: de schakeling is het probleem.
Zo nee het wissel zelf heeft een probleem.

Enz. Stapsgewijs BVPO: het lijstje van Roel, zo deed ik dat 50 jaar geleden ook.  :thumbup:
(en het was een goede vingeroefening voor een baan in de automatisering)
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bedankt voor de reactie, ik ben alles nagelopen bleek een wissel die gek deed .
Ik had ook een paar draden aan een relais niet goed aangesloten.
Wissels doen het met de schakelrails goed, maar de relais doen het niet, de de treinen stoppen op spoor 1 t/m 4
maar blijven staan, ik heb relais nummer 1 aangesloten op de trafo rode draad  is dat goed?
Kunnen relais stuk gaan door een verkeerde aansluiting?
Moeten de treinen op een bepaalde volgorde via de wissels binnen komen? gr Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: Harrie op zondag 03 februari 2019, 21:21:38
1. maar de relais doen het niet, de treinen stoppen op spoor 1 t/m 4 maar blijven staan,
2. ik heb relais nummer 1 aangesloten op de trafo rode draad  is dat goed?
3. Kunnen relais stuk gaan door een verkeerde aansluiting?
4. Moeten de treinen op een bepaalde volgorde via de wissels binnen komen? gr Harrie
Roel weet het best antwoord op 1, 2 en 4.

1. als treinen stoppen op spoor 1 t/m 4, dan doet minimaal dat deel van de schakelingen het goed.
    zie punt 4

2. Ik heb relais nummer 1 aangesloten op de trafo rode draad  is dat goed? Nooit.
    Maar zie punt 3: of het schadelijk is, hangt af van het relais. Electronische gelijkstroom-relais zullen vaker
    het loodje leggen dan relais die als speelgoed te koop zijn.

3. Stel het zijn Viessmann relais (gelijkstroomrelais met diodes om op wisselstroom te kunnen schakelen). Dan gaan ze alleen maar stuk als je een rijrichting omschakelpuls van de analoge trafo erop los laat. Bij een blauwe trafo misschien. De Viessmann relais schakelen tot 31,9 volt. Dus er zit een veiligheidsmarge ingebouwd. Maar daarom zitten relais bij voorkeur op een gele draad: altijd dezelfde spanning (of geen spanning), maar nooit 25 volt of meer.
Als het gelijkstroom-relais (zonder diodes) zijn, ga er dan van uit dat als ze op 16 volt te voeden zijn, dan zijn ze dat op 24 ook. Maar een rijrichting omschakelpuls van 28 volt zullen ze niet fijn vinden.

Dus in theorie kunnen ze stuk, maar als ze van Viessmann zijn, dan heeft die firma daarmee rekening gehouden. Daarom zijn ze ook wat duurder, het is verantwoord speelgoed.

4. Meestal bouw je een schaduwstation op z'n simpelst met een vaste volgorde van binnenkomst en vertrek.
(Die aanpak heet diefje-met-verlos, of estafette-lopen )
Dus stel je hebt 5 sporen, en spoor 1 t/m 4 zijn bezet, dan zet je met je vinger op het laatste spoor de schakelrail  om. Nu zou het laatste spoor bezet moeten zijn, en zou er iets moeten gebeuren (b.v. vertrek vanaf 1e spoor). Maar niet altijd, want in sommige schakelingen is het laatste spoor een omloopspoor waar geen enkele trein stopt. Het kan ook zijn dat vanaf daar je schakeling niet meer klopt.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo, het zijn viessman relais nummer 5552 dus op de gele draad voor verlichting zetten ? gr Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Ik zal nu even kort een reactie geven. Voor een iets uitgebreidere reactie heb ik wat tijd nodig. Dat wordt pas dinsdag dat ik er even voor kan gaan zitten.

Ik heb in post #46 een aansluitschema gemaakt voor de Viessmann relais, voor zover het de rode en de blauwe draden betreft. Je moet dus de rode draad uit het schema aansluiten op de rode uitgang van je trafo.

Niet getekend is de aansluiting van de gele draden. Kan ik dinsdag nog wel even doen. Maar als je kijkt naar de korte kant van elk relais dan zie je daar 3 gaatjes. In de buitenste 2 sluit je de blauwe draden aan volgens het schema. In het middelste gaatje breng je een geel draadje aan dat je aansluit op de gele uitgang van de trafo. Dat moet je doen voor ALLE 4 de relais.

Zoals Jan al aangeeft werken de Viessmann relais best wel goed en betrouwbaar. Bij mij zijn ze nog nooit kapot gegaan.

Het schaduwstation is zo ontworpen dat de 5e trein de eerste trein laat vertrekken en vervolgens zijn plaats inneemt. De 6e trein laat de tweede trein vertrekken enz.

Groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
schema simpel analoog schaduwstation
----> inrijspoor -->wisselstraat -->schaduwstation-opstelsporen -->wisselstraat---> ---uitrijspoor --->
Soms is het inrijspoor gelijk aan het uitrijspoor, met name bij een enkelsporige lusvorm.

Schaduwstations (analoog) met 5 sporen moet je op 2 manieren testen.
Wat je allemaal moet testen, hangt af van het type schaduwstation, en de ingebouwde functionaliteiten.
Die 2 testen de 2 werkingen van een  schaduwstation: het aankomst-proces en het vertrek-proces.
Beide processen moet je testen, gescheiden. Gemakshalve noem ik de relais die rijden/stoppen van treinen beïnvloeden "seinen".


  • 4 van de 5 sporen zijn bezet: op het 5e spoor duw je met je vinger op het palletje van de schakelrails.
    Nu hoort de trein op spoor 1 te vertrekken. Op het uitrijspoor wordt het vertrekspoor weer vrij gegeven voor inrijden. Vaak gebeurt dat door de seinen van alle opstelsporen op rood te zetten. 
    (Tenzij die vrijgeef-functionaliteit niet is ingebouwd in de schakeling).
  • Alle sporen zijn leeg: elke trein die binnen rijdt hoort achter zich een wissel  te verzetten naar het volgende spoor, en hoort daarna het inrijspoor vrij te geven, door het uitrijsein van het inrijspoor op groen te zetten.
    (Tenzij die vrijgeef-functionaliteit  niet is ingebouwd in de schakeling).

Wat kan er fout gaan?

  • de schakeling bevat een noodknop, en die staat aan, en daardoor kan het station wel vollopen, maar er kan geen trein vertrekken (simpele schaduwstations hebben geen noodknop)
  • de schakellogica (de bedrading tussen de stroomkringen van de relais) klopt niet
  • weigerende wissels (meestal mechanische oorzaak)
  • de schakelrails (als een trein op een schakelrails stil blijft staan, geeft hij een permanent signaal; als de schakelrails defect is, geeft de trein geen signaal)
  • er zijn minder treinen dan opstelsporen, en daardoor wordt het 5e spoor nooit bereden, en kan er dus ook geen trein vertrekken
  • er zijn teveel treinen ten opzichte van het aantal opstelsporen: het inrijspoor en uitrijspoor zijn voortdurend bezet; er kan geen trein in, en geen trein uit.
  • de schakeling is bedoeld voor maximaal 1 sleper per trein, in het voorste voertuig (de lok dus), maar de trein heeft of meerdere slepers, of de trein rijdt achterstevoren met de sleper in de staart

Kortsluiting
Kortsluiting (trafo bromt) wijst erop dat je de werking van het schaduwstation nog niet kunt testen, omdat de bedrading nog niet klopt. Wat niet klopt, kun je gerichter zoeken.
Er zijn 2 soorten bedrading: a. Relais-aansturing. b. Schaduwstation-logica

a. Relais-aansturing: de koppeling tussen voeding en schakelaar (schakelrails) van de Viessmann relais
b. Schaduwstation-logica:  als je een relais omschakelt, hoort de kortsluiting weg te zijn.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Het lek is boven, het werkt naar behoren bedankt voor het mee denken gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
@Harrie: Wat was het lek dan?

Groet Ronald.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Draden verwisselt alles losgemaakt gelabeld en op nieuw begonnen en de relais met gele draad op de trafo aangesloten.
Alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen gr Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Roel het niv. van het schaduwstation is nu +/- 14 cm lager als niv. 1 kan dat ook iets meer zijn.
Ik wil indien mogelijk iets meer ruimte want dan laat ik de voorkant grotendeels open met een rotspartij achter het schaduw station met steunmuren en verlichting lijkt mij een leuk effect. gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Ik begrijp dat de problemen nu opgelost zijn. Ik zag dat Jan al het plaatje van de aansluiting van het Viessmann relais heeft bijgevoegd. Dat plaatje heb ik ooit getekend en in de wiki geplaatst.
Goed, dan hoef ik niet meer te reageren op de storingen en zo.

Je laatste vraag om meer hoogte te krijgen tussen het schaduwstation en het eerste niveau kun je op 2 manieren oplossen. De eerste manier is om de helling wat steiler te maken. Dit is nu 3% en dat is ook de aanbeveling van Märklin voor de nieuwere locomotieven. De oudjes, uit de zeventiger jaren, kunnen wel wat meer hebben. Märklin ontwierp vroeger hellingen tot 5%. Dat is ook het geval in het voorbeeld van jouw baan. Maar ik denk dat het beter is om de helling op 3% te houden. Dus moet je dan extra lengte maken.

Je geeft aan dat je de voorkant van het schaduwstation zichtbaar wilt houden. Waarschijnlijk net zoals Hans (Hanzi) dat gedaan heeft. klik hier voor de baan van Hanzi.

Dat kan maar dan is het maken van extra lengte een beetje lastiger, mede door de beperkte diepte in je baan. Maar ik heb een poging gemaakt op het hoogteverschil op 23 cm te brengen. Ik heb aan de linkerzijde een rail 5107 vervangen door 5106, waardoor de hellingbaan iets verder naar achter komt te liggen. Aan de rechterzijde heb ik een wat grotere lus aangebracht. Die kan net wat de doorrijdhoogtes. Kijk maar of dit iets is. Zo ja, dan zal ik ook op niveau 1 iets moeten aanpassen in het passeerspoor. Want anders krijg je daar te maken met een hoogte conflict tussen het achterste passeerspoor en het dalende spoor naar het schaduwstation. Ik hoor wel van je.

groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 05 februari 2019, 12:35:03
Ik zag dat Jan al het plaatje van de aansluiting van het Viessmann relais heeft bijgevoegd. Dat plaatje heb ik ooit getekend en in de wiki geplaatst.
Oh, kwam het daar vandaan? Sorry. Ik had het plaatje op harde schijf terug gevonden in het mapje Viessmann.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: Harrie op maandag 04 februari 2019, 22:58:10
relais met gele draad op trafo
Relais-aansturing dus.  :thumbup:
Mazzel dat Roel de Schaduwstation-logica al uitvoerig had getest.
Als de draden het voorbeeld volgen, hoeft dat niet opnieuw getest. Hopen we dan maar.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Daar gaan we weer ,even toelichten waarom ik meer hoogte zou willen
1 omdat ik het jammer zou vinden als je de trein beweging op het schaduwstation niet ziet. Je kunt dat ook leuk
   aankleden met rost, steunmuur,perron enz.
2 als er een trein of wagon ontspoort kom je er ook niet goed bij.
3 schoonmaken met een stofzuiger lukt bijna niet.
4 als er iets is b.v wissel of schakelrails vervangen kom je er met die hoogte van +/- 14 bijna niet bij.

Iets anders welke maximale stoom loc lengte zou jij op deze baan gebruiken i.v.m de bochten want ik moet noch wat rijdend materiaal t.z.t aanschaffen.

Dan gaf je aan dat ik op de relais lampjes kon laten branden dan kon ik zien welk spoor er spanning heeft ( durf niet te experimenteren i.v.m schade aan de relais.

Al met al komt het hier op neer dat ik voor die extra hoogte ga, maar als het teveel kunstgrepen met zich mee brengt en de boel (treinen) niet mooi lopen dan doen we het niet. gr Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: Jan22 op dinsdag 05 februari 2019, 13:11:00
Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 05 februari 2019, 12:35:03
Ik zag dat Jan al het plaatje van de aansluiting van het Viessmann relais heeft bijgevoegd. Dat plaatje heb ik ooit getekend en in de wiki geplaatst.
Oh, kwam het daar vandaan? Sorry. Ik had het plaatje op harde schijf terug gevonden in het mapje Viessmann.

Geen enkel probleem, hoor Jan. De Wiki is er voor ons allemaal  :)

Citaat van: Harrie op dinsdag 05 februari 2019, 14:49:50
Daar gaan we weer ,even toelichten waarom ik meer hoogte zou willen
1 omdat ik het jammer zou vinden als je de trein beweging op het schaduwstation niet ziet. Je kunt dat ook leuk
   aankleden met rost, steunmuur,perron enz.
2 als er een trein of wagon ontspoort kom je er ook niet goed bij.
3 schoonmaken met een stofzuiger lukt bijna niet.
4 als er iets is b.v wissel of schakelrails vervangen kom je er met die hoogte van +/- 14 bijna niet bij.

Iets anders welke maximale stoom loc lengte zou jij op deze baan gebruiken i.v.m de bochten want ik moet noch wat rijdend materiaal t.z.t aanschaffen.

Dan gaf je aan dat ik op de relais lampjes kon laten branden dan kon ik zien welk spoor er spanning heeft ( durf niet te experimenteren i.v.m schade aan de relais.

Al met al komt het hier op neer dat ik voor die extra hoogte ga, maar als het teveel kunstgrepen met zich mee brengt en de boel (treinen) niet mooi lopen dan doen we het niet. gr Harrie

Hallo Harrie,

Zoals ik al met de schets van het schaduwstation heb laten zien geeft het geen echt grote problemen. Je hebt alleen wat meer rails nodig. Ook de aanpassing van het passeerspoor achterin het niveau 1 heb ik even voor je getekend. Dat is alles.

Wat de aansluiting van de lampjes betreft, daarvoor het ik het schema van de relais aangepast en met name de gele draden getekend. Het lampje sluit je met de gele draad aan op de relais, zoals getekend. De bruine draad gaat naar de masse op de trafo.
Als het spoor onder stroom staat brandt het lampje dat erbij hoort. Heel eenvoudig dus.

hartelijke groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Roel, zou je alles in Wintrack kunnen zetten de aangepaste materiaal lijst en dat ik ook de hoogte van de baan kan zien.
Heb je ook over mijn vraag wat betreft de lengte van de locs nagedacht. gr Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

sorry, was vergeten het WinTrack bestand bij te voegen. Gaat hierbij.

De materiaalnummers kun je eventueel zelf toevoegen door bovenin de balk op "beeld" te klikken en vervolgens op railnummers.
Lukt het niet dan wil ik het morgenmiddag wel even voor je doen.

Wat de locomotieven betreft, ik heb vanwege de beperkte afmetingen boogstralen R1 (boogstraal 36 cm) gebruikt. Hoe lang de locomotief mag zijn is niet zo bepalend, wel of de locomotief geschikt is voor R1 bogen.

Wat ook belangrijk is is de plaats van de sleper onder de locomotief. Er zijn modellen waar deze niet onder de loc zelf maar onder de tender is gemonteerd. Dat is met dit ontwerp van stopsecties niet zo heel erg handig. De locomotief zelf kan dan te ver doorschieten. Gezien de soort baan, die ik voor je ontworpen heb kun je heel goed tenderlocomotieven gebruiken of niet al te lange locomotieven met een tender, mits de sleper niet onder de tender zit.

Wellicht dat andere forumleden, die meelezen je ook advies kunnen geven!

groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 05 februari 2019, 20:54:57
kun je heel goed tenderlocomotieven gebruiken of niet al te lange locomotieven met een tender, mits de sleper niet onder de tender zit.
Als niet-stomer was ik me deze beperking nog niet bewust. Ik heb alleen elektrisch of diesel.

Bedoel je de plek van de schakelrails, overal direct na de stopplaats, op deze twee tekeningen?




Soortgelijke beperkingen golden wel voor TEE, hondekoppen, muizen, rode duivels e.d. waaronder bij analoog gebruik vaak 2 slepers hingen (een onder de kop, een onder de staart); dat was van voor de tijd van de stroomvoerende koppelingen. En wat zeker fout gaat, is de sandwich-trein: 2 stuurstandrijtuigen en in het midden van de trein een lok, want dan zit de sleper in het midden van de trein.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Roel ik heb het geprobeerd in Wintrack maar helaas het lukt niet, dus wederom je hulp gevraagd. gr Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
 @citaat
Ik heb het .tra bestand ook bekeken en dat ging zonder problemen. Wat lukt er bij jou niet?
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo de veranderingen die Roel heeft aangebracht in het schaduwstation en de aangepaste materiaal lijst  kan ik niet zien gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
@Jan,

De plaats waar de trein stopt wordt bepaald door de positie van de sleper. Bij de meeste locs zit die aan de voorkant van de trein. Bij sommige grote stoomlocs met een tender zit de sleper onder de tender. Dat betekent dat de voorkant van die loc verder doorrijdt dan van de locs met de sleper wel aan de voorzijde. Je hebt dan kans dat de treinen bij het wissel tegen elkaar aan rijden.
Dat is wel te verhelpen door de stopsectie langer te maken of iets te verplaatsen. In het schaduwstation gaat dat nog wel, maar in het station op niveau 1 en niveau 2 geeft dat problemen.

Bij treinen, zoals de TEE Ram zitten wel 2 slepers, maar die zijn zo geschakeld dat de voorste de rijstroom opneemt. En dan gaat het wel goed.
Als je met geduwde treinen gaat rijden en de stroom vanuit de achterop rijdende loc wordt toegevoerd gaat het mis met dit schakelprincipe. Dan moet je een heleboel aanpassingen gaan doen in de analoge schakeling. Maar ik had niet van Harrie begrepen dat hij met geduwde treinen wil gaan rijden.

@Harrie,
Ik zag vanmorgen dat ik het WinTrack bestand geplaatst had waar de aanpassingen in het schaduwstation nog niet in opgeslagen waren. Excuses. Hierbij het juiste WinTrack bestand.

Verder voeg ik de materiaallijst bij voor de gehele baan, plus een schema van het schaduwstation met railnummers en het schema van niveau 1 met railnummers. Ook heb ik het schaduwstation nog een keer afgedrukt maar nu met de hoogtes van de onderkant van de rails.

Dan heb ik nog een vraag aan jou. Ga jij rijden met treinen, waarin verlichting in de wagons wordt aangebracht? Ofwel, ga jij rijden met treinen met meer dan één sleper? Zo ja, dan moet ik in de schakelingen op niveau 1 en niveau 2 nog wat aanpassingen doen. Het schaduwstation is al geschikt voor een trein met meerdere slepers.

groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
en de plaatjes van het schaduwstation
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Ik zat naar de gele sporen rechtsachter te kijken en vroeg me af waarom ze niet wat beter boven elkaar konden liggen. Dat maakt het gele spoor iets langer. Verder lijkt het me dat het spoor rechtsvoor, tussen de twee wissels, ook best nog wat kan dalen. Beide aanpassingen maken het mogelijk om het schaduwstation iets lager dan wel de stijging iets minder groot te maken.

Bijgevoegde plaatjes laten zien wat ik bedoel. Een bijkomend voordeel: de afstand tussen boven elkaar liggende sporen is hier minimaal 101 mm, beduidend meer dan voorheen. Het kan misschien nog wel beter, maar daarvoor ken ik de M-rail geometrie niet goed genoeg. Ik heb bochten 5100 en 5200 gebruikt, en rechten 5106 en 5107.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hoi Roel, ja ik wil wel  treinen met verlichting in de wagons laten reiden en eventueel met een sluitlicht.
Ik heb 4 seinen van het type 7188 nu we meer hoogte hebben onder zou ik die kunnen gebruiken? als dat past met de schakel relais, als dat te omslachtig wordt dan late we het.


Iets heel anders, ik heb een lok die liep heel slecht de koolborstels vernieuwt en het anker schoongemaakt maar nu loopt hij niet meer, de verlichting brand en hij schakelt.
de koolborstel vonkt en hij bromt een beetje . Weet jij raad ????? gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Zitten de koolborstels misschien iets te strak?
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Nee ik denk van niet, ik heb de veertjes iets losser gezet en ook iets meer druk gegeven maar er gebeurd niets de magneet wordt warm als ik de loc help dan beweegt hij iets maar staat meteen weer stil. gr
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo ik denk steeds weer aan iets anders,er komen 5 trafo,s voor elke baan kleur 1 trafo maar hoe krijg ik dat het vloeiend van de een op de andere trafo (baan kleur) over gaat. gr
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Roel .als we de tafel 5/6 cm dieper maken ( 135 +/-) is het dan wel mogelijk om op niv.1 met het passeer spoor  aan de buitenkant van het ovaal te laten zoals het was. dan is er in het ovaal iets meer ruimte. 
Dit zijn de laatste wensen (vragen)anders maken we het zoals je het bedacht heb.gr Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: Harrie op woensdag 06 februari 2019, 16:59:01
Hoi Roel, ja ik wil wel  treinen met verlichting in de wagons laten reiden en eventueel met een sluitlicht.
Ik heb 4 seinen van het type 7188 nu we meer hoogte hebben onder zou ik die kunnen gebruiken? als dat past met de schakel relais, als dat te omslachtig wordt dan late we het.

Prima, dan pas ik een paar dingen aan.

Ik maak morgen ook nog een nieuw voorstel voor het schaduwstation zodat dit nog lager komt te liggen dan in de huidige voorstellen.

Seinen 7188 kunnen zonder meer geplaatst worden in het schaduwstation. Dan moet ik wel de schakelingen aanpassen. Ik zal er donderdag of vrijdag even naar kijken.

Citaat van: Harrie op woensdag 06 februari 2019, 21:04:38
Roel .als we de tafel 5/6 cm dieper maken ( 135 +/-) is het dan wel mogelijk om op niv.1 met het passeer spoor  aan de buitenkant van het ovaal te laten zoals het was. dan is er in het ovaal iets meer ruimte. 
Dit zijn de laatste wensen (vragen)anders maken we het zoals je het bedacht heb.gr Harrie

Ja dat kan. Neem ik gelijk mee in het ontwerp.

Citaat van: Harrie op woensdag 06 februari 2019, 17:55:00
Hallo ik denk steeds weer aan iets anders,er komen 5 trafo,s voor elke baan kleur 1 trafo maar hoe krijg ik dat het vloeiend van de een op de andere trafo (baan kleur) over gaat. gr

Dat gaat eigenlijk heel goed als je twee dingen in acht neemt. Ten eerste moet je de middengeleider scheiden op de kleurovergangen, net zoals bij de stopsectie. Elke kleur sluit je aan op een van de trafo?s. Ten tweede moet je de trafo?s in fase schakelen. In de wiki zie je hier hoe dat moet. En dan moet je de trafo?s zo instellen dat de trein ongeveer even hard rijdt.

Groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Ik heb een aantal aanpassingen gedaan.

afmeting plaat
De afmeting is aangepast naar 1,35 x 3,15 m

schaduwstation
Ik heb een voorstel gemaakt voor nog meer diepte. Het komt nu op ongeveer -35 cm te liggen. Zo kun je overal goed bij. Ik hoor wel of dit de bedoeling is of dat je toch minder diepte wil hebben.

Ik heb bij de 4 sporen seinen geplaatst, die op groen komen afhankelijk van de stand van de relais. (relais 1 t/m 4).

niveau 1
Ik heb de oorspronkelijke situatie met het passeerspoor weer teruggebracht.
Omdat je aangeeft dat je met sluitlicht en wagonverlichting gaat rijden, en dus meerdere slepers onder een trein kan hebben, heb ik de beveiliging van dit spoor moeten aanpassen. Ik laat het nu lopen via weer een Viessmann relais (relais 5 en relais 6) zodat de slepers onder de wagons geen verkeerde effecten kunnen veroorzaken.

niveau 2
Ook hier heb ik in de beveiliging een wijziging moeten aanbrengen vanwege de slepers onder de wagons. Hiervoor heb ik één relais (relais 7) aangebracht. Dit is een relais van Märklin type 7045. Het is een wat ouder type maar nog steeds volop te krijgen.

Het worden een heleboel plaatjes :D :D

groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
en niveau 1 en 2
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
en het WinTrack bestand en het overzicht van de schakelrails
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Roel dit gaan we doen, 35 cm lijkt mij een heel leuk idee want dan kan de trein die op het niv. van +/_ 20 cm loopt in de berg via een tunnel weer in en uit het zicht komen.
Ik zou zeggen wij laten het hier bij, want ondertussen is het toch wel een heel leuke baan geworden met voor dit formaat tafel behoorlijk wat rail lengte en wissel schakel momenten.
Als jij een andere gedachte hier over hebt dat hoor ik dat graag want ik sta voor elk idee open. gr Harrie

p.s zet je het weer in Win track met rail lijst enz
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Roel kun je me de rail hoogtes van niv. 1-2 en 3 ook op het forum zetten, want deze kan ik in de demo versie van Wintrack niet uit printen.
gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Het wordt een leuke baan! Mooi dat je de hellingbaan ook een stukje Ichtbaar maakt. Dat geeft leuke effecten.

Ik zal morgen, als ik weer thuis ben, de materiaallijst en de hoogtes voor niveau 1, 2 en 3 er in zetten.

Groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Roel ik ben er blij mee, ik had dit zelf niet kunnen maken en ook zo mooi uitgewerkt, met alle schakelingen chapeau. gr Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Hierbij de plaatjes met de hoogtes voor niveau 1, 2 en 3 plus de materiaallijst.

groeten,
Roel