Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken

Gestart door Harrie dinsdag 15 januari 2019, 00:18:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hulp gevraagd om een baan te ontwerpen met M rails ( oude baan ) de nieuwe baan krijgt een afmeting van +/- 310 x 130 cm
ik had gedacht aan minimaal 2 lagen met een schaduwstation onder, en een boven baan in oostenrijkse stijl ( periode 2) met een draaiplateau en kraan en als het zou kunnen met een laag er boven.

Het is wel veel gevraagd, maar ik zou het zeer fijn vinden als er een leuke ontwerp tevoorschijn zou komen.
Ik wacht in spanning af gr,Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Vragen om hulp bij baanontwerp vind ik nooit teveel gevraagd.

Van M-rails weet ik niet genoeg om iets te ontwerpen, ik richt me op C-rails. Ik kan al wel zeggen dat het, met wat jij wilt, waarschijnlijk tamelijk vol wordt. Sommigen zullen zeggen, té vol, maar dat is een kwestie van smaak. Zelf hou ik er wel van.

Voor anderen die wél een poging willen doen iets te ontwerpen, vermoed ik dat het helpt om te weten wat voor treinen je wilt laten rijden en hoe lang ze worden. En je zegt niets over een station, betekent dat dat je dat niet nodig vindt?
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Ik had zelf een oude baan van marklin ( 18- boekje 0357 ) in gedachte met een uitbreiding met schaduw station onder en met een extra laag er boven  periode 2 met treinen van +/- 80 cm en trouwens bedankt voor de reactie gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Bij die oude plannen is het oppassen: vroeger gingen de stijgingen in sommige van die plannen rustig richting de 5%. Dat kunnen niet alle treinen probleemloos aan. Gelukkig zullen jouw treinen kort zijn, dat helpt, maar voordat je zoiets bouwt, raad ik aan om eerst een proefopstelling te maken met het steilste stukje, met dezelfde rails, en dan testen of jouw treinen daar zonder moeite op- en afrijden.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Ik heb juist weer ervar8ng met het ontwerpen met M-rails. Kun je een plaatje plaatsen van het ontwerp van je voorkeur? En een beetje beschrijven wat je zou willen aanpassen? Dan wil ik wel een poging wagen.

Groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Grappig dat Harrie juist gaat voor baanplan 18, omdat er een site is waar die op staat:
https://raaijmakersmodelspoorwegbouw.jouwweb.nl/mijn-baan/mijn

met deze afbeeldingen:


en deze:


Dus Roel, wat houd je nog tegen? Harrie heeft zelfs 310 in plaats van 250 lengte beschikbaar, dus er moet iets meer kunnen.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Aan beide tekeningen kun je zien dat de draaischijf lager ligt dan het station, oftewel het station ligt qua hoogte ergens halverwege het boven niveau en het onder niveau.
Dat is domweg de enige manier om de hellingen te kunnen maken, bij een stijgingspercentage (en dus ook dalingspercentage) van max 5% op een baanoppervlak  van 130x250 cm.
(Zo deed ik dat vroeger ook. Afgekeken van Märklin brochures.)  :D

En omdat er alleen stoom rijdt op deze baan (geen bovenleiding, geen E-loks) hoeft het bovenspoor minder hoog over het onderspoor heen te gaan, en dat scheelt dan ook weer in het benodigde hellingspercentage.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
de baan wordt 130x310 cm dan veranderd er iets gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
als je een ander mooi baan plan hebt, dat is ook van harte welkom de maten kunnen met 10/15 cm in de breedte en lengte toenemen gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Ik zal in de komende dagen een poging wagen!

Groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
mooi dan wacht ik af gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Ik heb een eerste schets gemaakt. Uitgangspunt is het ontwerp 18 dat je aangegeven hebt. Wel heb ik de lengtemaat aangepast naar 310 cm. Je gaf aan dat je een schaduwstation wil. Daarvoor heb ik een eerste schets gemaakt, geschikt voor 4 treinen op te stellen. Je kunt het zo inrichten dat als er een trein het schaduwstation binnenrijdt er ook weer een vertrekt.

Het eerste niveau heb ik ongewijzigd gelaten. Het bovenste niveau heb ik aangepast waardoor er een keerlus ontstaat. Daardoor kun je de rijrichting omkeren en kan een trein altijd weer naar het schaduwstation terug rijden. Met dat tweede niveau is natuurlijk veel meer te doen. Dat is een beetje afhankelijk van wat je met de achterzijde wil doen. In ontwerp 18 is dat helemaal open, met een overweg en een brug. Je kunt dit ook dichtmaken, als een soort berg en dan op het hoger gedeelte nog een klein bergstation maken. Dan kun je op het eerste niveau nog een passeerspoor maken, waardoor treinen iets langer onderweg zijn en je het beeld van "rondjes rijden" vermijdt.

Het kleine rangeerstation heb ik nog gelaten zoals het in ontwerp 18 is aangegeven. Alleen de draaischijf heb ik weggelaten. In ontwerp 18 heeft die alleen de functie van een loc keren. Er zijn geen loodsen bij, dus is er ook geen sprake van een onderhoudsbedrijf voor locomotieven.

De hoogtes zijn voldoende voor stoom- en diesellocs, de stijging blijft onder de 3%.

Ik zou zeggen, schiet er maar op. Wat zou je graag aangepast willen zien?

hartelijke groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Go, dat ziet er al mooi uit  op het eerste niveau wil ik een plaats om stoomtreinen te verzorgen en ergens iets met een kraan want die heb ik.
Het wordt een berg baan periode 2 dus het idee om in het tweede niveau een bergstation staat mij wel aan, blijft er op het eerste niveau wat ruimte over om te rangeren ? zover alles naar wens.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
 Bestaat is er ook de mogelijkheid om een pendeltreintje te laten lopen boven in de berg. ( heb wel veel wensen)
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Ik ga met je wensen aan de gang. Maak de aansluiting naar het rangeergedeelte wel op een andere plaats. En ik zal ook een kleine locverzorging inbouwen.

Een pendeltreintje inbouwen is wel mogelijk, denk ik. Ik heb dat op mijn baan ook gedaan  :)
Daarbij heb ik wel een vraag. Denk je hierbij aan een railbus of zo? Of een treintje van een kleine loc met 2 wagons? Het eerste is eenvoudiger in te passen dan het tweede, maar dat is een uitdaging  :P

groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Een rail bus die hoef niet te keren ? en komt de pendel rails los van alles ? dan zou het helemaal bovenin met een mooie oude
boogbrug kunnen lijkt mij wel mooi.
onder bij het rangeer station dacht ik eventueel aan een houtzagerij ,kolenmijn en of een steengroeve ( wat een wensen heeft die man ) gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Een railbus moet natuurlijk wel keren maar dat kan op een zogenaamd kopspoor. Als je met een loc en wagons rijdt moet je een keerlus hebben of een paar wissels om de loc naar de andere kant van de trein te plaatsen.

Ondertussen ben ik nog wat verder aan het tekenen gegaan. Ik heb een passeerspoor op het niveau 1 gemaakt (groene sporen), waardoor er 2 treinen van dit spoor gebruik kunnen maken. Ook heb ik de goederensporen anders aangesloten met nog een apart kopspoor waar je eventueel een locloods en kolenlaadpunt kunt maken.

Het tweede niveau heb ik veranderd en daar een station gemaakt waar treinen elkaar kunnen passeren. Van dit station kan ook een traject van een railbus gemaakt worden. Daar zal ik in de komende dagen wel aan gaan werken.

Kijk maar eens hoe je dit ontwerp vindt. En geef vooral aan wat je wel en wat je niet aanstaat of wat je nog graag wil hebben. Vanuit zo'n plaatje kun je gemakkelijker ideeën ontwikkelen!

groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
In plaats van keren kun je ook met een keertrein rijden. De Zaklampenexpress bijvoorbeeld, die is daar voor gemaakt. Maar met sommige stoomlocs en rijtuigen kan het ook. Uit m'n hoofd denk ik meteen aan de BR 23 en BR 65.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Het wordt steeds mooier! enkele vragen op welke hoogte komt niveau 2 boven niveau 1.
Is het mogelijk om de linker lus meer naar links  te schuiven ( baan mag 315 cm ) en de wissel ook dan kan ik een brug maken en met het rangeer station op niveau 1 er een stukje onderdoor want er is niet veel ruimte om wagons te plaatsen.
alweer bedankt. gr. Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

ik heb weer een verdere aanpassing gemaakt.
De lengte heb ik naar 315 cm uitgebreid en een en ander opgeschoven en breder gemaakt.
De linker lus is opgeschoven, een brug van 36 cm is ingebouwd en ik heb nog een bergspoor gemaakt voor een railbus, accutrein of zelfs een korte trein loc+2 rijtuigen.

De hellingen zijn 3 % naar schaduwstation en naar niveau 2. Alleen het bergspoor (geel) is iets steiler, 4%.

Het niveau 1 ligt op 0 cm. Het schaduwstation op -/- 12 cm. Niveau 2 (vanaf het wissel links na de bocht) ligt op +16 cm. Het stationnetje van het bergspoor ligt op +25 cm.

Ik heb het rangeerterrein iets aangepast en onder een boogbrug door gevoerd. Een van de sporen loopt iets verder naar bijvoorbeeld een steengroeve.

Kijk maar eens wat je hiervan vindt. En geef vooral je wensen voor aanpassingen, verbeteringen en zo door!!

groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Ik vind dit een mooi plan ik hoop dat je zelf ook tevreden bent.
Het berg treintje kan dat automatisch heen en weer rijden ? (domme vraag)
In eerste instantie gaan we voor het plan met het treintje, als het te druk wordt kunnen we het weg laten, maar zoals het er nu uitziet lijkt het me mooi.
Want ik wil daar boven een dorpje maken.
Als ik het goed zie heb je drie bruggen ingetekend.
Als je van het schaduw station komt op niveau 1 dan vanaf die wissel ga je naar rechts en dan stijg je naar niveau 2 als ik het goed zie ?
Maar nu het volgende kun je een materiaal lijst maken met nummers van rails, wissels seinen enz.
en tevens een sein plan.
Ik vraag wel erg veel, in kan me voorstellen dat er erg veel tijd in gaat zitten en tijd kost geld dus ik hoor wel.


P.S het kan zijn dat je het een en ander dubbel krijgt geen mens is foutloos gr. Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Ik was vergeten te vragen, blijft de maat van de tafel 315x130 cm. gr
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Even een eerste snelle reactie op je vragen.

Ik zie dat ik vergeten ben de maatvoering te laten zien. Die is 315x130.

Als je vanaf het schaduwstation komt kun je bij het wissel rechts onder kiezen of je naar niveau 2 gaat of dat je op niveau 1 blijft, dus het groene spoor opgaat. Als je het groene spoor oprijdt kom je links onder weer in beeld. Dan kun je bij de wissels linksonder kiezen naar welk spoor je gaat. En als je voor het onderste spoor kiest, kun je naar niveau 2 gaan.

Uiteraard kan ik een seinplan maken. Maar daarvoor moet ik weten wat je wilt. Ik ga er van uit dat je analoog gaat rijden. Ik kan het schaduwstation automatisch laten werken met schakelrails en relais. Dat kan ik ook doen voor de treinen op niveau 1 en op niveau 2. Dan zou je zelf de knoppen kunnen bedienen om de keuze te maken op welk van de 3 sporen aan de onderzijde de trein moet binnenkomen. Desgewenst kan ik ook een voorkeur instelling maken.

Het automatisch keren van het bergspoor moet mogelijk zijn met een van de relais van Viessmann. Dat moet ik even uitzoeken.

Bij het maken van het seinplan kan ik nog wel hier en daar een kleine aanpassing moeten maken.

Ik heb het plan in WinTrack getekend. In dit programma kun je een lijst van alle gebruikte rails laten samenstellen. Ook kan ik de schema?s, die je nu ziet, voorzien van de railtypes. Dus dat is geen enkel probleem. Je kunt een demo versie van WinTrack gratis downloaden. Als je dat gedaan hebt kan ik je het bestand ook toesturen. Daarmee kun je alles in detail bekijken. Je kunt alleen geen wijzigingen opslaan.

Als je mij antwoord geeft op deze vragen ga ik wel voor je aan de slag. Ik probeer dan volgende week wel een eerste opzet te maken.

Hartelijke groeten,
Roel

Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo daar zijn we weer.
Graag seinplan en aansluiting voor wissels, seinen en schakelrails/contactrails  (wat is wijsheid schakelrails-contactrails of met een magneet )dit zou automatisch moeten gebeuren.
Dan graag als de trein vanaf niv.0 op niv.1 komt hij een rondje maakt op de buitenste ring van niv.1 en dan naar niv.2 tot bij het station en dan de andere trein in tegen over gestelde richting het zelfde rondje terug maakt.
Ik wil met schakelaars alle schakelrails / contactrails uit kunnen zetten om alles met de hand te kunnen bedienen .
Het schaduwstation blijft automatisch.
Ten slotte wil ik in de toekomst met een schakelbord met rode en groene lampjes de wissel standen kunnen zien en met schakelaars wissels en seinen kunnen omzetten.
Maar nu eerst de baan dus stap voor stap.
Om het plan en alles wat er bij behoord in WinTrak te kunnen bekijken zou heel mooi zijn, maar of mij dat lukt weet ik niet ik heb een haat liefde verhouding met mijn computer. ( ben 70 jaar)
Het klinkt saai maar alweer bedankt gr.Harrie

Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Dat zegt niks maar ik ben niet zo opgegroeid met de computer zoals de jeugd dat nu is.
gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo even een vraag, als ik zoals aangegeven in mijn idee om de trein op niv.0 een rondje te laten maken en dan naar niv.1 te laten gaan kan ik op niv0 niet met andere trein werken of ik moet bij de binnenste baan de + isoleren of met bovenleiding werken dan kan het wel denk ik. ( boven leiding hoeft nu niet kan altijd naderhand, eerst maar eens bij het begin beginnen)
Het lijk mij dan mooier om de trein vanaf schaduwstation op niv0 rechtdoor te laten gaan naar niv.1 dan is er op niv.0 meer bewegingsruimte voor het rangeerwerk.
Dus dat wil zeggen als ik met de treinen van het schaduw station op niv0 wil reiden met de transformator van de binnen baan
verder ga en ze bij de isolatie van de wissel stilvallen.
Of een andere oplossing is denk ik op een analoge baan digitaal rijden.
Misschien heb je er een andere gedachte over. Gr.Harrie 
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: RoelMarklin op vrijdag 18 januari 2019, 23:51:36
Het automatisch keren van het bergspoor moet mogelijk zijn met een van de relais van Viessmann.

Viessmann 5214 pendelautomaat? Of gewoon met een monostabiel relais met een CDU (en een schakelrails)? Of met een Tams pendel-lokdecoder (en een magneetje in de rails)? Denk dat alle drie die manieren hier op het forum zijn terug te vinden.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Is deze ook voor marklin wisselstroom gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: Harrie op zondag 20 januari 2019, 18:07:23
Is deze
Verwijswoord "deze" verwijst ergens naar, dat weet ik zeker.
Maar waarheen "deze" verwijst, geen idee.

Märklin verkocht geen monostabiele relais apart (wel als onderdeel van iets anders: rijrichting omschakelrelais,  overweg relais, relais in de hijskraan, e.d.). Viessmann verkoopt wel monostabiele relais, maar die zijn duur, terwijl elektronische monostabiele relais de goedkoopste relais zijn er te koop zijn.

Veel lokdecoders zijn ook analoog bruikbaar. Veel analoge Märklinloks kunnen ook op gelijkstroom rijden, mits op 3-rail. De bijzonderheid van de bedoelde Tams lokdecoder is dat hij specifiek geschikt is om in de lok een reedcontact vast te maken dat op een magneet in de baan reageert. De decoder schakelt de rijriching om als het reedcontact de magneet waarneemt. Er bestaan niet veel soorten lokdecoders die dat kunnen.

Het allergoedkoopst maak je zelf een rijrichtingomschakel-pulsgever voor bij de rails. Erik Nieuwenhuizens heeft een keer een schema geplaatst op dit forum van een analoge pulsgever, gebaseerd op schakelrails, een monostabiel relais, een elco en misschien een gelijkrichter, bedoeld voor de analoge rijder.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
deze verwijst naar de 5214 gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: Jan22 op zondag 20 januari 2019, 18:29:27
Het allergoedkoopst maak je zelf een rijrichtingomschakel-pulsgever voor bij de rails. Erik Nieuwenhuizen heeft een keer een schema geplaatst op dit forum van een analoge pulsgever, gebaseerd op schakelrails, een monostabiel relais, een elco en misschien een gelijkrichter, bedoeld voor de analoge rijder.
Deze! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Dit ziet er goed uit, ik denk dat ik hier verder mee kan al is elektronica kennis niet groot. Ik heb ook iets gelezen over een marklin 6600 trafo die zou ook zoiets doen,weet je daar meer van gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Dag Harrie.

Märklin 6600 staat in de Wiki beschreven met schema's.

Groeten,

Erik.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Dit is denk ik de oplossing, nu hem nog ergens zien te vinden, bedankt gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: Harrie op maandag 21 januari 2019, 10:14:59
ergens zien te vinden
Plaats een verzoek voor een 6600 in Zoekertjes; dan heb je meer kans, en kijk of je de e-winkel van Maarten Märklin kunt vinden (2ehands handel). Hij staat vaak op beurzen, o.a. in Rijswijk, Zutphen en Houten.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Citaat van: Harrie op woensdag 16 januari 2019, 21:55:35
maten kunnen met 10/15 cm in de breedte en lengte toenemen

Als ik Roel's ontwerp zo bekijk, dan moet je de tafel in ieder geval 10 cm breder (ik zou dat dieper noemen) maken. Je hebt dan ruimte voor een weg of perron voorlangs de tafelrand. Dat geeft en meer diepte (met een boom hier of daar), en meer sfeer, en meer veiligheid (tegen eraf gelazerde treintjes).

Extra lengte kan handig zijn, maar maakt voor het ontwerp niet zo uit, tenzij je die 15 cm aan de linkerkant van de tafel gebruikt om het spoor verder van de ronde berg af te krijgen, en meer ruimte te hebben tussen de sporen in voor scenery, zoals camping, seinhuis, of baanwachterswoning.
Ik zie nu pas dat Roel al van 315 is uitgegaan, dus dan heb je 10 cm extra in plaats van 15 cm ....
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
wat betreft het pendeltreintje daar zijn div.forum leden met oplossingen voor gekomen met onder andere een trafo van marklin de 6600 dat lijkt mij een goed idee.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Het idee is goed, ja, maar de prijs ook, want de 6600 kwam laat (einde analoge tijdperk) op de markt.
Daarom zijn er relatief weinig van verkocht. En daarom is het 2ehands aanbod dun, en relatief duur.

Ik ken maar 3 kant-en-klare alternatieven voor 3-rail, van Velleman, Viessmann en Tams.
Met nadelen t.o.v. de 6600. Die van Velleman is bedoeld voor enkelsporige stopplaatsen, en vergt een 2e module als het om een dubbelsporige stopplaats gaat. Die van Viessmann is speciaal bedoeld voor bergbanen (funiculaire, cablecar), en gaat ervan uit dat het bergbaantje twee eindstations heeft waartussen heen en weer gependeld wordt (middels een passeerspoor met handwissels halverwege). De 6600 is breder inzetbaar dan de alternatieven, en daardoor lastiger te begrijpen.
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Ik gooi toch nog een dingetje erin: de tafeldiepte, en het ontwerp.

Ik ben weliswaar voorstander van een tafel van 140 diepte, maar als je (bijna) 70 wordt, dan besef je dat je niet meer zo lenig onder een tafel door duikt als toen je 11 was. Daarom ga ik zelf bij voorkeur uit van uitneembare tafel-segmenten.

Stel: een trein stopt ergens op een ongewenst moment of plek, hoe krijg je hem dan daar weg (of weggesleept)?
Waar kan je dat overkomen? Bij wissels, op hellingen, bij seinen (de blauw omcirkelde plekken).
Wanneer? De lok krijgt onvoldoende stroom of spanning, te weinig massa of te weinig prik, of is ontspoord.
Hoe te voorkomen: controleren of het gebeurt voordat je ergens een berg op ploft.
Stel het overkomt je toch (Wet van Murphy), wat kun je dan nog doen?

Als ik naar het ontwerp kijk, dan wordt het lastig om met de Wet van Murphy rekening te houden.
Ofwel je maakt mangaten, opdat je de kleinzoon (als je die hebt) onder de tafel door kunt laten ingrijpen.
Maar er is geen plek voor mangaten.
Ofwel je maakt afneembare baan gedeelten, die je omhoog takelt met een katrol, weg kunt tillen (pen-gat verbindingen), of kan laten scharnieren.
Bij een tafeldiepte van 80 cm of meer moet je eigenlijk van te voren nadenken over hoe je het noodlot voor kunt zijn. En het zouden de roze en de groene sporen kunnen zijn die je de kans geven om erin te stappen.
Dan maak je niet 1 tafel, maar 2 zijtafels (op de kopse kanten) met een hangend middengedeelte, en een vaste achterkant (gele sporen en gestippelde sporen).
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Mooi om te zien dat iedereen meedenkt tof!!maar ik kan van alle kanten aan de baan komen, hij komt op zwenkwielen te staat dan trek ik hem naar voren en kan er omheen lopen, de  bergen zijn aan de achterkant open en de zijkanten wordt zo gemaakt dat je de plaat weg kunt nemen dat zal dus geen probleem worden denk ik. gr Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Tjonge, ben je even een dag of 2 off-line, en dan gebeurt er ineens een heleboel 😊😊.

Ik ben nu bezig om de vraag van Harrie over een seinplan in te vullen. Jouw wens van zondagmiddag (van niveau 0 eerst een rondje niveau 1 en dan pas naar niveau 2) is gemakkelijk in te vullen. Ik maak een ontwerp met schakelrails. Alles desgewenst handmatig bedienen is altijd mogelijk. Het is een kwestie van aansluiten. Daar kom ik later, bij het uitgewerkte schema, wel op terug.

Wat het ontwerp en de tafelafmetingen betreft, ik had begrepen dat je er ook aan de achterkant bij kan. Dan kun je altijd bij sporen, die in de berg verstopt zitten.

Dan nog iets over het keren op het bergspoor en het bedienen van het rangeerstation. Ik heb het ontwerp zo opgezet dat je voor elke kleur van de sporen een aparte stroomkring - en dus ook een aparte transformator - kunt instellen. Dit betekent voor dit ontwerp 5 transformatoren.

Het sieinplan maak ik zo dat de treinen tussen niveau 0 - 1 - 2 en omgekeerd, automatisch kunnen rijden. Daarmee krijg je de gelegenheid om op niveau 1 naar hartelust te rangeren en ook op het bergspoor handmatig te keren. Natuurlijk kun je een 6600 toepassen. Ik heb het artikel in de wiki gelezen. Als ik het goed lees mag je het niet gebruiken met de moderne digitale locs!
Het Viessmann relais heb ik zelf niet toegepast, maar ook dit lijkt me eenvoudig aan te sluiten. Het schema van Erik Nieuwenhuis is voor mij (geen electronica vingers...) te hoog gegrepen.

Ik ga nu verder met de aanpassingen en zal deze later hier plaatsen.

Groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Go wat is dat mooi dat er van div. kanten geprobeerd wordt om een oude man weer op het goede SPOOR te zetten gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Dag Harrie,

Ja, dat is de kracht van dit forum, hè. Deze jongeman van 66  :D :D heeft vanmiddag weer even zitten stoeien met het ontwerp. Want door je wensen heb ik een paar kleine aanpassingen moeten doorvoeren. Zo is er op niveau 1 een wisselverbinding bijgekomen. Maar ik zal de plaatjes één voor één toelichten.

niveau 0 (schaduwstation)
In het schema zijn de elektrisch te bedienen wissels genummerd. De overige wissels zijn als handwissel aangeduid. De treinen rijden de lus tegen de klok in. Ik heb schakelrails geplaatst en ik heb een aantal stukjes spoor rood gemarkeerd. Dat zijn de stroomloos te schakelen spoorgedeelten. Het schaduwstation heeft 4 treinen. Als de vijfde trein naar het schaduwstation komt, rijdt de trein op spoor 1 weg. Trein 5 gaat vervolgens naar spoor 1.

Als trein 6 binnenkomt, rijdt de trein op spoor 2 weg en rijdt trein 6 naar spoor 2. Dit gaat zo verder naar spoor 3 en spoor 4 en vervolgens weer naar spoor 1.

De uitwerking met relais en seinen maak ik morgen voor je.

niveau 1
Op niveau 1 zijn de sporen zo ingericht dat spoor 1 naar rechts en spoor 2 naar links bereden wordt.
Een trein komende uit het schaduwstation schakelt de wissel zo dat hij via spoor 1 naar de groene sporen op niveau 1 rijdt. Aan de achterzijde is een passeerspoor gemaakt dat automatisch het passeren regelt. De trein komt vervolgens links van de groene sporen en gaat via spoor 1 naar niveau 2.

Een trein van niveau 2 rijdt via spoor 2 naar het groene spoor op niveau 1, passeert aan de achterzijde de tegenligger en komt rechtsonder via spoor 2 binnen en rijdt vervolgens naar niveau 0.

Ik maak het zo dat een trein van niveau 0 en van niveau 2 ongeveer gelijk rijden en elkaar dus op de sporen 1 en 2 passeren. Maken ze daarna het rondje via niveau 1 dan komen ze weer in de sporen 1 en 2 en gaan daarna naar niveau 0 en niveau 2.

niveau 2 en 3
Ik merkte dat het station op niveau 2 iets te kort is. Dus heb ik het iets aangepast. Daarmee heb ik ook een keerspoor voor het bergspoor gemaakt. In het station op niveau 2 staat steeds een trein te wachten. Die wordt afgelost door de eerstvolgende trein, die van niveau 1 komt. De lus op niveau 2 wordt om en om met de klok mee en tegen de klok in gereden.

overige opmerkingen
Het is de bedoeling dat het treinverkeer niveau 0 -> 1 -> 2 en omgekeerd volledig automatisch met schakelrails, relais en seinen wordt geregeld.

Doordat het station op niveau 2 iets aangepast is, is ook de brug verschoven. Ik heb daarom het rangeerterrein op niveau iets aangepast.

Zoals gezegd zal ik morgen de schakelingen uitschrijven. het kan zijn dat er dan nog ergens een schakelrail toegevoegd moet worden, Maar dat zien we wel.

Ik hoor graag wat je er van vindt. Eventuele aanpassingen kunnen uiteraard nog gemaakt worden. Als het plan min of meer definitief is zal ik een lijst met railnummers maken.

groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo,ook dit keer moet ik zeggen ik ben ik er blij mee.
Wat mij betreft kunnen we het zoo doen .

Ik heb drie vragen     vraag  1 Ik kan alle schakelrails uit schakelen en alle met de knoppen bedienen ?
                                          2 waarom zijn op de berg baan boven wissels met een stukje dubbel spoor want hij pendelt van onder
                                             naar boven en boven naar onder waarom dan die wissels?
                                          3  is het normaal dat iemand in projecten van iemand zoo veel tijd steekt zonder ........

                                                                                                                                      GROETJES HARRIE
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Dag Harrie,

Ik zal proberen een antwoord op je 3 vragen te geven.

vraag 1:
Ja, als je de draden tussen de schakelrails en de wissels / seinen laat lopen via bijvoorbeeld een schakelkastje van Viessmann 5550. Zie het plaatje. Je sluit de blauwe draad van het wissel of sein aan volgens de blauwe verbinding, de blauwe draad van de schakelrail volgens de rode verbinding en de blauwe draad naar je schakelpaneel via de groene draad.
Met de schakelaars op het kastje schakel je tussen de rode en de groene verbinding.

vraag 2:
Het kan natuurlijk heel simpel met een doodlopend spoortje. Maar ik heb voor wat extra speelplezier er een klein emplacement voor gemaakt. Dan kun je nog een paar goederenwagons plaatsen of met 2 pendeltreinen rijden.

vraag 3:
:) :) Die laat ik graag aan anderen over. Ik heb alleen maar geprobeerd je even een duwtje in de rug te geven.

En dan nu de nog openstaande punten.
Ik heb voor elk niveau een plaatje gemaakt met de railnummers. Ik kan ook een totaallijst maken, als je dat wilt.

Ik maak een tweede bericht over het schakelschema omdat ik maar 5 plaatjes per bericht kan toevoegen.

groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
En dan nu het schakelschema.

Op niveau 0 heb ik gebruik gemaakt van 2 relais van Viessmann, de 5552. Elk kastje bestaat uit 2 onafhankelijke relais. Ik heb de verbindingen voor de stroomtoevoer aan de linkerzijde van de relais getekend. Aan de rechterzijde kun je desgewenst lampjes aansluiten waarmee je kunt zien welk spoor van het schaduwstation geactiveerd is.

Ten opzichte van de plaatjes van gisteren heb ik nog een paar kleine aanpassingen moeten doen en ook de nummers van de wissels en de schakelrails iets aangepast.

Ik heb ook een tabel bijgevoegd waarmee je kunt zien hoe de schakelrails aangesloten moeten worden.

Het treinverkeer tussen niveau 0 - 1 (met een rondje) - 2 verloopt helemaal automatisch, behalve het laten vertrekken van de treinen op niveau 1: de seinen 1 en 2 moeten handmatig op groen gezet worden. Daarbij worden ook steeds 2 wissels omgelegd. Ik hoop dat dit uit de tabel duidelijk wordt.

succes!

groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Wat krijg ik het allemaal mooi aangeleverd ik hoef alleen noch maar te slikken.
Nu weet ik waarom het bergspoor boven dubbele rails heeft PRIMA
Ik heb het Wintrack demo model.
Ik zou ook graag de materiaal lijst willen hebben, want ik heb nog het een en ander nodig dan kan ik via marktplaats of handel in gebruikt materiaal alles bij elkaar sprokkelen. gr.Harrie
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo Harrie,

Ik voeg hierbij het WinTrack bestand. (Harrie5.tra)
Dat kun je inlezen in de demo versie.
In de kolom links vind je wel ergens een van de symbolen waarmee je de materiaallijst kunt openen.

Ik voeg hem hier ook nog een keer bij.

Even voor het bestand zelf. WinTrack werkt met een heleboel lagen (tabbladen). Die kun je openen of sluiten. Ook kun je meerdere tabbladen openen.
Ik heb het volgende gebruikt:

0 - grondplaat
11 - niveau 0
12 - niveau 1
13 - niveau 2 zichtbaar
14 - niveau 2 onzichtbaar
15 - niveau 3

De nummers voor de wissels, sporen, schakelrails, seinen vind je hier:

21 - niveau 0
22 - niveau 1
23 - niveau 2
25 - niveau 3

succes!

groeten,
Roel
Re: Na 35 jaar wil ik mijn oude liefde weer oppakken
Hallo ik ben een beetje aan het spelen geweest met Wintrack het 3D ziet er mooi uit, krijg je een idee hoe het worden kan. Ik vind het met die tuinnels heel mooi uitzien.
Ik probeer laag voor laag zichtbaar te maken maar mij lukt dat niet.
Wat betreft de hoogte van de sporen kan die ook ergens vinden?
Op de onderdelen lijst mis ik het aantal trafo,s (5 ?) en de schakelkastjes ? hoe ik die trafo,s naderhand moet aansluiten zie we dan wel.
Is er ook een licht trafo nodig?
Een paar flessen wijn heb je wel verdient toch. gr Harrie