Dag Harrie,
Ja, dat is de kracht van dit forum, hè. Deze jongeman van 66
heeft vanmiddag weer even zitten stoeien met het ontwerp. Want door je wensen heb ik een paar kleine aanpassingen moeten doorvoeren. Zo is er op niveau 1 een wisselverbinding bijgekomen. Maar ik zal de plaatjes één voor één toelichten.
niveau 0 (schaduwstation)In het schema zijn de elektrisch te bedienen wissels genummerd. De overige wissels zijn als handwissel aangeduid. De treinen rijden de lus tegen de klok in. Ik heb schakelrails geplaatst en ik heb een aantal stukjes spoor rood gemarkeerd. Dat zijn de stroomloos te schakelen spoorgedeelten. Het schaduwstation heeft 4 treinen. Als de vijfde trein naar het schaduwstation komt, rijdt de trein op spoor 1 weg. Trein 5 gaat vervolgens naar spoor 1.
Als trein 6 binnenkomt, rijdt de trein op spoor 2 weg en rijdt trein 6 naar spoor 2. Dit gaat zo verder naar spoor 3 en spoor 4 en vervolgens weer naar spoor 1.
De uitwerking met relais en seinen maak ik morgen voor je.
niveau 1 Op niveau 1 zijn de sporen zo ingericht dat spoor 1 naar rechts en spoor 2 naar links bereden wordt.
Een trein komende uit het schaduwstation schakelt de wissel zo dat hij via spoor 1 naar de groene sporen op niveau 1 rijdt. Aan de achterzijde is een passeerspoor gemaakt dat automatisch het passeren regelt. De trein komt vervolgens links van de groene sporen en gaat via spoor 1 naar niveau 2.
Een trein van niveau 2 rijdt via spoor 2 naar het groene spoor op niveau 1, passeert aan de achterzijde de tegenligger en komt rechtsonder via spoor 2 binnen en rijdt vervolgens naar niveau 0.
Ik maak het zo dat een trein van niveau 0 en van niveau 2 ongeveer gelijk rijden en elkaar dus op de sporen 1 en 2 passeren. Maken ze daarna het rondje via niveau 1 dan komen ze weer in de sporen 1 en 2 en gaan daarna naar niveau 0 en niveau 2.
niveau 2 en 3Ik merkte dat het station op niveau 2 iets te kort is. Dus heb ik het iets aangepast. Daarmee heb ik ook een keerspoor voor het bergspoor gemaakt. In het station op niveau 2 staat steeds een trein te wachten. Die wordt afgelost door de eerstvolgende trein, die van niveau 1 komt. De lus op niveau 2 wordt om en om met de klok mee en tegen de klok in gereden.
overige opmerkingenHet is de bedoeling dat het treinverkeer niveau 0 -> 1 -> 2 en omgekeerd volledig automatisch met schakelrails, relais en seinen wordt geregeld.
Doordat het station op niveau 2 iets aangepast is, is ook de brug verschoven. Ik heb daarom het rangeerterrein op niveau iets aangepast.
Zoals gezegd zal ik morgen de schakelingen uitschrijven. het kan zijn dat er dan nog ergens een schakelrail toegevoegd moet worden, Maar dat zien we wel.
Ik hoor graag wat je er van vindt. Eventuele aanpassingen kunnen uiteraard nog gemaakt worden. Als het plan min of meer definitief is zal ik een lijst met railnummers maken.
groeten,
Roel