Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )

Gestart door KevinP maandag 08 januari 2024, 11:04:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
coming soon..
Station Enkhuizen ?
Lid sinds: 2024

online
Station Enkhuizen ?
Goedemiddag,

Na 1 jaar helemaal niks gedaan te hebben met modelspoor ( en alle H0 materiaal verkocht te hebben ), kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan... en mis ik de modelspoorhobby toch weer.. Op basis daarvan heb ik een " beperkte ruimte " gecreëerd voor de modelspoorhobby. Nu is het idee ontstaan om een kleiner kopstation te maken op basis van een echt station binnen NL. In mijn zoektocht ben ik uitgekomen bij Station Enkhuizen.

Wat wil ik graag bereiken;
 

- NL baanplan waarbij de focus ligt op personenvervoer met af/toe een goederentrein welke opstelt op de opstelsporen.

- Computergestuurd ( iTrain ) met de mogelijkheid tot handmatig rangeren op het " opstelemplacement "


Onderstaande een eerste opzet.. Schiet maar raak!

grtz Kevin

Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Prima keuze en een leuke layout om te rangeren. Ook al is het materieel aanbod in Enkhuizen niet erg ruim maar dat bepaal je uiteindelijk zelf.
Misschien ter overweging om het station iets minder schuin te leggen en naar links opschuiven. Dan krijg je rechts wat meer ruimte om de spoorbaan te laten "verdwijnen" in een tunnel, of onder een brug oid. Dat is een beter gezicht als die halve cirkel die midden in de polder ligt.
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
De suggestie van Henk is een goede naar mijn mening. Misschien is het nog een idee de boog rechts helemaal uit beeld te halen door de scenery gewoon te laten stoppen en de trein door een poortje in de achtergrond (of beter: zijkant) coulisse te laten verdwijnen.
Dat verdwijnpunt kun je maskeren met wat bomen of gebouwen. Of eventueel een viaduct; op Britse banen is dat een geliefde optie.
En verder is het echt de beperking die het meesterschap gaat laten zien! Het spoorbedrijf wordt misschien niet heel spannend maar wel realistisch. Voor de scenery is ook genoeg ruimte.

Groet,

Peter
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Goedemorgen,

even aan de slag geweest met de tips uit de reacties. Aangezien ik niet " heel lekker " uitkom aan de rechterzijde als ik meer ruimte wil creëren om de bocht te verbergen heb ik besloten om de lange zijde uit te breiden van 3.5M naar 4M ( dit is overigens echt het maximale qua lengte ). De bocht achter de rode streep komt uit het zicht te liggen d.m.v. scenery. Bijgevoegd de aanpassing zoals die nu ligt.

schiet maar weer raak :D

Grtz Kevin

p.s. daarnaast ben ik ook nog bezig met een 2e stationsomgeving te tekenen. Deze variant is meer fictief & zal ik ASAP hier plaatsen. 

Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Goedemorgen,

hierbij het baanplan van station " fictief ".

grtz Kevin
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Mooi Kevin! Eindelijk weer een 'serieus'  baanontwerp (en dan bedoel ik de invulling). Maar ik hou van banen waar het station een belangrijke rol speelt. Vind ik zelf mooier dan spaghettibanen.
Denk dat je station 'Fictief" iets meer mogelijkheden biedt. Mogelijk nog wat extra sporen die wat verder doorlopen, zodat je daar nog (industrie)scenery bij kunt plaatsen.
Wel een opmerking over het uithaalspoor. De twee sporen die voor reizigers bedoeld zijn (tenminste, ik neem aan dat de gele perrons voor reizigers zijn...) zijn niet verbonden met het uithaalspoor dan wel met een wachtspoor voor een wissel locomotief (of overloopwissels). Denk dat je daar nog wel iets meer mee zou kunnen, tenzij deze sporen alleen voor treinstellen zijn.

gr. Gertjan
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Het laatst getekende, fictieve station biedt veel meer rangeermogelijkheden dan de andere opties. Het ziet er ook fraai (gestroomlijnd) uit.

En 4 meter lengte is N is gelijk aan 8 meter in H0. Inkorten van enkele sporen lijkt me daarom best mogelijk, hoewel je nu (realistisch) lange treinen kunt inzetten!

Groet,


Peter
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Hi,

@Gertjan H,

ik heb het plan een beetje aangepast om zo de mogelijkheid te creëren om vanaf de reiziger sporen wel het uithaalspoor te kunnen bereiken.

@BlikkenTinus, dank je wel!

Grtz Kevin
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Hierbij nog wat kleine aanpassingen gedaan aan het baanplan..
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Ik heb het baanplan ook eens ingetekend op basis van Peco Code 55. Dat ziet er mijn inziens toch net allemaal wat vloeiender uit! Daarnaast ook direct het schaduwstation ingetekend.
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Citaat van: KevinP op maandag 15 januari 2024, 10:26:23op basis van Peco Code 55
Dan vraag ik mij natuurlijk meteen af welke rails je gebruikt hebt in de eerste tekeningen. En ja, de mogelijkheden met Peco wissels zijn veel gevarieerder.

Kijkend naar de laatste ontwerpen en die vergelijken met de eerste ben je al een stuk vooruitgegaan. Echter één ding vind ik geen vooruitgang. Het station lag eerst mooier, een beetje schuin. Zou dat nog lukken? Al is het maar een paar graden, het oogt veel speelser.
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Goedemorgen,

de rail welke ik in mijn eerste ontwerp heb gebruikt was Fleischmann Piccolo ( dit vindt ik makkelijker ontwerpen dan rechtstreeks met Flex rail  :D ) . De mogelijkheden om het station wat schuin te leggen zullen zeker aanwezig zijn ( vooral in de praktijk ).
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Goedemiddag,

toch heb ik nogmaals naar het plan gekeken & ik miste eigenlijk een doorgaand spoor voor voornamelijk goederen het station te laten passeren. Om dit te realiseren heb ik de laatste beschikbare meter welke ik in de lengte had, erbij genomen in het plan.. Ik weet nog niet of dit de definitieve opzet gaat worden, maar hierbij toch alvast het idee..
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Nou dat zijn dan de laatste twee meters geworden want je gaat van 4 naar 6 meter! Dat is een behoorlijke lengte voor N-spoor.
En dan vind ik dat je in het laatste ontwerp die goederenlijn wel erg snel achter de coulissen laat verdwijnen. Dat had dan ook wel iets langer gemogen, kun je er eventueel nog sneltreinen, die niet aan het station hoeven stoppen, over laten rijden ook.
Re: NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )
Hi,

om de goederentreinen & eventuele doorgaande treinen toch wat meer in beeld te zien heb ik besloten om aan de voorzijde van de baan een verlaagd gedeelte te maken ( m.a.w. het stationsgebied ligt hoger ) wat gaat dienen als paradespoor ( in de tekening ligt het recht toe / recht aan , maar in de praktijk zal het iets meer glooiend komen te liggen ).

Daarnaast heb ik de opzet van het schaduwstation iets veranderd door de sporen in de andere weg te plaatsen. Aan de voorzijde van het schaduwstation is een ijkspoor toegevoegd vanwaar de treinen na het eiken direct richting SH kunnen rijden.

Wat vinden jullie ?

Kevin