Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mfx lok op geheugenkaart zetten?

Gestart door rjvdh maandag 07 januari 2019, 21:12:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mfx lok op geheugenkaart zetten?
Beste mensen, sommige Mfxlokomoteven van mij worden niet herkend door de MS 2,andere weer wel!. Daarom wilde ik proberen om ze op  zo,n kaart te schrijven bij een kennis met een CS 2,waarmee ze wel herkend worden.Wie weet hier raad mee? Bedankt vast! Ruud
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
wat wil je nu precies weten  :?
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
Een MFXlok op een andere baan gebruiken kan best, en dan neemt de lok ook een vrij adres aan die het systeem (van jouw kennis)bepaald.
Dus bij jouw baan moet je de huidige lijst van loks de gene die dan niets doen ook wissen uit die lijst.
Eigenlijk is het opnieuw laten aanmelden voldoende.
Daarvoor is dus geen lokkaart nodig.
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
Alleen de lok laten zoeken zou ook moeten werken.
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
Een tijdje geleden had ik een enigszins vergelijkbaar geval. Een nieuwe mfx-loc die voor het eerst op de baan stond, meldde zich, zoals verwacht, automatisch aan. De tweede keer dat ik met de loc wilde rijden, werd hij niet meer herkend. Nu was hij bij het aanmelden de elfde loc en de loclijst van de MS 2 heeft maar ruimte voor tien, maar ik had verwacht dat hij zich de volgende keer gewoon opnieuw aan zou melden. Dat gebeurde echter niet.

Een andere loc wissen en de MS 2 uit- en aanzetten, hielp niet. Tenslotte heb ik een reset van de MS 2 geprobeerd. Na opnieuw uit- en aanzetten meldden alle mfx-locs op mijn baan zich achter elkaar weer aan, inclusief de nieuwe. Dat zou jij ook kunnen proberen. Klein nadeeel is wel dat je locs zonder mfx-decoder opnieuw moet invoeren.
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
Een mfx lok zal zich in de basis niet aanmelden met kaart, want het komt niet overeen met zijn eigen uitgezonden data.
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
De MS2 zijn af en toe de weg kwijt ik gebruik er thuis eentje voor testen dat is een zwarte maar die is af en toe de weg kwijt start dan ook opnieuw op maar ik heb nog niet gehad dat mfx loks niet werkten of herkend werden.
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
bedankt alvast, maar mjn bedoeling is van  de Mfxloks die zichWEL hebben aangemeld bij mijn kennis, lok kaarten te schrijven[Ik moet die nog kopen!],mar als het niet gaat??   Ruud
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
Ik denk niet dat het gaat, doordat ze zich uit zichzelf aanmelden. Probleem is dat als ze eenmaal aangemeld zijn op een systeem en daaruit verdwijnen, maar niet ergens anders gebruikt worden, de decoders nog steeds weten dat ze waren aangemeld en zichzelf zodoende niet opnieuw inlezen. Bij dit inlezen krijgen ze een virtueel adres, dat kan per centrale verschillen. Als jij 2 identieke loks hebt, zullen die zich beide los van elkaar aanmelden.
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?
Hoi Ruud,
Ik rij al een paar jaar met 2 stuks MS2.
Mijn wagenpark bestaat uit zo`n 40 loks van Delta tot MFX en decoders van verschillend merk.
MFX loks laat ik door het systeem herkennen en daarna zet ik alle loks op een lokkaart (gekocht bij Reichelt maar ook bij Ali tekoop)
Programm: Lok actief maken  Lok wijzigen dan (MM)adres kiezen die vrij is (dus geen adres kiezen waar al een lok Fx of dipswitches mee rijdt)
Rest van de instellingen laten staan (Als de mfx lok naar je zin rijdt, anders andere CVs ook aanpassen).
Daarna lok opslaan op een lokkaart.
Overigens kunnen er op de loklijst 40 loks. Daarvan 10 + 1(Lokkaart) actief.
Programmeren doe ik altijd handmatig!! nooit vanuit  de databank. Ervaring leert dat loks op deze manieer geprogrammeerd na verloop van tijd problemen geven.
Je kunt je lok ook eventueel voor je hem op de lokkaart zet ook nog in de DCC modus programmeren. (Meeste CV blijven wel gelijk aan  de mfx instellingen

groet digibert
Re: Mfx lok op geheugenkaart zetten?