Mooi dat je er zelf mee aan de slag gaat, daardoor begrijp je beter wat de (on)mogelijkheden zijn.
Als je het bergbaantje ongeveer legt zoals in plan 3.2, gaat dat prima met die kruiswissel. Bij de eerdere plannen (zoals 3.1) zou het op zich ook wel passen, maar het spoor naar het kopstationnetje zou héél kort worden. Daarbij helpt het ook al niet dat dat kopstationnetje dan bovendien al zou moeten eindigen voordat de sporen weer boven de helix uit zouden komen, het hoogteverschil is anders onvoldoende.
Je schrijft dat je 'die rare bocht uit het station' hebt gehaald, dat is logisch met die kruiswissel erbij. Ik zie echter niet met welke rails je de aansluitingen dan wel hebt weten te maken. Heb je wat rails flink verbogen?
Voor wat betreft de bruggen in het bergbaantje en het later aan te bouwen deel heb je helemaal gelijk. Bijvoorbeeld een gebogen brug in het bergbaantje een rechte in de aanbouw.
CiteerIk heb overigens ook even gekeken naar het loskoppelbare deel. Ik kan de tafel links achter met 10 of 15 cm verlengen. Dit gaat wel weer van het aan te bouwen deel af dit heeft echter geen invloed op het plan.
Van baanontwerp heb ik meer verstand dan van baanbouw. Waar de grens van het ontkoppelbare deel moet komen is me nog niet 100% helder. Waar dan ook, ik voorzie wel wat problemen. Het lijkt me dat je de helix helemaal in het ontkoppelbare deel wilt hebben. Dan zul je iets moeten verzinnen voor de slanke meegebogen wissel op de grond, bij de ingang van het onderste schaduwstation. Doorzagen is geen optie, daarom dacht ik zelf dat je die maar in z'n geheel in het achterste deel zou moeten laten. Hoe de grens van het loskoppelbare deel moet lopen bij de (gele) wissels links, laat ik aan jou over.
CiteerOverigens een loc die naar het berg station rijdt kan nu ook stoppen bij het station, beter was het nog als hij een eigen stop plek zou hebben aan het station ik denk echter dat dat niet realiseerbaar is.
Op zich gaat dat wel, gemakkelijk zelfs, maar dan komt er een vijfde spoor bij het station en heb je nog minder ruimte voor scenery. Ik heb het uitgewerkt in het bijgevoegde plan, dan kun je het zelf zien.
Met het BW heb je natuurlijk oneindig veel mogelijkheden om iets te veranderen. Vooral doen, zou ik zeggen, uiteindelijk weet jij het beste wat je mooi vindt. Je moet alleen oppassen met bochten in zijsporen waar je later wagons zou willen parkeren: op gebogen sporen kun je ze niet aankoppelen! Als je zijsporen gebruikt om locs of hele treinen te parkeren, zijn bochten prima en die 24912 vind ik daar heel geschikt voor.
Die Faller kraan en bunker ken ik niet, je zult zelf moeten meten of het past, maar met jouw wijzigingen zou dat wel eens lastig kunnen worden. Verder vind ik het minder mooi om de kolenbelading bij zijsporen te plaatsen. Mijn voorkeur gaat uit naar één of twee sporen waarop de locs het BW binnenrijden, en nadat ze kolen, water en zand hebben ingenomen wil ik dat ze zonder omwegen naar de draaischijf kunnen rijden. Daarom had ik in het BW steeds wat ruimte opengelaten tussen de twee sporen naar de draaischijf. Daar passen een flink formaat bunker en kraan tussen.
Ik zie dat je rechts bent uitgegaan van 130 cm breedte. Daardoor komen de schaduwstations uit versie 2.4 en hoger onnodig ver van de rand te liggen. Als je het bij die 130 cm houdt, moeten de schaduwstations natuurlijk aangepast worden, maar dat is niet zo moeilijk. Hieronder vind je het resultaat.
Behalve het toevoegen van een extra stationsspoor, heb ik ook de sporen in het station weer netjes passend gemaakt. Voor een goede oplossing moest ik de helix iets opschuiven. Daar was nog net genoeg ruimte voor, de helix zelf is hetzelfde gebleven als in de vorige versie.
Aan het BW heb ik niets meer veranderd. Ik ga er vanuit dat jij daar zelf verder mee gaat stoeien.