Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Banenplan ontwerp

Gestart door mltrain maandag 14 januari 2019, 19:23:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Banenplan ontwerp
Best modelbaan vrienden,

Ik heb in het verleden al eens een topic gehad maar kan deze niet terug vinden, mijn toenmalige baan heb ik nooit voltooid maar moeten
afbreken. Sinds kort ben ik weer gestart met een nieuwe baan.

Ik ben nu al  enige tijd bezig met een banenplan maar het lukt me momenteel niet.
Ik wil een baan maken met een Draaischijf, een station gedeelte en een klein eindstationnetje.
Hiervoor wilde ik gebruik maken van 2 schaduwstations.
Ik heb van alles geprobeerd maar op de een of andere manier lukt het me niet om op de ruimte die ik heb de bovenstaande zaken correct in te passen.
Ik gebruik C-rails, de baan is een U vorm zie het Wintrack bestand.

Misschien heeft er iemand ideeën of opmerkingen.

Met vriendelijke groeten,
Math
Re: Banenplan ontwerp
Misschien kun je een plaatje posten van de verschillende niveaus die je al hebt? Niet iedereen heeft Wintrack om een tra-bestand te bekijken.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Hallo,

Bijgaand een foto van hoe het er nu uitziet.
Ik wil overigens in tijdperk III rijden met stoom en diesel loks.

Groetjes,
Math
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Ik heb het baanplan in WinTrack bekeken.

Jouw wensen en de vorm van de baan doen me denken aan dit topic. Misschien kun je daar wat inspiratie opdoen.

Dat het ontwerp incompleet is, weet je al, daarom ben je immers met dit topic gestart. Ik moest even puzzelen om te begrijpen wat voor hoogtes je wilt aangezien die ook niet overal ingevuld waren. Ik denk echter dat ik het nu wel doorheb.

Ik heb wat vragen en opmerkingen.

  • Ik neem aan dat het de bedoeling is dat de gele sporen het bovenste niveau vormen en allemaal zichtbaar zijn. Het zijn vier stukken, waarvan het grootste stuk overal hoogte 0 heeft. Dat moet, naar ik aanneem een heel stuk hoger liggen, op 120 mm bijvoorbeeld, en dan links aansluiten op de groene sporen. Klopt dat?

  • Ik heb geprobeerd de logica van de twee schaduwstations te doorgronden. Als ik het goed begrijp, ligt er één schaduwstation met vier sporen rechts, en één schaduwstation met drie sporen linksachter (met de driewegwissel) en verder zijn er nog twee keerlussen op hetzelfde niveau. Ik probeerde me voor te stellen hoe treinen er in, door en uit moesten rijden. Zo kwam ik er achter dat het voorste spoor van het eerste schaduwstation een essentiële verbinding is voor het tweede. De twee keerlussen heb ik wat langer over nagedacht, maar het nut van de achterste, die met een rail 24207 er in, ontgaat me. Ik zou hem weglaten. Dat komt ook om een andere reden goed uit: met die 24207 probeer je 11,4° graden te overbruggen. Dat is behoorlijk geforceerd. C-rails kan veel aan, maar grotere afwijkingen geven meer kans op ontsporingen. En zeker op die plaats wil je dat niet.

  • Er is veel te weinig werkruimte tussen de schaduwstations (de rode sporen) en de bovenbaan. Dit is verreweg het belangrijkste probleem met dit plan. Als je hier niets aan doet en er gaat straks iets fout in een schaduwstation, kun je er in het gunstigste geval op de voorste paar sporen nog bij. Als er wat verder van de rand iets mis is, moet je misschien een stuk van de baan afbreken om het op te lossen. De gemakkelijkste manier om voldoende hoogteverschil te bereiken, is een helix. Je hebt er genoeg ruimte voor, maar het betekent wel dat je een nieuw plan nodig hebt.

  • Je gebruikt heel veel rails 24130, terwijl je voldoende plaats hebt voor ruimere bochten. Op één plaats zag ik zelfs twee rails 24130 in tegengestelde richting direct tegen elkaar, dat is een gevoelige plek voor ontsporingen. Ik raad je aan om ten eerste veel minder 24130 te gebruiken: alleen als het anders met de ruimte echt niet anders kan. En waar je dan toch een 24130 gebruikt, zou ik direct daarna überhaupt geen bocht direct de andere kant op leggen. Als je toch van richting wilt veranderen, dan eerst een stukje rechte rails ertussen of overstappen op ruimere bochten, daarmee is de kans op problemen een stuk kleiner.

  • Je gebruikt onnodig veel passtukjes. Ik heb wat nauwkeuriger gekeken naar de rode sporen rechtsvoor, en zag daar bijvoorbeeld ergens rails 24188 + 24172 + 24077 + 24077 liggen. Precies dezelfde lengte bereik je met 3 x 24172. Niet ver daar vandaan zag ik 24130 + 24077 + 24130. Dat kun je vervangen door 24230 + 24230. Daar vlakbij zag ik 24130 + 24077 + 24230. Dat kun je vervangen door 24230 + 24330. Zo zijn er nog veel meer kleine verbeteringen mogelijk. Kwestie van veel oefenen, denk ik, dan krijg je daar gaandeweg meer inzicht in.

  • Rechts loopt een spoor van het schaduwstation naar boven. Is het de bedoeling dat dat aansluit op het gele spoor? Heb je daar al ideeën over?

  • Rechtsvoor ligt een rail 24192. Die is 12,1° maar je gebruikt hem alsof het 15° is. Nu ligt er wel genoeg rails om die afwijking van 2,9° weg te werken, maar dit is helemaal niet nodig. Wat zit hier achter?

  • Wil je de draaischijf gebruiken in een functioneel BW, of alleen maar om locs te kunnen parkeren en draaien?

  • De bovenbaan is nog lang niet af, maar zoals het er nu uitziet, moet er niet alleen ergens een een draaischijf ingepland worden, een keerlus lijkt me ook noodzakelijk. Heb je daar al over nagedacht?
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

Bedankt voor jou reactie.

Ik realiseer me dat ik in het ontwerp even iets aangepast had zodat ik even wat treinen rondjes kon laten draaien, aan de linker zijde was de keerlus eigenlijk een dubbelspoor naar boven via een spiraal, zodat je van daaruit naar een schaduwstation kunt. De keerlus zou dan deels niet meer te zien zijn.  Ik heb dit even aangepast in het ontwerp. (Zie Railplan) Ik zou ongeveer een hoogte verschil kunnen maken van 30 cm van Schaduw station tot aan de 3e verdieping.  Ik had eigenlijk voorzien om de schaduwstations zoveel mogelijk aan de voorzijde te situeren zodat ze redelijk bereikbaar zouden zijn bij storingen. De hoogte er tussen zou ongeveer 15 cm kunnen zijn. Met name het schuine dak hindert naar mijn mening de hoogte van de 3e verdieping. De keerlus  zou aan de rechter  kant van het station kunnen uitkomen en de buitenste zichtbare grote boog aan de andere kant.  Als je nu het schaduwstation pakt kun je van het ene schaduw station naar het andere, zodat je zelf kunt bepalen of de trein gewoon keert en weer aan de zelfde kant het station binnen rijdt of aan de andere kant. Wat betreft het station weet ik me even geen raad gecombineerd met een toch volwaardig trein depot met draaischijf , kolen bunker met kraan(Faller) en noem maar op, ik had een ringlokloods voorzien met 5 of 6 poorten. Het spoor aan de rechter zijde welke omhoog loopt was eigenlijk een probeersel, het zou uit kunnen komen op de 2e verdieping en aansluiten op het gele tracé. Het station zou op de plek waar het nou getekend is gemaakt  kunnen worden maar ook aan de rechterzijde.  Ik heb eigenlijk al van alles geprobeerd maar ik ben eigenlijk de draad kwijt en weet het niet meer van daar dat ik hier een topic heb aangemaakt.

Groetjes,
Math

Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Het is inmiddels wat laat aan het worden, maar morgen zal ik eens kijken wat ik kan bedenken. Mijn eerste indruk is dat je genoeg ruimte hebt voor wat je wilt. Mooi dat je een volwaardig depot wil, sinds een paar maanden wil ik dat zelf ook.

Nog even een paar vragen:

  • In het plan heb je een loskoppelbaar deel. Wil je daar bij de planning überhaupt rekening mee houden? Er liggen immers al acht sporen op de grens van het loskoppelbare en het vaste deel. Met baanbouw heb ik weinig ervaring, maar als ik een loskoppelbaar deel zou willen, zou ik zo weinig mogelijk sporen op de grens willen leggen. Aan de andere kant levert dat natuurlijk wel beperkingen op bij de planning. Lastige afweging...

  • Op welke hoogte begint het schuine dak?

  • Hoe lang worden de langste treinen?


Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

Bedankt voor jou reactie.

Het los koppel bare deel moet verplaatst kunnen worden, het enige waar je rekening mee moet houden is dat er geen wissels op de randen van de 2 tafels liggen, deze kun je immers niet doorzagen. Dan moet het eigenlijk geen probleem zijn.

Het schuine dak begint op een hoogte van ongeveer 35 cm, (bij een breedte van 130)  vanaf het schaduwstation gedeelte, van daar dat ik ook maximale hoogte aan de zijde van het schuine dak op 30 cm wilde houden.  aan de linker kant maakt hoogte geen verschil. Daar kun je de hoogte in.

De langste trein zal ongeveer 115 worden Stoomloc met 3/4 wagons. Ik ga niet met lange treinen rijden.

Groetjes Math

Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

Ik zit er al een tijdje mee te dubben, maar ik zou een treindepot willen maar tevens ook een doorgangsstation, en liefst ook nog een eindstationnetje ergens in een berg, ik heb zelf het station Schwarzenbach van Faller hiervoor in gedachten, probleem is dat we altijd te veel willen op een te kleine plek en dan moet het ook nog goed bereikbaar zijn. :(

Ik heb overigens ook verschillende slanke wissels, wat rail materiaal betreft is het allemaal geen probleem.

Groetjes, Math
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Voor de bovenbaan heb ik iets bedacht met een depot en doorgangsstation. Het is behoorlijk vol geworden, maar je kunt natuurlijk gewoon een paar sporen weglaten. Je schrijft het zelf al, we willen altijd te veel op een te kleine plek. Heb ik zelf ook last van, kijk maar naar m'n baantje.

Ik heb zelfs nog wel een idee hoe er nog een klein bergstationnetje bij zou kunnen (linksvoor, ongeveer boven de helix), maar dat vraagt wel wat aanpassingen. Zo zou het doorgangsstation weer wat kleiner worden. Omdat het al zo vol is, laat ik het maar even voor wat het is.

Alle bochten op de zichtbare baan zijn minimaal R2. Geen 24130 en ook geen wissels 24671 en 24672. Die kun je eventueel in de schaduwstations gebruiken.

In jouw ontwerp staat een R1 / R2 helix. Dat betekent dat je een fors stijgingspercentage nodig hebt om voldoende hoogteverschil te bereiken. Sommige treinen zullen daar problemen mee krijgen. Ik heb hem R3 / R4 gemaakt (maar let op: de buitenbocht begint met één 24530). Je hebt er de ruimte voor en zo hoeft het stijgingspercentage niet meer dan 3% te zijn, op het buitenste spoor nog wat minder.

Rechtsachter is een aftakking waarmee je ook nog naar beneden kunt gaan. Als je het hele stuk langs de muur blijft dalen, kom je laag genoeg om helemaal vooraan onder het zichtbare spoor door te gaan.

Schaduwstations heb ik er niet bij ontworpen, maar het spreekt voor zich dat die anders worden dan wat je al hebt. Ik heb niet geprobeerd om aan te sluiten op de bestaande schaduwstations, dat zou nogal een beperking zijn. Ik vind het veel gemakkelijker om bij een ingewikkelde zichtbare baan passende schaduwstations te bedenken dan andersom.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Ik had niet meer gedacht aan de grens van het loskoppelbare deel en zie nu pas dat één van de wissels daar waarschijnlijk net op ligt. Precies weet ik het niet, want waar de grens ligt, is me niet 100% duidelijk. Ik denk echter dat een kleine aanpassing voldoende speelruimte biedt. Bij deze.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Hoi Rob,

Bedankt voor jou ontwerp.
Ik moet het eens goed op me laten inwerken, ziet er best goed uit.
Ik zal het eens in een nieuw plan proberen te zetten.

Ik vraag me af als het station gedeelte schuin zou liggen er dan het station en dorpje achter gesitueerd kan worden zodat je in het stations gebouw kunt kijken.

Ik heb ook eens naar de topic gekeken die aangegeven hebt daar staan ook interessante ideeën in met name op het einde het station gedeelte met de 24912 rails.

Mochten er nog andere ideeën zijn dan hoor/lees ik die graag.

Ik heb in ieder geval weer wat om te proberen.

Math

Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

Als we een dubbelspoor rechts naar beneden laten lopen langs de BW, dan kan de keerlus hier toch weg gelaten worden?
Dan zou deze op een schaduwstation kunnen uitkomen. Aan de linkerzijde zou dan het blauwe spoor op een 2 de schaduwstation kunnen uitkomen.

Math
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Citaat van: mltrain op dinsdag 15 januari 2019, 19:34:55
Ik vraag me af als het station gedeelte schuin zou liggen er dan het station en dorpje achter gesitueerd kan worden zodat je in het stations gebouw kunt kijken.
Dat is zeker een idee, de moeite van het proberen waard.

Citaat van: mltrain op dinsdag 15 januari 2019, 19:40:46Als we een dubbelspoor rechts naar beneden laten lopen langs de BW, dan kan de keerlus hier toch weg gelaten worden?
Dan zou deze op een schaduwstation kunnen uitkomen. Aan de linkerzijde zou dan het blauwe spoor op een 2 de schaduwstation kunnen uitkomen.
Dubbelspoor had ik wel even aan gedacht. Dat móet dan zelfs naar beneden, richting schaduwstation(s), voor iets anders is niet genoeg ruimte, niet zonder het BW aan te passen althans. En je hebt gelijk dat dan de keerlus niet langer nodig is. Omdat ik echter niet goed zag hoe ik dat dubbelspoor zou moeten verbinden met het station, heb ik het uiteindelijk niet verder onderzocht. Ik ga er nog een keer naar kijken.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Bij deze een nieuwe, verbeterde versie, nu met een schuin station (12,1°) en dubbelspoor helemaal rechts als verbinding naar een schaduwstation. Dat bleek helemaal niet zo moeilijk, het BW kon gewoon via andere sporen met het station verbonden worden. Geen idee waarom ik dat eerder niet had gezien.

Ik heb de donkerblauwe laag lichter gemaakt om de nummers van de rails te kunnen zien.

Als ik het goed begrijp, is slechts de onderste 35 cm van de muur aan de rechterkant verticaal, daarna wordt het schuin. Klopt dat?

Zo ja, dan komt de hoofdbaan dus heel laag. Daardoor wordt het een stevige uitdaging om er twee schaduwstations onder te leggen die nog enigszins bereikbaar zijn. Misschien helpt het om de sporen aan de rechterkant wat verder van die muur te leggen. Dat kan heel gemakkelijk, door de vier stationssporen iets korter te maken. Een klein beetje kan dat al door in elk van de sporen een 24188 te vervangen door een 24172. Rigoreuzer is om in elk van de sporen een 24188 weg te laten, en er zijn nog wel andere mogelijkheden ook. In alle gevallen moeten de halve cirkels rechtsvoor (de blauwe sporen) anders worden, maar daar is ruimte genoeg voor.
Re: Banenplan ontwerp
 @citaat Kun je de wissel links (onder de kruiswissel op de scheiding blauw/geel) niet vervangen door een andere wissel, zodat het sporenverloop gelijk loopt als het andere spoor?
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Je bedoelt een 24612 in plaats van de 24611? Zeker, dat gaat best, goed idee zelfs.

Het huidige ontwerp sluit aan bij de verspringing aan de linkerwand, maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Ik ga weer even puzzelen.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

Mooi zo, ik zou inderdaad iets verder van de muur afblijven, schat ongeveer 10 cm nu is de hoogte ongeveer 35 cm maar dan wordt het 45 cm schat ik.

Misschien moet het BW een rail korter gemaakt worden en het plan nog iets naar ondergeschoven worden zodat je net iets meer ruimte houdt voor scenery(station gebouwen enz)

Ik heb overigens ook nog een aantal bruggen liggen (De boogbrug van Marklin 2x) en 2x rechte brug (24172) en van Kibri dubbelspoor maar dat is 24130 en 24230 x2 die zijn  ,misschien ook nog ergens in te passen hoop ik.

Ziet er in ieder geval al goed uit.

Nogmaals bedankt!!

Math

Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Ik had ooit eens een plan gemaakt, welk echter niet meer op de ruimte past die ik nu heb.

Dit was overigens niet het plan dat ik uiteindelijk gebouwd en ook weer af heb moeten breken, jammer genoeg

Math
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Het staat er niet helemaal op zie ik.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Hier het hele plan
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Dit is overigens een  leuk kopstation.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Ik heb alvast de wissel links vervangen, en in verband daarmee het gele gedeelte in z'n geheel iets naar links kunnen schuiven. BW is nog hetzelfde, dat vraagt meer tijd. De afstand van de muur aan de rechterkant is alvast ruim 6 cm geworden (vanaf de rand van de rails, ruim 8 vanaf de puko's). Nog geen 10 cm, maar mooi dat het straks naar 45 cm kan als dat gelukt is. Voor de duidelijkheid: bedoel je dat daarmee de hoogte van het meest rechtse blauwe spoor 45 cm mag worden?

Bij de R4/R3-helix linksvoor is de hart-op-hart afstand tussen de beide sporen 64,3 mm, bij de wissels (de gele sporen) is het 77,5. Het verschil is overbrugd door één 24530 in de buitenbocht van de helix plus rails 24912 in beide sporen. Dat komt heel goed uit.

De sporen rechts heb ik na het verschuiven ook iets aangepast. Die helix is nu ook precies R4/R3, in de vorige versie was dat nog niet het geval.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,
ik ben bang dat 30 cm het hoogst haalbare is als 3e verdieping, dan heb 0  1e verdieping 15 cm  2e verdieping 30 cm 3 e verdieping van af het schuine dak.

Math
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
15 cm is behoorlijk krap. Zelf zou met zo'n beperking geen twee lagen met schaduwstations kiezen, eerder voor één laag met een groot schaduwstation, met 30 cm ruimte erboven. Omdat je ook al geen toegang van onderen kunt maken, kan de bereikbaarheid ook dan al lastig worden.

Ik ga nog wat aan de bovenbaan sleutelen om de blauwe sporen rechts wat verder van de muur te krijgen. Ik verwacht dat het wel gaat lukken, maar met die 30 cm ik geef geen garantie dat twee schaduwstations in de praktijk werkbaar zal zijn.

Citaat van: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 18:57:21Misschien moet het BW een rail korter gemaakt worden en het plan nog iets naar ondergeschoven worden zodat je net iets meer ruimte houdt voor scenery(station gebouwen enz).

Zoals je kunt zien, gaan de blauwe sporen nu al onder de locloodsen door, daar hoef alleen bij de rechte sporen, langs de muur, rekening mee te houden. Dan blijft er toch al voldoende ruimte over?

Citaat van: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 18:57:21Ik heb overigens ook nog een aantal bruggen liggen (De boogbrug van Marklin 2x) en 2x rechte brug (24172) en van Kibri dubbelspoor maar dat is 24130 en 24230 x2 die zijn  ,misschien ook nog ergens in te passen hoop ik.

Rails 24130 liggen er niet, alleen daardoor valt de Kibri brug al buiten de boot. Het lijkt me ook niet zo eenvoudig om zo'n grote brug een mooie plaats te geven. Het ligt sowieso al redelijk vol. Als iemand een idee heeft, hoor ik het graag.

Een enkelspoors boogbrug voor 24230 past bij de gele bocht helemaal rechtsachter, daar liggen drie rails 24230.

Rechte bruggen kun je eventueel gebruiken bij de blauwe sporen helemaal links, in versie 2.1 liggen die immers kaarsrecht. Bij voorkeur een dubbelspoorsbrug, maar misschien passen twee enkelspoors bruggen naast elkaar ook wel. De maten van die Märklin bruggen weet ik niet precies.

Ik heb nog een ander idee in m'n hoofd: met een bergstationnetje erbij, boven de helix linksvoor, moet er natuurlijk ook een verbinding komen met het doorgangsstation. En in dat verbindende spoor past zonder moeite een lange enkelspoors brug. Met de hoogteverschillen gaat dat makkelijk, maar het nadeel is dat het dan wel heel erg vol wordt.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Citaat van: mltrain op donderdag 17 januari 2019, 19:29:27
Dit is overigens een  leuk kopstation.

Inderdaad, die is mooi. Maar dit is geen standaard C-rails.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

Als een schaduwstation langs de rechter rand komt te liggen met 3 opstelsporen en de tussenruimte 15 cm is zou dat niet genoeg zijn? Als je dan nog de keerlus erlangs legt zoals ik in mijn ontwerp gemaakt heb is dat ongeveer 30 cm, dan moet je er met een hoogte van 15 cm gemakkelijk aankomen lijkt mij.
De keerlus is altijd van onder de tafel bereikbaar, als je deze uitzaagt. Ik wil zoveel mogelijk openingen onder de tafel laten zodat alles bereikbaar blijft.
Aan de linkerkant zou het zelfde gedaan kunnen worden door bv de rails in een boog te leggen aan de voorzijde van de los koppel bare tafel. Overigens, is het nog maar de vraag of het nodig is om de tafel los te koppelen.  hij staat daar deels voor een dubbele openslaande deur die bijna nooit gebruikt wordt.

Groetjes, Math 

Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Schaduwstations ongeveer zo?
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
 @citaat

Naar het schaduwstation links heb ik nog niet gekeken, maar rechts gaat niet op die manier: het moet immers aansluiten op het blauwe spoor.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Ik dacht zelf aan zoiets.

Door wat te goochelen met de hoogtes, heb ik het grootste deel van de gele sporen op 32 cm en het groene schaduwstation op 16 cm gekregen.

Kijk maar goed naar de plaatjes, dan begrijp je wel wat ik bedoel. Door al een klein beetje te beginnen met dalen met de gele sporen, met de wisselstraat rechtsachter, is het blauwe spoor al gedaald tot 28 cm tegen de tijd dat het de bocht om is. De afstand van de muur is 12,5 cm.

Ik heb een klein beetje gesmokkeld met de afmetingen van de baan. De helix rechtsvoor is namelijk iets verschoven en de makkelijkste oplossing om die helix toch binnen de grenzen van de baan te houden, was om die grenzen een tikkeltje op te rekken.

Bij het genereren van het 3D-plaatje met WinTrack kreeg ik een ietwat onverwacht resultaat. Er zijn wat kleinigheden die niet helemaal kloppen. Die twee bruggen helemaal links bijvoorbeeld, die liggen iets te hoog. Geen idee waarom dat er zo uitziet.

Edit: Toevoeging:
Het groene schaduwstation is niet zo groot, maar je kunt er nog van alles aan veranderen. Ik heb het op deze manier gemaakt zodat alle opstelsporen nog enigszins in de buurt van de rand liggen. De lus is hier het kritieke spoor. Ik laat het aan jou over om te bedenken hoe je er bij kunt komen als er helemaal links achterin iets ontspoort. Van opzij wordt dat bijna onmogelijk, 16 cm is daarvoor bij lange na niet genoeg.
Re: Banenplan ontwerp
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 17 januari 2019, 17:22:58
Je bedoelt een 24612 in plaats van de 24611? Zeker, dat gaat best, goed idee zelfs.

Het huidige ontwerp sluit aan bij de verspringing aan de linkerwand, maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Ik ga weer even puzzelen.
Ik ben niet zo bekend met de C-railnummering, maar ik zie dat je het hebt aangepast. Zo staat het een stuk strakker :thumbup:
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Ik heb het ontwerp uitgebreid met een schaduwstation op de vloer. Zonder het bovenliggende schaduwstation denk ik dat dit goed bereikbaar is. Zoals ik al eerder schreef, zou ik dat tussenliggende schaduwstation weglaten, maar het is jouw keuze.

Voor de overzichtelijkheid heb ik in het ontwerp wat rails van de blauwe naar de gele laag overgezet, en iets minder sporen in tunnels gelegd. Met name rechtsachter leek me dat wenselijk: dat punt van de baan is sowieso al lastig te bereiken en om dan ook nog een paar meegebogen wissels in een tunnel te stoppen, vond ik bij nader inzien geen goed idee.

Om te beginnen zijn hier de vier afzonderlijke lagen, van boven naar beneden.

Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Hier nog een keer dezelfde vier lagen, maar nu met hoogtes erbij.

Die hoogtes moet je als indicatie zien. Ik heb het zo ontworpen dat de stijgingen maximaal 3% zijn. Om dat te bereiken, heb ik wel iets moeten doen dat het bouwen lastiger zal maken: bij de helix liggen de parallelsporen niet even hoog! Bij nader inzien denk ik dat het beter is om de binnenste sporen maar iets steiler te maken.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Tenslotte nog plaatjes met een 3D-aanzicht, een schematisch 3D-aanzicht en met alle sporen.

Bij het 3D-aanzicht heeft WinTrack weer iets gegenereerd dat ik niet helemaal begrijp, met name bij de bruggen. Ik vermoed dat dat komt door iets dat al in jouw oorspronkelijke .tra bestand zit, maar ik weet niet wat dat dan is.
Re: Banenplan ontwerp
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 18 januari 2019, 14:45:35
Die hoogtes moet je als indicatie zien. Ik heb het zo ontworpen dat de stijgingen maximaal 3% zijn. Om dat te bereiken, heb ik wel iets moeten doen dat het bouwen lastiger zal maken: bij de helix liggen de parallelsporen niet even hoog! Bij nader inzien denk ik dat het beter is om de binnenste sporen maar iets steiler te maken.
Ik houd de parallelsporen in de hoogte altijd even hoog. In de praktijk liggen ze op 1 stuk hout.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob ,

Dat ziet er heeel goed uit....

Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

Ik heb het plan nog eens goed bekeken, ik doe het je niet na eerlijk gezegd, ik vind het een geweldig mooi plan, waar ik wel denk dat het te smal wordt is het gedeelte rechts wat buiten de tafelafmeting valt, de afstand tussen beide tafels is nu 50 cm wat net nog kan, als je de bocht daar iets kleiner kunt maken met 230/330 rails?  Ook wat betreft de Helix vraag ik me af of je niet meer gebruik kunt maken van de 130,230 rails met 188 er tussen deze heb ik voldoende voorradig de 430 en 330 zal ik moeten aanschaffen? In ieder geval de onderste 2 die zie je namelijk toch niet.  Wat betreft het onderste  Schaduwstations kan er een of 2 banen weggelaten worden. Ik denk dat maximaal 4 opstelsporen voldoende zijn.De 2e zou je wel kunnen handhaven zo. Ik zie dat je daar een kruiswissel geplaatst hebt? Heeft dat een rede? 

Nogmaals bedankt voor jou hulp, ik waardeer dat zeer.

Math
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

In mijn oude baan had ik ook een helix gemaakt met 130 en 230 rails met aan 1 zijde een 188 en 094 rail, en dat ging prima, in dit geval zou je aan alle vier de kanten het zelfde kunnen
doen. 

Scheelt toch weer in de kosten.
:D
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

Ik had overigens nog een idee..

Stel ik maak aan de linkerzijde een tafel van 180x45 (hoogte maakt niets uit) op wielen, en plaats deze met de smalle kant tegen de linkertafel  deze zou dan gebruikt kunnen worden om bv een kopstation te realiseren. Aangezien deze tafel verplaatsbaar moet zijn kan deze als er niet gereden wordt verplaats worden tussen de 2 tafels. Je zou dan van het station uit wel bv een schienenbus kunnen laten rijden van en naar het kopstation, de Schienenbus zou dan wel misschien een eigen perron moeten krijgen.  In deze tafel zou dan zelfs ook opstelsporen (onderste of middelste verdieping) voor wagons gemaakt kunnen worden.  De Tafel wordt dan geplaatst tegen de linkerzijde (voor de dubbele openslaande deur) zie bestand.
De huisjes hiervoor zijn de zelfde als in het bestandje(Auhagen)

Dit is wel iets voor later maar misschien wel al handig om er rekening mee te houden.
Wat ik me ook afvraag is waar we een goederenloods kunnen plaatsen? Hoe had je het BW in gedachten (Kolen Kraan (1 spoor) kolen bunker (2 sporen), bezanding, diesel tankplaats, en een olie tankplaats(Olie gestookte trein) afkoppelen van wagons enz.

Ideeën genoeg maar hoe voer je ze uit 8o

Math



Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Citaat van: mltrainIk heb het plan nog eens goed bekeken, ik doe het je niet na eerlijk gezegd, ik vind het een geweldig mooi plan...
Dank je.

Citeer... waar ik wel denk dat het te smal wordt is het gedeelte rechts wat buiten de tafelafmeting valt, de afstand tussen beide tafels is nu 50 cm wat net nog kan, als je de bocht daar iets kleiner kunt maken met 230/330 rails?
Die 330/430 had ik gebruikt toen dat stukje nog wat verder naar rechts lag, toen paste dat gewoon. Het was minder werk om de grenzen van de baan wat op te rekken dan om de bochten aan te passen, dat is eigenlijk de belangrijkste reden dat ik het zo had gedaan. Niet echt een overtuigende reden. Ik zal er nog eens mee aan de slag gaan en zorgen dat je die 50 cm kunt houden. Als je wilt, kan dat trouwens nog best iets groter. Zal ik er zo'n 60 cm van maken?

CiteerOok wat betreft de Helix vraag ik me af of je niet meer gebruik kunt maken van de 130,230 rails met 188 er tussen deze heb ik voldoende voorradig de 430 en 330 zal ik moeten aanschaffen? In ieder geval de onderste 2 die zie je namelijk toch niet.
Treinen hebben niet alleen moeite met steile hellingen, bochten geven iets meer wrijving en kosten dus wat extra kracht, en dat geldt vooral voor krappe bochten. Voor een trein die een recht spoor met een helling van 3% nog nét aankan, is een bocht 24130 met dezelfde stijging net teveel gevraagd. Dat is de reden waarom ik bij het ontwerpen alleen rails 24130 op stijgende sporen leg als het écht niet anders gaat. Op dalende sporen met 3% of meer zijn rails 24130 om een heel andere reden af te raden: de buffers van lange rijtuigen en locomotieven kunnen dan nog wel eens in elkaar haken en dan krijg je gegarandeerd een ontsporing.

Een 230/330 helix heeft die problemen niet, maar, zoals je zelf al aangeeft, moeten er dan een paar rechte rails bij. Met twee 24188's per 360° heb je in de binnenbocht een helling van 3,2% nodig voor 10 cm hoogteverschil. Met vier 24172's volstaat 2,9%. Als die binnenbocht alleen als daalspoor gebruikt wordt, moet 3,2% nog wel te doen zijn. Bij het ontwerpen probeer ik dat soort beperkingen te vermijden, maar dat lukt niet altijd.


CiteerWat betreft het onderste  Schaduwstations kan er een of 2 banen weggelaten worden. Ik denk dat maximaal 4 opstelsporen voldoende zijn.
Weghalen is héél gemakkelijk. Maar het kan nóg simpeler: als je iets bouwt, kun je gewoon afwijken van het plan, in dit geval door twee opstelsporen weg te laten. Het voordeel? Als je later toch nog een 5e en 6e opstelspoor wilt, weet je al dat het zal passen.

CiteerDe 2e zou je wel kunnen handhaven zo. Ik zie dat je daar een kruiswissel geplaatst hebt? Heeft dat een rede?
Ja, maar geen belangrijke. Hij geeft een extra rijmogelijkheid. Als je straks strikt rechts of links gaat rijden, heb je hem niet nodig. Als je wilt, haal ik hem weer weg. Kies maar.


Citeer
In mijn oude baan had ik ook een helix gemaakt met 130 en 230 rails met aan 1 zijde een 188 en 094 rail, en dat ging prima, in dit geval zou je aan alle vier de kanten het zelfde kunnen doen. 

Scheelt toch weer in de kosten.
:D
Je bent niet de enige met een helix 130/230 en ook nog eens een helling van ruim boven de 3%. Als je toevallig alleen maar sterke locomotieven hebt, en geen lange treinen laat rondrijden, kun je je wat meer permiteren. Je hebt nu een behoorlijk oppervlak, daar hou ik bij het ontwerp rekening mee. Bij een relatief kleine baan ontwerp ik ook wel eens iets waarbij de stijging boven de 3% uitkomt, maar het zou toch zonde zijn als je straks heel veel tijd steekt in het bouwen van een baan om dan te ontdekken dat sommige treinen er niet lekker op kunnen rijden?

Van dat kostenaspect ben ik me zeer bewust. Toen ik jouw .tra bestand voor het eerst opende en zag hoeveel rails 24130 er lagen, wist ik al dat je er véél te veel had. Dat is echter slechts mijn mening. Als jij straks iets bouwt met een 130/230 helix en het werkt goed, heb je genoeg geld uitgespaard om een leuke locomotief voor te kopen. Als het echter niet goed werkt, heb je een hoop tijd voor niets besteed en bovendien moet je alsnog die ruimere bochten aanschaffen. Uiteindelijk is het jouw baan. Ik vind het leuk om te helpen bij het ontwerp, maar het is geheel jouw keuze om er iets mee te doen of niet.



Citeer
Ik had overigens nog een idee..
Hier moet ik me even in verdiepen.

Citeer
Wat ik me ook afvraag is waar we een goederenloods kunnen plaatsen? Hoe had je het BW in gedachten (Kolen Kraan (1 spoor) kolen bunker (2 sporen), bezanding, diesel tankplaats, en een olie tankplaats(Olie gestookte trein) afkoppelen van wagons enz.
Zoals je ziet, komen er van rechtsachter twee sporen naar de draaischijf. Ik had gedacht om daartussen de kolenbunker, bezanding en waterkraan te plaatsen, dan kunnen loks op twee sporen tegelijk worden behandeld. Olie kan dan bijvoorbeeld bij het (enige) zijspoortje. Er is bovendien nog voldoende ruimte om nog wat meer zijsporen toe te voegen.

Locs die naar het BW komen moeten hun wagens eerst ontkoppelen. Voor locs zonder telex heb ik daarvoor vier ontkoppelrails in de baan opgenomen. Twee daarvan liggen direct naast het BW, maar zijn alleen vanuit het doorgangsstation te bereiken. Als ik ze als aftakking van het BW had gemaakt, waren ze veel korter en nauwelijks beter bereikbaar. Zijsporen zijn uiteraard veel gemakkelijker te veranderen dan wisselstraten en stations. Met een kleine wijziging kunnen die twee zijsporen bijvoorbeeld gemakkelijk zo'n 40 cm langer worden.

Als je minimaal één loc met telex hebt, kan die de afgekoppelde wagens zonodig ergens anders naartoe slepen waar ze niet in de weg staan, één van de schaduwstations bijvoorbeeld. Er is ook nog wel wat ruimte voor meer zijsporen. Ik vond het echter al wel vol genoeg, daarom heb ik er niet meer gemaakt.

CiteerIdeeën genoeg maar hoe voer je ze uit 8o
Ja, dat ken ik, ik heb ook veel meer ideeën voor m'n baan dan ik ooit uit kan voeren :).

Mijn oplossing? Eén stap tegelijk, veel uitproberen en alle tijd nemen.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Citaat van: mltrain op vrijdag 18 januari 2019, 20:24:53
Rob,

Ik had overigens nog een idee..

Stel ik maak aan de linkerzijde een tafel van 180x45 (hoogte maakt niets uit) op wielen, en plaats deze met de smalle kant tegen de linkertafel  deze zou dan gebruikt kunnen worden om bv een kopstation te realiseren.

Zo'n uitbreiding kun je heel gemakkelijk maken door het enkelspoor naar het kopstationnetje in het laatste plan ligt iets naar links te leggen en dan door te trekken. Kun je ook prima later een keer doen.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Bij deze een aangepast bovenste schaduwstation, plus de sporen voor de verbinding met de zichtbare baan.

De sporen rechtsvoor zijn nu 230/330 in plaats van 330/430. Daarmee blijven ze binnen de grenzen van de baan. Daar heb ik het niet bij gelaten, daana heb ik het schaduwstation nog zo'n 20 cm naar rechts verschoven. Het directe resultaat is dat er even verderop in de vijf opstelsporen een langer stukje recht spoor past (in totaal ongeveer een meter extra opstelruimte), maar dat is niet de belangrijkste reden waarom ik dat heb gedaan: door deze verschuiving kun je de baan plaatselijk smaller maken, van 130 naar 110 cm, waardoor de hoek rechtsachter (van de zichtbare baan) iets minder slecht bereikbaar wordt.

Vervolgens heb ik de wisselstraat links gewijzigd: er zitten nu twee meegebogen wissels in, waardoor de opstelsporen ook wat langer zijn geworden. Eerder had ik daar gewone wissels gebruikt omdat de bocht van de meegebogen wissels R1 is, net als de 24130, en zoals je inmiddels weet, probeer ik die zo min mogelijk te gebruiken. Aangezien het echter jouw baan wordt, heb ik deze keer bij het ontwerp jouw voorkeur gevolgd, niet de mijne. Er liggen ook wat meer rails 24130.

In de blauwe sporen ligt een 'slinger', met rails 24192, waardoor de blauwe sporen dichter bij de muur komen. Het spoor is daar al ver genoeg gedaald, dat moet kunnen. De reden om dat te doen was om ruimte te maken voor een extra 24172 in de bocht. En dát was weer nodig om de blauwe sporen precies lang genoeg te krijgen om bij 3% te kunnen afdalen tot het niveau van het schaduwstation.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

Wederom bedankt voor jouw inbreng.

Ik vind dit nog niet zo gek, ik moet dan wel de tafels gaan aanpassen, en je hebt nu wel iets minder ruimte voor scenery, echter bereikbaarheid is  natuurlijk ook zeer belangrijk. Je moet nu echter ook het eerste schaduwstation compleet veranderen. Dit mag wat mij betreft iets kleiner, max 3 of 4 opstelsporen. Bij mijn vorige baan maakte ik gebruik van  3 sporen in de 2 schaduwstations en dat  was toen voldoende. De bereikbaarheid van het schaduwstation wordt dan ook een stuk beter. Zou het niet ook beter uitzien als de lok loods iets verder van de muur af ligt? Zo zou je de voorst (blauwe bocht deels kunnen laten zien en niet als tunnel. De tunnel zou dan bij het (groene)schaduw station kunnen beginnen.

Wellicht kun je me het .tra bestand eens sturen, dan kan ik zelf eens kijken, alhoewel ik me afvraag of het bestand werkt omdat ik een hele oude Wintrack 7 versie heb en ik geen updates kan krijgen(niet officieel programma B) de nieuwe bochtwissels 24772/24771 en de 24315 heb ik al helemaal niet.

Ik had overigens even naar mijn rails gekeken, ik heb de gewone 24611/24612 in overvloed, driewegwissels 3x, 24624 kruiswissels 6x, 3x 24712 4x 24711, ik mis dan toch een behoorlijk aantal (24330 22x in bezit ) ,(24430 10x in bezit)  en (24530 10 x inbezit)   en de nieuwe bochtwissels heb ik nog helemaal niet..

Nogmaals bedankt.
Math
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
In de hoofdbaan heb ik op een aantal plaatsen voor slanke wissels gekozen omdat ik ze mooier vind, maar ze zijn lang niet allemaal nodig. Drie van de wissels 24712 zijn heel eenvoudig te vervangen door wissels 24612: bij de locloods, in het kopstationnetje en de wissel voor de aftakking naar datzelfde kopstationnetje. Je schrijft echter dat "3x 24712 4x 24711", dan heb je er in totaal zelfs al een over. Er is alleen een kleine aanpassing nodig want nu liggen er 4 x 24712 en 2 x 24711. Da's een kleinigheidje.

De twee bochtenwissels rechtsachter zijn functioneel, maar eventueel kun je in plaats daavan ook gewone bochten gebruiken en dan in de parallelsporen rechts met een paar linkerwissels (24611) de sporen verbinden. Vind ik wat minder mooi, en het effect is dat de hele binnenbocht in beide richtingen moet worden bereden, nu is dat maar een héél kort recht stukje (alleen een 24071). Maar belangrijk is dat allemaal niet. Ik zal het aanpassen.

In het overzicht van jouw wissels mis ik de 24671 en 24672. Hoeveel heb je daarvan?

Dat je te weinig rails 24330 / 430 / 530 hebt, begrijp ik. Voor in de schaduwstations gebruik ik die vooral om de sporen goed te laten aansluiten, maar aansluitend bij wat jij wilt gebruik ik meer rails 24130 en 24230. Ik heb inmiddels een alternatieve spiraal links bedacht met bochten 230/330 en wat rechte rails. Daarmee worden er véél meer 230's gebruikt en véél minder 430's. Van die 130's verwacht ik echter dat je er een aantal zult overhouden.


Misschien mis ik iets, maar als je de locloods iets verder van de muur wilt, kun je hem toch simpelweg op andere sporen van de draaischijf aansluiten? Overigens is het niet goed mogelijk om alleen de voorste blauwe bocht te laten zien en de achterste niet: er zit niet genoeg ruimte tussen de sporen om er een wandje tussen te proppen.

Het eerste schaduwstation veranderen is geen probleem, ben ik al mee aan de slag.


Ik gebruik de WinTrack demoversie 14. Daarmee kan alles behalve printen en opslaan, .tra bestanden heb ik dus niet. Je kunt het gewoon invoeren in jouw eigen versie. Zonodig kun je zelf rails definiëren die ontbreekt (dat wil zeggen, dat kan in WinTrack 14, ik neem maar gwoon aan dat dat in 7 ook al kon). Het zit onder menu "Extras / Gleis erzeugen". Je kunt rechte rails, gebogen rails en allerlei wissels definiëren. Van alle C-rail wissels heb ik de exacte maten en hoeken, dus als je die nodig hebt, laat het maar weten.

Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

De 24671 heb ik 8x en de 24672 heb ik 5x,  kijk maar als je er niet uitkomt dan is het gen probleem om ze te kopen die zijn nog redelijk goedkoop te krijgen.

De nieuwe bocht wissels vind ik uiteraard ook mooier als ze te zien zijn dan kun je beter handhaven, om er een paar bij te kopen is dan uiteraard geen probleem.

Groet,
Math

Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
 @citaat
De reden dat ik er naar vroeg was niet dat je er misschien een paar zou moeten kopen, integendeel: ik wil ze alleen maar gebruiken omdat je ze toch al hebt. Je hebt er heel wat, daarvan zul je een flink aantal overhouden. Ik gebruik ze alleen in de schaduwstations.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Bij deze versie 3.0.

Gele sporen

De bovenlaag is op een paar kleine punten veranderd. Wat je verbeteringen vindt en wat niet, mag je zelf beoordelen. Een opsomming:

  • In verband met de aansluiting op de gewijzigde helix, zijn de gele sporen helemaal links een fractie anders.

  • Het kopstationnetje linksvoor ligt iets verder naar links. Als je er in de toekomst linksvoor een tafel van 180 x 45 cm tegenaan wilt zetten, ligt het spoor al klaar.

  • Vlak bij de rechthoekige locloods (die is trouwens bedoeld als onderhoudswerkplaats) ligt een gewone wissels 24611 in plaats van een slanke wissel 24712. Daar had je er immers één te weinig van.

  • Er liggen nu twee korte zijsporen rechtsachter in plaats van één. Daar kun je iets met diesel doen, of je kunt het gebruiken als extra parkeerplaats voor een loc. Bijvoorbeeld als Als het druk is in het BW.

  • Het eenzame opstelspoortje aan de draaicirkel zit aan een andere aansluiting.

  • De grote locloodsen zitten aan andere aansluitingen van de draaicirkel.

    De laatste twee wijzigingen maken het mogelijk om een paar van de onderliggende blauwe sporen zichtbaar te maken. Daarvoor dient ook een andere wijziging:

  • Het BW ligt op 330 mm, ofwel 10 mm hoger dan het doorgangsstation. Dat geeft de blauwe sporen net wat meer ruimte om er onderdoor te gaan.

  • De grootste wijziging is de vervanging van de slanke meegebogen wissels rechtsachter; in plaats daarvan liggen er bij de overgang met de blauwe sporen twee gewone wissels. Zo kun je kiezen wat je liever hebt. Zelf zou ik slanke meegebogen wissels doen, maar die zijn een heel stuk duurder, temeer daar je al genoeg gewone wissels hebt.

Blauwe sporen
  • Als gevolg van de wijziging in de bochten rechtsachter komt het meest rechter (blauwe) spoor 10 à 11 cm van de muur. Er liggen enkele andere rechte rails in de blauwe sporen. Per saldo zijn de sporen paar cm langer. Van de blauwe sporen die nu zichtbaar zijn, ben ik eerlijk gezegd niet overtuigd, maar het is jouw baan. Je kunt het altijd nog veranderen.

  • De blauwe sporen links zijn nieuw: het is een 24230 / 24330 helix met vier extra rails 24188 per 360°. Als resultaat is het stijgingspercentage 3%. Deze verandering heeft een ingrijpend gevolg: het lijkt me heel lastig, zo niet onmogelijk, om nog een goede plaats te vinden voor het loskoppelen van dat stuk van de baan. Misschien toch maar weer terug naar een 330 / 430 helix?

  • Voor de verandering heb ik een stuk van de blauwe sporen van de helix zichtbaar gemaakt. Deze keer lijkt me dat wel een verbetering, onder meer doordat de brug naar het kopstationnetje nu een functie heeft.


Groene sporen

Het bovenste schaduwstation is minimaal verschoven door de wijzigingen in de blauwe sporen, verder is het gelijk aan versie 2.4. De groene sporen in de helix zijn nieuw.


Roze sporen

Het onderste schaduwstation is compleet nieuw. Het heeft vier opstelsporen, die iets langer zijn dan de vier voorste van de vorige versie. Dat komt onder meer door aanpassingen in de wisselstraten aan de beide uiteinden. Een niet onbelangrijk detail: De twee achterste opstelsporen gebruiken geen rails 24130, 24671 of 24672 en bieden daarmee parkeerruimte voor treinen die niet van krappe bochten houden. De twee voorste opstelsporen, en trouwens ook alle sporen in het bovenste schaduwstation, hebben allemaal een aantal bochten R1, hetzij als 24130 dan wel als wissel 24671 of 24672.


Stijgingen en hoogteverschillen
  • De stijgingen op deze baan komen nergens boven de 3%.

  • Op twee plaatsen liggen sporen 97 boven elkaar: bij het gele kopstationnetje (boven de helix links) en bij het onderste schaduwstation, daar waar de roze sporen onder de helix vandaan komen. Verder is het overal minimaal 103 mm. Als je bij die paar kritische punten het ondersteunende houtwerk iets dunner maakt, heb je overal 103 mm.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Tenslotte nog wat plaatjes met hoogtes erbij.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

Wederom bedankt voor de moeite die je neemt om mij te helpen.
Het ziet er weer goed uit. Ik vraag me nu alleen af hoe ik een dorpje en wegen kan maken tussen al deze rails.
Je zult deels onder of over de rails heen moeten wil het een beetje realistisch zijn.
Stel ook dat ik een pendeltrein wil laten lopen van het hoofdstation naar het kopstation, dan kan dit nu niet want de pendeltrein komt niet langs het perron.

Als ik deze week tijd heb zal ik het plan overzetten naar mijn Wintrack versie zover dit kan.

Uiteraard is ieders inbreng van harte welkom.

Nogmaals bedankt   
Math
Re: Banenplan ontwerp
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Banenplan ontwerp
Zie ik in het onderste schaduwstation (roze/rood) aan de rechterkant bij het verlaten van het schaduwstation nog mogelijkheden voor twee opstel sporen?

mvg
Jurrien.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2010

offline
Re: Banenplan ontwerp
Ik vind het heel rommelig. Veel sporen/wissels die niet nosig zijn of in het echt er nooit hdden gelegen en een dienstregeling moeilijk maken.