Citaat van: mltrainIk heb het plan nog eens goed bekeken, ik doe het je niet na eerlijk gezegd, ik vind het een geweldig mooi plan...
Dank je.
Citeer... waar ik wel denk dat het te smal wordt is het gedeelte rechts wat buiten de tafelafmeting valt, de afstand tussen beide tafels is nu 50 cm wat net nog kan, als je de bocht daar iets kleiner kunt maken met 230/330 rails?
Die 330/430 had ik gebruikt toen dat stukje nog wat verder naar rechts lag, toen paste dat gewoon. Het was minder werk om de grenzen van de baan wat op te rekken dan om de bochten aan te passen, dat is eigenlijk de belangrijkste reden dat ik het zo had gedaan. Niet echt een overtuigende reden. Ik zal er nog eens mee aan de slag gaan en zorgen dat je die 50 cm kunt houden. Als je wilt, kan dat trouwens nog best iets groter. Zal ik er zo'n 60 cm van maken?
CiteerOok wat betreft de Helix vraag ik me af of je niet meer gebruik kunt maken van de 130,230 rails met 188 er tussen deze heb ik voldoende voorradig de 430 en 330 zal ik moeten aanschaffen? In ieder geval de onderste 2 die zie je namelijk toch niet.
Treinen hebben niet alleen moeite met steile hellingen, bochten geven iets meer wrijving en kosten dus wat extra kracht, en dat geldt vooral voor krappe bochten. Voor een trein die een recht spoor met een helling van 3% nog nét aankan, is een bocht 24130 met dezelfde stijging net teveel gevraagd. Dat is de reden waarom ik bij het ontwerpen alleen rails 24130 op stijgende sporen leg als het écht niet anders gaat. Op dalende sporen met 3% of meer zijn rails 24130 om een heel andere reden af te raden: de buffers van lange rijtuigen en locomotieven kunnen dan nog wel eens in elkaar haken en dan krijg je gegarandeerd een ontsporing.
Een 230/330 helix heeft die problemen niet, maar, zoals je zelf al aangeeft, moeten er dan een paar rechte rails bij. Met twee 24188's per 360° heb je in de binnenbocht een helling van 3,2% nodig voor 10 cm hoogteverschil. Met vier 24172's volstaat 2,9%. Als die binnenbocht alleen als daalspoor gebruikt wordt, moet 3,2% nog wel te doen zijn. Bij het ontwerpen probeer ik dat soort beperkingen te vermijden, maar dat lukt niet altijd.
CiteerWat betreft het onderste Schaduwstations kan er een of 2 banen weggelaten worden. Ik denk dat maximaal 4 opstelsporen voldoende zijn.
Weghalen is héél gemakkelijk. Maar het kan nóg simpeler: als je iets bouwt, kun je gewoon afwijken van het plan, in dit geval door twee opstelsporen weg te laten. Het voordeel? Als je later toch nog een 5e en 6e opstelspoor wilt, weet je al dat het zal passen.
CiteerDe 2e zou je wel kunnen handhaven zo. Ik zie dat je daar een kruiswissel geplaatst hebt? Heeft dat een rede?
Ja, maar geen belangrijke. Hij geeft een extra rijmogelijkheid. Als je straks strikt rechts of links gaat rijden, heb je hem niet nodig. Als je wilt, haal ik hem weer weg. Kies maar.
Citeer
In mijn oude baan had ik ook een helix gemaakt met 130 en 230 rails met aan 1 zijde een 188 en 094 rail, en dat ging prima, in dit geval zou je aan alle vier de kanten het zelfde kunnen doen.
Scheelt toch weer in de kosten.
Je bent niet de enige met een helix 130/230 en ook nog eens een helling van ruim boven de 3%. Als je toevallig alleen maar sterke locomotieven hebt, en geen lange treinen laat rondrijden, kun je je wat meer permiteren. Je hebt nu een behoorlijk oppervlak, daar hou ik bij het ontwerp rekening mee. Bij een relatief kleine baan ontwerp ik ook wel eens iets waarbij de stijging boven de 3% uitkomt, maar het zou toch zonde zijn als je straks heel veel tijd steekt in het bouwen van een baan om dan te ontdekken dat sommige treinen er niet lekker op kunnen rijden?
Van dat kostenaspect ben ik me zeer bewust. Toen ik jouw .tra bestand voor het eerst opende en zag hoeveel rails 24130 er lagen, wist ik al dat je er véél te veel had. Dat is echter slechts mijn mening. Als jij straks iets bouwt met een 130/230 helix en het werkt goed, heb je genoeg geld uitgespaard om een leuke locomotief voor te kopen. Als het echter niet goed werkt, heb je een hoop tijd voor niets besteed en bovendien moet je alsnog die ruimere bochten aanschaffen. Uiteindelijk is het jouw baan. Ik vind het leuk om te helpen bij het ontwerp, maar het is geheel jouw keuze om er iets mee te doen of niet.
Citeer
Ik had overigens nog een idee..
Hier moet ik me even in verdiepen.
Citeer
Wat ik me ook afvraag is waar we een goederenloods kunnen plaatsen? Hoe had je het BW in gedachten (Kolen Kraan (1 spoor) kolen bunker (2 sporen), bezanding, diesel tankplaats, en een olie tankplaats(Olie gestookte trein) afkoppelen van wagons enz.
Zoals je ziet, komen er van rechtsachter twee sporen naar de draaischijf. Ik had gedacht om daartussen de kolenbunker, bezanding en waterkraan te plaatsen, dan kunnen loks op twee sporen tegelijk worden behandeld. Olie kan dan bijvoorbeeld bij het (enige) zijspoortje. Er is bovendien nog voldoende ruimte om nog wat meer zijsporen toe te voegen.
Locs die naar het BW komen moeten hun wagens eerst ontkoppelen. Voor locs zonder telex heb ik daarvoor vier ontkoppelrails in de baan opgenomen. Twee daarvan liggen direct naast het BW, maar zijn alleen vanuit het doorgangsstation te bereiken. Als ik ze als aftakking van het BW had gemaakt, waren ze veel korter en nauwelijks beter bereikbaar. Zijsporen zijn uiteraard veel gemakkelijker te veranderen dan wisselstraten en stations. Met een kleine wijziging kunnen die twee zijsporen bijvoorbeeld gemakkelijk zo'n 40 cm langer worden.
Als je minimaal één loc met telex hebt, kan die de afgekoppelde wagens zonodig ergens anders naartoe slepen waar ze niet in de weg staan, één van de schaduwstations bijvoorbeeld. Er is ook nog wel wat ruimte voor meer zijsporen. Ik vond het echter al wel vol genoeg, daarom heb ik er niet meer gemaakt.
CiteerIdeeën genoeg maar hoe voer je ze uit
Ja, dat ken ik, ik heb ook veel meer ideeën voor m'n baan dan ik ooit uit kan voeren
.
Mijn oplossing? Eén stap tegelijk, veel uitproberen en alle tijd nemen.