Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Banenplan ontwerp

Gestart door mltrain maandag 14 januari 2019, 19:23:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Citaat van: mltrain op maandag 21 januari 2019, 23:24:26
Rob,

Wederom bedankt voor de moeite die je neemt om mij te helpen.
Het ziet er weer goed uit.
Graag gedaan.

Citaat van: mltrain op maandag 21 januari 2019, 23:24:26Ik vraag me nu alleen af hoe ik een dorpje en wegen kan maken tussen al deze rails.
Je zult deels onder of over de rails heen moeten wil het een beetje realistisch zijn.
Je hebt gelijk dat er niet veel ruimte is voor scenery. Dat komt hierdoor:

Citaat van: mltrain op maandag 14 januari 2019, 19:23:05Ik wil een baan maken met een Draaischijf, een station gedeelte en een klein eindstationnetje.

Zoals je zelf al had bedacht, past er wat bebouwing in de hoek linksachter. Tegen de muur een bijpassende achtergrondfoto plakken en het lijkt ineens een heel dorp. Wegen gaan in de praktijk ook over of onder rails. Bij dit ontwerp zal onderdoor trouwens niet gaan, dan kom je in de knel met de lager liggende sporen.


Citaat van: mltrain op maandag 14 januari 2019, 19:23:05
Stel ook dat ik een pendeltrein wil laten lopen van het hoofdstation naar het kopstation, dan kan dit nu niet want de pendeltrein komt niet langs het perron.
Klopt. Om dat te veranderen, moet de aftakking van het pendelbaantje een flink stuk naar links. Dat is niet moeilijk, maar het is niet zonder gevolgen. Ten eerste ligt het kopstation boven een paar sporen van de helix en dat komt maar net uit met de hoogtes. Als de aftakking naar links schuift, wordt het pendelbaantje korter en kan het onvoldoende hoogte winnen. Een logische oplossing is om het kopstation naar rechts te schuiven: daar zijn de sporen van de helix wat lager en dan past het wel. Ten tweede ís het pendelbaantje al niet lang, door de andere aftakking wordt het wel érg kort. Ter illustratie voeg ik een paar plaatjes bij.

Een ander idee is om het pendelbaantje niet recht te laten lopen, maar bochtig. Daarmee wordt het spoor immers veel langer en zodoende kan er hoogte worden gewonnen. Zoiets kan op meerdere manieren, maar het is veel ingrijpender.




@Jurrien  @citaat @citaat
Zeker, dat past makkelijk. In versie 2.3 van het ontwerp lagen er zelfs al meer sporen, maar Math vond drie of vier wel genoeg. Met die keuze ben ik het eens, de schaduwstations zijn sowieso al lastig bereikbaar. Zonder het bovenste schaduwstation zouden twee extra sporen in het onderste het wél kunnen. In plaats van het bovenste schaduwstation zou er dan alleen een keerlus komen. Ook die ligt nog in de weg als het om de bereikbaarheid van het onderste schaduwstation gaat, maar lang niet zo veel.


@Dirk  @citaat
Voor bijna alle sporen zie ik een duidelijke functie, alleen de zijsporen kun je gemakkelijk weglaten of veranderen. Welke sporen vind jij niet nodig?
Ook voor wissels zie ik, met uitzondering van de aftakkingen naar de zijsporen, voor alle wissels een duidelijke functie. Welke wissels vind jij niet nodig?

Ik vind het niet rommelig. Misschien wat vol, maar het is maar net wat je wilt. En in dit geval is dat Math's keuze. Déze baan is pas rommelig (en vol). Maar wel ongelooflijk veel rijwegen  :).
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Zoals ik al schreef, kan het bergbaantje ook bochtig. Een paar bochten helpt maar een klein beetje, maar het kan ook anders.

Ik heb linksvoor een hogere berg gemaakt en er een bergstation op gelegd. In deze uitwerking ligt het 177 mm boven het doorgangsstation, maar als je het hoger wilt, wel, dan maak je de berg wat hoger en dan heb je ruimte genoeg om nog een paar rondjes te draaien. Ik denk echter dat een hogere berg niet zo mooi staat bij de rest van de baan.

Voor de rechte bruggen zie ik nu helaas geen geschikte plaats meer. De blauwe sporen linksvoor die ik in het vorige ontwerp zichtbaar had gemaakt, zitten nu weer onzichtbaar in de berg.

Voor de 3D-aanzichten heb ik een paar randen van de tafel links afgerond. Het is maar een idee.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Tenslotte heb ik nog plaatjes met hoogtes erbij, en een plaatje van alle sporen linksvoor om te laten zien hoe ze boven elkaar liggen. Ik heb het zo gedaan zodat je in principe van bovenaf bij alle sporen van de helix kunt komen. Daarvoor moet je wel de scenery afneembaar maken.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

Ik heb zelf eens zitten puzzelen met het station en BW, ik heb er wat aanpassingen aan gedaan.

Ten eerste heb ik die rare bocht uit het station gehaald, een kruiswissel toegevoegd zodat je van daaruit naar het bergbaantje kunt rijden.
Dan heb ik de toegang tot de BW veranderd en ook diverse opstelrails, bovendien heb ik er ook een goederenloods neergezet want die miste ik nog.

Ik heb alleen even dit gedeelte veranderd dit zou dus gewoon aan het vorige ontwerp moeten passen uiteraard met uitzondering van het bergbaantje.

Ik vind dit overigens geen gek idee, je zou hier natuurlijk ook wat bruggen en tunnels naar de bergbaan kunnen leggen, nog beter naar het aangebouwde stuk.

Ik heb overigens ook even gekeken naar het loskoppelbare deel. Ik kan de tafel links achter met 10 of 15 cm verlengen. Dit gaat wel weer van het aan te bouwen deel af dit heeft echter geen invloed op het plan. Ik heb zelfs de ringloods uitgebreid, dit is echter om even te kijken of het mogelijk is.

Ik ben benieuwd naar de reacties wellicht heb je verbeteringen in gedachten. Ik kan overigens geen nieuwe bochtwissels invoegen omdat ik deze niet in wintrack heb.

Groetjes,
Math
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob

Ik bezit de grote faller kraan en bunker deze past alleen op hart rail 6,4 als ik het goed heb. Deze had ik voorzien aan de linker zijde Kolen bunker, water, zand en een afstel spoor voor aanvoer van kolen die dan vanuit de wagon in de bunker geladen kan worden. Dan mis ik nog olie en een diesel vul installatie, diesel zou eventueel bij de 2e rail naast de dubbele loods gezet kunnen worden. Wat olie betreft
zou dit ook links naast de ringloods gemaakt kunnen worden, loc pakt 2e spoor, pakt daar water en zand en rijdt dan door  om olie te pakken, dan moet hij alleen weer achteruit over het linker spoor naar het station toe want je kunt van daaruit niet anders.  IK heb hier en daar wat bochten 24912 bochten gebruikt maar of dat er beter van wordt betwijfel ik

Overigens een loc die naar het berg station rijdt kan nu ook stoppen bij het station, beter was het nog als hij een eigen stop plek zou hebben aan het station ik denk echter dat dat niet realiseerbaar is.

Groet,
Math
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Of het in oudere versies van WinTrack gaat, weet ik niet, maar in versie 14 kun je zelf rails definiëren. Een slanke bochtenwissel zit er al gewoon in, maar anders zou je dat op de volgende manier kunnen doen:

- Menu Extras / Gleis erzeugen
- Kies Gleistyp Bogenweiche en ga verder
- vul in: Winkel 30.0
          Radius 515.0
          Gerade vor Bogen  0.0
          Gerade nach Bogen 0.0
          Bogenrichtung nach links
  en ga verder
- Vul in: Winkel 30.0
          Radius 515.0
          Gerade vor Bogen 64.3
          Gerade nach Bogen 0.0
  en ga verder
- Vul bij Bezeichnung een naam in die voor jou duidelijk is.
          Kurzbezeichnung kun je zo laten
          Artikel-nr. (für den Gleisplan): 24771
  en ga verder.

Als het goed is, heb je nu een slanke bochtenwissel links. De rechterwissel 24772 gaat bijna hetzelfde; als links gelukt is, kom je daar wel uit. Zelf gedefiniëerde rails staan in een aparte groep. De rails waar je uit kunt kiezen begint helemaal links met rechte rails, bochten en zo verder; helemaal rechts staat wat je zelf hebt toegevoegd. Mocht je nog geen rails 24315 hebben, dan kun je die ook zelf definiëren.

Aangezien je geen slanke bochtenwissels hebt, weet je waarschijnlijk nog niet dat je altijd twee rails 24315 nodig hebt (of de zaag moet gebruiken om de rails aan te passen). De twee wisseluitgangen liggen namelijk zo dicht bij elkaar dat de beddingen van normale rails elkaar in de weg zitten. Bij de 24315 kunnen zijkanten van de bedding er af gehaald worden, daarmee past het wel. Dit is vergelijkbaar met de gewone slanke wissels en de speciale rechte rails 24071.

Op de andere opmerkingen kom ik morgen terug.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Mooi dat je er zelf mee aan de slag gaat, daardoor begrijp je beter wat de (on)mogelijkheden zijn.

Als je het bergbaantje ongeveer legt zoals in plan 3.2, gaat dat prima met die kruiswissel. Bij de eerdere plannen (zoals 3.1) zou het op zich ook wel passen, maar het spoor naar het kopstationnetje zou héél kort worden. Daarbij helpt het ook al niet dat dat kopstationnetje dan bovendien al zou moeten eindigen voordat de sporen weer boven de helix uit zouden komen, het hoogteverschil is anders onvoldoende.

Je schrijft dat je 'die rare bocht uit het station' hebt gehaald, dat is logisch met die kruiswissel erbij. Ik zie echter niet met welke rails je de aansluitingen dan wel hebt weten te maken. Heb je wat rails flink verbogen?

Voor wat betreft de bruggen in het bergbaantje en het later aan te bouwen deel heb je helemaal gelijk. Bijvoorbeeld een gebogen brug in het bergbaantje een rechte in de aanbouw.

CiteerIk heb overigens ook even gekeken naar het loskoppelbare deel. Ik kan de tafel links achter met 10 of 15 cm verlengen. Dit gaat wel weer van het aan te bouwen deel af dit heeft echter geen invloed op het plan.
Van baanontwerp heb ik meer verstand dan van baanbouw. Waar de grens van het ontkoppelbare deel moet komen is me nog niet 100% helder. Waar dan ook, ik voorzie wel wat problemen. Het lijkt me dat je de helix helemaal in het ontkoppelbare deel wilt hebben. Dan zul je iets moeten verzinnen voor de slanke meegebogen wissel op de grond, bij de ingang van het onderste schaduwstation. Doorzagen is geen optie, daarom dacht ik zelf dat je die maar in z'n geheel in het achterste deel zou moeten laten. Hoe de grens van het loskoppelbare deel moet lopen bij de (gele) wissels links, laat ik aan jou over.

CiteerOverigens een loc die naar het berg station rijdt kan nu ook stoppen bij het station, beter was het nog als hij een eigen stop plek zou hebben aan het station ik denk echter dat dat niet realiseerbaar is.
Op zich gaat dat wel, gemakkelijk zelfs, maar dan komt er een vijfde spoor bij het station en heb je nog minder ruimte voor scenery. Ik heb het uitgewerkt in het bijgevoegde plan, dan kun je het zelf zien.

Met het BW heb je natuurlijk oneindig veel mogelijkheden om iets te veranderen. Vooral doen, zou ik zeggen, uiteindelijk weet jij het beste wat je mooi vindt. Je moet alleen oppassen met bochten in zijsporen waar je later wagons zou willen parkeren: op gebogen sporen kun je ze niet aankoppelen! Als je zijsporen gebruikt om locs of hele treinen te parkeren, zijn bochten prima en die 24912 vind ik daar heel geschikt voor.

Die Faller kraan en bunker ken ik niet, je zult zelf moeten meten of het past, maar met jouw wijzigingen zou dat wel eens lastig kunnen worden. Verder vind ik het minder mooi om de kolenbelading bij zijsporen te plaatsen. Mijn voorkeur gaat uit naar één of twee sporen waarop de locs het BW binnenrijden, en nadat ze kolen, water en zand hebben ingenomen wil ik dat ze zonder omwegen naar de draaischijf kunnen rijden. Daarom had ik in het BW steeds wat ruimte opengelaten tussen de twee sporen naar de draaischijf. Daar passen een flink formaat bunker en kraan tussen.

Ik zie dat je rechts bent uitgegaan van 130 cm breedte. Daardoor komen de schaduwstations uit versie 2.4 en hoger onnodig ver van de rand te liggen. Als je het bij die 130 cm houdt, moeten de schaduwstations natuurlijk aangepast worden, maar dat is niet zo moeilijk. Hieronder vind je het resultaat.

Behalve het toevoegen van een extra stationsspoor, heb ik ook de sporen in het station weer netjes passend gemaakt. Voor een goede oplossing moest ik de helix iets opschuiven. Daar was nog net genoeg ruimte voor, de helix zelf is hetzelfde gebleven als in de vorige versie.

Aan het BW heb ik niets meer veranderd. Ik ga er vanuit dat jij daar zelf verder mee gaat stoeien.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

Ik heb het banenplan zelf overgezet naar Wintrack en hier en daar iets aangepast,  echter vraag ik me af of het ontwerp nu niet te vlak wordt, je kunt nu eigenlijk nergens bruggen maken, misschien is een mooie parade baan ook mogelijk. Ik heb overigens met de helix wat zitten te stoeien door toch de 130 en 230 rails te gebruiken. In jouw ontwerp zou ik 30 24330 rails moet aanschaffen, de overige rails heb ik voldoende misschien is een Helix wel niet nodig? .
Stel we laten een Schaduwstation weg en maken onderin deze groter, dan creëer misschien wel weer meer ruimte en misschien mogelijkheden tot een paradebaan met bruggen en tunnels, meer scenery mogelijkheden?

Misschien heb jij nog ideeën?

Math
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Bruggen in bochten gaat wel, maar voor de rechte brug van 360 zie ik ook geen geschikte plaats. Een paradebaan erbij is nogal een verandering. Dat wil zeggen, er kan nog wel een spoor zo ongeveer langs de rand van de baan, maar dan hou je helemaal geen ruimte meer over voor scenery. Als je die ruimte wel wilt houden, betekent het toevoegen van een paradebaan dat je iets anders weg moet laten of moet vereenvoudigen. Dat zal een lastige keuze worden, maar die zul je zelf moeten maken.

Eén schaduwstation in plaats van twee heeft al vanaf het begin mijn voorkeur. Met twee boven elkaar zijn ze allebij niet zo goed bereikbaar. Met ééntje zou ik hem op de vloer leggen, dan heb je er 30 cm werkruimte boven. Het kan ook een stuk groter, met vijf of zes lange opstelsporen langs de rand. Voor de aansluitingen naar boven zal er echter ook wat rails verder van de rand moeten komen. Als daarop een ontsporing is, zul je toch nog met een grijper moeten werken. Was in het vorige ontwerp ook al zo, maar dan met slechts 16 cm ruimte tussen de niveau's.

Dat je liever rails gebruikt die je al hebt, begrijp ik. Het is jouw baan, dus als jij een 24130/24230 helix wilt, ga je gang. Ik denk dat je  ook zonder helix wel 32 cm kunt dalen, maar ik moet het uitproberen om te zien hoe dat uitkomt, en wat dat betekent voor de bereikbaarheid. Als het lukt, zullen er minder bochten en véél meer rechte rails 24172/24188 nodig zijn om te dalen. Het kan even duren voordat ik daar aan toekom, dus probeer het vooral zelf alvast.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Zonder helix het hoogteverschil overbruggen bleek lastiger dan ik had verwacht: het kan, maar het lukt me niet om de dalende/stijgende sporen dan nog enigszins bereikbaar te houden. Er van uitgaande dat de helix in het loskoppelbare gedeelte komt, en daardoor van alle kanten bereikbaar te maken is, is dat veel beter. Daarbij zou ik er wel voor zorgen dat je de scenery (en ook het bergtraject) opgetild kunnen worden zodat je ook van boven toegang hebt tot de sporen van de helix.

Citaat van: mltrain op zaterdag 02 februari 2019, 21:33:06Ik heb het banenplan zelf overgezet naar Wintrack en hier en daar iets aangepast
Een klein detail: er is een kort, gebogen opstelspoortje bijgekomen in het station (zie het eerste plaatje). Dat ligt echter zó dicht bij twee andere gebogen sporen, dat je daar maar heel weinig aan hebt. Als daar een wat langere loc geparkeerd staat en op de sporen ernaast passeert een trein met lange rijtuigen, loop je de kans op botsingen. Alleen bij een kort locje denk ik dat het net goed gaat.

Een tweede punt: De gebogen rails linksvoor, van de aansluiting tussen de gele sporen van de bovenbaan met de helix bochten, sluiten slecht aan (zie tweede plaatje). Er moet 5,9° gebogen worden en dat kan gemakkelijk met één rail 24206: een afwijking van 0,2° stelt niets voor.  In het rechterspoor wordt echter een 24107 gebruikt, met een afwijking van 1,6° past dat beduidend slechter. Het linkerspoor is nog erger: daar zitten passtukjes 24207, 24107 en, tegengesteld, bocht 24912. Samen maakt dat 2,9°, geen 5,9°, een afwijking van 3°! Het bepalen van de beste plaats voor die rails 24206 in de twee sporen is een kwestie van puzzelen: ergens tussen de wissels van het station en de sporen van de helix. Soms helpt het om dan de helix niet vanaf het begin met rails 24130/24230 te maken, maar dat had je al door, je was immers de binnenbocht van de helix begonnen met een korte rails 24215.

Een derde opmerking: Het stijgspoor boven de helix komt bij lange na niet hoog genoeg (zie eveneens het tweede plaatje). Ik had daar in mijn vorige ontwerpen niet voor niets bochten in gelegd: daarmee was er(net) genoeg spoorlengte ver genoeg boven de helix uit te komen. En het was geen toeval dat dat bergspoor daardoor boven de sporen van de helix kwam te liggen, veel andere mogelijkheden zijn er niet.
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Banenplan ontwerp
Rob,

De wissel heb ik er tussenuit gehaald, Deze had inderdaad geen toegevoegde waarde.
De helix zoals getekend beviel me ook niet. Ik heb nog van alles zitten puzzelen maar  zoals ik al eerder opmerkte, lukt het me niet.
Op de een of andere manier is mijn inspiratie weg...en je wil altijd te veel op een kleine ruimte... helaas.

Ik zat al te denken om het stations/BW gedeelte op de middelste verdieping te zetten dan kan een station uitrit naar de 3e verdieping waardoor je misschien iets met bruggen kunt .

Als er iemand nog andere ideeën heeft dan hoor /lees ik die graag.
Math
Re: Banenplan ontwerp
Hi Math, even geen inspiratie .... dat kan altijd gebeuren. En een Baanplan maken vraagt de nodige tijd en bezinning. 
Mij heeft het geholpen om via Google (of een andere search engin) naar baanplannen te zoeken. Ook andere zoektermen willen helpen natuurlijk (bahnplan, etc.). Ook zoeken via pinterest brengt leuke resultaten omdat je kunt zoeken naar soortgelijke afbeeldingen. Of kijken naar baanplannen op andere fora zoals het Duitse Stummis.

Dus .... rustig aan, dan komen de ideeen vanzelf weer.
Succes!
Grtz, Arjan
Re: Banenplan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan ontwerp
Om de rails netjes aan te laten sluiten is één ding (die bochten linksvoor bijvoorbeeld, dat is best goed te krijgen), om iets te bedenken dat je bevalt is een stuk moeilijker en bovendien iets persoonlijks. En ja, de beperking van een kleine ruimte is daarbij een hele lastige. Verhuizen dan maar?