Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn

Gestart door Meine zondag 13 januari 2019, 20:32:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
Een poosje terug kwam ik in gesprek met een collega. Hij vertelde dat hij als kleine jongen met de De2 op het miljoenenlijntje heeft gereist om van en naar school te komen.

In de periode 1980-1986 heeft op het traject Heerlen- kerkrade centrum een (rode) blauwe engel gereden die helaas "moe" was en tussen Heerlen cs en schaesberg de kon hij de klim naar schaesberg niet meer aan. De blauwe engel liet zich terugzakken naar station Heerlen. (die dag heb ik een les gehad ;-) ) Daar kwam later de tijdelijke oplossing: een rangeerloc ervoor plaatsen om toch de dienstregeling voort te kunnen zetten. Dit heeft zo een tijdje gereden, doch ook een rangeerloc in combinatie met 1x personen rijtuig.

Hij is nu op zoek naar een foto (of info) van de rangeerlok die voor(of achter) de De2 heeft gereden. Wie weet hier wat van?


Meine
Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
Ik meen ergens ooit wat te hebben gelezen over een 2200 en een rijtuig.
Je zou eens kunnen zoeken op beneluxspoor.
En dan naar Plan E / klompentrein.
Ging dacht ik over de inzetbaarheid van Artitec rijtuigen.
Daar kwam de miljoenenlijn en iets met een rijtuig voorbij.

Succes met de zoektocht en vooral melden als je wat hebt gevonden.
Klinkt interessant,kan hier zo de baan op.

Mvg,Robin
Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
goede avond,

Ik kan mij wel herinneren dat ´s zomers de laatste nog rijdend de1 last had van de hitte. De koeling van de motor werkte niet goed genoeg meer. Daardoor minder vermogen om de heuvels in Zuid-Limburg te beklimmen. De dienst is toen inderdaad overgenomen door goederen loc's van de 2400 of 2200 met 1 rijtuig.
Later met een loc voor en achter het rijtuig om niet te hoeven om te lopen.

Groet

Lodewijk
Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
Idd de AEC moters van de DE1/2 familie hadden het snel te heet . daar hebben DE2 reno een koeling op het dak .

volgens mij word met rangeerlok hier echt een 2200 bedoeld ;
- een 600 had heerlen wel , maar kan de dienstregeling niet aan ( 600 32 km/h dienstregeling = 80 km/h )
- een 200/300 weet ik niet zeker of heerlen die had , maar deze heeft minder pk dan een DE1 .
- een 2400 in zuid limburg was uniek , aangezien tussen 1955 en 1971 Maastricht een groep 2200 had . dichtstbijzijnde depot met 2400en was eindhoven . 
Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
Dan is de kans op een 2200 wel heel reëel.

Zeker als het een noodmaatregel is.

Ik hoop (misschien tegen beter weten in) nog op een foto.

Meine
Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
Googelen op 2200 miljoenenlijn levert onderstaande afbeelding op:

Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
Het boek van de 22/2300 en 24/2500 heeft ook een foto van genoemde combinatie.

Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
Ik zie inmiddels dat ik de vraag verkeerd gelezen heb, je zocht een foto van een defecte DE 1 i.p.v. een vervangende trein getrokken door (rangeer)diesels.
Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
bedankt voor de foto's

Ik zoek een rangeertrein die de kapotte DE2 DE1 de berg op duwde (of trok) Dit heeft maar een of 2 weken geduurd dus de kans op een goed foto is klein.

Zelf heb ik uiteraard ook al gezocht. Op flickr staan mooie foto's maar niet de goede.

Meine
Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn
Via het Benelux forum heb ik begrepen dat een rode DE2 daar niet gereden heeft. Wel een gele DE2

Vermoedelijk is het een rode DE1 geweest die getrokken of geduwd werd door een 2400 of (nog waarschijnlijker) een 2200.

Hij heeft het nu over dat het een paar dagen zo rond gereden heeft. Daarna kwam er een passagiers rijtuig voor in de plaats. Dat heeft wel een poosje geduurd.

Meine