Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hoe een reed relais aan te sluiten

Gestart door Jan Vrijbalk zondag 13 januari 2019, 16:50:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe een reed relais aan te sluiten
Waarde forumleden,

Ik wil een inrijwissel voor schaduwstations schakelen via een reed relais. Het relais is net naast de puko's gemonteerd en één draad is aangesloten op de S88 en de ander op de massa van het CS2. Mijn configuratie bestaat uit een CS2 waarmee alle wissels en seinen worden bediend en 4 boosters om de baan van stroom te voorzien. Via de memory is het signaal 'rechtdoor' geprogrammeerd en het icoon staat op automatisch te bedienen. Als ik het betreffende nummer op de memory bedien schakelt het wissel maar via het reed relais gebeurt er niets. Ik heb een magneet (de Märklin exemplaren) op de diverse manieren over het reed relais gehaald maar het wissel doet niets.
Wat doe ik fout?
Bij voorbaat dank voor de reacties, met vriendelijke groet,
Jan
Re: Hoe een reed relais aan te sluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Hoe een reed relais aan te sluiten
S88 ?? sS voor terugmelding en niet voor schakelen
Re: Hoe een reed relais aan te sluiten
Bellejt,

Terugmelding kun je ook met reed relais aanleggen.

Jan,

Heb je ook een verbinding tussen de CS railmassa en de massa van je s88 decoders ?
Ik dacht dat de s88 ingang geisoleerd  de CS2 ingaat

Dus even een draad tussen massa en de massa ingang van de eerste S88 decoder leggen.


Je kunt ook de werking even testen door een draadje tussen het meldcontact en de massa op de decoder te houden.
Dan sluit je de ingang en zou een melding in de centrale binnen moeten komen.
Re: Hoe een reed relais aan te sluiten
Hero,

De eerste S88 is met een draad verbonden met de massa van de CS en alle overige schakelingen werken perfect. Alleen dus geen reed relais.


Jan
Re: Hoe een reed relais aan te sluiten
Je antwoord is me niet geheel duidelijk. Ik denk dat je de bezetmelding bedoeld.

Werkt de rest van je bezetmelding? Of de bedoel je de bediening via memory?.

Maar kun je wel in je centrale zien of je reed relais een bezetmelding afgeeft?

Op een test scherm of aangemaakt icoontje met dat melder nummer.
Re: Hoe een reed relais aan te sluiten
Hero,
Als je kijkt op bladzijde 5 van de handleiding van artikel nummer 7555 (reed relais, de Märklin site) zie je hoe het relais aangesloten is op de S88 en dat is eigenlijk kipsimpel: een draad op de T bus en de andere in het betreffende contact. Je kunt nauwelijks iets fout doen zo lijkt mij. In de Memory zie ik inderdaad niets oplichten en het contact komt niet tot stand. Nu heb ik nog de eerste generatie S88 (artikel 6088) en deze zijn circa 30 jaar oud en mijn vraag is of die decoders een reed relais kunnen aansturen. De afbeelding in de handleiding van het reed relais toont een 60881 en die zien er toch anders uit. Als ik het wissel rechtstreeks op het relais aansluit schakelt deze perfect, maar heb ik dus geen terugmelding. Ik stuur wel een mail naar de Kundenservice van Märklin om te vragen hoe het zit met die oude decoders.

Wel vraag ik mij af of er niemand is die zijn reed relais met terugmelding aanstuurt?

Vriendelijke groet
Jan
Re: Hoe een reed relais aan te sluiten

Ik begrijp,je wilt het reed contact een wissel laten schakelen
Via de S88bezetmelding moet je dan in je besturing (koploper of een anderOf via de cs)een opdracht geven /aanmaken dat bij bezet no .. de wissel schakelt
Als je de bezetmender aanstuurt zal je enkel een bezet melding krijgen
Hoe je in cs je opdracht maakt weet ik helaas niet
Re: Hoe een reed relais aan te sluiten
Jan.

Gebruik ipv je reed relais eens een draadje. Even contact maken op dezelfde punten als waar je reed relais is aangesloten op je terugmelder.
Zo kun je de werking in je centrale testen.

Zoals jezelf al zegt is aansluiten doodsimpel en je relais zelf heb je al getest.

Blijven over dat de decoder het niet doet of je de actie niet goed hebt geprogrammeerd.
Nu kun je dat eerste uitsluiten door je relais even te overbruggen en contact te maken tussen Tbus en je gebruikte meldercontact.

Mvg Robin
Re: Hoe een reed relais aan te sluiten
Met een  draadje naar de Common-Ground (Brown)-(GND), (omgekeerde T op de s88) en de andere kant met een draadje naar een willekeurig nummer op de s88 (1..16)
Zo sluit je dat aan, staat ook zo in de handleiding van de 6088 (s88).

Groetjes