Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Waarom rijdt mijn 3000 niet?

Gestart door Jurrien zondag 13 januari 2019, 16:19:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Ik wil als vingeroefening nog even een klein locje, de Marklin 3000 digitaliseren. Permanent magneet is geplaatst. Van de decoder zijn vier draden aangesloten. Rood naar de sleper, zwart naar de massa, grijs en oranje naar de motor.
Wanneer ik het locje nu op de baan zet, wordt de decoder ogenblikkelijk herkent als een lokpilot. En in het scherm van de ECOS staat DCC ok. Het adres is 3. Ook de lokprogrammer herkent het adres als 3. Lang adres 1000.
Maar rijden ho maar. Enig idee wat ik zou kunnen proberen?
-testbaantje, rails en puko's zijn schoon; (andere loks doen het wel)
-motorschild zit vast, maar niet te vast;

mvg
Jurrien
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Ben den Hollander
gast

Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Het is lang adres of kort adres, niet beide tegelijk. Default is kort dus 3, tenzij je een lang adres hebt ingesteld in CV17/18 en "aan" hebt gezet in CV29.

Gr, Ben.
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Voor dat je de 4 draden hebt aangesloten (gesoldeerd), draait het motortje soepel (gekuist) , kan je testen met een gelijkspanning aan de
koolborsteltjes te leggen bv: een batterijtje van 9V of 4,5 V


grt
Jan
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Als het zo werkt weet je zeker dat het motortje in orde is (geen onderbreking in uw stroomkring)
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Zitten we wielen niet compleet scheef ten opzichte van elkaar? Die koppelstang loopt nogal schuin op de foto. Deze locjes hebben volgens mij tandwielen tussen de assen, dus op deze manier zou heel het drijfwerk zichzelf wel eens kunnen blokkeren?
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Ontbreekt de rechter koolborstel ( kan het niet goed zien op de foto)?
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Eerst inderdaad even testen of het lokje zonder decoder goed loopt. Gezien het bovenstaande (over de stand van de wielen) zal dat waarschijnlijk niet lekker gaan. Eerst dat oplossen, dan met decoder testen en daarbij advies opvolgen mbt. tot kort/lang adres.
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Dank voor alle reacties.
-Ik heb niet zitten frunniken aan CV's dus adres 3 zou de ECOS moeten pakken.
-Ik ga de decoder weer los solderen en een batterijtje aan de koolborstels leggen.
-Ik ga het drijfwerk controleren.
-De rechter koolborstel is aanwezig.

mvg
Jurrien
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Jurrien, weet het niet zeker en wellicht gevalletje "klok en klepel", maar moest dat okergele component tussen beide koolborstelaansluitingen eigenlijk verwijderd worden bij digitaliseren?
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Condensator tussen de aansluitingen kan blijven zitten alleen tussen aansluitingen en massa moeten weg.
Een optie is dat je een defecte decoder hebt kan altijd gebeuren.
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Ik heb mijn lokje ook onlangs gedigitaliseerd met een Lokpilot 4.0.
Ik heb de condensator verwijdert.
Rood direct op contact van sleper gesoldeerd.
Voedingen aan motorschild gesoldeerd.
Verlichting lampje ook via de decoder lopen.

Overige draden van decoder die niet noodzakelijk zijn voor de voeding zijn  allemaal verwijderd.
Wel vooraf met 9 volt batterij, na goede schoonmaak van frame, eerst gekeken of motor goed loopt. Dat was het geval. OOk daarmee de rijrichting vastgesteld.
Lokje loopt na 30 jaar als een "bekende uitdrukking".
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Waarom rijdt mijn 3000 niet?
De condensator tussen de twee koolborstelhouders mag blijven zitten, deze zit ook standaard op het motorschild van een nieuwe (bijv 60941) motor.

Jurrien, zoals Harm al aangaf zijn de wielen niet gekwartierd.
Het koppelpunt voor de aandrijfstang van het voorste wiel staat op vijf uur en dat van het achterste wiel op half twee.
Waarschijnlijk alleen aan de kant die op de foto staat afgebeeld, want aan de andere kant zitten de tandwielen en die zitten veel vaster op de as dan aan de kant die op de foto is te zien.
Normaal staan de wielen een de ene kant 90° gedraaid t.o.v. de wielen aan de andere kant.