Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus

Gestart door flevoland2012 zondag 13 januari 2019, 02:10:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
ik heb een CS3 plus en wilde vandaag DCC loc's programmeren, maar deze moest ik handmatig invoeren, CS3 plus leest schijnbaar geen DCC railcom , klopt dit? als je MS3 hebt meld ie wel automatisch aan.
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Ik ben niet bekend met deze centrale, maar moet je in je centrale niet aangeven welke protocollen je wilt gebruiken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Tip: lees eens de handleiding door welke protocollen automatisch uitgelezen worden. Voor zover mij bekend is dat alleen mfx. Andere protocollen kan je inlezen of zelf invoeren, zie daarvoor ook de handleiding.
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Citaat van: flevoland2012 op zondag 13 januari 2019, 02:10:40

.....als je MS3 hebt meld ie wel automatisch aan.


CS3/MS3 heeft geen Railcom ondersteuning. Je bedoelt wellicht dat de decoder herkent wordt maar dat heeft niets met railcom te maken.

Als je v.n.l. DCC rijdt is een CS3 een slechte keuze.
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Ik was verrast om te lezen dat een DCC-loc zich automatisch aanmeldde bij een MS 2 maar niet bij een CS 3 niet, dus heb ik de handleidingen er op nageslagen.

In de handleiding voor de MS 2 staat inderdaad dat deze (bepaalde) DCC-decoders herkent (blz 7 en 8), maar daarvoor moet je wel zelf eerst een vrije plaats in de loclijst kiezen en de MS 2 laten zoeken naar een loc, en deze moet, anders dan bij mfx, als enige op de baan staan. Dit noem ik niet automatisch aanmelden. Is dit wat jij bedoelt?

In de handleiding van de CS 3 staat niets dat daar op lijkt. Bovendien staat er op blz 11 "Locs zonder mfx decoder voegt u handmatig toe".

In beide handleidingen komt 'railcom' niet voor. Ik vermoed dat daar ook geen plannen voor zijn, dat zou immers de positie van mfx kunnen verzwakken. Aan de andere kant, op de CS 3 staat tegenwoordig geen "Märklin" meer,  mogelijk om die centrale beter te kunnen verkopen aan klanten die niet met mfx rijden. En als dat zo is, komt railcom er misschien ook nog wel een keer.
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
ik heb net ontdekt dat DCC locs met een ESU multiprotocol decoder wel automatisch worden aangemeld, heel raar, dus als je DCC locs aangemeld wilt hebben moet je dus een multiprotocol decoder gebruiken.
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
 @citaat

Die decoder toevallig niet een 100% multiprotocol, dus ook met M4 (is MFX)?

Groet, Anne W
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Dat weet ik niet. Ik merk wel dat CS3 een heel apart ding is, als ik een dcc loc wil toevoegen die zich niet automatisch aanmeld, dan kan ik de loc adres niet aanpassen, dan loopt ie vast en kan je weer op nieuw beginnen, het is toch zo als je loc heb aangemeld en dan op bewerken drukt dat je adres van de loc zo kunt aanpassen of moet dit anders? de meeste staan ingesteld op "3" maar verander deze in bv 5 dan doet ie niks meer en kan weer op nieuw beginnen, kan moeilijk alle eigenwijze loc nummer  "3" geven
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Welke lok hebben we het over? Digitaal af fabriek of zelf een decoder ingezet? Dan wordt ook duidelijk welke decoder er in zit.
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Als er een mfx of M4 decoder geïnstalleerd is wordt deze door de CS3+ automatisch in de mfx modus uitgelezen. Alleen als je aan beide zijden (loc en CS3) alles op alleen DCC kunt instellen (zie daarvoor de handleidingen van CS3+ en decoder) valt er wat aan het loc adres te wijzigen
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
DCC CV's aanpassen met een CS3 is niet het meest gebruiksvriendelijke klusje. Dat vraagt om wat oefening en handigheidjes.
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Hoi,
Een multi (M+) of mfx meldt zich op märklin apparatuur altijd aan in de mfx mode.
Een mfx adres is niet handmatig te wijzigen.Iedere keer als een lok zich aanmeldt krijgt hij een (mfx) adres.
Wanneer je het adres (handmatig wilt wijzigen (wat dus niet kan) gaat de decoder naar de MM of DCC modus.
Dat is afhankelijk van de instelling op je stuurapparaat.
Wil je een adres wijzigen in de DCC modus: Lok enige tijd stroom loos zetten (5min) Stuur apparaat alleen op DCC modus. Lok op programm. spoortje.
Lok uitlezen en dan zie je het ingestelde DCC adres (vaak bij fabr. loks ook MM adres).
Daarna in DCC modus programmeren.
CS of MS2 maakt niet uit CS werkt wat makkelijker door meerdere mogelijkheden.
Succes
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
 @citaat Niks nieuws, staat 2 reacties eerder ook al aangegeven, zij het met minder woorden.
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Ik zou die CS3+ verkopen en naar een simpele DCC centrale kijken digikeijs 5000 bvb en dan een lokprogrammer erbij kopen en dan hou je nog geld over daar heb je meer aan als 2rail rijder lijkt mij.
CS3+ is leuk voor de Märklin rijder maar overkill voor een 2rail rijder net zoals dat een Ecos ook overkill is als je alleen met Märklin materiaal rijdt.
Je kunt je zelf beter eerst verdiepen in de materie voordat je dure impuls aankopen gaat doen ;)
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Citaat van: Laurent op zondag 13 januari 2019, 14:53:43
DCC CV's aanpassen met een CS3 is niet het meest gebruiksvriendelijke klusje. Dat vraagt om wat oefening en handigheidjes.

Hallo

Ik zie geen verschil met bijv. een IB.

Bart
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: DCC loc automatisch aanmelden / uitlezen MArklin CS3 Plus
De CV's zelf gaan inderdaad zoals het normaal ook gaat, maar dat invoeren en ook daadwerkelijk naar de lok geschreven krijgen is nog wel eens een probleem.