Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Besturing Overige Merken
| | |-+  Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking  (gelezen 761 keer)

Pjoterke

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 14:42:11 »

Beste ESU / IB kenners,

in mijn locomotieven park heb één stoomlok met een ESU LokSound 3.5 decoder die sinds kort het volgende euvel heeft (en voorheen probleemloos heeft gewerkt).
Indien de loc volgens de centrale vooruit rijd, en er treed een spannings onderbreking op, dan rijd de loc daarna altijd de andere kant op.

Ik kan dit probleem reproduceren, en treed op zowel op het hoofdspoor als op het programmeer spoor. (er is geen besturings programma actief)

De hardware:
centrale IB-1 met software versie 1.550
Standaard Loc data protocol DCC 28 stappen.
ik stuur de loc aan met DCC, in het IB display wordt keurig een 'd' weergegeven als ik de loc aanroep.

Esu loksound 3.5 die ik inmiddels gereset (CV8=8) heb naar standaard waarden.
Na de reset heb ik volgende CV's aangepast:
CV1 van 3 naar 50 (loc adres)
CV29 van 4 naar 2 (Geen analoog modus, in dcc 28/128 stappen)
CV49 van 19 naar 27 (lastregeling aan, 30KHz frequentie, 2e adres ingeschakeld, snelheid herkenning DCC ingeschakeld)
CV50 van 3 naar 0 (AC en DC analoog modus uitgeschakeld)
CV124 van 7 naar 0 ( geen opslag rijrichting-functietoetsens en snelheid bij Motorola)


Het probleem

Als de loc vooruit rijd (en ook centrale geeft dmv pijltje aan dat die vooruit rijd)
- centrale op 'stop'
- centrale op 'go', loc rijd achteruit (terwijl die vooruit had moeten rijden)
- loc omschakelen, loc rijd achteruit
- loc omschakelen, loc rijd vooruit
- loc blijft nu goed werken totdat er weer een stroom onderbreking is (slecht contact op de baan of de centrale op stop/go)

Als de loc achteruit rijd (en ook centrale geeft dmv pijltje aan dat die achteruit rijd)
- centrale op 'stop'
- centrale op 'go', loc rijd achteruit
- loc omschakelen, loc rijd vooruit
(dit is dus normaal gedrag)

Als ik CV29 wijzig van 2 naar 3 (dus de rijrichting omkeer) dan is het gedrag als volgt:
Als de loc achteruit rijd (de centrale geeft dmv pijltje aan dat die vooruit rijd, hetgeen juist is want de rijrichting is omgekeerd)
- centrale op 'stop'
- centrale op 'go', loc rijd vooruit (terwijl die achteruit had moeten rijden)
- loc omschakelen, loc rijd vooruit
- loc omschakelen, loc rijd achteruit
- loc blijft nu goed werken totdat er weer een stroom onderbreking is (slecht contact op de baan of de centrale op stop/go)

Als de loc vooruit rijd (de centrale geeft dmv pijltje aan dat die achteruit rijd)
- centrale op 'stop'
- centrale op 'go', loc rijd vooruit
- loc omschakelen, loc rijd achteruit
(dit is dus normaal gedrag)

Slechts één loc heeft dit euvel, alle andere loc's werken probleemloos.
Ik heb de loc ook al eens een ander adres gegeven, ook weer in de centrale aangegeven dat die op dcc moet werken, maar dat lost niets op.


Iemand een idee wat hier loos kan zijn?

Met vriendelijke groet
Pierre
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 15:52:59 »

Dan moet je het probleem in de loc of in de locdecoder zoeken en nergens anders.

Groetjes
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Pjoterke

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 16:03:50 »

Dank wim voor het antwoord,

Mijn vermoeden gaan ook richting decoder, maar ik heb de decoder al gereset. Issue blijft.

Zie ik iets over het hoofd? Kun je mij iets verder in de juiste richting duwen.

Bedankt
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 16:17:38 »

Een reset lost geen fabricatie fouten/problemen op. Of problemen veroorzaakt door een foutieve inbouw.

Groetjes
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Pjoterke

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 16:26:07 »

fabricage fout, zou kunnen.
Verkeerd ingebouwd, zou kunnen.
Feit is dat de loc al jaren probleemloos heeft gewerkt, en plots deze kuren is gaan vertonen.
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 16:36:28 »

CV49 van 19 naar 27 (lastregeling aan, 30KHz frequentie, 2e adres ingeschakeld, snelheid herkenning DCC ingeschakeld)
2e adres inschakelen geldt voor Märklin Motorola. Niet voor DCC.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Annemia

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Met vriendelijke groet, Winus
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 16:47:47 »

Heb je het ook al geprobeerd na een reset zonder aanpassing van de CV's?
Of is dat in dit geval niet mogelijk?
Gelogd
Met vriendelijke groet, Winus

Pjoterke

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 16:58:11 »

Ja, ook na een reset en daarna niets aanpassen hetzelfde probleem.
Gelogd

Annemia

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Met vriendelijke groet, Winus
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 17:02:40 »

Heb je al geprobeerd de loc in Motorola aan te sturen, of gaat dat niet met jouw IB?
Het blijft een vreemd probleem. Je zou moeten nagfaan of je iets hebt veranderd vlak voordat de loc dit probleem ging vertonen.
Gelogd
Met vriendelijke groet, Winus

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 17:09:21 »

Beb je hier nota van genomen?
CV49 van 19 naar 27 (lastregeling aan, 30KHz frequentie, 2e adres ingeschakeld, snelheid herkenning DCC ingeschakeld)
2e adres inschakelen geldt voor Märklin Motorola. Niet voor DCC.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Pjoterke

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 20:11:46 »

decoder gereset, daarna niets aangepast.
zowel in Motorola als in DCC beide hetzelfde issue.
Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 22:46:11 »

Hi Pierre,

Mijn idee is dat de decoder soms niet goed werkt.
Je verteld niets over een warme of koude decoder.
Kan je testen met een koelbus(spray) of met een Föhn.
In het ene geval werkt hij steeds goed en het andere direct niet goed.
(Je moet dan wel weten wat je doet)

groet
Harald

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #12 Gepost op: zondag 13 januari 2019, 00:39:49 »

Ik herken dit fenomeen wel uit de oudere (Alzheimer) decoders van Märklin. Die doen dat ook. Rijregelaar naar 0 draaien totdat de lok stil staat is meestal afdoende.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #13 Gepost op: zondag 13 januari 2019, 07:17:54 »

Hallo,

ik denk dat je het moet zoeken in CV 124, dat je deze op 1 moet programmeren ipv. 0, dit is namelijk de bit die de rijrichting bijhoudt, ik zie overigens geen enkele reden dat je deze CV aangepast hebt als je met DCC wil rijden, de standaard waarde is 9.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #14 Gepost op: zondag 13 januari 2019, 07:31:52 »

Uit de gebruiksaanwijzing:

Gelogd

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #15 Gepost op: zondag 13 januari 2019, 07:48:45 »

Hallo,

Ben zijn tabel laat de standaard cv waarde zien voor 124, dus 7 ipv. 9.
 staat idem bij in de handleiding dat dit voor Motorola geldt, dit zie ik echter in de locprogrammer er niet bij staan, dus misschien een optie om uit te proberen.


In jouw andere aangegeven CV waarden kan ik geen vreemde dingen ontdekken,

met vriendelijke groet,


Walter

Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Pjoterke

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
« Reactie #16 Gepost op: zondag 13 januari 2019, 14:53:40 »

@Walter  CV124 is default 7, het maakt voor het probleem geen verschil of CV124 de waarde 0 of 7 heeft.
@Harald, probleem treed op bij koude en bij warme decoder.

Ik zal het probleem eens voorleggen bij ESU, kijken of zij nog een idee hebben.

Voor dit moment heb ik een workarround gevonden door in CV29 het rijrichtings bit te zetten.
Het probleem treed namelijk alleen maar op bij vooruit rijden, na een onderbreking ging de loc achteruit rijden (en dat vond Koploper weer niet leuk).
Door nu het rijrichtings bit aan te zetten gaat na een onderbreking de loc keurig vooruit rijden en is koploper ook weer blij.

Alleen bij handmatig rijden is het effe opletten, dan is de rijrichting precies tegenovergesteld, maar daar heb ik twee ogen voor gekregen.


Alle reageerders tot zover bedankt voor jullie input
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.549 seconden met 24 queries.