Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking

Gestart door Pjoterke zaterdag 12 januari 2019, 14:42:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Beste ESU / IB kenners,

in mijn locomotieven park heb één stoomlok met een ESU LokSound 3.5 decoder die sinds kort het volgende euvel heeft (en voorheen probleemloos heeft gewerkt).
Indien de loc volgens de centrale vooruit rijd, en er treed een spannings onderbreking op, dan rijd de loc daarna altijd de andere kant op.

Ik kan dit probleem reproduceren, en treed op zowel op het hoofdspoor als op het programmeer spoor. (er is geen besturings programma actief)

De hardware:
centrale IB-1 met software versie 1.550
Standaard Loc data protocol DCC 28 stappen.
ik stuur de loc aan met DCC, in het IB display wordt keurig een 'd' weergegeven als ik de loc aanroep.

Esu loksound 3.5 die ik inmiddels gereset (CV8=8) heb naar standaard waarden.
Na de reset heb ik volgende CV's aangepast:
CV1 van 3 naar 50 (loc adres)
CV29 van 4 naar 2 (Geen analoog modus, in dcc 28/128 stappen)
CV49 van 19 naar 27 (lastregeling aan, 30KHz frequentie, 2e adres ingeschakeld, snelheid herkenning DCC ingeschakeld)
CV50 van 3 naar 0 (AC en DC analoog modus uitgeschakeld)
CV124 van 7 naar 0 ( geen opslag rijrichting-functietoetsens en snelheid bij Motorola)


Het probleem

Als de loc vooruit rijd (en ook centrale geeft dmv pijltje aan dat die vooruit rijd)
- centrale op 'stop'
- centrale op 'go', loc rijd achteruit (terwijl die vooruit had moeten rijden)
- loc omschakelen, loc rijd achteruit
- loc omschakelen, loc rijd vooruit
- loc blijft nu goed werken totdat er weer een stroom onderbreking is (slecht contact op de baan of de centrale op stop/go)

Als de loc achteruit rijd (en ook centrale geeft dmv pijltje aan dat die achteruit rijd)
- centrale op 'stop'
- centrale op 'go', loc rijd achteruit
- loc omschakelen, loc rijd vooruit
(dit is dus normaal gedrag)

Als ik CV29 wijzig van 2 naar 3 (dus de rijrichting omkeer) dan is het gedrag als volgt:
Als de loc achteruit rijd (de centrale geeft dmv pijltje aan dat die vooruit rijd, hetgeen juist is want de rijrichting is omgekeerd)
- centrale op 'stop'
- centrale op 'go', loc rijd vooruit (terwijl die achteruit had moeten rijden)
- loc omschakelen, loc rijd vooruit
- loc omschakelen, loc rijd achteruit
- loc blijft nu goed werken totdat er weer een stroom onderbreking is (slecht contact op de baan of de centrale op stop/go)

Als de loc vooruit rijd (de centrale geeft dmv pijltje aan dat die achteruit rijd)
- centrale op 'stop'
- centrale op 'go', loc rijd vooruit
- loc omschakelen, loc rijd achteruit
(dit is dus normaal gedrag)

Slechts één loc heeft dit euvel, alle andere loc's werken probleemloos.
Ik heb de loc ook al eens een ander adres gegeven, ook weer in de centrale aangegeven dat die op dcc moet werken, maar dat lost niets op.


Iemand een idee wat hier loos kan zijn?

Met vriendelijke groet
Pierre
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Dan moet je het probleem in de loc of in de locdecoder zoeken en nergens anders.

Groetjes
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Dank wim voor het antwoord,

Mijn vermoeden gaan ook richting decoder, maar ik heb de decoder al gereset. Issue blijft.

Zie ik iets over het hoofd? Kun je mij iets verder in de juiste richting duwen.

Bedankt
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Een reset lost geen fabricatie fouten/problemen op. Of problemen veroorzaakt door een foutieve inbouw.

Groetjes
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
fabricage fout, zou kunnen.
Verkeerd ingebouwd, zou kunnen.
Feit is dat de loc al jaren probleemloos heeft gewerkt, en plots deze kuren is gaan vertonen.
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Citaat van: Pjoterke op zaterdag 12 januari 2019, 14:42:11
CV49 van 19 naar 27 (lastregeling aan, 30KHz frequentie, 2e adres ingeschakeld, snelheid herkenning DCC ingeschakeld)
2e adres inschakelen geldt voor Märklin Motorola. Niet voor DCC.
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Heb je het ook al geprobeerd na een reset zonder aanpassing van de CV's?
Of is dat in dit geval niet mogelijk?
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Ja, ook na een reset en daarna niets aanpassen hetzelfde probleem.
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Heb je al geprobeerd de loc in Motorola aan te sturen, of gaat dat niet met jouw IB?
Het blijft een vreemd probleem. Je zou moeten nagfaan of je iets hebt veranderd vlak voordat de loc dit probleem ging vertonen.
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Beb je hier nota van genomen?
Citaat van: nobody op zaterdag 12 januari 2019, 16:36:28
Citaat van: Pjoterke op zaterdag 12 januari 2019, 14:42:11
CV49 van 19 naar 27 (lastregeling aan, 30KHz frequentie, 2e adres ingeschakeld, snelheid herkenning DCC ingeschakeld)
2e adres inschakelen geldt voor Märklin Motorola. Niet voor DCC.
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
decoder gereset, daarna niets aangepast.
zowel in Motorola als in DCC beide hetzelfde issue.
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Hi Pierre,

Mijn idee is dat de decoder soms niet goed werkt.
Je verteld niets over een warme of koude decoder.
Kan je testen met een koelbus(spray) of met een Föhn.
In het ene geval werkt hij steeds goed en het andere direct niet goed.
(Je moet dan wel weten wat je doet)

groet
Harald
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Ik herken dit fenomeen wel uit de oudere (Alzheimer) decoders van Märklin. Die doen dat ook. Rijregelaar naar 0 draaien totdat de lok stil staat is meestal afdoende.
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Hallo,

ik denk dat je het moet zoeken in CV 124, dat je deze op 1 moet programmeren ipv. 0, dit is namelijk de bit die de rijrichting bijhoudt, ik zie overigens geen enkele reden dat je deze CV aangepast hebt als je met DCC wil rijden, de standaard waarde is 9.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Uit de gebruiksaanwijzing:

Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
Hallo,

Ben zijn tabel laat de standaard cv waarde zien voor 124, dus 7 ipv. 9.
staat idem bij in de handleiding dat dit voor Motorola geldt, dit zie ik echter in de locprogrammer er niet bij staan, dus misschien een optie om uit te proberen.


In jouw andere aangegeven CV waarden kan ik geen vreemde dingen ontdekken,

met vriendelijke groet,


Walter

Re: Rij richtings probleem met ESU / IB na stroom onderbreking
@Walter  CV124 is default 7, het maakt voor het probleem geen verschil of CV124 de waarde 0 of 7 heeft.
@Harald, probleem treed op bij koude en bij warme decoder.

Ik zal het probleem eens voorleggen bij ESU, kijken of zij nog een idee hebben.

Voor dit moment heb ik een workarround gevonden door in CV29 het rijrichtings bit te zetten.
Het probleem treed namelijk alleen maar op bij vooruit rijden, na een onderbreking ging de loc achteruit rijden (en dat vond Koploper weer niet leuk).
Door nu het rijrichtings bit aan te zetten gaat na een onderbreking de loc keurig vooruit rijden en is koploper ook weer blij.

Alleen bij handmatig rijden is het effe opletten, dan is de rijrichting precies tegenovergesteld, maar daar heb ik twee ogen voor gekregen.


Alle reageerders tot zover bedankt voor jullie input