Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

verrassend nieuwtje op FB

Gestart door ramdani zaterdag 12 januari 2019, 11:07:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verrassend nieuwtje op FB
Lid sinds: 2012

offline
verrassend nieuwtje op FB
 :-) deze morgen zag ik dit verrassend nieuws op FB staan:

Re: verrassend nieuwtje op FB
Sorry, mij ontgaat de verrassing. Ik zie alleen een bericht waarin de helft is weggehaald, of is dat de verrassing?
Re: verrassend nieuwtje op FB
 @citaat2 dat je railcom nodig hebt om iTrain te gebruiken volgens die meneer op FB
Re: verrassend nieuwtje op FB
Dus grote onzin berichtje / nieuws. Waarom zou je Railcom nodig hebben? Als dat waar is dan kan je alles wat Märklin en andere systemen (selectrix bv) af kunnen schrijven. En dat zal niet echt gebeuren.

Groet Ronald.
Re: verrassend nieuwtje op FB
FAKE NEWS
Re: verrassend nieuwtje op FB
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: verrassend nieuwtje op FB
Doelt diegene niet op railcom/bidib? https://miniatuurwereldnederland.com/opendcc-bidibenitrain/


Communiceren via kanaal 2 gaat heel anders.

Een trein rijdt een blok binnen.
De centrale merkt dat aan zijn bezetmelding.
De centrale vraagt aan dat blok welke decoder er is binnen gekomen.
De decoder geeft antwoord.
Vervolgens vraagt de centrale of er nog meer treinen het blok zijn binnengekomen, bijvoorbeeld tractie rijden of rangeren.
De andere decoder geeft ook antwoord.
Vervolgens vraagt de centrale aan de decoders wat hun snelheid en richting is.
En neemt hij de service gegevens over. Dat laatste is onder andere de staat van de rails qua elektriciteitsvoorziening en de temperatuur van de motor.
Re: verrassend nieuwtje op FB
 @citaat2 waarschijnlijk wel,maar dan mag hij dat wel zeggen
Re: verrassend nieuwtje op FB
Lid sinds: 2018

Anderen helpen met deze hobby geeft mij plezier

offline
Re: verrassend nieuwtje op FB
Volgens mij was het onderwerp op Facebook het handmatig rijden binnen iTrain. Als je een trein met een MultiMaus verplaatst weet iTrain niet welke trein er van blok naar blok rijdt als er geen RailCom in de volledige keten wordt doorgegeven. Dus van de decoder in de trein, via de bezetmelders naar de centrale en dan door naar iTrain. En natuurlijk blijven al die andere centrales hun nut ook houden. Zij kunnen alleen bepaalde zaken niet die de BiDiB centrale wel kan. BiDiB staat voor BiDirectioneel, er is dus sprake van een opdracht vanuit iTrain naar de centrale, die geeft dat door aan bijvoorbeeld een wisselkaart, en die wisselkaart bevestigd dat hij de opdracht heeft uitgevoerd. En de centrale bevestigd dit weer aan iTrain. En pas dan zet iTrain de wissel om zodat de trein kan gaan rijden. Elke andere centrale ontvangt de opdracht vanuit iTrain en dan is het maar hopen dat de bus nog voldoende ruimte heeft om het bericht ook daar te laten landen waar het bedoeld was. Buiten deze zeer nuttige functie heb ik het dan nog niet eens over de zeer gebruikersvriendelijke software waarmee BiDiB Wizard al zijn accessoires op en rond de baan aanstuurt. Als je eenmaal weet hoe een lichtje moet worden bediend, dan weet je ook hoe een wissel, servo, wisselmotor en wat nog niet meer moet worden bediend. Altijd een user interface die precies dat laat zien wat voor die functie nodig is. Maar ik merk nu dat ik off topic ben gegaan. Excuses.
Re: verrassend nieuwtje op FB
Ben den Hollander
gast

Re: verrassend nieuwtje op FB
 @citaat Prima toelichting. :thumbup:
Re: verrassend nieuwtje op FB
Lid sinds: 2018

Anderen helpen met deze hobby geeft mij plezier

offline
Re: verrassend nieuwtje op FB
En dan is er ook nog eens het voordeel van het volledig ontbreken van adressen. Wissels, seinen, servo's, niets heeft een adres. Alles werkt in eerste instantie met namen, namen die je zelf geeft aan de modules die je aansluit. En nu stop ik echt! Wil je meer weten dan kan je er altijd via een PB om vragen denk ik.