Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Flexibel Marklin

Gestart door Rob G zaterdag 12 januari 2019, 10:06:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Flexibel Marklin
Rob G
gast

Flexibel Marklin
Beste mede hobbyisten.
Ik heb een enorme fout gemaakt, ja ja ik weet het.Te weinig ruimte gehouden. Ik heb de 5120 Marklin M in een bergbocht liggen waar alleen kleine korte locomotieven en wagons door heen lopen. Echt een kleine bergbaan naar de ski gebieden. Nu loopt er een bocht 5120 ( heel scherp dus) door een tunnel waar ik slecht bij kan. Ik kan wel bij loc en de wagons komen door een man gat onder de berg, maar eigenlijk is het gat te te klein om rails te vervangen achteraf. De sneeuwberg is er later overheen gebouwd. Ook er onder lopen nog verschillende sporen waardoor de ruimte erg klein is geworden, te klein eigenlijk. Nu is er een probleem in deze tunnel en ik wil niet het hele skidorp met kabelbanen etc afbreken. Nu dacht ik, ik haal de rails terug via de tunnelingang en vervang ze voor flexibel die ik vooraf in de goede vorm buig en dan via de tunnel ingang doorsteek. Ja Ja een enorme klus dus. Maar nu mijn vraag, kan ik de flexibele rails buigen in de geometrie van de 5120 dus een draaicirkel van 53.6 cm. Ik heb namelijk anders geen ruimte in deze bocht. Het doorsteken van 5120 aan elkaar op karton geplakt haalt net de doorsteek niet. Ik begrijp dat ik dan 2 overloop railsjes moet gebruiken van M naar flexibel. maar heeft dit kans van slagen?  Graag jullie advies.
Re: Flexibel Marklin
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Flexibel Marklin
Flexibel kun je helaas niet in een vaste vorm buigen. Deze zal altijd weer terug willen buigen. Misschien kun je de baan die er onder (uit het zicht?) loopt weg halen?
Misschien wel veel werk maar je zichtbare scenery blijft intact.
Re: Flexibel Marklin
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Flexibel Marklin
Je zou K-rail 2210 kunnen gebruiken en deze aan elkaar solderen (de lipjes aan de onderzijde)
De draaicirkel moet nog iets kleiner worden, dus de rails niet helemaal sluitend tegen elkaar fixeren.
Kwestie van even proberen.
Re: Flexibel Marklin
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Flexibel Marklin
Je kan ook de flexibele rails op een 3 mm hardboard aanbrengen (eerst aftekenen en papieren versie maken en passen) en het geheel in één keer je tunnel in schuiven. Als je 1 cm board l aan weerszijden van de rail houdt moet het lukken. Rails flink voorbuigen en fixeren met dubbelzijdig tape en hele kleine schroefjes of spijkertjes. Als het aan de onderzijde uitsteekt, dit afknippen of afslijpen met Dremel. Laat de spijker niet te heet worden, daar anders de biels smelt. Voor het plaatsen overgangsrails inpassen. Kan je ook door slijpen en inkorten en bevestigen met losse railverbindingen.
Succes.

Mvg. Marcel