Argh! Zit ik een lange reactie te schrijven, flikkert Internet eruit (voor de zoveelste keer hier op dit forum:
je zou er bijna wat van gaan denken....) Afijn opnieuw dan maar:
@Rob:
Citaat van: ROBMARKLIN50 op donderdag 24 september 2015, 10:33:18
[....] ik zal van het weekeinde e.e.a. opmeten.
Great!! Can't wait!!
Citaat van: ROBMARKLIN50 op donderdag 24 september 2015, 10:33:18
Gekrompen betekent dat een onderdeel verhit is [uitzet] en dan over het andere onderdeel geschoven
wordt en afgekoeld in bijv. water of olie. Hierdoor komt het te bevestigen onderdeel [muur]vast op
het andere onderdeel zitten omdat het verhitte onderdeel bij afkoeling weer krimpt.
Had het zelf kunnen bedenken (niet zo fris meer!
) Zat er iig niet erg ver naast...
Bedankt voor je uitleg!
Helder!
Overigens, het "ding" zoals ik dat noemde bovenop de as waarop het kraanhuis rust en draait, heet
"Bund" in het Duits, weet ik nu. Geen idee, hoe je dat in het Nederlands noemt...
@ AlbertJan
Volgens een berichtje op dit forum had een winkel 4 jaar geleden nog een setje liggen voor bijna 50,00 euri.
Heb nog ff gekeken, niet dus.
Maar wie weet, hoeveel er misschien nog wel ergens vergeten in een lade
liggen bij modelspoorwinkels?
Aan kranen daarentegen geen gebrek: een tijdje geleden werden er wekelijks wel een stuk of 4-5 op C*t*w*k*
aangeboden. Dat zette de prijzen behoorlijk onder druk. Niet dat ik belangstelling heb.
IF dan liever een
Uhlenbrock-kibri bokkraan voor de variatie, al weet ik niet, hoe de kwaliteit daarvan is.
Bij de hoge prijzen van het schaarse ombouwsetje en de grootte van de afzet van kranen over al die jaren heen,
zou het toch lonend moeten zijn om dat setje weer op de markt te brengen, zou je toch denken. Maar misschien
zijn ze bij M* wel bang, dat dit de afzet van hun nieuwe kranen nadelig zou kunnen beïnvloeden...
Anyway, geen idee of het me gaat lukken dit setje na te bouwen. Maar vind het zoeken naar oplossingen
wel leuk en uitdagend. En ja,
als dan volgt er hier zeker een verslag.
Bedankt voor de morele steun.
@ ErikW:
Tja, daar zeg je me wat! Vroeger vond ik het niet zo'n punt, die herrie, nu wel! Maar het zijn wel krachtige motoren:
ooit heb ik er eens een M* NS 1100 mee "gelift", nou niet bepaald de lichtste loc die er is/was. Niet dat het voor
herhaling vatbaar is, maar ik was destijds wel
impressed dat ie dat aankon!
Ik weet niet, of moderne, stillere motoren dat ook kunnen, alhoewel ik zeker geen "vroeger-was alles-beter"-type ben.
Daar komt nog bij, dat ik weinig kaas gegeten heb van overbrengingen, daarom beperk ik me tot een poging setje 7054
na te bouwen, dat is al ingewikkeld genoeg....
Mvg, Willem