Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?

Gestart door BlueTrain dinsdag 22 september 2015, 22:48:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
    Hallo forummers,

    Begin deze eeuw bracht Märklin een ombouwsetje uit onder artnr. 7054 (zelfde
    artikelnr als oude spoorwegovergang, lekker handig met zoeken! :?).
    Met ingang van 2004 zijn ze daarmee gestopt (reden?)
    Jammer, want nog dagelijks worden deze kranen verhandeld en meestal
    zonder ombouwset.
    Ik heb wel geteld één berichtje hierover op dit forum gevonden.
    De meeste onderdelen zijn in een beetje ijzerwarenwinkel wel te krijgen, denk ik?
    Blijft: De (centrale) middenas.
    Mijn vragen:
    • Wie heeft zo'n setje en kan mij helpen aan de maten van schroeven,
      verloopstukken etc.?
    • Lengte en diameter(s)/maten centrale aandrijfas(sen)?
    • De hamvraag eigenlijk: zijn de eindstukken van deze assen (tandrad/verloopstuk) geschroefd of
      bijv. geklonken?
    • Is er iemand op dit forum, die dit in zelfbouw heeft uitgevoerd c.q. heeft geprobeerd?

    Alvast mijn hartelijke dank!
    Ben benieuwd!

    Mvg, Willem
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Dag Willem,
De centrale as is inderdaad the tricky bit!
Het is een holle as met daarin een 2de as: het ene deel is om het kraanhuis te laten draaien, het andere deel is om de magneet (of grijper) te hijsen of te vieren.
Zelfbouw is perfect mogelijk, als je tenminste een draaibankje hebt (of een kennis die er een heeft), meeste onderdelen zoals tussenstukken zijn te vinden onder de vorm van draadeinden, maar de holle as blijft het moeilijkste!

Op Ebay.de worden regelmatig zo'n ombouwsets aangeboden maar wel prijzig en ze verkopen als zoete koek.

Met vriendelijke groeten,
Denis

Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Hallo, Denis

Een draaibankje is (helaas?) niet beschikbaar bij mij of in m'n kennissenkring (die klussen niet graag :? :().
Maar zou ook niet 1-2-3 weten, waarvoor ik die nodig heb. Aan holle buisjes en asjes is in verschillende
diameters wel te geraken....
Hier een plaatje van het setje.
Bij pijltje 1: hier rust en draait het kraanhuis op. Bij pijltje 2) dit radertje hijst de kraanhaak en laat 't vieren.
Ik zou al erg geholpen zijn, als iemand toevallig weet hoe beide dingen op hun respectievelijke as bevestigd zijn.
Dan hoef ik m'n kraan niet te slopen om daar achter te komen  O:-D
Zijn beide bijv. geklonken, dan kan ik de hele operatie wel vergeten, denk ik....
Bij het vraagteken: geen idee, wat dit is...(lijkt wel een elastiekje?)  :?

Groet, Willem
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Hallo Willem, ik heb even bij mijn setje gekeken, dat klaar ligt om ingebouwd te worden. De verbindingen met de pijlen zijn volgens mij gekrompen. Het vraagteken is een stukje grijze verlengdraad. Mvg Rob
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Dag Willem,
De set die jij toont is niet volledig, de holle as met aandrijving ontbreekt en de centrale as is bij die afbeelding ook niet volledig.
Er ontbreekt het kroonwiel dat in het wormwiel pakt om aangedreven te worden. Dit kroonwiel vijst vast op de as. Het wormwiel aan de andere kant is erop gekrompen.
Via deze link vind je een onderdelen lijst die een en ander duidelijk kan maken:

http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=7051

- de holle as heeft onderaan een kroonwiel dat vastgevezen wordt, bovenaan wordt het kraanhuis vastgemaakt op die verdikking dmv een spanschroef.
- de centrale as heeft onderaan ook een kroonwiel, vast met een schroef en bovenaan een geklonken wormwiel.

Hopelijk helpt dit je.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Hallo, Rob & Denis

Bedankt voor jullie reacties. Beiden gebruiken jullie een term, die ik niet zo goed begrijp: "gekrompen".
Ik heb geen achtergrond in de metaalbewerking o.i.d., dus kan het niet zo goed plaatsen. Ik kan wel wat
gissen, maar als je kunt omschrijven wat je ermee bedoeld, leer ik weer wat bij! ;)
(of beter: mijn gissing: beide assen zijn iets wijder dan wel smaller gemaakt aan de uiteinden en
vervolgens zijn het wormwiel en het andere "ding" er met brute kracht opgeklonken? Zoiets?) :?

@Denis:

Het plaatje komt rechtstreeks uit de M*-database, hoor! En beide assen staan erop, weliswaar ineen
gestoken. De onderdelen, die er niet opstaan, zitten al in je kraan en zijn los te schroeven voor
hergebruik. Dus m.i. toont het plaatje de hele set, maar dat kan Rob beter bevestigen.

@Rob:

You're my man! (you lucky bastard! :D :D). Geintje. Het is een beetje een tegenvaller, dat beide
onderdelen kennelijk machinaal bevestigd zijn (als ik het goed begrijp), al vermoedde ik zoiets al.
Ik ken echter een adresje, waar ze vele soorten holle buisjes, assen en wormwielen e.d. hebben.
Dus mogelijk toch iets om verder uit te zoeken. Dus misschien kun je me aan wat maten helpen?
Belangrijkste: lengte van de totale binnenas, lengte van de totale holle buis (incluis het "ding") en
de lengte van de "Distanzhalter" het ding waar de schroeven ingaan (kom ff niet op de Nederlandse
naam daarvan) +(eventueel) de maat schroef (M..?). De zwarte dingetjes op het plaatje zijn
waarschijnlijk 8 rubbertjes om trillingen en geluid te absorberen?
Zelf denk ik erover de kraan op een dunne plaat te zetten,  en in de grondplaat een vierkant gat te
zagen, om daarin het geheel te laten zakken, aan de onderkant van de plaat dan een grote "doos"
van stevig materiaal met geluidsisolatie.
Voordelen:
  • Kraan ziet er een stuk "nätuurlijker" uit
  • De herrie zou een stuk minder moeten zijn (al blijft het gat voor de centrale as natuurlijk wel
    een geluidslek!
  • En toch goed serviceable. Geen schroeven losmaken op moeilijk bereikbare plekken, gewoon
    kraan ff uit het "gat" tillen, en je kunt overal makkelijk bij!
Nah ja, voorlopig nog even (verre) toekomstmuziek. :)
Maar ik zou je zeer erkentelijk zijn, als je me zou kunnen helpen met wat maten.....

Met vriendelijke groet, Willem.
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Dag Willem.
Helaas kan ik je niet helpen met dit ombouwsetje om kraan 7051 ondervloers aan te drijven.
Zelf heb ik in de afgelopen jaren aardig wat kranen verzameld maar setje 7054 kom je maar zelden tegen en dan ook gelijk voor een "beste" prijs! 8o
Het lijkt mij daarom ook niet eenvoudig zelf te maken want anders gebeurde dat wel veel meer.
Ook de digitale ombouwset 7652 wordt maar zelden aangeboden en ook niet als "kloon".
(Was de prijs van het setje toendertijd in guldens 89,75 (kraan 7051 400,-) nu zou je blij zijn om dit in Euro's te mogen betalen)

Hopelijk gaat het jou lukken om dit zelf te maken en laat je ons hiervan mee genieten!? O:-D

Veel succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Als je toch gaat knutselen, kun je dan niet beter gelijk stillere motoren nemen?  Het zijn inderdaad herrieschoppers, die ook niet altijd lekker willen lopen.

Als je beide asjes verlengt, en aan het eind grote tandwielen aanbrengt (de binnenste wat lager dan de buitenste), moet dat wel lukken.  Ik heb alleen geen idee wat voor diameter buis en wat voor tandwielen je kunt gebruiken.
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Hallo Willem, ik zal van het weekeinde e.e.a. opmeten. Gekrompen betekent dat een onderdeel verhit is [uitzet] en dan over het andere onderdeel geschoven wordt en afgekoeld in bijv. water of olie. Hierdoor komt het te bevestigen onderdeel [muur]vast op het andere onderdeel zitten omdat het verhitte onderdeel bij afkoeling weer krimpt. Mvg Rob
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Argh! Zit ik een lange reactie te schrijven, flikkert Internet eruit (voor de zoveelste keer hier op dit forum:
je zou er bijna wat van gaan denken....) Afijn opnieuw dan maar:

@Rob:

Citaat van: ROBMARKLIN50 op donderdag 24 september 2015, 10:33:18
[....] ik zal van het weekeinde e.e.a. opmeten.

Great!! Can't wait!!  :D

Citaat van: ROBMARKLIN50 op donderdag 24 september 2015, 10:33:18
Gekrompen betekent dat een onderdeel verhit is [uitzet] en dan over het andere onderdeel geschoven
wordt en afgekoeld in bijv. water of olie. Hierdoor komt het te bevestigen onderdeel [muur]vast op
het andere onderdeel zitten omdat het verhitte onderdeel bij afkoeling weer krimpt.

Had het zelf kunnen bedenken (niet zo fris meer! :?) Zat er iig niet erg ver naast...
Bedankt voor je uitleg! :thumbup: Helder!  :)

Overigens, het "ding" zoals ik dat noemde bovenop de as waarop het kraanhuis rust en draait, heet
"Bund" in het Duits, weet ik nu. Geen idee, hoe je dat in het Nederlands noemt...


@ AlbertJan

Volgens een berichtje op dit forum had een winkel 4 jaar geleden nog een setje liggen voor bijna 50,00 euri.
Heb nog ff gekeken, niet dus. :(  Maar wie weet, hoeveel er misschien nog wel ergens vergeten in een lade
liggen bij modelspoorwinkels?  :O :D
Aan kranen daarentegen geen gebrek: een tijdje geleden werden er wekelijks wel een stuk of 4-5 op C*t*w*k*
aangeboden. Dat zette de prijzen behoorlijk onder druk. Niet dat ik belangstelling heb. IF dan liever een
Uhlenbrock-kibri bokkraan voor de variatie, al weet ik niet, hoe de kwaliteit daarvan is.
Bij de hoge prijzen van het schaarse ombouwsetje en de grootte van de afzet van kranen over al die jaren heen,
zou het toch lonend moeten zijn om dat setje weer op de markt te brengen, zou je toch denken. Maar misschien
zijn ze bij M* wel bang, dat dit de afzet van hun nieuwe kranen nadelig zou kunnen beïnvloeden...
Anyway, geen idee of het me gaat lukken dit setje na te bouwen. Maar vind het zoeken naar oplossingen
wel leuk en uitdagend. En ja, als dan volgt er hier zeker een verslag.
Bedankt voor de morele steun. :D

@ ErikW:

Tja, daar zeg je me wat! Vroeger vond ik het niet zo'n punt, die herrie, nu wel! Maar het zijn wel krachtige motoren:
ooit heb ik er eens een M* NS 1100 mee "gelift", nou niet bepaald de lichtste loc die er is/was. Niet dat het voor
herhaling vatbaar is, maar ik was destijds wel impressed dat ie dat aankon!  :O
Ik weet niet, of moderne, stillere motoren dat ook kunnen, alhoewel ik zeker geen "vroeger-was alles-beter"-type ben.
Daar komt nog bij, dat ik weinig kaas gegeten heb van overbrengingen, daarom beperk ik me tot een poging setje 7054
na te bouwen, dat is al ingewikkeld genoeg....

Mvg, Willem
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Bijgaand een schematisch tekeningetje van wat ik voor ogen heb:
(geen tekening op schaal, hè! :) )



Tussen de dunne plaat en de grondplaat zou je nog een dun laagje isolatie kunnen leggen
om ongewenste resonanties tegen te gaan. Met hetzelfde doel en ter versteviging zou je
het uitgezaagde stuk grondplaat onder het dunne plaatje kunnen schroeven/lijmen (geär-
ceerde gedeelte). De dunne plaat hoeft natuurlijk niet vierkant te zijn, maar zou je iedere
mogelijke vorm kunnen geven, zodat het zich mooi in de omgeving voegt.
Maar vele wegen leiden naar Rome, zo ook hier.
Een andere mogelijkheid is de randen van het "gat" zo diep uitfrezen, dat dunne plaat en
grondplaat level komen.
Nog weer een andere mogelijkheid: aan de onderkant van de grondplaat langs de randen
latjes bevestigen. Als het uitgezaagde gedeelte een beetje netjes gezaagd is, zou je dat
als ondergrond voor de kraan kunnen gebruiken. Probleem is dan de zaagranden, die je
op een of andere manier zou moeten camoufleren.
Afijn, het idee is wel duidelijk zo. Eén groot nadeel is er wel, je moet wel zeker zijn van
de juiste plek voor de kraan, anders zit je met een groot gat in je grondplaat...
Gemak komt met een prijs.
Genoeg huisvlijt voor vandaag! :)

Mvg, Willem
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Goeden middag Willem, ik heb je een mail gestuurd omdat het niet lukt om pdf extensies als bijlage aan te koppelen. Ik hoor wel. Mvg Rob
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Hallo Rob,

Helaas heb ik je mail nog niet ontvangen! (heb voor de zekerheid ook ff m'n spambakje gecheckt). Hij kan nog komen, maar dat is wel zeer ongebruikelijk...

Mvg, Willem

Edit: "typootje" gecorrigeerd.
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Oeps  8o, toch wel ontvangen!! Keek in het verkeerde bakje.... sorry!

Mvg, Willem
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
hallo in houten verkopen ze vertragings motors geruisloos.
Die heb ik gebruikt voor ombouw rolbrug zelf bouw terminal en hijskraan.
Ze zijn in 6 volt en 12 volt te verkrijgen de 3mm, as hou je niet tegen
met 2 vingers sucses
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Hallo Henk,

Bedankt voor de tip! Kun je me misschien aan 'n merknaam/bedrijf helpen?
(Moet toch 's daar in Houten gaan kijken, geloof ik, een paradijs voor de knutselaar,
begrijp ik, als ik dat zo her en der lees...) :)
Zie verder m'n reactie hierboven.
De belangrijkste reden om het setje te willen nabouwen, is dat ik het voetstuk een
weliswaar noodzakelijk, maar foeilelijk ding vind en weinig in overeenstemming met
hoe dergelijke kranen er in de werkelijkheid uitzien. Daar is natuurlijk wel een minder
rigoureuze manier voor te bedenken, door bijv. het voetstuk (gedeeltelijk) in de grondplaat
of scenery te laten zakken. Maar dan kijk je nog tegen die motoren aan. Dus ik vind dit setje
wel een mooie oplossing. En als ik dan toch aan het knutselen ben, is het mooi meegenomen
als ik tegelijkertijd wat aan het geluidsniveau kan doen. Maar het is niet de reden voor
de ombouw... En als ik echt aan de kráán zou willen knutselen, dan zou ik allereerst
de beweging van de giek willen motoriseren. Dus daar zou evt. jouw stille motor van pas
kunnen komen, vooropgesteld dat ie klein genoeg is om in het kraanhuis te passen.
Een tweede wijziging zou dan de cabine betreffen, "echt" glas erin, ledje en een kraandrijver....

Mvg, Willem
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Mocht je geïnteresseerd zijn in een setje 7054, dan hoor ik het wel.
Ik wacht nog even mijn dealer af op bevestiging.

Gr. Marcel
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Hoi Marcel,

Bedankt voor je mail! Was zeer verrast!! :O Was ff druk met o.a. Rob bezig en heb nu alle maten...
Had nog geen tijd gevonden om te reageren op je aanbod. Ik ben zeker geïnteresseerd!! :? :)
Maar indien het setje idd gevonden wordt, hangt het een beetje van de prijs af...
(begrijpelijk, hoop ik?)
Heel erg bedankt in ieder geval voor de moeite!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groet,Willem
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Komt goed...
Er schijnen er zelfs 2 te zijn....

Gr. Marcel
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
 :D :D :D
Ik had kennelijk niets teveel gezegd met m'n opmerking over vergeten lades bij modelspoorwinkels...
Blijkt het nog te kloppen ook! :)
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Tja, als ik nou bakken met geld had, zou ik direct zeggen, doe ze me alletwee maar...
Maar ik moet een beetje realistisch blijven, er staan me nog vele noodzakelijke uitgaven
te wachten om de hobby weer een beetje op te pakken.
Maar ik ben benieuwd!

Groet, Willem.
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Willem, zoals ik al eerder gezegd heb: we zitten op dit forum om elkaar te helpen niet waar. Hopelijk valt de prijs binnen je budget. Rob
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
hallo Er staat geen merk naam op het motortje.
Het motortje is 3 cm lang en 12 mm breed en 1 cm hoog.
Rechthoekig dus, ik plaats wel een foto van de zelfbouw hijskraan.
Waar het motortje in zit.
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
@Henk,

OK, ben benieuwd. Hoe traag loopt het motortje eigenlijk?
Ik zou de bestaande giekstang willen vervangen door een stang met gewone tanden.
Het motortje zou dan die tandstang heel langzaam moeten aandrijven.
Misschien meer iets voor een servo-motortje?

Mvg, Willem
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Hallo, Hier het filmpje waar het motortje te zien is,waar ik het over heb gehad.
Zo'n zelfde motortje zit ook in een rolbrug en op de terminal en ook voor het pakken van de containers
Je kunt ze nog langzamer laten draaien want waar ik ze koop die verkoopt printjes met potmeters waardoor je ze trager kunt laten lopen
De motortjes kosten rond de tien euro,ik hoop dat ik je genoeg informatie heb verstrekt,
Groeten Henk

Hijkraan zelfbouw :)
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
-Henk:
De link kan niet geopend worden omdat er geen spatie zit tussen je avatar naam en de eerste letter van de link,  :-( :-( :-(
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Hallo Henk,

Bedankt voor het filmpje. Dat ziet er goed uit, en vooral erg stil!!
Dat biedt idd mogelijheden, in mijn geval voor het bedienen van de giek.
Traag genoeg, en een kleinere overbrenging zou het nog trager maken.
Bedankt voor het delen en de tip!
(btw: I'm impressed, vooral door de containergrijper, mooi staaltje werk :thumbup: :thumbup: :thumbup:)

@Jörg: het voordeel van een Chrome-browser: select, rechtsklik, nogmaals select
en het filmpje opent al.... super handig bij zoeken!!
Wel ls je privacy naar de kl*ten, heb ik het idee, maar ja...

Mvg, Willem
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
waarom komt er niemand op het idee om sleepcontacten te gaan gebruiken om motoren in de cabine te plaatsen ben je gelijk van die lelijke assen en bedrading af!
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
@hmmglaser

Het is niet, dat niemand op dat idee komt. Het probleem is een beetje
de ruimte in het kraanhuis (die is er nauwelijks). Zelfs Märklin heeft in
de nieuwe versie van de kraan de (mini-) motoren gedeeltelijk onder-
gebracht onder het kraanhuis. Een tweede probleem is, dat je dan
wel met een major-ombouw bezig bent. Slaagt dat experiment niet,
dan zit je met een gesloopte kraan. Onderdelen zijn niet meer verkrijgbaar,
of heel duur "in de baai" zoals onze oosterburen zeggen. Waarom zou je zo'n
risico willen lopen, als je een perfect werkende kraan hebt?  :?

Mvg, Willem.
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
voor zo'n experiment zou ik toch een kraan pakken die niet meer te reden is om het uit te proberen!
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Ik ben dit topic al vaker tegen gekomen, en ik blijf me toch afvragen of het e.a. gelukt is kwa zelfbouw.
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Op zich zou het niet zo moeilijk moeten zijn. Aangezien ik de originele delen wil sparen
voor het geval van een mislukking, hangt alles af van of je losse onderdelen kunt vinden.
Die zijn spaarzaam en meestal duur. De crux zijn de tandraderen, die heb ik tot nog toe
niet kunnen vinden... dus mijn zelfbouwproject is tot nu toe niet gelukt.

Mvg, Willem 
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Hoi Willem,

Ik weet niet of je al voorzien ben, maar ik zag op de Duitse Ebay het volgende setje. *Zie foto)
Kosten: Rond de 23 euro inclusie versturen. Als je wilt kan ik deze wel voor je kopen.
We verekenen dat wel weer als ik het binnen heb.

Groet,

Gijs
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Hi, Neo

Bedankt voor het aanbod, maar heb helaas momenteel andere prioriteiten
(niet op modelbouwgebied, btw!, dat ligt ff stil).

Mvg, Willem.
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Citaat van: Neo op woensdag 02 januari 2019, 23:40:44
Hoi Willem,

Ik weet niet of je al voorzien ben, maar ik zag op de Duitse Ebay het volgende setje. *Zie foto)
Kosten: Rond de 23 euro inclusie versturen. Als je wilt kan ik deze wel voor je kopen.
We verekenen dat wel weer als ik het binnen heb.

Groet,

Gijs

https://www.ebay.de/itm/Marklin-40569-Hohlwelle-Zahnrad-40563-fur-Kran-7051-451-Ersatzteil/323601068383?epid=1930939047&hash=item4b5820715f:g:I2QAAOSwWv5aAGyk:rk:20:pf:0

https://www.stayathome.ch/maerklin_kran.htm
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
Aangezien Willem hem niet wilde, heb ik dit asje maar besteld.
Re: Ombouwset Kraan 7051: setje 7054 zelf maken?
 @citaat
Ik heb niet gezegd, dat ik hem niet wilde. Had & heb er ff geen tijd voor, dat is iets anders!  :P
Overigens heb je nu pas de helft van de oplossing (n.l. voor het ronddraaien van de kraan). 
Succes ermee!!

Mvg, Willem.