Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken  (gelezen 1595 keer)

Martijn_vK

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Gepost op: vrijdag 11 januari 2019, 16:01:09 »

Ik ben mijn oude locs aan het digitaliseren en heb er inmiddels een paar rondrijden waar ik Märklin hoogvermogensetjes 60941/3/4 (met 5-polige ankers etc.) heb ingebouwd. Omdat die setjes best prijzig zijn zit ik voor sommige locs te denken aan enkel het vervangen van de veldspoel voor een permanentmagneet. ESU heeft daar een kant-en-klare permanentmagneet voor die je in de meeste modellen zonder meer kunt inbouwen. Dat is een stuk voordeliger dan een complete hoogvermogenset.

Nu stuit ik via het internet op een partijtje permanentmagneten van Märklin afkomstig uit de hoogvermogensetjes, voor erg weinig geld. Kan iemand mij vertellen of deze magneten ook bruikbaar zijn zònder de extra spulletjes uit de hoogvermogensetjes, zoals motorschild en koolborstels? Dus inbouwen zonder meer, net als de ESU-magneten?

Dus voor een SFCM kun je bij ESU een magneet met artikelnr 51961 krijgen, en in het setje Märklin 60943 voor de SFCM zit magneet Märklin 224615. Hebben deze dingen dezelfde functie en formaat?
Gelogd

hvanschaik

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 11 januari 2019, 16:24:31 »

Helaas, het antwoord op je vraag is nee. De magneten van de hoogvermogen sets zijn afgestemd op de 5-polige ankers; ze zijn breder en ze hebben een andere inwendige diameter. Door de grotere breedte is ook de borstelplaat (motorschild) aangepast: hij is dunner. Wil je een goedkope oplossing en ben je niet vies van een beetje prutswerk? In dat geval gebruik je de oude veldspoel. Eerst verwijder je het koperdraad plus de plastic houder (met een Dremel zo gedaan), vervolgens Dremel je het pakketje lamellen midden in het rechte deel (waar eerst de spoel zat) doormidden - de spleet moet de dikte hebben van de te plaatsen magneet - en dan plaats je een neodym-magneetje (ebay) in de opening. Ik heb in het verleden diverse oudere loks op die manier omgebouwd en de resultaten waren zeer bevredigend. Het is zoals gezegd wel prutswerk.....
Hans.
Gelogd

Martijn_vK

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 11 januari 2019, 16:29:26 »

Helaas! Dank voor je uitgebreide antwoord :)

Normaal gesproken niet vies van een beetje prutswerk maar ik zie net dat ze die ESU-magneten bij MTE voor slechts € 9,30 verkopen. Dan ga ik niet moeilijk lopen doen....
Gelogd

ErikW

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 11 januari 2019, 16:48:16 »

Ik heb een HAG loc op deze manier omgebouwd.  De permanent-magneten hiervoor zijn namelijk niet meer te krijgen (ook niet bij ESU).

Ik heb deze magneten gebruikt : https://www.aliexpress.com/item/5pcs-10X10X10MM-NdFeB-permanent-magnets-Super-rare-earth-magnet-Square-magnet-10X10X10MM-Strong-magnetic-cube/32923320921.html

Gelogd
Erik

i_m_johny

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Alle goeie dingen komen in meervoud...
    • Spoorzicht
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 11 januari 2019, 21:43:35 »

Zelf heb ik ook een aantal locs op deze manier uitgerust.

Werkt goed. Maar.....

Vindt persoonlijk wel het verschil merkbaar dat er dus geen 5-polig anker wordt toegepast.

In sommige gevallen kun je niet anders. Maar anders zou ik persoonlijk toch overwegen om een volledige ombouw uit te voeren. Geld geef je maar één keer uit, maar hebt er vanaf dat moment plezier van.

Groeten,

Jan
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 januari 2019, 21:46:30 door i_m_johny »
Gelogd
Draadje: Larkerveen & Swischenboden
Youtube: Klik
Website: Klik

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 11 januari 2019, 23:00:54 »

verschil merkbaar dat er dus geen 5-polig anker wordt toegepast.
Als analoogrijder weet ik niet beter (gebrek aan ervaring).
Is een 5-polig anker merkbaar beter qua rijgedrag?
En is dat dan alleen digitaal merkbaar of ook analoog (andere ingreep)?
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

janpeter

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Werk op hoog nivo...
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 08:18:11 »

Gesloten antwoorden op gesloten vragen.

Ja, er is een merkbaar beter rijgedrag.
Ja, dat is ook analoog merkbaar.

De vijf-pooler heeft een lagere minimum snelheid en daarbij minder schokerig. Tijdens het analoog rijden is alleen de decoder bewust van het analoog zijn. De lok komt later in beweging, omdat er eerst voldoende spanning voor de computer in decoder moet zijn. De motor wordt hetzelfde aangestuurd als tijdens digitale aansturing van de lok. (Heel misschien zou je kunnen zien dat er iets minder vermogen is bij lage spanning, de beschikbare spanning naar de motor wordt geknepen/is gewoon niet aanwezig).

Jan-Peter                                                                                                                                                                                                                                                               
Gelogd
Marklin op DCC, Nautische thema's

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 13:21:26 »

Hoe meer polen hoe soepelere een motor loopt tenzij de aanstuur elektronica niet optimaal is verder verbruiken 5 polige minder energie dan 3 polige.
als je een beetje zoekt kun je de setjes 60760 wel voor een 27 a 28 euro vinden en dan zou je de decoder die er bij zit los kunnen verkopen voor een euro of 10 dan heb je een volgwaardige 5 polige voor een 8 a 9 euro extra ten opzichte van de ESU magneet ook maken de oude schijf motoren meer lawaai dan de nieuwere 5 polige.
Gelogd
Mvg Mark

Bahn-AG

  • Gast
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 13:22:51 »

Hallo

Voor analoog zou ik eerder voor de hoogvermogen set 7180 gaan. Dit rijdt zo goed dat er tot nu toe geen enkele decoder dit heeft kunnen evenaren, hoe raar het ook is. 8o

Bart
Gelogd

Bahn-AG

  • Gast
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 13:26:16 »

...ook maken de oude schijf motoren meer lawaai dan de nieuwere 5 polige.

Hallo

Echt niet.
De 5 polers met permanentmagnneet lopen rauw en maken herrie. Bovendien hebben ze nul komma niks aan uitloop.

Bart
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 19:16:59 »

Sorry Martijn, voor het inbreken in je draadje.

@Jan-Peter : gesloten vragen zijn beter, maar je moet er op komen.

Dus 5-polig draait constanter, betrouwbaarder, soepeler.
Het vliegwiel daarbij bepaalt het uitrijgedrag?
Is een klokanker motor (met vliegwiel) altijd beter?

De meeste analoge loks die ik heb, hebben LFCM of LFCM1, 3-polig.
Met op zich analoog voorbeeldig rijgedrag, ook bij sluipend rijden (op een DC-Kleinbahn trafo).
Alleen die LFCM1 (3013) gedraagt zich als een TT-racer bij hogere snelheden,
en dat betekent dat Lima en de 3013 niet gelijktijdig op de baan kunnen rijden
(de een vliegt eruit, terwijl de ander nog niet eens optrekt; toch eens wat antiparallele diodes plaatsen).

@Bart: Hoogvermogen set 7180. Missen er twee cijfers of is dit een ESU set?
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Jajekra

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Gelogd
Met vriendelijke groet, Jaap

janpeter

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Werk op hoog nivo...
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: zondag 13 januari 2019, 08:45:25 »

Tja, niet compleet eens dat gesloten vragen beter zijn. De antwoorden zijn mooi compact maar of er genoeg informatie in zit om er verder mee te komen?

Soms, hangt van de het vliegwiel af en de omliggende mechanica.
Nee, er zijn voorbeelden van heel beroerd rijdende klokanker motoren.

Rijgedrag is ook afhankelijk van de sterkte van de permanent magneet en de electronica direct achter de motor.  Zwakke magneet, en een vrijloop diode (zodat de motor (die dan werkt als generator) zijn opgewekte stroom kwijt kan) dragen hieraan bij. Dat is stiekum het leuke van de 3* all-stoom motoren van Marklin en HAG. Zonder spanning geen magneetisch veld, en de lok reed op zijn eigen opgebouwde impuls verder. De 5-poler (met permanent magneet) heeft hier meer sturing nodig. Een juiste afmeting vliegwiel (niet te klein/niet te groot) met de juiste electronica erom heen geeft voor modelspoor het beste resultaat.
Marklins hoogvermogen motor heeft geen vliegwiel, dat is het anker zelf. Deze heeft nauwelijks de massa om als vliegwiel te worden gezien.

Zoals boven beschreven klokanker motor met juiste vliegwiel en omliggende electronica is goed. Er zijn voorbeelden van zeer matig rijdende klokanker motoren. De motoren uit de Hollandspoor 2400, en andere snaaroverbrengingen (zonder vliegwiel) zijn ver van goed (ruim droevig, gisteren op de testbaan Rijswijk een voorbeeld van gehad). De uitvoering van Piko en Roco en de laatste hogere kwaliteits Marklin loks doen het aanmerkelijk beter met een klokanker motor en vliegwiel. Maar vergeet de omliggende electronica niet, het is niet alleen mechanica.

Jan-Peter
 
Gelogd
Marklin op DCC, Nautische thema's

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: zondag 27 januari 2019, 12:33:33 »

Hi

Hier meegelezen en even een opmerking
Volgens mij zijn de ESU magneten alleen geschikt voor 3 polige ankers.

groet
Harald

janpeter

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Werk op hoog nivo...
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #14 Gepost op: zondag 27 januari 2019, 15:50:19 »

Harald gaat voor de koelkast!

De ESU magneten zijn de vervanging van Hamo magneten, het slapende 2-rail merk van Marklin. De Hamo magneten zijn te gebruiken bij (voornamelijk**) modellen uit de 30xx, 31xx, 33xx en 34xx, 36xx en direct afgeleiden (33xxx, etc. of voorlopers) hiervan. Dit zijn modellen met een al-stroom-motor bestaande uit een omschakeleenheid, electromagneet en daarbij passend anker.

Series 35xx, zijn loks met een 5-polige anker met electromagneet, analoog, met optrek/afrem vertraging en Max snelheid door potmeters.
Serie 32xx is volgens mij niet voor algemene verkoop gebruikt, zelfs de Koll's slaat die over in het overzicht.

** Zoals altijd met Marklin, of welke producent, de uitzondering bevestigd de regel. In de series zitten hier en daar modellen die met een gelijkstroom motor zijn uitgerust. Voorbeelden hiervan zijn de Glaskasten lok 3686/3487 (samen met Trix voor overname), Kof 3680 (met Brawa), en de Schone Wurtenbergerin 3611.

Jan-Peter

ps: 35xx beschrijving aangepast. zie vvv   En nog een keer.
« Laatst bewerkt op: maandag 28 januari 2019, 01:01:01 door janpeter »
Gelogd
Marklin op DCC, Nautische thema's

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #15 Gepost op: zondag 27 januari 2019, 17:01:00 »

wat Harald zegt is 100 % juist.Je kan geen 5 polig anker in een esu magneet gebruiken.Wat je wel kan is de M 5 ploige ombouwset gebruiken met een esu decoder.Heb je superbe rijeigenschappen.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #16 Gepost op: zondag 27 januari 2019, 17:29:19 »

Hi Jan-Peter,

Zeker ga ik voor de koelkast, zeker in de zomer lekker koel drankje bij de hobby ......  >:-D
Als (oud) elektronicus reageer ik meestal maar een keer op een onderwerp om mijn ervaringen te delen.

groet
Harald

Bahn-AG

  • Gast
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #17 Gepost op: zondag 27 januari 2019, 18:38:06 »


Series 35xx, zijn loks met een 5-polige verkleind anker

Hallo

Is niks verkleind aan, en past gewoon in een HAMO magneet.

De ankers uit de nieuwe setjes (6094x) zijn verkleind.

Bart
« Laatst bewerkt op: zondag 27 januari 2019, 18:41:17 door Bahn-AG »
Gelogd

janpeter

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Werk op hoog nivo...
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #18 Gepost op: zondag 27 januari 2019, 20:01:27 »

Hallo Bart,

Bedankt voor de correctie. Is er in mijn voorraad toch een 35xx anker tussen de 6094x onderdelen terecht gekomen.

Jan-Peter

(na dit bericht zal ik de orginele tekst aanpassen).
Gelogd
Marklin op DCC, Nautische thema's

Bahn-AG

  • Gast
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #19 Gepost op: zondag 27 januari 2019, 21:20:55 »

Hallo

Nu schrijf je vergroot, snap ik ook niet helemaal  :? ;) >:-D

De motoren van de 35xx serie hebben dezelfde veldspoelen als de loks met een 3-polige trommelcollector.
Je kunt de ankers van deze loks dus vrij wisselen (zelfde maat) en kunt ook in beide motoren een HAMO magneet bouwen.
De ombouwsetjes zoals deze tegenwoordig geleverd worden hebben een kleiner (5-polig) anker, en hier hoort dus de speciale magneet en het dunne motorschild bij.

Kijken we nog even verder dan zien we dat er van de ouderwetse 3-poler (met trommel) ook meerdere versies zijn.
Een gewone ,voor de 30xx en 31xx serie, en een snelle variant voor de 33xx serie. De laatste is te herkennen aan rode verfstippen op de wikkelingen.
Maakt dit alles veel uit als je digitaal wil rijden? Niet echt. Maar je zal toch in je CVs moeten rommelen.

Een 32xx serie ken ik zo niet. Dit waren volgens mij nummers die aan (start)sets vergeven werden in de analoge tijd.

Bart
Gelogd

Erik Baas

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #20 Gepost op: zondag 27 januari 2019, 21:28:05 »

Een 32xx serie ken ik zo niet. Dit waren volgens mij nummers die aan (start)sets vergeven werden in de analoge tijd.

Voorzover ik kon nagaan zijn er maar drie: 32000, 3264 en 3266.
Gelogd

janpeter

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Werk op hoog nivo...
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #21 Gepost op: maandag 28 januari 2019, 01:02:37 »

t' Lijken de spijkers van Van Leeuwen wel...  :D

Doen we het op deze manier:

Jan-Peter:
Citaat
Series 35xx, zijn loks met een 5-polige anker met electromagneet, analoog, met optrek/afrem vertraging en Max snelheid door potmeters.

Zeikers  ;)

Jan-Peter
Gelogd
Marklin op DCC, Nautische thema's

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #22 Gepost op: maandag 28 januari 2019, 07:39:55 »

 @citaat Elektromagneet zodat die zonder asb'jes kan rijden :D ;)
Gelogd
Mvg Mark

Bahn-AG

  • Gast
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #23 Gepost op: maandag 28 januari 2019, 23:19:04 »

t' Lijken de spijkers van Van Leeuwen wel...  :D

Doen we het op deze manier:

Jan-Peter:
Citaat
Series 35xx, zijn loks met een 5-polige anker met electromagneet, analoog, met optrek/afrem vertraging en Max snelheid door potmeters.

Zeikers  ;)

Jan-Peter

 FF doorzeiken:D :D

Afremvertraging zit er niet op  O:-D
Kan ook niet echt als je de trafo "dichtdraaid".
Wat er wel op zit is een antislipregeling.......volgens marklin dan.
Zal het morgen eens testen, maar geloof er niks van >:-D

Hier een plaatje van de 7180 nog maagdelijk in het doosje.


En de drie ankertjes op een rijtje.
Eerste is 30xx-33xx, dan de 35xx uit de set 7180 en als laatste de moderne uit de digitale ombouwsetjes.


Bart
« Laatst bewerkt op: maandag 28 januari 2019, 23:39:16 door Bahn-AG »
Gelogd

janpeter

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Werk op hoog nivo...
Re: ESU-magneet of Märklin-magneet gebruiken
« Reactie #24 Gepost op: maandag 28 januari 2019, 23:49:24 »

Dat is kwalitatief gezeik van hoog nivo.  :D
Afremmen, waarschijnlijk in de war met de eerste 6090, eveneens met de twee potmeters, en nagenoeg zelfde omschrijving. En toch net anders.

Dat doosje 7180 is bijna antiek.

Jan-Peter
Gelogd
Marklin op DCC, Nautische thema's
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.731 seconden met 23 queries.