Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?

Gestart door ^Rook woensdag 17 september 2008, 17:54:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Hatsjoe!!! (Reactie op stofwolk)

Kent iemand deze set?

http://link.marktplaats.nl/m1358331647?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Nobele huisvlijt of echt iets speciaals?

Groeten,
William
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Volgens mij een huisvlijt set.
Kan nergens zo iets terug vinden bij Märklin en daarbij heeft Märklin, dacht ik, nooit locs met hakenkruisen gemaakt.
Maar dat is mijn idee, misschien dat iemand anders er wel echt iets van weet.
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Dit lijkt me inderdaad een stukje huisvlijt wat Charlie ook al aangeeft.
Volgens mij zijn alle wagons ook niet van Märklin als ik de koppelingen bekijk.
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Is huisvlijt , Märklin heeft niet geproduceert om de dood eenvoudige reden dat in Duitsland geen hakenkruis afbeeldingen op produkten gemaakt mogen worden voor verkoop. Dus heeft iemand dit zelf geknutseld, waarde nul.

Gr. Jan
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Ik meen hier dus twee oudere "kuilwagens" te herkennen die vroeger onder de artikelnummers 4617 en 4618 werden uitgebracht.
Eentje waar de transformator geweathered is te zien en de andere waar een tank in zit gepropt.
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Zoals Jan aangeeft, dergelijke symbolen zijn verboden.
Kijk maar naar alle locs en wagons met de adelaar erop.
In het cirkeltje eronder staat dan ook niks afgebeeld, terwijl daar origineel wel een hakenkruis in is afgebeeld.
In diverse musea zie je die dan nog wel origineel.

Groeten,
Ton.
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Citaat van: 44er op zondag 30 december 2018, 00:00:30
Märklin heeft niet geproduceert om de dood eenvoudige reden dat in Duitsland geen hakenkruis afbeeldingen op produkten gemaakt mogen worden voor verkoop.
Ik zal nooit de gedachte gang van het verbieden van symbolen begrijpen want je kunt niet doen alsof bepaalde gebeurtenissen niet hebben plaats gevonden ik vind verbieden een struisvogelpolitiek ook omdat het van oorsprong keltische/hindische symbolen zijn.
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Citaat van: hmmglaser op woensdag 02 januari 2019, 20:16:34
Citaat van: 44er op zondag 30 december 2018, 00:00:30
Märklin heeft niet geproduceert om de dood eenvoudige reden dat in Duitsland geen hakenkruis afbeeldingen op produkten gemaakt mogen worden voor verkoop.
Ik zal nooit de gedachte gang van het verbieden van symbolen begrijpen want je kunt niet doen alsof bepaalde gebeurtenissen niet hebben plaats gevonden ik vind verbieden een struisvogelpolitiek ook omdat het van oorsprong keltische/hindische symbolen zijn.
Ik zal een poging wagen enig begrip te kweken. Zeg maar of het me gelukt is.

Tegenwoordig leven we bijna 80 jaar na het begin van WO2. In die tijd en vlak na de oorlog werden Nazi-symbolen in heel Europa gehaat, omdat ze stonden voor een regime dat bepaald geen flower power voorstond. Als je dan als Duitse firma een poging wilt doen de Europese markt te veroveren is het bepaald onverstandig dergelijke symbolen op je producten te voeren. Zeker in de beginjaren waren de modellen toch niet precies kloppend, dus het weglaten werd niet als een gemis ervaren door klanten, maar eerder als een sympathieke geste. Tegenwoordig wordt er minder zwaar getild aan de Nazi-symboliek, omdat het vaak wordt gezien als tekenen uit de geschiedenis. Er leven nog maar weinig mensen die de verschrikkingen van de oorlog bewust hebben meegemaakt. Als Duitse firma die de logo's altijd wegliet sta je tegenwoordig voor een dilemma: plaats je ze nu wel omdat dat getrouw de werkelijkheid is, of doe je dat juist niet, omdat je een (onsympathiek) statement maakt door het opeens wel te gaan doen? Het is natuurlijk ook een kleine moeite om transfers aan te schaffen of te maken en die zelf aan te brengen.
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Er is geen dilemma voor de fabrikanten, want bij mijn weten mag het nog steeds niet. Verder denk ik dat we het vooral aan Duitsland zelf moeten overlaten. Ben net terug uit Berlijn en daar valt weer op hoe verstandig Duitsland met dat beladen verleden omgaat. Kunnen ze in Japan een hoop van leren. In ieder geval zijn ze in Duitsland zeer wel in staat te bepalen wanneer de regels kunnen worden veranderd. Tot die tijd is een hakenkruis op een Märklinmodel daar niet door de fabrikant opgezet.
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Welke modellen in luxe houten kist, af-fabriek geweathered en/of besneeuwd ?
Ik meende dat die regel voor schaalmodellen niet gold of niet meer geldt, maar je kunt best gelijk hebben. Wie het weet mag het zeggen.

Japan is geen vergelijk inderdaad. Daar wordt het verleden doodgezwegen. De kinderen op school hebben geen idee wat zich in die contreien afgespeeld heeft in de jaren '30 en '40. Dat hangt denk ik samen met de geallieerde keuze in '45 de keizer in het zadel te houden om destabilisatie van het land te voorkomen. Het ligt iig wat te complex om die situatie zondermeer te veroordelen.