Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

CS 3 plus icm S88 link

Gestart door josje40 donderdag 10 januari 2019, 13:58:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
CS 3 plus icm S88 link
Hoi
De s88 link wil niet meer.
Gisteren deed alles het nog goed, maar vandaag geeft de CS 3 plus aan dat je moet wachten totdat de s88 link inschakeld.
Na een paar uur wachten, was alles nog steeds rood. Een paar keer de CS 3 plus opnieuw opgestart zonder resultaat.
Wat doe ik fout. Ik heb het vaker meegemaakt dat de s88 link korte tijd nodig heeft om zich in te schakelen. Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
Ben den Hollander
gast

Re: CS 3 plus icm S88 link
Ik zou zeggen: overboord met die S88 link, die heb je niet nodig bij een CS3 plus.
Re: CS 3 plus icm S88 link
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Het kan zijn dat jouw L88 (60883) niet goed aan de connector (Can-Bus) aangesloten zit. Controleer daarom de verbinding eens.
Tweede mogelijkheid is het ontbreken van de voeding voor de L88. Controleer ook deze .

Mocht dit allemaal niet lukken, dan moet je de L88 verwijderen via de Systeeminstellingen, de CS3 afsluiten, opnieuw opstarten en een nieuwe L88 toevoegen aan het systeem.

Suc6

John (VT601)
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Ik zal het eens proberen.
Maar om die L 88 overboord te gooien zie ik niet zitten.
Ik meen dat ik de l 88 nodig heb voor automatische treinbesturing
Re: CS 3 plus icm S88 link
Nope, dat heb je niet als je een CS3+ hebt. Dan zit er een s88 aansluiting in het apparaat.  Dus dan gaan je melders daarop. Je kan hem mogelijk nodig hebben als je hele oude melders hebt. Maar dan praat je over echt oude melders.

Groet Ronald
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Ik gebruik "oude"marklin s 88 terugmelders.
Via die S 88 link zijn die aangesloten op de CS3+
Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
Citaat van: ronaldk op donderdag 10 januari 2019, 16:57:12
Nope, dat heb je niet als je een CS3+ hebt. Dan zit er een s88 aansluiting in het apparaat.  Dus dan gaan je melders daarop. Je kan hem mogelijk nodig hebben als je hele oude melders hebt. Maar dan praat je over echt oude melders.

Groet Ronald

Welke hele oude melders bedoel. Sinds 1986 zijn de s88 (6088) modules al ongewijzigd en dus hetzelfde.

Groetjes
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Ja, ik meende al dat die s 88 melders van marklin niet zo oud waren.
Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Gisteravond de L 88 er helemaal afgehaald. Via de systeem instellingen uit de CS3 + gehaald.
Daarna de CS3 + opnieuw aangezet. De L 88 opnieuw aangesloten en geinstalleerd op de CS3+.
Helaas zonder resultaat. De CS3 + blijft maar wachten op de aanmelding van de L 88.
Zou hij kapot zijn??
Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Heb je de L88 ook op een voeding aangesloten?
Is de L88 op de baanmassa aangesloten?

John
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Staat de keuzeschakelaar op de Link88 wel op het juiste voltage voor de oude S88 ?
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Hoi
De L 88 is op een aparte voeding aangesloten en op de massa van de baan.
En de keuzeschakelaar staat ook goed.
De CS3 + ziet hem wel, maar hij zegt dat je moet wachten op het inlezen van de L 88.
Het locomotiefje in de balk blijft rood
Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
Hij mag gewoon op 12V staan voor de s88 (6088), wat jullie de oude s88 noemen.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4014b-mil.pdf
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4044b.pdf

In de beide datasheets kun je lezen dat de gebruikte IC's in de s88 (6088) gewoon 20V aan kunnen.
Hoop dat dit nu voor eens en altijd duidelijk is.

Groetjes
Re: CS 3 plus icm S88 link
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
@josje,

Staan de instellingen voor de terugmelders in de CS3 wel correct. Ik vermoed sterk dat de CS3 probeert kontakten in te lezen.
Maak zonder L88 aangesloten eens een nieuwe melder aan in een van de 16 basismelders van de L88.
Probeer deze aan de massa van de L88 te koppelen. Dat zou het mogelijk opgelost zijn.
Het kan ook zijn dat niet alle gekoppelde S88 achter de bussen 1, 2 en 3 te herkennen zijn.

John
Re: CS 3 plus icm S88 link
 @citaat /  @Wim (Sprinter): Dat is duidelijk. Alleen nu de vraag: Waarom heeft Märklin dan een "5V" optie op zijn Link S88 gemaakt? Wat is de reden van Märklin om die optie te maken? Het wordt er niet gemakkelijker voor de mensen. En dan krijg je inderdaad de gevallen / verhalen "oude" melders op de link. Dat staat gewoon in de "handleiding" van Märklin. Of is het meer een "marketingtruc"? Het valt op dat je namelijk ook al geen oude versterkers op een CS3 kan aansluiten. Het jaagt de mensen wel op kosten en waarvoor? Eigenlijk nergens voor....

Groet Ronald.
Re: CS 3 plus icm S88 link
B.v. omdat LDT een s88 melder heeft op basis van een Micro-Controller. En die gaan op 12V kapot.

Groetjes
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Hoi
Nogmaals van alles geprobeerd maar zonder resultaat.
Zo gauw ik hem aan de CS 3 plus aansluit. ziet die hem.
Bij systeem instellingen links komt hij tussen alle apparaten te staan.
Maar het locomotiefje blijft rood.
Ik ben dat het me weer geld gaat kosten.
Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
Wat bedoel je met het lokje blijft rood?????

Groetjes
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
In de display van de CS 3 + staat bij gebeurtenissen een locje afgebeeld.
Daarmee zorg je ervoor dat de s 88 decoders gezien worden door de CS 3 +. zodat je automatische treinbedrijf kunt voeren.
Met het lokje zet ik die functie aan, maar als ik hem dus aan wil zetten, blijft het lokje rood en komt de mededeling dat ik moet wachten op de aanmelding van de L88 op de CS 3 +.
Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
Beste Jos,

Het is al door meerdere gezegd. Bij een CS3+ heb je geen s88Link nodig, je kunt de melders gewoon rechtstreeks op de s88 aansluiting aansluiten.

En anders moet je gewoon doe wat er in de beschrijvingen staat. En als dat dan niet werkt ga je terug naar je leverancier en vraag je hem om ondersteuning en raad.
Snap je het geheel helemaal niet, schaf dan een eenvoudiger systeem aan wat je wel begrijpt.
Wij kunnen niet zien wat jij wel of niet doet, en wat jij eventueel niet goed doet.

Heb je dit allemaal gedaan?


Groetjes
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Hoi
Bij mijn weten kan ik de "oude" s88 modules van Marklin niet rechtstreeks op de CS3 plus aansluiten.
Daar heb je dus die L 88 voor nodig. Op de middelste van de 3 connectoren kun je de "oude" s 88 modules aansluiten.
Het zal misschien wel een beetje onwetenheid van me zijn, maar ik zou niet weten hoe je de "oude" s 88 modules rechtstreeks aan de CS 3 plus kunt aansluiten.
Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
De oude modules kun je daar gewoon op aansluiten, misschien heb je daar een verloopje voor nodig die van s88 6pins naar een s88RJ45 aansluiting gaat.
Marklin verkoopt die voor veel geld, deze zijn ook bij andere leveranciers verkrijgbaar voor een normale prijs.
https://www.huider.nl/marklin-60884-s88-adapterkabel

De andere prijs is inclusief een patch-kabel en 2 verloopje ?5,50.


Groetjes
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Hoi
Als ik aan de achterkant van CS3 plus kijk zie ik geen mogelijkheid om de RJ 45 kabel in te pluggen.
Bij de CS 1 , 2 en 3 zat aan de onderkant een aansluiting voor de 6 pins connector.
Bij de cs 3 plus zie ik die niet zitten.
Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
Aan de onderkant van de CS3+ zit de RJ45 (netwerkkabel) ingang voor S88-n.

Zie ook de 3-rail Wiki.
Re: CS 3 plus icm S88 link
Heb je dan wel een CS3 Plus???


https://oef.com.ua/download/file.php?id=17714

Op blz 3.

Groetjes
Re: CS 3 plus icm S88 link
hoi,

Citaat van: Sprinter op vrijdag 11 januari 2019, 23:21:52
B.v. omdat LDT een s88 melder heeft op basis van een Micro-Controller. En die gaan op 12V kapot.

Nu snap ik Märklin beter. Er zijn een aantal varianten die niet allemaal zomaar op 12 volt kunnen. Dan is kan ik mij voorstellen dat je als bedrijf het veilige voor het onzekere kiest en zegt: Alleen onze nieuwe bezetmelders kunnen aan de nieuwe centrale gehangen worden als je van 5 volt naar 12 volt gaat. Dat er dan "oude" en andere fabrikanten probleemloos kunnen werken is mooi meegenomen en voor de "gevorderde" modelspoorder die weet wat hij / zij doet. Eigenlijk moeten andere fabrikanten aangeven of hun melders werken met de 12 volt van de CS3(+). Goed, het is mogelijk de omgekeerde wereld maar dat zou een hoop gezeik schelen.

Groet Ronald.
Re: CS 3 plus icm S88 link
Wat Marklin gedaan heeft met zijn nieuwe CS3 centrale is, alles wat er in de loop der tijd is ontdekt en ontwikkelt door anderen, dit in hun product te gebruiken.
Zoals de s88-Link zie de HSI88 van LDT.
De nieuwe verbindingen voor de s88, zie s88-n.
De 12V voor de s88 zie Tams. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Groetjes




Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Beste Jos,

De RJ 45 kabel connectie zit aan de onderkant, dus niet aan de achterkant

Groet, Anne W
Re: CS 3 plus icm S88 link
Gamma dat zegt ik.
Re: CS 3 plus icm S88 link
Dat klopt Wim.
Re: CS 3 plus icm S88 link
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Heb je een 60216 of een 60226? Maak anders eens een foto van de achterkant of de onderkant. Aan beide kan je zien welk type je hebt.
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Hoi
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de netwerkingang niet geschikt is voor een s88 aansluiting. Dat is dus de onwetendheid. X
Zo gauw ik thuis ben zal ik ook eens de onderkant van de cs 3plus bekijken
Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Heb je de handleiding wel eens gelezen?
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
 @citaat

Hele goede opmerking.

Groet, Anne W
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
De handleiding heb ik verschillende keren gelezen, maar niet goed genoeg.
Over het aansluiten van "oude s88 modules" op de cs 3 plus heb ik ook al eens via dit forum vragen gesteld en toen werd mij aangeraden om een L 88 aan te schaffen. Dit heeft ook lang goed gewerkt tot nu dus.
In ieder geval weet ik nu wat ik moet doen en iedereen bedankt voor zijn of haar hulp.
Gr.    Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
hoi,

Goed, ja het advies van "oude" bezetmelders is op basis van informatie van Märklin. Alleen Wim (Sprinter) geeft nu aan dat het geen reet uitmaakt  :D En ik heb Wim in dat opzicht hoog zitten met zijn deskundigheid. Dus je oude melders gewoon werken op de s88N-aansluiting met een verloopje naar S88N.

Citaat van: josje40 op zondag 13 januari 2019, 18:56:39
De handleiding heb ik verschillende keren gelezen, maar niet goed genoeg.

Tja... Handleidingen zijn niet altijd even duidelijk voor de leek. Zeker niet als je een apparaat koopt dat "heelveel" kan en mogelijkheden heeft. Dan is het niet alleen lezen in de handleiding maar ook op internet, in de tijdschriften en boeken om het een beetje te doorgronden. En de een is daar sneller in dan de ander.

Groet Ronald.
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Beste Jos,

Het prettig uitoefen van een technische hobby vereist dat je "het" min of meer begrijpt, handleidingen lezen en begrijpen is voor de niet-technische mens moeilijk maar de enige manier, maar je bent in goed gezelschap: de technische modelspoorders hebben hetzelfde probleem met de niet-technische wetenschappen.

Dus goed lezen, bekijken en als je het niet begrijpt vragen, daarbij helpt het erg veel als je lid bent van een modelspoorclub.

Groet, Anne W
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Ja, goed lezen zeiden ze al vroeger op school.
Ik ben in ieder geval blij dat ik via dit forum geholpen ben.
Gr.    Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Ja, daar ben ik weer.
De "oude" S 88 modules nu rechtstreeks via een verloopje en een verlengkabeltje,
rechtstreeks aangesloten op de onderkant van de CS3 plus.
Er gebeurt niets. En nu meen ik dat ik de handleiding goed heb gelezen.
De CS3 plus ziet volgens mij de "oude" melders niet.
De L88 wordt wel automatisch gezien door de centrale.
Ik zal WEL WEER IETS FOUT doen, maar wat.
Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Beste Jos,

Meet eens met een multimeter of er spanning staat op je contact rail of de uitgangen van je oude meldeenheid.


Groet, Anne W
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Hallo Jos,

Kun jij misschien niet een foto plaatsen van hoe jij het aansluit?
Dan kunnen we misschien zien wat er fout is.

Re: CS 3 plus icm S88 link
Ben den Hollander
gast

Re: CS 3 plus icm S88 link
Citaat van: josje40 op maandag 21 januari 2019, 15:58:38

Ik zal WEL WEER IETS FOUT doen, maar wat.


Geen idee. Melders aangegeven in de configuratie van de centrale?
Re: CS 3 plus icm S88 link
Hallo Jos,

Citaat van: josje40 op maandag 21 januari 2019, 15:58:38
Er gebeurt niets. En nu meen ik dat ik de handleiding goed heb gelezen. De CS3 plus ziet volgens mij de "oude" melders niet. De L88 wordt wel automatisch gezien door de centrale.

Heb je in je CS3 aangegeven dat je oude melders aangesloten zitten op de CS3 en niet meer op de L88. Dat gaat namelijk niet "automatisch".

Groet Ronald.
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Een aanvulling wat Ronald hier boven schrijft.

Alle s88-contacten moeten bij apparaat nu GFP3-1 hebben i.p.v. Links88-1.
Dus ga naar Artikellijst bewerken.
En bij systeeminstellingen GFP3-1 de buslengte zetten. Bij 1 module "1" bij 2 modules "2''  enz.
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Goedemorgen
Bij systeeminstellingen heb ik bij GFP3-1 bij s 88 buslengte 3 ingevuld.
Ik heb er nl 3 s88 decoders aanhangen.
Kenmerk stond op 1 en dat heb ik zo gelaten en aan de tijd instellingen ben ik iet gekomen.
Bij de artikellijst heb ik bij de melders GFP3-1 geselecteerd.
Zelf meen ik dat het zo goed moet zijn, maar nee hij reageerd niet.
Ik krijg steeds de melding dat de CS3 plus de s88 modules aan het zoeken is.
Jos
Re: CS 3 plus icm S88 link
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Als je L88 niet langer gebruikt zul je deze ook by de Systeeminstellingen uit het systeem moeten verwijderen.
Dus L88 verwijderen, daarna opnieuw opstarten.

John (VT601)
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Heb ik ook al gedaan.
Re: CS 3 plus icm S88 link
Heb je bij de instellingen van het S88-contact het modulenummer goed staan?
Re: CS 3 plus icm S88 link
Jos40,

Ik zou die CS3 in de kliko gooien en een systeem kopen wat wel werkt, of waar jij wel mee kan werken.
Of ga anders eens langs bij een echte expert, niet zo'n dozenschuiver, maar iemand die het echt weet.

Groetjes
Re: CS 3 plus icm S88 link
Lid sinds: 2013

offline
Re: CS 3 plus icm S88 link
Sprinter,

de CS3 werkt prima hoor en L-88 ook. Bij mij althans.
Maar er kan altijd een component in stuk gaan.
Dus ik zou Jos aanraden het eens te proberen met een andere L-88.
Anders L-88 ter controle naar Märklin sturen.

Luc