Mooi plaatje.
Maar in het echt heb je meerdere soorten schrot.
Voor de staalfabrieken geldt intern en extern schrot.
Intern schrot verlaat in principe niet het terein (tenzij het aan een andere staalfabriek wordt verkocht) en bestaat uit knipafval uit de walserijen, (de zg frietjes) blokschrot, (kop- en voet) ontstaat door het afsnijden van begin en einde van een bewerkte plak.
Ook onverkoopbare plakken of bramms worden in inzetbare stukken gesneden en als intern (schoon schrot) gebruikt. De waarde van dat schrot is ook hoger dan extern vuil schrot.
Schrot van sloperijen is vuil schrot. De samenstelling is meestal onduidelijk en is verder vervuild met verf en andere verontreinigingen. Het gewicht van dit schrot ligt tussen de 600-1200 kg per m3. Dus Eaos-en zijn dan maximaal beladen omdat het niet zo veel weegt. Het mag niet uitsteken.
Blokschrot weegt veel meer en als de wagen 1/3 tot 1/2 is gevulde, dan zit die aan zijn maximale gewicht.
Maar een mooie graadmeter voor de 1:87 modellen is: max vullen tot 200 gram vulgewicht bij 4-assige wagens. Dan is het max toelaatbare gewicht bereikt. (Of het volume)
Mvg.
Marcel (Tatasteel, staalfabriek)