Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Sporen leggen in een tunnel

Gestart door DB BR85 woensdag 09 januari 2019, 18:47:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sporen leggen in een tunnel
Beste allemaal,

In mijn toekomstig baanplan zit een groot deel van het sporenplan uit het zicht. hierin zitten een aantal lange rechte stukken om de trein meer meters te kunnen laten maken. Nu wil ik hier een tunnelstation van maken, zoals bijv de station schiphol. In deze tunnel liggen de sporen (in de oude buis en in het station) op zogeheten blokken. Ik wil dit in de toekomst zo realistisch mogelijk na maken en vraag mij dan ook af of er zoiets bestaat in H0 of dat er een manier is om bijv K-flex op te vullen tussen de dwarsliggers, zodat het enigszins lijkt op hoe het in het echt gelegd is.

Alvast bedankt,

Gr. Dirk
Re: Sporen leggen in een tunnel
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Sporen leggen in een tunnel
Wat wil je laten zien met : zoals in het echt.
In moderne tunnels ligt het spoor vaak direct op de betonnen ondergrond. Je kunt daarvoor de standaard K-rail gebruiken, en vervolgens de dwarsliggers (bielzen liggen in de tuin  ;) ) grijs schilderen. Als alternatief kun je eventueel ook Peco-rails met betonnen dwarsliggers en losse puntkontaktstroken gebruiken.
Directe montage zoals op veel betonnen kunstwerken en in tunnels blijft in model lastig na te bootsen.

John (VT601)
Re: Sporen leggen in een tunnel
Ter overweging:
Hoe natuurgetrouw wil je gaan in een ondergronds station.
Voor wie doe je dit?
Ik weet dat Miwula in Hamburg diverse ondergrondse stations heeft. Bijv. een onder het vliegveld.
Die is van de zijkant zichtbaar door vensters. Op diverse andere plekken ook.
Maar eigenlijk zie je hier de rails niet, omdat je er vanaf de zijkant op kijkt.
Re: Sporen leggen in een tunnel
in tweerail nog wel te doen.... Er is een leuke nieuwe leverancier die dat precies levert: H0 FFB Feste Fahrbahn Bögl 97,5 cm. Met een beetje knutselen kan het ook bij 3rail.

Bij de buren was een mooi draadje van de Sophiaspoortunnel in H0... Alleen de plaatjes zijn eruit omdat ze bij imageshack stonden en niet bij BNLS...

Groet Ronald.
Re: Sporen leggen in een tunnel
Wow. zoiets is eigenlijk nog mooier dan ik in gedachten had. zo is ballast niet eens lelijk in een tunnel en heel makkelijk te maken met 3-rail. Ga de site zo eens bezoeken.

Bedankt voor jullie reactie.

Gr. Dirk