Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

openen wagon zonder beschadiging

Gestart door Rob de bouwer woensdag 09 januari 2019, 11:20:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
openen wagon zonder beschadiging
Enig idee hoe ik deze wagon open kan krijgen zonder iets te beschadigen? Wil er graag passagiers inzetten en verlichting in aanbrengen
Re: openen wagon zonder beschadiging
Misschien handig om merk & type erbij te vermelden?

Vaak zit het bij jou gele deel met kliksystemen aan de bodem vast. Maar soms moet je eerst de doorloopbalgen verwijderen voordat je het andere deel kan bewegen.
Re: openen wagon zonder beschadiging
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: openen wagon zonder beschadiging
Inderdaad even nagaan of de balgen eraf kunnen. Daarna doe ik dat meestal met vier cocktailprikkers die ik tussen de zijkanten steek. Dan kun je de kap er zo afnemen.
Re: openen wagon zonder beschadiging
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: openen wagon zonder beschadiging
Hallo Rob,

de balgen houden niks vast.

de wagon zit wel aan de kopkanten geklemd, aan de onderkant tussen frame en kap coctailprikkers er tussen zetten, ook aan de zijkanten te beginnen bij de draaistellen tussen frame en kap cocktailprikkers zetten,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: openen wagon zonder beschadiging
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: openen wagon zonder beschadiging
Als dit marklin is, volgens mij leveren ze dan een boekje bij hoe te openen.

Zelfs mijn oude ICE 1 wagens hebben hier wat over bijgeleverd gekregen
Re: openen wagon zonder beschadiging
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: openen wagon zonder beschadiging
Hallo,

Olav heeft gelijk zijn geen Lima's zoals ik dacht maar is een Marklin dubbeldekker,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: openen wagon zonder beschadiging
Zal op zoek gaan naar boekje. Ben zo groen als gras op dit gebied. Dank voor het meedenken!
Re: openen wagon zonder beschadiging
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: openen wagon zonder beschadiging
Kijk ook eens op deze pagina: https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/diversen-1/997-ddar1711?showall=&start=5

Zijn dan wel niet de Delta Lloyds maar kan mij moeilijk voorstellen dat die anders werken. Dan zou de vouwbalgen verwijderen wel gewoon de manier moeten zijn en dan voorzichtig de kap van de bodemplaat aftrekken. Werkt ook zo met de Märklin ICR en vele andere rijtuigen.
Re: openen wagon zonder beschadiging
Hallo Steven,

Dit bleek de gouden tip : Kap ligt er ondertussen naast: fluitje van een cent ( als je weet hoe het moet) Dank!!
met vriendelijke groet,
Rob
Re: openen wagon zonder beschadiging
Beste Steven,
Ben zoals wel duidelijk moge zijn op volledig nieuw terrein. Heb pas sinds een jaartje een digitale baan van Marklin met de Cs3 als besturing. Wil nu ook verlichting in de rijtuigen gaan inbouwen ( type = H0 26596) Koop ik daarvoor de spullen via Conrad of id dan betaal je de hoofdprijs. Suggestie hoe dat goedkoper kan en wat moet ik precies doen ( lees over stroomvoerende koppelingen / slepers / solderen van weerstandjes aan LED verlichting strips) Kortom is er een boek genaamd Verlichting inbouwen voor dummy"s?
met vriendelijke groet,
Rob
Re: openen wagon zonder beschadiging
Ben den Hollander
gast

Re: openen wagon zonder beschadiging
Je moet bij Wijbe zijn, hij heeft e.e.a. beschreven en het kost niet al te veel.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46812.0

Gr, Ben.
Re: openen wagon zonder beschadiging
Heb het relaas van Wijbe net bekeken : veel verschillende mogelijkheden / versies. Moet nog leren hoe je een persoonlijk bericht stuurt ( aan Wijbe) Zodra ik dat door heb vraag ik hem specifiek naar dit type wagon en wat ik daar voor nodig heb
Dankend voor de moeite en met vriendelijke groet,
Rob
Re: openen wagon zonder beschadiging
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: openen wagon zonder beschadiging
enveloppe onder zijn naam voor PM
Re: openen wagon zonder beschadiging
Ben den Hollander
gast

Re: openen wagon zonder beschadiging
Re: openen wagon zonder beschadiging
Er zijn ook betere manieren om verlichting in te bouwen ik vind persoonlijk de plakstrip methode niks.
Er zijn led strips met gelijkrichter en potmeter(om te dimmen)te koop in verschillende lengtes op onder andere Ebay zijn deze te vinden.
Maar er zijn ook leden die printjes op maat maken flyerman,looney tunes enz.
Re: openen wagon zonder beschadiging
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: openen wagon zonder beschadiging
Citaat van: Rob de bouwer op woensdag 09 januari 2019, 16:21:11
Suggestie hoe dat goedkoper kan en wat moet ik precies doen ( lees over stroomvoerende koppelingen / slepers / solderen van weerstandjes aan LED verlichting strips) Kortom is er een boek genaamd Verlichting inbouwen voor dummy"s?

Hi Rob,

Een boek bestaat er helaas niet. Ik heb dezelfde set voorzien van tams tweepolige koppelingen waardoor je voeding en massa tussen de rijtuigen hebt en je de set met het voorzien van een sleper en massa veer in het koprijtuig van binnenverlichting kunt voorzien.

Waar je wel op moet letten is dat de ledstrips die je er in plaatst allemaal dezelfde kleur hebben, anders geen gezicht.

Als je het helemaal mooi wil maken plaats je in de stuurstand een functiedecoder. Je kunt de front en sluitseinen dan samen met de binnenverlichting afzonderlijk schakelen.
Re: openen wagon zonder beschadiging
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: openen wagon zonder beschadiging
@Rob,

Wijbe is ook wel bezig met het houden van WorkShop's, betreffende het inbouwen van verlichting, op de Gastendag e.d.

Wellicht dat je daar eens een vraag over kunt stellen.

Groeten,

Jan
Re: openen wagon zonder beschadiging
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: openen wagon zonder beschadiging
Tsja, 10 methoden, 10 meningen.

Zelf gebruik ik al jaren de leds vanaf de ledrol in de kleur warm-wit. Kleurverschil merk ik amper op. Op een rol zit 5m, voordat je toe bent aan een nieuw rolletje ben je 20 rijtuigen verder. De leds op dezelfde rol hebben geen kleurverschil, het kleine verschil zit dan ook alleen tussen de ledrollen uit verschillende leveringen door de jaren heen.

Het aan/uit schakelen van de verlichting heb ik ruime ervaring mee. Mijn ervaring is persoonlijk dat we het alleen maar AAN zetten :mrgreen:, waarom dan onnodige kosten maken om het schakelbaar te maken? Ik ben er inmiddels mee opgehouden om het schakelbaar te maken....


Vooruit dan maar, een ombouwverslag van een Artitec DDM-1 set. Grotendeels vergelijkbaar met de Marklin DDAR. Het enige wat makkelijker is bij de Marklin variant: Het inbouwen van de stroomvoerende koppelingen en massaveer:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Rijtuigverlichting_inbouwen



Inbouwen Interieurverlichting Artitec DDM-1 met de WR-Ledprint.

We starten met het treinstel uit elkaar te halen, dit doe je door de kap eraf te klikken met bijvoorbeeld hulp van saté prikkers en creditcard's. De volgende stap is het draaistel los halen, deze zit vast met een borgring.

Bij een Marklin variant bouwen we 1 draaistel om, bij een 2-rail stel 2 draaistellen. Op het draaistel plaatsen we een passende stroomafnemer, dit is een N-versie stroomafnemer. (WR-Stroomafnemer N) Op de stroomafnemer drukken we met een kruiskop schroevendraaier een paar puntjes op de uiteinden. Dit zorgt voor beter contact en minder wrijving op de assen. Natuurlijk even een draad eraan solderen.

Als kleurcodering gebruik ik de volgende kleuren:
Van sleper/draaistel naar ledprint = zwart
Van ledprint naar ledstrip + = blauw
Van ledprint naar ledstrip - = bruin







Gelukkig heeft Artitec al gaatjes in het rijtuig zitten voor de bedrading, scheelt weer boorwerk.



Bij een Marklin variant is een stroomvoerende koppeling benodigd. Ik gebruik hiervoor de Marklin/RTS stroomvoerende koppeling. Van te voren een draadje eraan solderen, na het plaatsen even een drup houtlijm of krystal klear op de soldering. Dit voorkomt beweging op het gesoldeerde wat makkelijk afbreekt. Ook hier heeft Artitec weer nette ruimte waar de draden langs kunnen. Let even goed op de foto waar ik de draad langs begeleid om te voorkomen deze straks in het zicht zit.





Als je aan beide kanten stroomvoerende koppelingen hebt, of bij 2-rail 2 stroomafnemers plaatst, moet er een draad van de ene zijde naar de andere. Dit kan mooi door het interieur door. Het is wat vlechtwerk, maar er is ruimte voor. Stukjes tape kunnen helpen bij het positioneren van de draad. Moet namelijk precies in de gleuf naast het ijzeren gewicht.




De volgende stap is de ledstrip plaatsen en aansluiten. Ik gebruik ongeveer 6-10 cm draad van ledprint naar ledstrip, 2 draden aan elkaar verbinden. 1 draad naar de ledstrip voor de onderverdieping en 1 draad voor de boven verdieping.

Als eerste de ledstrip (15cm) plaatsen voor de benedenverdieping en vast solderen. In de tussentijd heb ik de ledprint geplaatst in de wc met een stukje dubbelzijdige tape. Overtollig draad verwijdert.







De volgende stap is de ledverlichting plaatsen voor de bovenverdieping (30cm).  Let wel op, als je 30cm gebruikt is het net te lang. Gelukkig kan de ledstrip ook direct achter 3 leds afgeknipt worden. De rode draad hoort zwart te zijn.  :D







Voordat we de ledstrip in de bovenverdieping even testen. Het rijtuig ligt nu nog open.



Als laatste plakken we de ledstrip in de bovenverdieping. Buig de draden altijd een beetje in een U, bij het dichtplaatsen van de kap komen ze op die manier uit het zicht. Tevens heb je voldoende lengte om de kap eraf te halen. Tevens de draden altijd mooi over de vloer en langs de wanden buigen. Op de foto's met de rode bedrading heb ik dus een foutje gemaakt door de draden wat te kort af te knippen.  :D







Tenslotte is dan de gehele stam klaar. Op de foto lijkt het altijd feller dan het daadwerkelijk is!