Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

uitneembaar deel maken met M rail

Gestart door asconahobbyist maandag 07 januari 2019, 22:24:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
uitneembaar deel maken met M rail
Ik ben al tijden aan het denken en plannen voor een vaste modelbaan. Aangezien de baan de hele kamer rond gaat en het ook langs een deur komt moet er een uitneembaar deel komen. De baan wordt in principe met M rails gebouwd. Iemand al eens M rail doorgeslepen/gezaagd?
Re: uitneembaar deel maken met M rail
Zeker! Gewoon een doorslijpschijfje op een Dremel of (accu)boormachine zetten, goed haaks op het stukje spoor zetten en gaan!  Zet er wel een veiligheidsbril bij op.
Een alternatief is alleen de raillassen en het lipje voor de middenleider eraf halen. Als je het zo kunt uitkienen dat je op standaard lengtes uitkomt, gaat het ook. Hout op maat zagen voor de ondergrond is misschien makkelijker dan een stukje rails. Maar ook dat is niet moeilijk. En verknoei je toch een stuk, pak je een ander. Van M-rail is genoeg roestig oefenmateriaal beschikbaar in de wereld, of je eigen voorraad, schat ik zomaar in.

Succes,

Peter
Re: uitneembaar deel maken met M rail
Hallo,

Vele jaren geleden heb ik ook een rondgaande baan gemaakt in een kamer met twee deuren.

Op de plaats waren de deuren waren heb ik wegklapbare plank aan gebracht. Het draaipunt/scharnierpunt boven de rails, zodat bij het weg klappen omhoog de plank met rails eerst de rails van de brug en vaste land loskwamen van elkaar. Rails-uiteinden op de brug en vaste land goed fixeren. Dus niet met de standaard schroefjes. Zorg ook dat de overgangen na stelbaar blijven, zo wel in horizontale els verticale richting.  Als je de rails-uiteinde iets naar buiten buigt is er veel minder kans op ontsporingen. Een gat van een paar mm is dan zelf voor m-treinen goed te overbruggen.

Succes,
Lodewijk
Re: uitneembaar deel maken met M rail
 @citaat 'k Heb de plank juist naar beneden klapbaar gemaakt.
Dan kun je contrarails (wielgeleiders) aanbrengen.
Re: uitneembaar deel maken met M rail
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: uitneembaar deel maken met M rail
 @citaat Goed idee Wim, dat vraagt om een verklarende  foto van de omschreven situatie!
Lijkt mij dat wielgeleiders aan het vaste deel van de baan zitten wanneer het brugdeel
naar beneden draait en aan het brugdeel zitten wanneer deze naar boven wegdraait? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: uitneembaar deel maken met M rail
 @citaat Klopt, de geleiders zijn op de vaste delen (landhoofden) bevestigd.
Foto van de situatie zal niet lukken. Baan is een twintigtal jaren geleden ontmanteld.
Re: uitneembaar deel maken met M rail
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 08 januari 2019, 13:19:33
@citaat Goed idee Wim, dat vraagt om een verklarende  foto van de omschreven situatie!
Lijkt mij dat wielgeleiders aan het vaste deel van de baan zitten wanneer het brugdeel
naar beneden draait en aan het brugdeel zitten wanneer deze naar boven wegdraait? :roll:
Het werkt alleen als de brug naar beneden klapt. Dit omdat er altijd een uitstekend deel is. Het maakt niet zoveel uit of het nou aan de brug of aan het landeind vast zitten. Met een brug die naar boven klapt zit de rails altijd in de smalle knik waardoor de begeleiders geen ruimte hebben om weg te klappen.
Re: uitneembaar deel maken met M rail
 @citaat
Citaat van: nobody op dinsdag 08 januari 2019, 12:27:53
@citaat 'k Heb de plank juist naar beneden klapbaar gemaakt.
Dan kun je contrarails (wielgeleiders) aanbrengen.
Even de voorgaande berichten lezen doet wonderen...
Re: uitneembaar deel maken met M rail
 @citaat @NoBody, dat heb ik gedaan en daarin zie ik dat jij zijn foutieve stelling bevestigd met het woordje "klopt". Jij bevestigd blijkbaar een deel van de stelling over de begeleiders, maar ontkracht niet het deel over de positie van de begeleiders bij een naar boven klappende brug (onmogelijk).
Re: uitneembaar deel maken met M rail
Citaat van: LordSinclair op dinsdag 08 januari 2019, 13:44:58
maar ontkracht niet het deel over de positie van de begeleiders bij een naar boven klappende brug (onmogelijk).
Correct.
Re: uitneembaar deel maken met M rail
Dank allen voor de info,ik ga er eens mee stoeien. Als iemand nog een foto heeft van de situatie dan hou ik me aanbevolen
Re: uitneembaar deel maken met M rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: uitneembaar deel maken met M rail
Citaat van: asconahobbyist op maandag 07 januari 2019, 22:24:40
Iemand al eens M rail doorgeslepen/gezaagd?
Heb je wel daarnaar gezocht, dan? Gelukkig hebben de goede doeners al gereageerd.

In het draadje analoge informatie vind je deze links naar slijpers, hakkers en zagers (maar 't gaat niet over je brug-vraag, dat is waar):

Hosenträger M-rails
Halve Engelse wissel

Maar om je brugdelen terug te komen, kijk dan ook eens hoe Wil TweeenDrie dat oplost met k-rails in het zelfde draadje Analoge informatie.
Re: uitneembaar deel maken met M rail
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: uitneembaar deel maken met M rail
Dag Patrick.

Citaat van: asconahobbyist op maandag 07 januari 2019, 22:24:40
Iemand al eens M rail doorgeslepen/gezaagd?

Ik heb bovengenoemde Hosenträger gebouwd en daarbij de volgende bewerkingen gedaan:
- Aftekenen met een kraspen;
- Het inkorten van de railbedding met een kleine blikschaar;
- De railstaven doorslijpen met een diamantschijfje op de Dremel (veiligheidsbril! :warning: 8o);
- Het ontbramen met een diamant-nagelvijltje en een schuurpapiertje;
- De te solderen oppervlakken kaal maken met een glasfiberpen.

Groeten,

Erik.