Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Märklin Besturing
| | |-+  schaduwstation
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: schaduwstation  (gelezen 797 keer)

pedro

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
schaduwstation
« Gepost op: maandag 07 januari 2019, 13:28:30 »

Hallo,
Ik beschik over een 4 delig opstelspoor (c rails) en wil dit nu als schaduwstation gaan inrichten.
Ik werk met 2 mobile stations. Dus niet over een CS en schakel de wissels nog op de conventionele manier middels een schakelbord (72720).
Kan iemand mij op weg helpen middels een schematisch schema hoe alles aangesloten dient te worden.

Alvast bedankt
Pedro
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: maandag 07 januari 2019, 14:14:40 »

Hoi Pedro,

Als je je wissels met een 72720 schakelt, begrijp ik niet goed wat het er toe doet of je met een CS, twee MS-en of iets compleet anders werkt. Kun je nader aangeven wat voor informatie je precies zoekt?
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Pt2/3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: schaduwstation
« Reactie #2 Gepost op: maandag 07 januari 2019, 14:24:32 »

Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: schaduwstation
« Reactie #3 Gepost op: maandag 07 januari 2019, 18:27:28 »

Analoog: ... begin eens bij Jaap's Modelbaanblog, en zoek daar b.v. op schaduwstation.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

pedro

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: schaduwstation
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 09:37:17 »

Hoi Rob,

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik op zoek ben naar schema wat betreft de aansluiting m.b.t contactrails (art.nr.marklin 24995), middenleider-isolaties en de daarbij behorende M83 en M84 om zo doende tot een correcte aansluiting. Wat ik wilde zeggen is dat ik niet met een CS werk maar met een MS en ik weet niet in hoeverre dat invloed heeft op de manier van aanleggen
Gelogd

Pt2/3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: schaduwstation
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 10:41:42 »

Je gebruikt nu het schakelkastje 7272o. Dat betekent dat je de wissels analoog schakelt.
Je wilt contactrails gaan gebruiken.s het niet beter om schakelrails of reedcontacten te gebruiken ?
Ongeacht het gebruik van contact/schakelrails en reedcontacten ook dan worden de wissels nog steeds analoog geschakeld
M83 en m84 decoders zijn niet nodig.
Lees er de verschillende topics op na waarnaar verwezen wordt.

Cees
Gelogd

pedro

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: schaduwstation
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 14:48:29 »

Het is de bedoeling dat de wissels automatisch worden omgezet naar het lege traject. Dus niet meer via het schakelkastje 72220. Dit i.c.m. de schakelrails. Nu is mijn vraag of iemand schematisch (incl de te plaatsen isolaties en schakelrails) kan aangeven hoe dit nu aangesloten dient te worden. Via Marklin sites kom ik dan uit op de M83 en M84 maar misschien kan dit ook anders. Alvast bedankt
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: schaduwstation
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 16:12:48 »

Met een MS 2 kun je wissels omzetten, en dat kan inderdaad met een m 83 decoder. Doe ik op mijn baan ook. Ik bepaal echter zelf wanneer ik een wissel om wil zetten en onthou zelf alle wisselstanden. Het zijn er heel wat en dat lukt dan ook niet altijd. Ze zijn echter allemaal zichtbaar dus bij twijfel kijk ik gewoon even. Een m 84 kan ook wissels omzetten, maar voor de Märklin aandrijvingen is dat helemaal niet nodig en is het een onnodig dure oplossing. Er zijn ook andere fabrikanten die wisseldecoders maken die ongeveer hetzelfde kunnen als een m 83 en veel daarvan zijn iets goedkoper.

Ik zou echter niet weten wat ik met een contactrail of schakelrail in combinatie met een m 83 of m 84 zou kunnen doen, althans niet zonder er op z'n minst een electronische schakeling tussen te zetten. Bij het gebruik van een contactrail denk ik in eerste instantie aan een s 88 module, niet aan een m 83 of m 84. Een s 88 kan 16 contacten terugmelden aan een centrale en die kan dan een actie uitvoeren, bijvoorbeeld via een m 83 een wissel omzetten. Nu is een MS weliswaar ook een centrale, maar zonder aansluitmogelijkheden voor een s 88, dus daar heb je in dit verband niets aan. En aangezien je de MS niet kunt vertellen wanneer de wissel omgezet moet worden, heb je ook geen m 83 of 84 nodig. Tenzij je van plan bent om een andere centrale te kopen, raad ik aan om de m 83 / m 84 te vergeten.

Er zijn gelukkig ook andere mogelijkheden, veel goedkoper bovendien. Dit wordt al tientallen jaren gedaan.

Zonder s 88 kun je met zowel contactrails als schakelrails bijvoorbeeld een tableau maken met een schematisch overzicht van het schaduwstation. Op de plaats van de contactrails zet je in het tableau steeds een tweetal leds (of een duo-led) om aan te geven of er rollend materieel op staat of niet. Hiervoor volstaat een simpele electronische schakeling zodat er altijd één van de twee leds brandt. Je blijft dan zelf verantwoordelijk voor het omzetten van wissels, de centrale speelt hier geen enkele rol. De benodigde electronische componenten heb je al voor minder dan een euro per contact, leds inbegrepen (exclusief voeding).

Eén stap verder is niet alleen een led laten branden, maareen wissel om laten zetten zodra er een trein op een contactrail of schakelrail komt. Daarvoor moet er kortdurend stroom naar één van de twee wisselspoelen lopen zodra de contactrail wordt bezet of de schakelrail wordt getriggerd, dat is alles. Meer dan een paar euro aan componenten hoeft dat niet te kosten (voeding niet meegerekend). Is dit wat je zoekt?
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

FokkoKPD

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2013
  • Altijd met tram of trein
Re: schaduwstation
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 17:57:54 »

Wat ik hier lees is eigenlijk een analoog schaduwstation zoals dat in het M* seinboek 7000/7100 staat. Via een schakelrail zet een vertrekkende trein het wissel achter zich om in de richting van het spoor dat deze zojuist verlaten heeft.

Het stoppen van de trein kan je doen door een sein of een universeel schakelrelais te gebruiken. Een binnenkomende trein zet het sein voor de wachtende trein op groen en laat deze zo vertrekken. Je kan daarvoor ook een m84 nemen al dan niet met een hobby sein eraan als mooie verklikker en de m84 omzetten met schakelrails. Geen contactcircuit nodig, gewoon wat slim geplaatste schakelrails. In de handboeken van vroeger en nu staan uitgebreide getekende voorbeelden en het is de moeite waard daar een uurtje of wat op te studeren.
Fokko
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: schaduwstation
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 18:04:51 »

Wat wil je met een m 84 beginnen zonder centrale?
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

FokkoKPD

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2013
  • Altijd met tram of trein
Re: schaduwstation
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 18:26:03 »

Op een m84 zit een rijtje aansluitingen voor aansluiting van externe contactgevers zoals een schakelrail. De m84 werkt dan autonoom. De aansluiting op de digitale spanning wordt dan gebruikt als voeding voor de m84 zelf en voor het doorgeven van de rijspanning aan het traject door het sein beveiligd. Een centrale is niet nodig hiervoor.
F.

Autonome m84:

« Laatst bewerkt op: donderdag 10 januari 2019, 18:40:47 door FokkoKPD »
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: schaduwstation
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 19:51:55 »

Weer wat geleerd, die m 84 heeft meer mogelijkheden dan ik dacht!

Niet dat ik het zelf ooit zo zou doen, daarvoor vind ik die m 84 veel te duur, maar desondanks interessant om te zien dat het kan.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

FokkoKPD

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2013
  • Altijd met tram of trein
Re: schaduwstation
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 20:28:04 »

Ik speel met wat gedachten voor een (niet zo ver) toekomstige baan en rondneuzend in gebruiksaanwijzingen en handboeken ben ik heel interessante dingen tegengekomen. Deze mogelijkheden van de m84, en ook de aansluitmogelijkheden voor hobby seinen, waren mij tot voor een paar maanden geleden ook niet bekend. Mijn huidige baan heeft wat hobby seinen staan maar dat was van voor dat de m84 er was. Misschien bij een update van de baan.

En Pedro, we willen natuurlijk wel een filmpje zien als het zover is van het werkende schaduwstation.

Succes,

Fokko
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 januari 2019, 20:30:49 door FokkoKPD »
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.474 seconden met 24 queries.