Met een MS 2 kun je wissels omzetten, en dat kan inderdaad met een m 83 decoder. Doe ik op mijn baan ook. Ik bepaal echter zelf wanneer ik een wissel om wil zetten en onthou zelf alle wisselstanden. Het zijn er heel wat en dat lukt dan ook niet altijd. Ze zijn echter allemaal zichtbaar dus bij twijfel kijk ik gewoon even. Een m 84 kan ook wissels omzetten, maar voor de Märklin aandrijvingen is dat helemaal niet nodig en is het een onnodig dure oplossing. Er zijn ook andere fabrikanten die wisseldecoders maken die ongeveer hetzelfde kunnen als een m 83 en veel daarvan zijn iets goedkoper.
Ik zou echter niet weten wat ik met een contactrail of schakelrail in combinatie met een m 83 of m 84 zou kunnen doen, althans niet zonder er op z'n minst een electronische schakeling tussen te zetten. Bij het gebruik van een contactrail denk ik in eerste instantie aan een s 88 module, niet aan een m 83 of m 84. Een s 88 kan 16 contacten terugmelden aan een centrale en die kan dan een actie uitvoeren, bijvoorbeeld via een m 83 een wissel omzetten. Nu is een MS weliswaar ook een centrale, maar zonder aansluitmogelijkheden voor een s 88, dus daar heb je in dit verband niets aan. En aangezien je de MS niet kunt vertellen wanneer de wissel omgezet moet worden, heb je ook geen m 83 of 84 nodig. Tenzij je van plan bent om een andere centrale te kopen, raad ik aan om de m 83 / m 84 te vergeten.
Er zijn gelukkig ook andere mogelijkheden, veel goedkoper bovendien. Dit wordt al tientallen jaren gedaan.
Zonder s 88 kun je met zowel contactrails als schakelrails bijvoorbeeld een tableau maken met een schematisch overzicht van het schaduwstation. Op de plaats van de contactrails zet je in het tableau steeds een tweetal leds (of een duo-led) om aan te geven of er rollend materieel op staat of niet. Hiervoor volstaat een simpele electronische schakeling zodat er altijd één van de twee leds brandt. Je blijft dan zelf verantwoordelijk voor het omzetten van wissels, de centrale speelt hier geen enkele rol. De benodigde electronische componenten heb je al voor minder dan een euro per contact, leds inbegrepen (exclusief voeding).
Eén stap verder is niet alleen een led laten branden, maareen wissel om laten zetten zodra er een trein op een contactrail of schakelrail komt. Daarvoor moet er kortdurend stroom naar één van de twee wisselspoelen lopen zodra de contactrail wordt bezet of de schakelrail wordt getriggerd, dat is alles. Meer dan een paar euro aan componenten hoeft dat niet te kosten (voeding niet meegerekend). Is dit wat je zoekt?