Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Combispoor DE1 motor vervangen

Gestart door gansep zondag 06 januari 2019, 12:03:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Combispoor DE1 motor vervangen
Ik heb een Combispoor DE1 (aanschaf rond 1980)
Omdat de rij-eigenschappen niet overweldigend zijn, zou ik graag de motor willen vervangen.
In het originele model zit een Tenshodo WB31.

Is er toevallig iemand die deze motor al een keer heeft vervangen en zo ja, hoe heb je dat aangepakt?

Een andere (mogelijke) optie is de CV waarden (51 t/m 56) van de ESU LoPi 4 die er in zit, zodanig aan te passen dat de motor eigenschappen van de huidige motor nog een beetje acceptabel zijn. (hij rijdt nu vooral bij lage snelheid vrij schokkerig) Heeft iemand hier toevallig ervaring mee. (algemene uitleg over K, I parameters is niet nodig)

Ik heb op internet gezocht naar een mogelijkheid om een Tenshodo WB31 aan te schaffen, maar dit merk kom ik amper tegen. Wellicht heeft iemand een suggestie.

Met vriendelijke groet,
Erik Gans
Re: Combispoor DE1 motor vervangen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Combispoor DE1 motor vervangen
Lijkt het hierop: https://www.radleymodels.com/prods/101931/tenshodo-wb31-10-5.html??


Er moet zo te zien nog een versie nummer achter het basisnummer!
Re: Combispoor DE1 motor vervangen
Fred,

Ja, dat is hem. De toevoeging 10.5 staat er bij mij niet op, maar de maten kloppen en de foto ook.
Als zich geen andere alternatieven aandienen, dan ga ik hier voor.
Dank voor het opzoeken en reageren.

Groet
Erik
Re: Combispoor DE1 motor vervangen
Je zult het draaistel moeten demonteren om te kijken wat er van motor in zit en misschien is er eentje te vinden met exact dezelfde afmetingen simpele DC motor of klokanker er is meestal wel wat te vinden.
Re: Combispoor DE1 motor vervangen
Dank voor de tip. Ik had dit zelf ook als mogelijke optie in gedachten. Ik zal dat motordeel morgen (als het mee zit) eens compleet demonteren en kijken wat het aan ruimte oplevert.
Re: Combispoor DE1 motor vervangen
Vervolg

Motor gedemonteerd. Er blijft een ruimte beschikbaar van 21x13x9,5 (lxbxd). Heb even vluchtig gezocht naar (DC) motortjes die hier in zouden passen, maar die kom ik zo 123 niet tegen. Wellicht heeft iemand een suggestie.

Motor gelijk maar schoon gemaakt en koolborstels omgedraaid. Dat leverde uiteindelijk wel iets betere eigenschappen op, maar echt super is het niet. Nog wat geregeld aan K-slow tot het allemaal redelijk acceptabel was. (voor de korte termijn)

Re: Combispoor DE1 motor vervangen
Misschien even een foto maken dat levert iets meer duidelijkheid op.
Re: Combispoor DE1 motor vervangen
Die had ik tijdens de werkzaamheden gemaakt. (zie bijlage)
Op de voorgrond de behuizing waar de motor in zit. Rechts half in beeld het motortje.
Re: Combispoor DE1 motor vervangen
Is de motor een geheel of kan het nog verder uit elkaar?
Re: Combispoor DE1 motor vervangen
Ben den Hollander
gast

Re: Combispoor DE1 motor vervangen
Onduidelijk is of het slechte rijgedrag bij de motor weg komt of door de motorregeling wordt veroorzaakt, ik zou daar dus eerst naar zoeken. Zet de motorregeling eens uit en hoe rijdt het dan?

Re: Combispoor DE1 motor vervangen
@hmmglaser: Ja, dat motortje kan verder uit elkaar. Heb ik ook gedaan en alles even schoon gemaakt. (o.a. de rotor waar de koolborstels tegen aan komen). Aandrijfasje licht gesmeerd en verder kan je er niet zo veel mee.
Terug in het huis gedaan en tandwielen goed schoon gemaakt en ook licht gesmeerd.

@Ben: Als je alle regelingen uit zet wordt het er niet beter op. Vanuit de LoPi 4 default waarden heb ik wat met K-slow geprobeerd en heb daar een redelijke compromis gevonden. Heb ook Vmax op 255 gezet en Vmid op 100 en Vmin op 6. Ga maximum snelheid met CV53 terug regelen.

Dat is even de stand van zaken.