Nieuws: Heeft u de 12,5 jaar 3railforum jubileum set al besteld? Kijk snel in het -topic hierover-!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Märklin Besturing
| | |-+  CS 3 plus vermogen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: CS 3 plus vermogen  (gelezen 400 keer)

josje40

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
CS 3 plus vermogen
« Gepost op: zaterdag 05 januari 2019, 17:29:08 »

Ik heb een CS 3 plus met 2 bij behorende boosters.
Ik merk nu dat wanneer ik met meedere locomotieven rij, de baan vermogen tekort komt.
Hoe kan ik dit het beste oplossen. Om de baan verder op te splitsen met een extra booster is mij te bewerkelijk.
Jos
Gelogd

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 05 januari 2019, 17:32:50 »

Da's bijzonder, hier rijden 5 - 6 treinen op net 2A. Met hoeveel rij jij tegelijk in een booster / CS sectie?

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 05 januari 2019, 17:41:33 »

Inderdaad, hoeveel treintjes heb je rijden? Met 3 x 3A op de baan kan je behoorlijk wat treintjes laten rijden. En hoe merk je dat je tekort aan vermogen hebt?

Hoe kan ik dit het beste oplossen. Om de baan verder op te splitsen met een extra booster is mij te bewerkelijk.

Tja... Je kan andere trafo's gebruiken, zie de webzijde van Märklin en handleiding van je booster:

Citaat
Vermogensversterker voor digitaal bestuurde grote modelbanen. Geschikt voor multiprotocol in combinatie met het Central Station 60216, 60226 evenals 60213-60215. Aansluiting via 7-polige databus-leiding direct op het Central Station 60216, 60226 evenals 60213-60215. Er kunnen meerdere boosters binnen een systeem worden ingezet via terminal 60125. Automatische aanmelding bij het Central Station 60216, 60226 evenals 60213-60215. Statusweergave door LED op de booster en grafisch in het display van het Central Station 60216, 60226 evenals 60213-60215. Bij gebruik van schakelnetdeel 60061 ontstaat een maximaal uitgangsvermogen van 58 VA en een maximale stroom van 3 A (bij 60215 met schakelnetdeel 60101 ontstaat een maximale stroom van 5 A, die uitsluitend voor Spoor 1 wordt aanbevolen. Gebruik een kabel met een doorsnede van minimaal 0,5 mm²!) Afmeting 150 x 110 x 80 mm.

Dan heb je 2A extra ten opzichte van de standaard trafo. Goed, voordat de hele goegemeente begint te roepen: Dat is gevaarlijk! Nou, Lenz heeft nu bijna standaard in zijn Lenz LZV100 centrale een 5A-versterker zitten. Zimo brengt ook centales uit met 10A voor op de baan, zoals de MX10.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 05 januari 2019, 17:50:33 »


Inderdaad, hoeveel treintjes heb je rijden?


Dat zeg ik, hoeveel treintjes heb je rijden. :D :D

josje40

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 05 januari 2019, 18:06:42 »

Ik rij gemiddeld met 10 locomotieven en ik merk dat de wissels en seinen dan moeilijker gaan schakelen.
Hoeveel vermogen lever een CS3 plus eigenlijk
Gelogd

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 05 januari 2019, 18:12:35 »

Als die 10 treinen allen of een groot deel daar van in één boostersectie rijden kan het mis gaan. Dus booster scheidingen slim aanleggen. En zo mogelijk je wissel decoders apart voeden en geen gebruik maken van de digitaalstroom. Of een aparte booster aanschaffen voor alleen de wissels. Of opwaarderen naar 5A, je CS3 levert 3A, zie wat Ronald er over zegt.

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 05 januari 2019, 18:14:27 »

@Ben:  :D

@Josje: Goed,  10 treintjes is niet buitensporig veel. Heb je bijna alle treinen in één sectie rijden? Alle wissels direct op de digitale spanning en niet een eigen voeding? Hoe zit het met je bedrading? Is die wel op orde: Dus niet te dun? Geen visdraaddikte?

Hoeveel vermogen lever een CS3 plus eigenlijk

Ook hier kunnen we heel mooi de webzijde van Marklin over de Central Station 3 en de handleiding raadplegen:
Citaat
5,0 A maximum uitgangsvermogen bij gebruik van schakelende voeding 60101/L51095 (aanbevolen voor Spoor 1 resp. LGB);

Dus met de standaardtrafo iets van 3A. Zie het vorige bericht om het te vermogen te verhogen.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

josje40

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 05 januari 2019, 18:29:19 »

De wissels en/of de wisseldecoders apart voeden zou mijn inziens kunnen helpen.
Ik heb nog een aantal boosters 6015 liggen. Die kon ik niet meer gebruiken in combinatie met de CS3 plus.
Maar zou ik die wel kunnen gebruiken om de wissels en/of decoders apart te voeden. En werkt dat dan wel samen met de CS3 plus.
Jos
Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 05 januari 2019, 23:49:38 »

Heb je 1 punt waarop je de baansectie van spanning voorziet of heb je keurig en ringleiding liggen en voed je iedere 4-6 meter?
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #9 Gepost op: zondag 06 januari 2019, 00:24:10 »

Ik denk dat het probleem meer in het voeden van de spoelen zit volgens Marklin verbruiken de nieuwste 200 mA en de oudste 500 mA maar ik weet uit ervaring dat fabrikanten het cijfertje liever lager houden dan het werkelijk is ;)
Dus een optie zou zijn om te gaan meten met een multimeter die piek stromen onthoudt want bereikt een voeding zijn max zal de spanning inzakken.
Gelogd
Mvg Mark

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #10 Gepost op: zondag 06 januari 2019, 01:38:18 »

Op de eerste rijdag van onze stamtafel was er een sectie van 3 en een sectie van 5 ampère. Hier werd met een grote verscheidenheid aan loks gereden door een deelnemer of 15. Het enige wat niet lekker ging, waren meerdere loks met rookgenerator. Dat was in de 3A sectie op gegeven moment teveel. Ik geloof dat er toen 4 rookgeneratoren, een paar fullsound loks én binnenverlichting op de baan actief was.

Op bepaalde Duitse stamtafels wordt rustig met een trein of 10-20 gereden op 5A. Dat werd even lastig toen ik mijn eerste prototype Engelsman mee had, die vraagt 2,5A bij omschakelen... Terwijl die rijdende treinen op dat moment 3A vroegen. Dat vond de booster niet leuk en die klapte even in de beveiliging. Daarbij wordt wel alles vanuit de baan gevoed: wissels én treinen.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #11 Gepost op: zondag 06 januari 2019, 16:56:42 »

Ik rijd met CS2 en 2 extra boosters.
Alle wissels, etc. Voed ik vanuit CS2. Schaduwstation staat op 1 booster zichtbare baandelen op de andere.
Heb op CS2 stroomverbruik bekeken: met 4 locs in bedrijf toch slechts miderbdan 0,4 A. Noot: geen rookgeneratoren gebruikt,

Mvrgr
Robert
Gelogd

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #12 Gepost op: zondag 06 januari 2019, 17:21:59 »

Mijn CS3+ geeft bij het laten rijden van 3 treinen aan dat er iets van 0,8 A verbruikt wordt. Ik heb dan 2 goederentreinen en 1 passagierstrein met 2 bakken met verlichting rijden. Daarnaast werken er 2 wisseldecoders.
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

stayer

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 12:33:08 »

Lekenvraag : waar sluiten jullie die booster aan op de CS3plus?
Gelogd

brund55

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 12:52:19 »

« Laatst bewerkt op: donderdag 10 januari 2019, 12:56:21 door brund55 »
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: CS 3 plus vermogen
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 10 januari 2019, 15:36:29 »

Op de Marklin bus, al dan niet via de terminal.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.448 seconden met 23 queries.