Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tikkend geluid wissel/rails

Gestart door zwolle83 zaterdag 05 januari 2019, 14:50:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tikkend geluid wissel/rails
Lid sinds: 2016

offline
Tikkend geluid wissel/rails
Hallo allen,

Ik zit met het volgende probleem; sinds kort heb ik een tikkend geluid bij een wissel (zie/luister filmpje).
Ik kan er maar niet achter komen waar het vandaan komt. Heb alles nagekeken, wissels, bezetmelders en ringleiding maar nergens kan ik de oorzaak vinden terwijl er (na mijn idee) toch echt ergens iets sluiting maakt. Zoals ik al zei heb ik alles nagekeken, wissels vervangen zonder elektrische aandrijving, wissels vervangen met nieuwe elektrische aandrijving en zo ook met mn bezetmelders alle bezetmelders vervangen voor "normale" rails maar ik kan het maar niet vinden. Hopelijk kan iemand mij helpen!
https://youtu.be/xjvUVtH0eWI
Alvast bedankt voor de hulp.

Groet,
Barry
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Dat is kortsluiting in de baanspanning

Re: Tikkend geluid wissel/rails
En hoe kan ik er achter komen waar het precies zit? Zoals ik al zei, heb ik alles van mijn sporen en wissels nagekeken. Of kan het zijn dat ik te weinig of teveel stroom heb.
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Barry,

Ik herken het geluid omdat ik toen kortsluiting had.
Bij mij was het een kortsluiting in een C-rail stuk.
Het is lastig om te zeggen waar het bij jou zit omdat er geen info is qua type rail, voeding baanspanning/besturing e.d.

groet,

Ruud
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Ruud,

Het zit bij mij ergens in het schaduw station gedeelte die alleen bestaat uit c rails. De voeding komt via een ringleiding vanaf de Central Station 2.
Ik ben druk aan het zoeken en eventueel stukken rails aan het vervangen waarvan ik denk dat dat het probleem is, maar tot op heden helaas niks kunnen vinden.

Re: Tikkend geluid wissel/rails
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Barry,


Ik zou zoeken op dit forum om kortsluiting op te sporen.
Destijds had ik de hulp van een medespoorder die met z'n multimeter op zoek ging naar de kortsluiting en uiteindelijk ook vond.
1 tip probeer om vanuit de ringleiding secties uit te zetten om zo het probleem te localiseren 
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Ben den Hollander
gast

Re: Tikkend geluid wissel/rails
Doorgaan met afkoppelen en zoeken, er zit niets anders op. Zal wel een railtje zijn wat "bijna" sluiting maakt na het knippen.
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Barry,

heb je gezien de grootte van je baan een gescheiden stroomkring?
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Ruud,

Daar ben ik dus nog druk mee bezig, totdat ineens die sluiting opdook en ik nu dus druk ben om de oorzaak te vinden. Maar kun jij mij toevallig uitleggen hoe je dat met de multimeter kan opsporen?

Groet,
Barry
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Standje weerstand meten gebruiken? Dan kan je zien of er ergens tussen de spoorstaven en de middenrail contact is. Wel natuurlijk met de spanning eraf en dan lopen piepen /  testen.

Groet Ronald.
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Misschien een stomme vraag, maar wat moeten de waardes dan precies zijn?

Groet,
Barry
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Hoi,

De waarde moet "Oneindig" zijn. Je mag geen waarde meten tussen te middengeleider en spoorstaven. Als er een waarde verschijnt (weerstandsgetal: Ohm-waarde) of hij gaat piepen / zoemen dan heb je contact tussen de spoorstaven. Dus kortsluiting. In principe zal je altijd voor het inbouwen van een geknipte C-rail een controle moeten uitvoeren of het goed gegaan is en ja dat is een bult werk.

Groet Ronald.
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Barry,

hoe heb je de ringleiding aangelegd??
je kan bijvoorbeeld delen uitschakelen om zo wat gerichter te zoeken naar de kortsluiting

groet,
Ruud
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Ruud,

Ik heb alleen nog het blauwe gedeelte aan een ringleiding gekoppeld. Wat jij zegt heb ik al geprobeerd, alleen het vreemde is dat als ik de rails los koppel van links onder bij de keerlus (in de bocht), dat ik dan helemaal geen stroom meer heb op de rails van het hele blauwe gedeelte.

Groet,
Barry
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Ruud,

Ik heb even snel een soort van tekening gemaakt hoe ik mijn ringleiding heb aangelegd. Hopelijk is het duidelijk.

Groet,
Barry
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Barry,

Gezien de grootte van je baan , was het aannemelijk dat je de baan geplitst had in 2 of meer stroomkringen, maar dat is helaas niet het geval.
Dus dan is alleen wat Ronald al aangaf de enige mogelijkheid en dat is weerstanden meten.

groet,

Ruud
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Hoi,

Je hebt nu de kans om je baan in twee of drie delen op te splitsen. Op de overgang je baan gewoon even markeren en isoleren. Nu je toch alles aan het nakijken bent.  :)

Groet Ronald.
Re: Tikkend geluid wissel/rails
Citaat van: zwolle83 op zondag 06 januari 2019, 19:44:11
Ruud,

Ik heb even snel een soort van tekening gemaakt hoe ik mijn ringleiding heb aangelegd. Hopelijk is het duidelijk.

Groet,
Barry

Absoluut niet duidelijk. Over welke spanning spreken we nu. Een wisselspanning uit meerdere trafo's, of over een Digitale baanspanning?

Groetjes