Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus

Gestart door Rob de bouwer zaterdag 05 januari 2019, 14:11:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Heb van Littfinski de light dec en light display in elkaar gesoldeerd en als ik het aansluit op een voeding blijkt het te werken( het hele spul krijgt voeding via Light display module) . Nou wil ik hem graag aansluiten op mijn Cs3 plus. Blijft dan de oorspronkelijke voeding bestaan ( via de light display > gelijkstroom) of wordt dit vervangen door de verbinding met de Cs3 ? tevens benieuwd of ik ook een motortje op de light display kan aansluiten Uit de handleidingen blijkt eea niet duidelijk en de leverancier ( modelbouwled) neemt de telefoon niet op? Gaarne hulp
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Hoi,

Wat is er niet duidelijk aan de handleiding? Op de webzijde staat duidelijk aansluitschema: LDT Light-DEC met aansluitschema. Dus niet vervangen. Gewoon de J+K aansluiten op je CS3+. Met eventuele uitgebreide handleiding.

Citaat van: Rob de bouwer op zaterdag 05 januari 2019, 14:11:09
tevens benieuwd of ik ook een motortje op de light display kan aansluiten Uit de handleidingen blijkt eea niet duidelijk en de leverancier ( modelbouwled) neemt de telefoon niet op? Gaarne hulp

Heb je überhaupt de handleiding gelezen? Met één zoekopdracht in de online PDF van de handleiding is er één hit met het volgende:



Volgens de handleiding kan een motortje aangesloten worden.

Groet Ronald.
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Beste Ronald,
Jij lijkt me aardig thuis in dit soort zaken. Weet jij hoe ik via de Cs3 een digitaal adres door kan sturen naar de Light dec? Ben zowel op gebied electronica als op gebied Cs3 / digitale besturing net startend en weet er nog weinig van.
met vriendelijke groet,
Rob
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Hoe bedoel je doorsturen?
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Je moet de light dec het digitale adres van bv een wissel kunnen doorgeven waardoor er bv als de wissel omgezet wordt er lichten gaan branden in een locloods. Vraag is hoe
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Gewoon inprogrammeren? De decoder hangt toch ook aan de baanstroom?
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
hoe bedoel je inprogrammeren?
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Zoals dat in de handleiding staat?
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Heb niet het idee dat ik zo erg geholpen wordt Als je er geen zin in hebt laat het dan maar rusten : kijk ik gewoon verder
met vriendelijke groet,
Rob
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Je bent nu niet eerlijk naar de mensen die hier reageren, Rob. Je krijgt hulp aangeboden, maar noodzakelijk daarvoor is dat je weet hoe je eigen apparatuur werkt. Dat weet je niet en nu wij verwijzen naar de handleiding, willen wij je, volgens jou, niet helpen... De laatste vraag die je stelt, staat namelijk letterlijk in de handleiding genoemd. Eerste hit bij google krijg ik een pagina waarop ook de handleiding staat. In die handleiding, op pagina 13, staat dus het volgende:



Oftewel, je maakt een nieuw wissel aan in je CS3. Dat kan overigens ook een lampfunctie zijn, die kent ie ook. Zorg dat dit een attribuut op DCC is. Dit wissel of lampje zet je klaar. Je gaat, zoals hierboven beschreven, je Light-DEC klaar zetten, volgt de stappen en vervolgens schakel je het wissel. Dan moet je Light-DEC dit adres aangeven op de display zien verschijnen.
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Dit stukje heb ik ook gelezen maar ik maakte er niet uit op wat jij nu wel doet. Ik heb de wissel al een keer geprogrammeerd : maar er verscheen niets in mijn schermpje. Ter illustratie: ben nu een jaar bezig met Marklin waarvan een half jaar actief > moet een heleboel leren over digitaal rijden / de nieuwe besturing etc. dus doe er vermoedelijk 100 keer zo lang over als iemand die er goed in thuis is en er al lang mee bezig is.Normaal gesproken zou de verkoper van de Littfinsky me hier mee geholpen hebben maar die lijkt niet bereikbaar : vandaar mijn ( vermoedelijk in jouw ogen ) niet zo slimme vragen.Heb overigens de complete handleiding uitgeprint : sommige delen lijken wel in het arabisch
Als ik nu een nieuwe wissel aanmaak kan ik dat dat ook doen met dezelfde adres wat ik eerder ook gebruikte : oftewel : moet ik hem er eerst uit verwijderen en dan opnieuw aanmaken met hetzelfde adres? " Zorg dat dit een attribuut op DCC is" : de wissel werkt nu digitaal al perfect dus hopelijk hoef ik hier niets aan te veranderen? Zo zie je dat ieder antwoord weer nieuwe vragen oproept : puur en alleen door onkunde / onwetendheid van mijn kant. Maar ja je moet ergens een keer beginnen : Geloof dat jij al sinds 2007 bezig bent op dit forum  en met deze materie vermoedelijk al langer bezig bent. Hoop dat ik over 12 jaar ook iemand kan helpen die dit soort vragen stelt
met vriendelijke groet,
Rob
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Hallo Rob,

Ik begrijp je frustratie. Maar een groot deel van je probleem zit hem in het bedienen van je (zeer dure) Märklin Central Station 3. Dat is een zeer uitgebreid apparaat met een even dikke handleiding als de decoder die je nu gekocht hebt. Daar zit je probleem. Als je een complete beginner was geweest en nog niets had gekocht dan had ik je aanbevolen om te beginnen met een Märklin Mobile Station II of III omdat deze eenvoudiger zijn en dat je zo de basis van digitaal rijden en besturen kan leren.

Citaat van: Rob de bouwer op woensdag 09 januari 2019, 22:14:23
Als ik nu een nieuwe wissel aanmaak kan ik dat dat ook doen met dezelfde adres wat ik eerder ook gebruikte : oftewel : moet ik hem er eerst uit verwijderen en dan opnieuw aanmaken met hetzelfde adres? "

Inderdaad zorg ervoor dat je in CS3 geen wissel hebt staan met dat adres wat je wil gaan gebruiken voor je lichtdecoder.

Citaat van: Rob de bouwer op woensdag 09 januari 2019, 22:14:23
Zorg dat dit een attribuut op DCC is" : de wissel werkt nu digitaal al perfect dus hopelijk hoef ik hier niets aan te veranderen?

Dit is een stuk basis die je mist: DCC is een protocol. Zelfde geldt voor Motorola en MFX. Je CS3 spreekt ze alle drie tegelijk en zet ze alle drie tegelijk op de baan. Dus als je een decoder hebt die alleen DCC verstaat moet je in de centrale aangeven dat hij op DCC-adres XX commando's voor die lichtdecoder. Daardoor kan het zijn dat je zowel een Motorola decoder op adres 3 hebben staan en een DCC decoder op adres 3. Dat is in theorie mogelijk. Dus bij het aanmaken van een (wissel)decoder in je CS3 moet je aangeven of het voor DCC / Motorola of MFX is. Zie daarvoor de handleiding en ja de handleidingen van Märklin zijn niet de meest gemakkelijkste handleidingen.

Citaat van: Rob de bouwer op woensdag 09 januari 2019, 22:14:23
Zo zie je dat ieder antwoord weer nieuwe vragen oproept : puur en alleen door onkunde / onwetendheid van mijn kant. Maar ja je moet ergens een keer beginnen : Geloof dat jij al sinds 2007 bezig bent op dit forum  en met deze materie vermoedelijk al langer bezig bent. Hoop dat ik over 12 jaar ook iemand kan helpen die dit soort vragen stelt

Hoe graag wil je het leren? Want het is vooral een kwestie van lezen, proberen en leren ... Zelf heb ik een tig aantal centrales staan. Gewoon omdat ik dat leuk vindt om te testen en te proberen.

Groet Ronald.
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Je CS3 (heb je echt een CS3? Is nogal een dure aankoop als starter. Gezien je over wissels verwijderen en weer aanmaken praat, vermoed ik van wel, maar even ter verificatie) kan in de basis zowel een adres voor Motorola, afgekort als MM of MM2, als een adres voor DCC op hetzelfde nummer hebben. Handig is anders. Je moet in je CS dus echt een wissel op DCC hebben staan, anders zal de decoder niet werken. Het adres dat je aan maakt, moet het wensadres zijn voor je attribuut. Welke dat exact is, maakt niet zoveel uit. Je hebt er 2044 om uit te kiezen. Geef hem een handige naam (ik geef mijn wissels altijd het adres als naam, dat heb ik ook op de zijkant van de wissels staan, zo weet ik exact welk wissel ik zoek).

Wat voor wissel hebben we het over? Wat voor decoder zit daarin? En wil je die persé echt gelijktijdig schakelen met je verlichting? Als je namelijk een Märklin decoder erin hebt, zeker een wat ouder type, dan schakelt die op Motorola.

Het handigste bij dit soort apparaten is de handleiding op de voet volgen. Dus lezen en gelijktijdig doen. Wat op fora dan vervolgens helpt, is vertellen wat je wel gedaan hebt. Wat heb je gebruikt, hoe ver ben je gekomen, welk deel lukt precies niet? Op die manier is het voor mensen die reageren duidelijk dat jij je best gedaan hebt én kunnen die ook gericht tips geven.

@ Ronald: Met de CS3 is het ook in praktijk mogelijk om een wissel op MM 3 en DCC 3 te hebben. De CS3 kan dat onderscheid maken. Ook met loks. 1x raden hoe ik daarachter ben gekomen... >:-D >:-D

Succes!

Laurent
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
Nou heren ik heb voorlopig genoeg om over na te denken(en te doen) Ga eea eens op mijn gemak uitproberen en zoals al eerder vermeld gaat dit wel even duren. Ronaldk bedankt voor je positieve inbreng en Laurent bedankt voor de les in het gebruik van een forum.( had daar misschien eerst les in moeten nemen)  Ben overigens in het bezit van een Cs3 gekomen omdat men mij verzekerde dat ik daar jaaaaaren mee vooruit zou kunnen > leek me handig. Heb gelukkig de tijd om de idd hele dikke gebruikshandleiding van zowel de Cs3 als de Littfinsky door te lezen : wat helaas niet altijd betekent dat ik ook begrijp wat er staat.
met vriendelijke groet
Rob
Re: Littfinski light dec en light display aansluiten op Cs3 plus
hoi,

Citaat van: Rob de bouwer op donderdag 10 januari 2019, 10:34:45
Ben overigens in het bezit van een Cs3 gekomen omdat men mij verzekerde dat ik daar jaaaaaren mee vooruit zou kunnen > leek me handig.

Tja... Dat is altijd lastig om zulke adviezen op waarde te beoordelen als je zelf niet zo in die zaken zit. Je kan inderdaad jaren vooruit met een CS3(+). Degene die je het ding verkocht heeft is daar heel goed in geweest. Zelf zou ik dat niet geadviseerd hebben als ik hoorde dat je een "herintreder" of instapper bent. Je kan altijd nog een "duurdere en grotere" centrale aanschaffen. En mogelijk zijn er dan andere opties of wensen. Goed, je hebt het ding nu. Bij verkoop brengt het ding ook niet de aanschafwaarde op. Dus

Succes! We zien de vragen wel komen.  ;)

Groet Ronald.