Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Sextant in H0 als 3D print

Gestart door klaasdj vrijdag 04 januari 2019, 20:14:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sextant in H0 als 3D print
Hallo forum bezoekers,
Beste wensen voor 2019 toegewenst.
Ik ben sinds een paar maanden weer begonnen met een Märklin baan. Wil het liefst alle Nederlands houden. Heb intussen ook een 3D printer gekocht. Eerste product is een Sextant van de NS in H0. Zie foto's. Ben benieuwd wat jullie er van vinden?
Eventueel kan ik deze tegen betaling ook printen voor geïnteresseerde forum bezoekers.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Klaasdj
Re: Sextant in H0 als 3D print
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sextant in H0 als 3D print
Leuk dat je dit zo uit een printer kan laten komen, dat verrijkt de modelspoorhobby behoorlijk.

De Sextant is een echt Nederlands station, Jaap Vriend heeft jaren geleden er een voor mij gemaakt gemaakt een aanrader voor de Nederlandse baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sextant in H0 als 3D print
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Sextant in H0 als 3D print
Erg leuk, welke 3D printer heb je gekocht?
Re: Sextant in H0 als 3D print
Hallo Eric-Paul,
Ik heb na veel wikken en wegen een Prusa i3 MK3 (als bouwkit) gekocht. Resultaat: 1,5 dagen relaxed bouwen. aansluiten, kalibreren en gaan. Echter, de juiste instellingen voor materiaalsoort wat betreft temperatuur en hechting op het printend is een klus die veel tijd vergt. Verder een uitstekende printer die ook nog eens op diverse sites als beste aankoop is getest (wist ik nog niet toen ik hem bestelde).
Enfin geen spijt van mijn beslissing. Voor meer info stuur je maar een pm.
Klaas
Re: Sextant in H0 als 3D print
Zo, dat ziet er zeer realisttisch uit, mooi hoor!
3d printen wordt echt een toevoeging voor de hobby..

Ik wens je er heel veel plezier mee, zou mooi zijn als je
het op kleine schaal productiematig zou kunnen inzetten!
Re: Sextant in H0 als 3D print
Hoi Edward,
Bedankt voor je berichtje. 3D printen is echt wel leuk. Je realiseert je ineens dat je zelf iets aan het bouwen bent. Zo vanaf een tekening met CAD programmaatje naar de 3D printer en voila. Schalen naar een kleiner formaat (N-spoor) wordt lastig dat ik nu al te maken heb met een minimum haalbare detailgrootte van ca 0,4 mm. De Sextant in 1:87 was al een aardige aanslag op mijn ontwerp kunsten. Het moet tenslotte 'printbaar' blijven. Wellicht dat in de toekomst nauwkeurigere 3D printers betaalbaarder worden, hetgeen niet is uit te sluiten. Hopelijk gaat e.e.a. dan ook wat sneller. Het printen beslaat nu een volledige (werk)dag voor één sextant :-)

Volgende project wordt het perron dat in combinatie met de Sextant in Nederland is uitgerold. Daarvan heb ik zelf ca. 2 x 1.25 meter nodig.
Als het zover is meld ik dat wel weer in dit forum.
Met vriendelijke groet,
Klaas
Re: Sextant in H0 als 3D print
Hoi Klaas,

Het is inderdaad een mooi geslaagd project. Waar heb je mee geprint? Het lijkt mij ABS. Ik kan in mijn huidige printer zonder verwarmd printbed alleen uit de voeten met PLA. Voor servosteunen, kabelclips en dergelijke ben ik er heel tevreden mee, voor scenery wat minder. Detaillering is lastig te printen en het bewerken van het materiaal, zoals wegwerken van de printstructuur, plakken en dergelijke, is een fikse uitdaging!
Maar, het geeft voldoening als het allemaal lukt. En jouw werk smaakt wel naar meer. Ik zie graag het vervolg.

Groet,

Peter

Re: Sextant in H0 als 3D print
Hoi Klaas,

Da?s een mooie uitdaging, zo?n perron! Wat haal je aan  maximaale lengte uit je printer?

Is je materiaal nadien gemakkelijk te lijmen,
en te schilderen, of heb je daar speciale verf voor nodig?

Of zou je bepaalde onderdelen al in een bepaalde kleur kunnen printen,
voor het assembleren?
Re: Sextant in H0 als 3D print
Hoi Edward,

Lengte van mijn 3D printer is max 21cm rekening houdend met de oriëntatie van de 'vulling' van de lijnen. Lijmen gaat met superlijm van o.a. Tesa. Schilderen heb ik nog niet geprobeerd maar ga dat een deze dagen doen met Humbrol plastic verf. Denk alleen nog na over het ontwerp van de perron's en essentieel voor Märklin de hoogte daarvan (dit ivm hoogte C-rail). Mijn bedoeling is om de perrons die bestaan uit losse betonplaten te printen met de daarbij behorende betonnen palen. deze zijn onder meer gebruikt bij voormalig station Schiedam Nieuwland. Ben nog wel op zoek naar de juiste maten van die betonplaten. Heb intussen een verzoek uitstaan bij de maker / eigenaar van stationsweb.nl voor meer informatie.

Voor mij persoonlijk houdt het printen in dat ik voor de lengte die ik nodig heb (2 x 1,25 meter) zo'n 10 print sessies nodig heb voor de perrondelen zonder de steunen. Die komen er nog bij. Gaat dus wel wat tijd overheen maar het resultaat is voor mij meer dan acceptabel tot nu toe.

Mocht je zelf willen bijdragen in het uitzoeken van perron delen en wat er nog meer op de NS perrons komt kijken dan houd ik me aanbevolen.
Klaas
Re: Sextant in H0 als 3D print
P.S. ik zie nu net pas dat er een speciale sectie is voor "3D printen en lasertechnieken" op dit forum.
Wellicht is dit onderwerp daar nog naar toe over te zetten (Moderator??)
Sorry
Re: Sextant in H0 als 3D print
Heel gaaf dit. Klopt het dat ik nog wat structuren zie in de oppervlaktes die glad hadden moeten zijn?
Re: Sextant in H0 als 3D print
Hallo LibertyCity,

De structuren blijf je kunnen zien in 3D print. Je drukt als het ware met "platgeslagen"draden plastic. Hoeft geen probleem te zijn. Als een en ander nog geverfd moet worden wordt de structuur minder zichtbaar.

Klaas
Re: Sextant in H0 als 3D print
Hoe beter de printer hoe gladder het oppervlak is. Voor mij nog steeds een reden geen eigen 3d printer aan te schaffen.
Daarin tegen zit ik wel vaker te dromen van een laser snijder...
Re: Sextant in H0 als 3D print
Citaat van: Maarten op maandag 07 januari 2019, 23:23:09
Hoe beter de printer hoe gladder het oppervlak is. Voor mij nog steeds een reden geen eigen 3d printer aan te schaffen.
Daarin tegen zit ik wel vaker te dromen van een laser snijder...

Deze techniek zou ik graag willen combineren met 3D-printen. Ik heb me in het verleden eens verdiept in lasersnijden. Ik moet echter tekenen nog goed onder de knie krijgen. Als dat lukt, dan zou ik direct kunnen instappen. Een lasersnijder is niet direct nodig. Op verschillende plaatsen in het land zijn een soort van workshops/ winkels waar je dit kan doen onder toezicht van experts.
Re: Sextant in H0 als 3D print
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Sextant in H0 als 3D print
Allen,
Net aangesloten bij dit 3D rail forum.

Ik weet uit ervaring dat zichtbare delen snel glad te maken zijn met een klein beetje plamuur en korrel 100 of meer.
Ik heb ook al een hele tijd de Prusa in gebruik en begin er nu heel veel ervaring in te krijgen de materialen goed in te zetten voor de modellen.
Bij het pakket zat zwarte afbreekbaar PLA. Nou dat is na een bestelling en gebruik van gewoon filament in de prullenbak verdwenen.
Te veel storingen in de spuitkop.

Movi.