Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Stoomlok SSN 65 018 gaat naar de VSM

Gestart door BW Rheine vrijdag 04 januari 2019, 16:03:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stoomlok SSN 65 018 gaat naar de VSM
STOOMLOCOMOTIEF 65 018 KOMT NAAR DE VELUWE; 01-01-2019


 

Dit jaar wordt het materieelpark van de VSM uitgebreid met een nieuwe stoomlocomotief, de 65 018.

Locomotief 65 018 is eigendom van de Stoomstichting Nederland (SSN) en is een goede bekende op VSM-sporen. Diverse malen is de locomotief tijdens Terug naar Toen en andere gelegenheden te gast geweest in Beekbergen.

De SSN stelt de locomotief buiten dienst en heeft enkele onderdelen nodig voor het in dienst brengen van één van haar andere locomotieven. Voor de 65 018 zou mede daarom in de nabije toekomst geen rijdende toekomst meer weggelegd zijn. Zowel de SSN als de VSM zijn echter van mening dat deze unieke locomotief het niet waard is om een toekomst opgeborgen in een loods tegemoet te gaan.

De afgelopen tijd zijn er gesprekken gevoerd tussen de VSM en de SSN hoe wij de locomotief de komende jaren rijvaardig kunnen behouden. Dit heeft er in geresulteerd dat de SSN de locomotief voor 10 jaar (met een mogelijke verlenging voor nogmaals 10 jaar) aan de VSM ter beschikking stelt. De VSM zal de locomotief weer completeren en onderhouden, waarna ze samen met de VSM locomotieven ingezet zal worden voor de treinen tussen Apeldoorn en Dieren.

De 65 018 is in 1955 gebouwd door Kraus-Maffei in München voor de Deutsche Bundesbahn. Het is net zoals de baureihe 23 een machine uit het Neubauprogramm. 23?ers en 65?ers hebben daardoor wat gemeenschappelijke kenmerken en diverse onderdelen zijn uitwisselbaar. De 65 is een grote tenderlocomotief, bedoeld voor reizigerstreinen over korte afstanden, zoals voorstandstreinen. De machines zijn dan ook veel ingezet in het Ruhrgebied en een aantal zijn zelfs voorzien van apparatuur voor trek-duwverkeer, waarmee de machinist de duwende loc deels kon bedienen vanuit een stuurstandrijtuig. In de goederendienst bleken de machines ook goed uit de voeten te kunnen door het hoge vermogen en de grote aanzetkracht.

De 65 018 was de 18e en laatste van de serie en heeft tot 1972, slechts 17 jaar, bij de DB dienst gedaan. In 1981 kwam de locomotief bij de SSN in Rotterdam terecht waar ze vele jaren heeft gereden. In de loop van 2019 zal de locomotief naar Beekbergen worden overgebracht.

Re: Stoomlok SSN 65 018 gaat naar de VSM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Stoomlok SSN 65 018 gaat naar de VSM
De 65 018 heeft enkele onderdelen aan de 23 023 moeten afstaan om de revisie volledig af te maken, zoals oververhitters en het ATB-E systeem. Bij de VSM zal de machine weer compleet gemaakt worden en zal de loc een revisie krijgen. Overigens heb ik zo'n voorgevoel dat over 10 (of 20) jaar de machine wel eigendom wordt van de VSM. In 1981 kwam de machine naar nederland omdat de SSM deze zou huren voor een periode van 10 naar. In 1991 heeft de SSN de machine gekocht. Niet dat ik de SSN de 65 niet gun, maar met de doelstelling van de SSN is het lastiger, vanwege vele hoge kosten, om een grote collectie rijvaardig te hebben dan bij de VSM.
Re: Stoomlok SSN 65 018 gaat naar de VSM
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Stoomlok SSN 65 018 gaat naar de VSM
Interessant verhaal.  :thumbup:
Kan ik hieruit opmaken dat de VSM over de juiste onderdelen en middelen beschikt, om deze lok weer rijvaardig te maken?
Re: Stoomlok SSN 65 018 gaat naar de VSM
 @citaat Kennelijk, maar die ATB gaat misschien niet meer ingebouwd worden, zou ik mij kunnen voorstellen. Als de loc alleen tussen Apeldoorn en Dieren blijft rijden, kan daarop bespaard worden.
Re: Stoomlok SSN 65 018 gaat naar de VSM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Stoomlok SSN 65 018 gaat naar de VSM
De VSM gaat een set oververhitters bestellen. De andere onderdelen zullen ook bestelt worden of zelf gemaakt. ATB is voor mij een vraagteken, de loc gaat rijden tussen Apeldoorn en Dieren maar in de SSN mail stond dat het wel mogelijk zou zijn de loc naar Rotterdam te halen voor opendagen. Nou zijn de opties dat de 65 dan achter een 23 wordt gehangen en bij de ssn opendagen voetplaatritten gaat rijden, of er komt wel een ATB systeem in. We zullen het gaan zien. Overigens denk ik dat het voor de VSM ook niet heel veel moeite zou kosten omdat zij ook 2 neubau locomotieven BR 23 hebben rijden. De neubau locomotieven zijn kenmerkend doordat ze enkele onderdelen kunnen uitwisselen, zoals de oververhitters die van de 65 018 overgeplaatst zullen worden in de 23 023.
Overigens zag ik op facebook dat de oververhitters inmiddels uit de 65 018 zijn verwijdert.